| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| infällda nät och utgångstrafo = brum? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=84260 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Michael [ 30 Apr 2013, 11:21 ] |
| Post subject: | infällda nät och utgångstrafo = brum? |
Håller på och leta källor till brum i en förstärkare som har infällda trafos, beror brummet på de infällda trafosarna eller ska jag fortsätta leta efter andra felkällor? |
|
| Author: | Amp Healer [ 30 Apr 2013, 16:37 ] |
| Post subject: | Re: infällda nät och utgångstrafo = brum? |
Michael wrote: Håller på och leta källor till brum i en förstärkare som har infällda trafos, beror brummet på de infällda trafosarna eller ska jag fortsätta leta efter andra felkällor? Ja det kan mycket väl vara så, eller att det är dax att dra åt skruvarna. Sen att lägga dit distanser när man har med infällda trafos är mycket värt. Fender har gjort det sen sin början, medans Marshall har aldrig verkat fatta det= med mycket mekaniskt brum som kvitto. |
|
| Author: | Racing [ 30 Apr 2013, 20:28 ] |
| Post subject: | Re: infällda nät och utgångstrafo = brum? |
Owe e helt rätt ute. Ngt jag gör rutinmässigt med gamla maskiner numer,efter att ha letat halvt ihjäl mig efter brum i en gammal DLR,e att efterdra skruvarna som drar ihop trafona. Jag provar inte ens,jag frågar inte ens. Fram med 1/4" skaftet bara.... Sen Michael. Ngt du kan använda att prova med för att kolla ifall trafona alstrar "stray magnetic fields" e en gammal plåtburk. vad som helst som räcker att trä över trafon duger. Det imperativa e att burken behöver,tex genom en kabel,förbindas till chassienolla. Blir det bättre av att du "klär" trafon med plåt= prova att vända å vri samt som Owe säger distansera skrotet. |
|
| Author: | busse [ 30 Apr 2013, 22:56 ] |
| Post subject: | Re: infällda nät och utgångstrafo = brum? |
Man kan också enkelt kolla brum genom att "ha igång" nättrafon och sen ha utgångstrafon "lös oinkopplad" och koppla in ett par vanliga hörlurar på sekundären, sen är det bara att vrida och vända till det blir tyst. Det bör väl fungera samma om man drar ur slutrören, fast jag är inte hundra säker (plus att jag just nu firat en avsluta fogning av kakel i köket med Minttu och Oboy, så omdömmet kanske inte är på topp). Då jag byggt egna byggen har jag gjort så för att kolla upp hur det är med brum. I ett fall då en Earth Revival 212 byggdes om till en tweed Twin Amp så gjorde jag upptäckten att varför den stärkare alltid brummat, trafona satt helt galet i förhållande till varandra. Det hela slutade med att jag fick göra nya fästen till utgångstrafon och "lägga" den för att slippa brum. |
|
| Author: | Michael [ 01 May 2013, 19:56 ] |
| Post subject: | Re: infällda nät och utgångstrafo = brum? |
Tack för tipsen ska försöka testa av lite. Tror egentligen inte att det är mekaniskt brum utan annat. Utgångstrafon ligger väldigt nära ingångsjacken och kretsar som hör till dessa. Funderade på att bygga om och använda stående trafos om det är troligt att det skulle ta bort brummet. |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|