View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 10:18



Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
marshall vintage /modern flera ljudklipp 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post marshall vintage /modern flera ljudklipp
hoj snart kommer det bilder o ljudklipp.. o även ett schema på ommbyggnad fyfan vad den låter bra..

jag har använt mig av Jespers (racing) tips men gick 5 steg längre ... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=uFpE-5ut09M

ett med blues obilly ljud http://youtu.be/3TUDqwPHYig :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=3Gt2QgzuY2I

som sagt jag har pain in my hands.. :oops: domnar bort efter ca 1 minuts spelande :cry:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


Last edited by zven on 08 May 2013, 23:41, edited 4 times in total.



07 May 2013, 11:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: marshall vintage /modern
spännande!
jag väntar hem min ifrån Jesper !! vi kan ha "duell" sedan :wink: :mrgreen:

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


07 May 2013, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
Den är min... bara min! :mrgreen:

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


07 May 2013, 17:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
är just nu stendöv :mrgreen: har lirat... testat den..... freqvenssvepet är ganska mycket mellan med mycket kropp.. (med mid boost)
utan midboost så är den en klassisk jcm 800 2203 på steroider... finns fläsk o det finns Clean o allt det imellan.. är inte riktigt överens med mid/terble svepet ( racing modd) skall ev ta ner till 750P på terble men samtidigt så går den fram i en mix otroligt bra som den låter nu.
parallellkopplade sista steget till tonstacken med den triodhalvan som blev över efter skippat katodföljarn.. blev riktigt fett
4 stegs blev ohanterligt för då hade vintage ljudet fått stryka på foten..... nu finns det allt från Clean till morr till gain till high gain med boost/ kanalväljarn.. o det ligger precis så bra i nivåer som det kan bli..

ljudmässigt så påverkar efx send return ljudet otroligt mycket.. med loopen i så blir det ett mättat gain ljud ..med loopen urkopplad så blir det öppnare o mer skärpa..
gillar båda ljuden så det ger en ytterligare valmöjlighet o förändra ljudet... egentligen borde en bra efx send/retur inte påverka ljudet alls.. men i dessa så gör den det.. vare sig man vill det eller inte ...

har haft nåt rör som poppat popcorn när jag drog igång den nu i kväll men det försvann efter nån minut.. o det ligger i nåt förstegsrör garanterat .. han inte kolla innan det försvann

ett bias motstånd (gallerläckan till ena slutrörparet var trasigt (under belastning) mätte okej.. men gisses där blev det många milliamp fort innan strömbrytarn bröts
byte av en 220k motstånd o vips så funkade det...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 May 2013, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
JCM800 på steroider... Det duger till mig :mrgreen:
Ska bli sjukt kul att testa

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


07 May 2013, 19:32
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
ja, det vore ju onekligen kul att testa och jämföra med en orginal. Jag har en, 50-watts.


07 May 2013, 19:48
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
VIP är ju i Sthlm med så vi kan ha en shoot-out :wink:

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


07 May 2013, 19:58
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: marshall vintage /modern
Ser ut som det ligger ett litet frekvensfilter på send. Och på return så kommer nog de där led att ge lite distortion även om man inte når tändspänning. Jag tror inte det är riktigt så man ska göra för att ha en överspänningsindikator på en igång. Jag skulle nog avskilt med en transistor.
http://forum.metroamp.com/download/file ... d5f22ac419

_________________
Johan Hansson


07 May 2013, 20:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
har kört tonstacks kalkulatorn o kommit fram till att middle kondingen bör vara på 33n för att mid skall få ett bra svep o kommer då jobba omkring 150hz-1000hz med center freq på 250hz just nu så gör inte mid ratten ett skit..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 May 2013, 21:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: marshall vintage /modern
Tubis wrote:
Ser ut som det ligger ett litet frekvensfilter på send. Och på return så kommer nog de där led att ge lite distortion även om man inte når tändspänning. Jag tror inte det är riktigt så man ska göra för att ha en överspänningsindikator på en igång. Jag skulle nog avskilt med en transistor.
http://forum.metroamp.com/download/file ... d5f22ac419

Där används switch MOSFET som send spänningsföljarbuffer. Därför finns RC länken på utgången. Den kompenserar diskantsänkning i buffern. Hade inte behövts om de konstruerat med audio-MOSFET avsedda för linjära kretsar.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


07 May 2013, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Jafan!
Ställ min å Svens vs en originalare! Kan ju bli hur kul som helst!
Det hör till saken att jag ganska nyligen blivit utskälld på ett Marshall forum för att kritisera skrotet... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
Du får skylla dig själv Jesper.. man kan ha åsikter..
Men att som du regga sig på ett Marshall forum med mer eller mindre uppsåtet att "såga skiten".. då får man nog va beredd på mothugg.

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


07 May 2013, 22:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
Burner wrote:
Du får skylla dig själv Jesper.. man kan ha åsikter..
Men att som du regga sig på ett Marshall forum med mer eller mindre uppsåtet att "såga skiten".. då får man nog va beredd på mothugg.



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roll:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 May 2013, 22:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: marshall vintage /modern
Burner wrote:
Du får skylla dig själv Jesper.. man kan ha åsikter..
Men att som du regga sig på ett Marshall forum med mer eller mindre uppsåtet att "såga skiten".. då får man nog va beredd på mothugg.

Jahaja, britter brukar inte uppskatta att man äntrar scenen i "Texas raw hide style" och smäller med piskan, de är mer hemma på jante planhalva. Man får börja genom att smyga in med ngt med röd mahogny och läder i british racing green och svara på frågor som börjar så småningom poppa upp. Understatement funkar bättre.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


07 May 2013, 22:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall vintage /modern
zven wrote:
hoj snart kommer det bilder o ljudklipp.. o även ett schema på ombyggnad :mrgreen:


Ja schema på ombyggnad är ju sånt som gör trådar extra intressant :!: Tumme upp för sånt !

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 May 2013, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall vintage /modern
Racing wrote:
Det hör till saken att jag ganska nyligen blivit utskälld på ett Marshall forum för att kritisera skrotet... :mrgreen:


Men det där får du ju länka till ju :!: :D

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


Last edited by Amp Healer on 07 May 2013, 23:16, edited 2 times in total.



07 May 2013, 22:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
Amp Healer wrote:
zven wrote:
hoj snart kommer det bilder o ljudklipp.. o även ett schema på ombyggnad :mrgreen:


Ja schema på ombyggnad är ju sånt som gör trådar extra intressant :!: Tumme upp för sånt !



japp jag skall rita in ombyggnad o master osv... o kopplingspunkter o var nere till en av lokala musikhandlarn o snackade lite skit o köpte en omkopplare till pelles stärkare (till midboost ) o nämde vad jag höll på med o vips så dök det upp en kund med en V/M combo som ville ha fotkontroll till midboost o en master för lead ( high channel) o lite modd :mrgreen: :mrgreen:

Jesper du måste fixa mastern som jag byggt in före pi.. som endast är aktiv när high gain läget används plus fotkontrollerad mid boost
nu går det o balansera vintage/modern mot varandra...

åtgick 2 st optokopplare o en pott o lite motstånd o kabel o en diod

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 May 2013, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Nafan Pelle. Allt varit medlem en stund,så det e inte där det brister. Antingen de,eller så e folk inte läskunniga :wink:
Tar det dock med ett mkt bastant leende...KUNDE verkligen inte skita mer i vilket!! E de så fulla av sig själva att allt redan e bäst ifrån fabrik...be my guest. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
Allt är relativt, du har varit där sen i januari.. Jag sen 2011 :mrgreen:

Folk på det forumet är överlag förbaskat trevliga och har en schysst ton..

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


07 May 2013, 23:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: marshall vintage /modern
Fick länken skickat till mig :D

Började läsa och kom till :" while technical opinions are welcomed your sounding like a real asshole."

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skrattade högt här hemma :wink:
Jag har ju sagt det hela tiden, nu har du fått höra det på utlänska med :wink: :mrgreen:

(och för dom som inte vet, så är Jesper o jag goda vänner)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 May 2013, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Nah Pelle.
Allvarligt nu. Jag kritiserar tungt att man använder en diod som inte e tänkt för användningsområdet som pilotlampa å skriver att man klarar sig lika jävla bra med en vanlig,lika billig mer eller mindre,"lödlampa" på 6.3VAC å därmed e kvitt sitsen en ggn för alla... Det hör till saken att det med användandet av LED´s inte direkt e raketforskning.. :wink:

Å får på käften för att jag yttrar ngt i sammanhanget så elementärt. Pelle...från mitt sätt att se det,då e man antingen köpt (tex anställd av Marshall) eller rent löjligt driven mot att allt måste vara Marshall.
En VM kommer knappast ngnsin bli till en maskin av tex JMP´s rang..å att nånstans tro att en design av vad det än vara månde e sista ordet e inte bara naivt. Det e fan direkt korkat.
Sorry,men som ingenjör själv står jag bakom det varenda cm. Vidare e jag hotroder å i det i sin tur en hyggligt pragmatisk sådan. Fuck the factory-customize. :twisted:

Att tex använda dioden e en femma..men att använda FEL diod gör det hela till en dels känslig å dels iom det meningslöst dyrbar konstruktion för slutanvändaren. Iom det e det som JAG ser det en dålig design. Vad i sammanhanget Marshalls ekonomer kanske anser...e en helt annan femma.
Att man sedan tydligen gömmer sig bakom att en leverantör gjort fel...sorry...BS. Det finns sedan mkt mkt mkt länge tillbaka ngt som heter kvalitetssäkring. Det där e fan inte ok.
Närmast varenda VM från när det begav sig,e bara att googla,har lidit av trasig pilotlampa. En bra fråga e varför. :wink:
Åsikter...å jag delar ICKE åsikt med dem. Jag ser tex en pilotlampa ur ett perspektiv. Att den varnar oss närvarande för att en maskin e live. Om den så lyser cerise...e ngt jag skiter totalt i. Den SKALL lysa. Punkt för min del. Ergo resonemanget mitt ovan..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Visst e det så Owe.
Visst fan e de så... :mrgreen:
(On both counts... :lol: )

Fuck ´em.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 23:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
Racing wrote:
Nah Pelle.
Allvarligt nu. Jag kritiserar tungt att man använder en diod som inte e tänkt för användningsområdet som pilotlampa å skriver att man klarar sig lika jävla bra med en vanlig,lika billig mer eller mindre,"lödlampa" på 6.3VAC å därmed e kvitt sitsen en ggn för alla... Det hör till saken att det med användandet av LED´s inte direkt e raketforskning.. :wink:

Å får på käften för att jag yttrar ngt i sammanhanget så elementärt. Pelle...från mitt sätt att se det,då e man antingen köpt (tex anställd av Marshall) eller rent löjligt driven mot att allt måste vara Marshall.
En VM kommer knappast ngnsin bli till en maskin av tex JMP´s rang..å att nånstans tro att en design av vad det än vara månde e sista ordet e inte bara naivt. Det e fan direkt korkat.
Sorry,men som ingenjör själv står jag bakom det varenda cm. Vidare e jag hotroder å i det i sin tur en hyggligt pragmatisk sådan. Fuck the factory-customize. :twisted:

Att tex använda dioden e en femma..men att använda FEL diod gör det hela till en dels känslig å dels iom det meningslöst dyrbar konstruktion för slutanvändaren. Iom det e det som JAG ser det en dålig design. Vad i sammanhanget Marshalls ekonomer kanske anser...e en helt annan femma.
Att man sedan tydligen gömmer sig bakom att en leverantör gjort fel...sorry...BS. Det finns sedan mkt mkt mkt länge tillbaka ngt som heter kvalitetssäkring. Det där e fan inte ok.
Närmast varenda VM från när det begav sig,e bara att googla,har lidit av trasig pilotlampa. En bra fråga e varför. :wink:
Åsikter...å jag delar ICKE åsikt med dem. Jag ser tex en pilotlampa ur ett perspektiv. Att den varnar oss närvarande för att en maskin e live. Om den så lyser cerise...e ngt jag skiter totalt i. Den SKALL lysa. Punkt för min del. Ergo resonemanget mitt ovan..


på pelles 100 wattare finns ingen pilotlampa alls ? sitter en röd huvudströmbrytare som på 80 talet o den är byggd 2006 hmm har pelle tagit bort den själv eller var dem byggda så först...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 May 2013, 23:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Ptja Sven.
U tell me. :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2013, 23:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
fråga 2 moddat tonstacken först efter ditt recept .. men den där jädra middpotten gör ju inte ett skit händer inte ett skvatt.. spica den i TSC o mycket riktigt så händer det inte mycket.. vet att resistorn mot bas o middle är 100 k bytt av burner själv visst inverkar 100k då mer av signalen vill ta vägen över 1000P kondingen

men även om jag spicar den med 33k o dina 3,3nf så sker inte ett skvatt...

visserligen kör jag nu parallelkopplat V3 som driver tonstacken så impedansen ändras ju .. men spicar jag detta så blir det samma resultat

skulle jag dock byta ut 3,3nf mot 33n o behålla 22 n mot basen o lägga resistorn på ca 68k ´så skulle jag hamna på magiska 250-800 hz området o få ett bra scope på midden.. blir till o testa i morgon kväll.... vad tror du Jesper :roll: saknar att kunna gröpa ur alt boosta midden.. annars är det åka av det..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 May 2013, 00:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: marshall vintage /modern
Ja. Min tanke vart ju att kunna klippa bas vid behov,allt eftersom mängden dist stiger.
Därav de 3.3n å baspotten rakt i backen.

Men..different stroke different folk-som det heter. Grejen e som jag ser det att alla steg framåt med en VM e värt besväret för de låter fan INTE kul original alltså.
Å vidare,som jag å Pelle konstaterat tidigare,så e de bara meningslöst bumliga i botten. Totalt utan definition.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 May 2013, 00:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: marshall vintage /modern
??? 3,3nf mot baspotten ? eller .. hmm provade med 3,3n mot baspotten o 22n mot mid jisses vilket scoop det blev på TSC tåls o testa in real Life -30 db på basen vi ca 0-100hz med potten på noll.. o midden scoopar rätt fränt

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


08 May 2013, 00:34
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 442
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
Burner wrote:
VIP är ju i Sthlm med så vi kan ha en shoot-out :wink:

Låter kul, jag är på :)


08 May 2013, 06:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: marshall vintage /modern
Njaa bor i Norrtälje /jobbar i Sthlm men det är ju nästgårds :-)
Men det går väl att sammanstråla :-)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


08 May 2013, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post Re: marshall vintage /modern
Pilotlampan på min är ersatt av xtramastern, knapp med lyse för att se att den är på.

_________________
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.facebook.com/attitudemusicalprojectofficial
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer


08 May 2013, 10:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 99 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.