View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 19:04

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Fuldist på låga toner och sprak vid omslag av standby 
Author Message

Post Fuldist på låga toner och sprak vid omslag av standby
Har mitt tweed Twin bygge som har börjat spöka igen, nu skrapar det till då jag slår på standby inte smäller utan ett utdraget ganska högljudt skrapande ljud inte alltid men ofta kanske det håller i sig en halv sekund. Då jag slår av standby switchen så skrapar det alltid någon sekund efter avslaget innan stärkaren blir tyst.

Då jag spelar så får jag ofta en ful dist på lägre toner som låga E. Hade liknade fenomen tidigare men då var det att en av filterkondingarna vibrerade och då jag bytte den och limmade ihop alla kondingar till ett paket så upphörde missljuden. Har testa med en annan separat låda men har missljud även då. Kan filter kondingarna farit åt skogen igen fast nu totalt så dom inte bara reagerar på vibrationer? Kan det vara ide att byta från 4 st 20uF/550v till 8 st 47uF/350v? och seriekoppla i par, dom är ju mindre och lite lättare kan dom tänkas palla vibrationer bättre?

Stärkaren är ju en 2X12 combo vibrerar ju så så ini H-vete då man drar på lite mer.

31 Dec 2012, 12:38
Profile

Post Re: Fuldist på låga toner och sprak vid omslag av standby
Prova att koppla till en extern högtalare för att utesluta ev. vibrationer först kanske? Enkelt gjort. :)

31 Dec 2012, 13:56
Profile

Jag har testat med en annan låda just för att att se om det var vibrationer och jag har missljud även då. Tidigare då jag hade spökerier med elyten så small det inte då jag slog på, av standby som det gör nu men i övrigt är det liknade symtom men då bara om stärkaren vibrerade. Då var det väldigt tydligt om man körde med combons högtalare, liten mindre missljud om combon stod på en 1X15 låda och inget oljud om man hade stärken på bänken och 1X15 lådan under.

När jag testade nu hade jag en 2X12 låda men den stod bredvid stärkaren så kanske vissa vibrationer ändå lyckades överföras till stärkaren men jag tycker inte att det verkar vara troligt, jag hade ju missljud trots att jag körde med Attenuator mellan stärken och lådan som tog ner volymen och vibrationerna.

Just sprakandet vid av och påslag av standby gör mig lite konfunderad, då vibrerar ju inte stärkaren.

31 Dec 2012, 16:32
Profile

Men har inte en sån där "tweed Twin" dubbla likricktarrör?
I så fall hade jag kollat närmare där.
Har du kollar med andra rör?
Var med en gång att ett par nya slutrör gav upphov till mycket felsökande innan jag upptäkte att det var dom nya rören som var paj.

31 Dec 2012, 18:36
Profile

Glömde skriva men som i princip alla mina byggen så består även denna stärkare av återvunnet "skrot". Denna stärkare är i grunden en Earth Revival 212 vilken ser ut som en 5F8 high power tweed Twin och om jag minns rätt så skall den ha ett GZ34 eller nåt annat likrikarrör som jag inte kommer ihåg vad det heter. I min stärkare har jag tagit trafona från Earth Revivalen och byggt runt dom vilket gjort att jag fått skippa rörlikriktare då det inte finns 5V linding på trafon och har en diodbrygga, för att kunna få lite mer "sag" har jag ett in och urkopplingsbart motstånd att ta till. Även spännigarna ligger mycket högre än orginalet och hamnar nånstans runt 480V.

Slutrören är TAD 6L6GC-STR Blackplate och dom har inte gått många timmar uppskattningsvis 7-8 spelningar och några rep plus några timmar hemma. Totalt sett kanske 50-70 timmar och jag kör dom inte heller våldsamt hett. Dock låter det ju maraccas om rören då man drar pål lite mer med stärkaren och fick första omgången rör utbytt hos LH till fyra rör som skulle vara så tysta som möjligt.

31 Dec 2012, 21:36
Profile

Nu har jag testat med andra rör både i försteg och slutsteg men samma fenomen.

Mer missljud vid vibrationer men nu kom det "stöt visa" smällar i ca 20 sek efter att jag slagit av standby switchen. Hade inget inkopplat till stärkaren heller och volyem avdragen.

01 Jan 2013, 20:34
Profile

Nu har denna stärk som förövrigt är mitt första bygge jag nånsin gjort fått en översyn i form av nya seriekopplade 47uF kondingar monterade på ett egetillverkat öljettkort istället för enkla 20uF sittades på lödstöd, lite allmän uppstädning i kabledragningen och en ny bias pot.

Har bara snabbtestat med förstärkardelen på arbetsbänken men då verkar den okej, fast då vibrerar den ju inte. Jag misstänker starkt att biaspoten kan vara boven i dramat för då jag kollade bias så gick 6L6 rören på hela 2.2mA i tomgång med en B+ på 495V, kunde justera upp bias till ca 7-8mA som mest. Skulle vara nån bättre milspecad pot som jag har haft som biaspot men den verkade ha vibrerat sönder för anslutningen till löparen var som glapp.

Hoppas jag får tid i kväll att få ihop stärken så jag får testa lite mer, men innan jag sätter ihop den skall jag passa på att byta ut högtalarkablarna så dom blir så långa att man enkelt kan koppla in en attenuator mellan dom och stärkardelen. Det behövs verkligen på denna Twin om man vill spela då ungarna gått sova då den annars spelar jäkligt högt.

07 Jan 2013, 14:02
Profile

Höll på med Twinen i går kväll efter att ungarna sommnat och nåt elände är det med den. Nu smäller den inte och beter sig konstigt i övrigt vid på och avslag av standby men fuldisten är kvar.

Den låter hur fint som helst upp till ca 3 i volym, rent, varm, fylligt, kanon snyggt ljud, vid 3.5 börjar den smått fuldista vid hårda anslag på låga E-strängen, vrider man sen upp volymen till 5 fuldistar det hela tiden men disten är fizzlig, vass, fräsande och ligger som ovan på ljudet. Fuldisten är mest påtaglig i basregistert där den lättast uppstår

Det som jag också tycker låter konstigt är att då disten uppstår kommer den ganska tvärt på en gång och då den försvinner så försvinner den på samma sätt väldigt tvärt. Det är som att man skulle ha en gate kopplad till disten och vid en viss nivå så släpps fuldisten på och då nivån sjuker så upphör den tvärt.

En sak till som gör mig lite fundersam då jag kolla schemat är varför man bara två gridstoppers på slutrören? Det sitter ju ett 1.5K motstånd mellan de två rören, hade det inte varit smartare att ha fyra 1.5K motstånd ett till varje galler? Här finns ett schema http://ampwares.com/schematics/twin_5f8a.pdf

08 Jan 2013, 07:27
Profile

busse wrote:
Höll på med Twinen i går kväll efter att ungarna sommnat och nåt elände är det med den. Nu smäller den inte och beter sig konstigt i övrigt vid på och avslag av standby men fuldisten är kvar.

Den låter hur fint som helst upp till ca 3 i volym, rent, varm, fylligt, kanon snyggt ljud, vid 3.5 börjar den smått fuldista vid hårda anslag på låga E-strängen, vrider man sen upp volymen till 5 fuldistar det hela tiden men disten är fizzlig, vass, fräsande och ligger som ovan på ljudet. Fuldisten är mest påtaglig i basregistert där den lättast uppstår

Det som jag också tycker låter konstigt är att då disten uppstår kommer den ganska tvärt på en gång och då den försvinner så försvinner den på samma sätt väldigt tvärt. Det är som att man skulle ha en gate kopplad till disten och vid en viss nivå så släpps fuldisten på och då nivån sjuker så upphör den tvärt.

En sak till som gör mig lite fundersam då jag kolla schemat är varför man bara två gridstoppers på slutrören? Det sitter ju ett 1.5K motstånd mellan de två rören, hade det inte varit smartare att ha fyra 1.5K motstånd ett till varje galler? Här finns ett schema http://ampwares.com/schematics/twin_5f8a.pdf

Jo det är det och du kan även gå upp till 2,2K till varje galler.

Om inte detta hjälper så låter det lite som du har crossover-dist, så minska signalkondingarna efter fasvändaren kan vara vettigt.

08 Jan 2013, 13:38
Profile

Crossover eller övergångsdist märks vid låga volymer, inte höga, och då främst vid mycket lågt ställd tomgångström i slutrören.
Sprakande misljud vid anslag: kalllödning eller missat lödning, även glättningkondensator på väg att ge upp, oxiderade kontaktbleck i gamla omkopplare och jackar. Återvunna komponenter, om de inte mätsupp och testas innan installation, kan bjuda många mer eller mindre jobbiga överaskningar. Gamla elektrolyter leder i den idrottsgrenen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

08 Jan 2013, 14:05
Profile WWW

Var hemma och åt lunch och hade turen att ingen var hemma så då kunde jag passa på att dra på Twinen på fulla ställ och då låter ju den jäkla stärkaren bra, men om jag koplar in min Dr Z Airbrake mellan så funkar det fint till man kopplar in bedroom mode och dämpar maximalt då hörs disten tydligare. Kan ju också vara så att det är lätt smärtsamt att ha halvvolym på denna pjäs och man vill som på att spela löst :wink: . Kan det vara så att Air Braken också ställer till det hela, den lär ju påverka utgångsimpedansen?

Annars så är jag är lite misstänkt att problemen kan vara i fasvändaren mitt bygge går på lite eller kanske man skall säga mycket högre spänningar än orginalet med en B+ på ca 470V. Mätte lite snabbt i min stärk och orginalet skall ha 225V och 230V på fasvändarens anoder medan mitt bygge har 235V och 265V, har kollat 82K och 100K motstånden och dom verkar mäta rätt har även testa att byta fasvändarrör men det är samma sak även med annat 12AX7 rör. Kan det vara denna obalans som gör fuldisten?

På Bassman 6G6-B som jag har lite koll på så har man ju 20V diff mellan fasvändarens anoder och dom låter ju bra men kan men kan det vara så att 30V är i mesta laget och kan sen detta fel förstärkas av högre utimpedans från Air Braken?

Vad som är återvänt i denna stärkare är chassi, kabinett, trafos, resterande komponenter var nya då jag byggde stärkaren för ca 3 år sen. Nu har den också fått nya elyter efter som att jag inte litade på dom TAD elyter som satt i då en redan gett upp.

08 Jan 2013, 14:43
Profile

Om du nu har högre B+ än orginal, har du ökat E-kondingarnas värde med?
Orginal så ligger dom nog lite på "smärtgränsen" vet att AC30 med sina 22uF p+ är rätt känsliga .

08 Jan 2013, 14:50
Profile

Amp Healer wrote:
Om du nu har högre B+ än orginal, har du ökat E-kondingarnas värde med?
Orginal så ligger dom nog lite på "smärtgränsen" vet att AC30 med sina 22uF p+ är rätt känsliga .

Nej jag har orginal värdena eller marginellt högre då jag har två seriekopplade 47uF istället för enkla 20uF. Om man skall testa öka kapacitansen är det bäst att göra det på de två 1:a "första elyterna" före drosseln? Eller skall man öka nån mer stans?

08 Jan 2013, 15:01
Profile

busse wrote:

Nej jag har orginal värdena eller marginellt högre då jag har två seriekopplade 47uF istället för enkla 20uF. Om man skall testa öka kapacitansen är det bäst att göra det på de två 1:a "första elyterna" före drosseln? Eller skall man öka nån mer stans?

Såg nu att jag missade en 20uF när jag läste schemat :oops:
Så det är ju 40 uF orginal på första noden, och det borde ju räcka även om du kör med högre b+

08 Jan 2013, 15:32
Profile

Okej, jag får väl testa vidare och sätta in gridtoppers på samtliga slutrörs galler, skall man gå på 2.2K direkt? Vad tror ni om fasvändaren och 30V diffen mellan de två anoderna? Frågan är också ju hur Dr Z Airbrake attenuatorn påverkar det hela, som det verkar låter den ju bra odämpad.

Problemet med denna Twin är ju möjligheten att testa den fullt ut för då jag har tid sover ju ungarna och dom lär nog vakna redan med volymen på 3 på volymen även om jag har en hyfsat ljudisolerat lekrum i källaren.

Jag bytte även högtalare i combon till en Vintage 30 och en Eminence Lady Luck vilket gjorde att stärkare låter bättre än med den två Celestion G12F-70 men även att fuldisten kommer fram tydligare, den hörs ännu bättre med 1X15 låda.

08 Jan 2013, 16:39
Profile

Nya tester i källaren och jag vet inte vad jag skall tro, har nu satt 1.5K gridstopers på samtliga galler men ingen större skillnad.

Dock så funderar jag mer och mer på hur min Dr Z Airbrake attenuator påverkar det hela? Jag mätte likspännings resistansen och den är på 22 ohm med attenuatorn på max dämpning, utan dämpning dirket till högtalarna är resistansen 6.5 ohm. Vad kan man tro att det gör med ljudet? I andra stärkare verkar jag inte ha detta fenomen med attenuatorn på max men då är de stärkarna klernare på max 50W, denna Twin ligger nog på bort åt 100W.

08 Jan 2013, 23:35
Profile

Nu verkar det som att jag är problemet på spåret, tycker i alla fall att fuldisten miskande till acceptabel nivå i maxdämpat läge för att spela hemma, det räcker att vrida reostaten på Airbraken till "halv dämpning" för att den inte skall höras så man tänker på det.

Jag började kolla lite i stärkaren och det verkar som att jag av någon anledning tagit 100R motstånd till skärmgallermotstånd som i 5F8 men bytte nu till 470R som i 5F8-A och andra Fender stärkare med 6L6 slutrör. Dett verkade minska fuldisten ordentligt och man ka dämpa betydligt mer utan att det låter illa.

Vad säger ni som har bättre koll på det teoretiska, kan detta med lägre värde på skärmgallermotstånden tjovat till det speciellt tillsammans med högre B+ än orginalet.

12 Jan 2013, 16:31
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]