View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:35

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Marshall JTM60 
Author Message

Post Marshall JTM60
Image

Blev vid detta bedagade exemplar,å helvete va stryk den tagit! Designmissarna i en JTM i all ära,men här e det friskt kopplat å hälften brunnet snällt sagt.
Man har bla installerat en reo styrning för en 220VAC fläkt i tanke att hantera det med att dessa maskiner går extremt varmt i chassiet. Väl med det antar jag...

Image

På gammalt tyskt manér ligger ju flaskorna ner på en JTM60. Bara det...att man inte riktigt tänkt färdigt...å det E så typiskt engelskt va! Jaja...

Image

Fläkten jag pratar om ovan sitter dragen i skyddsgallret för slutrören. Givetvis var slutrören uppeldade,å de e därför redan ersatta. Ett par EL-34 givetvis.

Image

I ambition att göra paketet kompakt har man designat moderkortet stående i maskinen. Vidare e de första två lytarna av radialtyp på 47uF samt 500V. Å se det vetti fan om jag inte kommer dela upp på två st radialer nu,för ersättas skall dem.

Image

E ju en typisk tidig -90tals konstruktion med allt det medför.
Vet att Izzy sladdat i dem tidigare,så Gunnar...har du ngr vettiga tips e jag öppen för förslag å idéer!!

Image

Första jag gjort nu e att löda om korten i den. Iom att det går så varmt såg jag ingen anledning att pruta på det. I den vevan har jag dyngat ur de förhatliga klippdioderna,som e av zenertyp.

Image

...som skall sitta där då. Även de andra glättningslytarna till maskin e radialer,vilket iofs e käckt iom att de idag kan fås såpass små som de kan å vad vidare är e billiga som fan. Bra det,för det medför att det inte finns ngn som helst anledning att pruta.

Image
1 Ohmare installerades över slutrörens katoder. Iom att kortet står upp lodrätt i maskin har resistorerna installerats en bra bit ut från kortet för att därigenom göra det enkelt att nå med proben från en DMM.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/jtm60_60w_jtm600.pdf

....schema har vi där.

Min tanke nu e att skapa en 2 kanalig rocknroll maskin av rang med kompakta mått. EL-34´orna får sitta...men preampen kommer jag sladda runt i rätt rejält.
Fö har jag redan hittat å åtgärdat en kortis i maskinens logikstyrning....som sagt,ngn har varit inne i denna med en lödpenna som vart klumpigare än lämpligt... :mrgreen:

26 Apr 2013, 19:49
Profile

Post Re: Marshall JTM60
Suttit å spånat lite kring denna...

Image

Arbetsspänningen i dem e ju halvhög. Dvs att vanliga tex 450V lytar funkar inte...å 500V känns som beställningsvara,utan anledning.
Så jag tror jag gör så att jag dels ökar på glättningen något samt installerar 2st radialer/snap-in i serie. 220uF/400V st känns som en vettig väg att gå. De e såväl små å kompakta som billiga och vad vidare är ger dem utan tvekan reservkapacitet uppåt vad avser surge spänningar.
När jag mätt kliver gärna B+ iväg en liten stund innan slutrören framför allt börjar dra..
Det i sin tur i kombination med att dessa maskiner notoriskt har värmeproblem gör att som sammantagen bedömning e det nog ingen helt korkad idé det ovan.

Värmen sen.
Denna e sedan tidigare utrustad med en 220V reostat för styrning av en oversize "datorfläkt". Installationen e båda klumpig å ful,så den får helt enkelt stryka på foten.
Vidare e som jag ser det den väsentliga biten här att skapa luftväxling. INTE att skapa storm inne i det lilla facket,eller vad vi skall kalla det,där rören sitter.
Därför...
Jag tänker klippa till en aluminiumplåt i helt mjuk 4212 eller liknande som jag bockar efter chassiet inuti det fack där slutrören framför allt sitter. Installerar så denna på standoffs (samma typ vi använder för att installera tagboards inne i chassien när vi bygger nytt) som sätter plåten kanske 10mm från chassiet i sig.
Detta då som värmesköld.
Ev kanske det kunde räcka,vad vet jag,men samtidigt är det så att JTM60 använder likriktad spänning till glöd för preamprören varför det vore närmast idiotiskt att inte leda ut delar av den till en liten 12V datorfläkt eller liknande. Tror inte i någon form att den behöver vara speciellt kraftig,utan i kombination med plåten enl ovan handlar det snarare bara om att skapa cirkulation. Varken mer eller mindre.
Vidare blir en sådan fläkt förhållandevis mkt tyst...å se det e väsentligt det med :D

I sin tur..vid installationen av den första lyten kommer jag i vanlig ordning separera jorden av den mot bryggan. Ngt som har visat sig i många konstruktioner vara sisådär från fabrik faktiskt.
Tyst i tomgång e bra se....

Grunnar fortfarande på det med moddar av preampen...har snackat lite med Izzy...får se var det landar.

28 Apr 2013, 15:01
Profile

När du vill fixa alla lödöar som släpper så hittade jag dessa för ett tag sedan. När jag lödde i en sådan så släppte säkert 50% av alla öar. Det var en JCM600 men det ser ut som kretskortet är från exakt samma lina och schemat är ju samma.

http://www.conrad.se/RIVETS-0.8-MM-%281 ... 51686&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{sf%2F%3Cs1%3Ebungard+rivets%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2F0103db550d40532871b877947684ddbe%2Fp1}{md5%2F2183b60d2363f291f88494f78493ca08%2Fmd5}

28 Apr 2013, 19:33
Profile

Tack för tipset Johan.
Än så länge dock,peppar peppar,har inget släppt som jag inte vill bli av med.. :mrgreen:

28 Apr 2013, 23:24
Profile

Så långt har lödöarna klarat sig :mrgreen: .

Image

Å operation ranta runt i preampen e i det närmaste klar. Schemat e ju en jävla dålig kopia varför det e lite halvsvårt att se vad det står här å var,men en undran jag har i sammanhanget e det 3e steget i lead...med katodmotstånd på 22k.? E ju närmast rena Soldano fasonerna?
Fan tänkte man där? :shock:
Jaja..inte e det min grej iaf,så katodtopologin vad avser resistorvärden e omsatt rätt rejält precis överallt faktiskt.

Image

Jomen...såväl vad avser clean som lead. Å e det ngt jag kommit att förstå att en DEL uppskattar med en JTM60 så e det väl clean. Ingen verkar iaf sjunga lovsånger om lead... Å såväl jag kan se att man leker "nuskaviminsannskapadistgenomattpressaettstegförbiplanetenMars" så blir det hela närmast lite löjligt eftersom en JTM60 i min mening e mer rocknrollmaskin än metal.
Å se den tanken avser jag stå bi. Metal,metal..alla vill spela metal.. :mrgreen: (or...noooooooooooooot!)

Schemat ja. Känns onekligen bara meningslöst krångligt ritat. Det tar en stund innan man adderat ihop logiken...men med det gjort så inser man att delar av en JTM60 verkligen e att ha sex ståendes på huvudet i en kanot på väg ner för en vild fors jagad av inhemsk befolkning nånstans i Afrika va.. :mrgreen:

Det mesta känns nu iaf som jag e på topp av det. Det enda jag insett går stick i stäv en smula e det med att ersätta de första två lytarna. Hm.
Det kommer helt enkelt bli ont om plats å jag behöver iom det lista ut ngt smidigt sätt att kunna få dit in alles 4 burkar. Frågan e om man skulle göra så att man monterar ena paret på kortet å installerar de andra "utanpå" i chassiet någon stans? Tror det hade kunnat funka rätt väl faktiskt.
Att sedan mer eller mindre dubblera mängden kapacitans samt som sagt få till det med en separat jordning av första smällen vs bryggan...jaja.

En annan grej e att jag LÄST mig till att en del anser att JTM60 e ganska lågmäld för sin effekt. När man kikar på hur looparna (ja..plural) sitter installerade med sina resp OP´s osv e det mig lite förvånande,för om det är så att den e lågmäld vs angiven effekt borde det ju vara en signalfråga ut ur den delen av kretsen?
PI´n i sin tur e ju på de flesta vis "standard Marshall" varför jag har mkt svårt att se att ett sådant ev problem skulle sitta där.?
I sin tur skall väl erkännas att det förefaller mig mindre rimligt att Marshall gjort bort sig på den punkten och att därmed div åsikter via nätet lika väl skulle kunna vara pga slutrör som körts i botten. Antar jag?

Lika samma då med det med värme å en JTM60. Vem FAN var geniet på Marshall som listade ut de stansade hålen i chassiet ovanför slutrören å sen inte brydde sig om att kunna evakuera värmen ur cabben i sig? E ju fan rena Darwin nivån på den!
Å...i all respekt sagt,vad skall värmen in i cabben att göra från början? E ju så korkat till natur att PRECIS ovanför de nu stansade hålen sitter det...ett par lytar om 47uF å 500V som utgör de första två smällarna.
Sätt DEN i pipan å rök den! Jösses...nån på Marshall behöver gå kursen termodynamik 101...inser man ju med röven å en paddel.

Bortsett från det då så känns det hela faktiskt rätt vettigt ändå nu. Skall bli både kul å intressant att se hur den här kommer te sig när vi slår runt brytarna igen..

29 Apr 2013, 22:19
Profile

http://www.drtube.com/marshall.htm#JCM600

Dessa är ju tydligare och det ska ju vara samma som jtm

22k katoden ska nog bara passera signalen förbi steget från den kraftiga diodklippningen (som nog inte är några zener). Alltså inte något diststeg.

30 Apr 2013, 06:16
Profile

Tyckte åxå det förefaller märkligt,men nog ser det ut som zeners allt.?
(Å ja..jag e medveten om va man kan använda zeners till,varför det hela blir än mer märkligt)

Stort tack Johan,å vid en snabbare titt förefaller schema stämma.

30 Apr 2013, 10:18
Profile

Appropå det...
Maskinen har ju ngt potentialförhöjd jord för preampen.
E anledningen till den avkopplade ingången att man vill förhindra galvanisk kontakt mellan gitarr å chassie för att undvika små stötar?
Å anledningen till den förhöjda potentialen i botten är brum å brus?

Frågan e,om man gör bort med det 100 Ohms motstånd samt den avkoppling som sitter där,kommer maskinen ge sig av mot Mars då? :mrgreen:
Rent praktiskt tänker jag i banorna av att det kunde vara trevligt att kunna kortsluta det första gallret för att få det tyst vid behov...
Isf väck med R101,R103,C101 åsså brygga C103 samt anslutningen mot chassiejord då.

30 Apr 2013, 11:15
Profile

Racing wrote:
Tyckte åxå det förefaller märkligt,men nog ser det ut som zeners allt.?
(Å ja..jag e medveten om va man kan använda zeners till,varför det hela blir än mer märkligt)

Stort tack Johan,å vid en snabbare titt förefaller schema stämma.

Hur ser zener ut? Det som satt i min JCM var glaskapslade switchdioder helt enligt schemat.

30 Apr 2013, 12:11
Profile

Racing wrote:
Maskinen har ju ngt potentialförhöjd jord för preampen.
Det är väl enbart till chassit? Kortsluta gallret borde ge knäpptyst i daxläget? Vad jag förstår är kopplingen till chassit så snart som möjligt ett trick för att minimera störningar från gitarrens nolla och inget man ska plocka bort.

30 Apr 2013, 12:18
Profile

en sådan koppling är dunder o ha i fall man i normala fall har problem med signaljordloopar.. men kan likväl kopplas utan ner i jord.. men .. det kan resultera i brum om man kopplar in nåt som har en annan jord jordref tillex en efx rack ex ex..

det du kan göra är att sätta en omkopplare som kopplar förbi denna koppling...
denna koppling säkerställer att rensa bort RF signal men bibehålla en koppling till chassiejord
på många elektronik pryttlar så kan det finnas nåt som kallas Earth lift det är precis vad denna koppling åstakommer.. låt det sitta kvar!! men kläm dit en omkopplare så du kan välja med eller utan denna koppling..

30 Apr 2013, 12:55
Profile WWW

Själva main jordlyften sitter ju strax till höger om slutrören på schemat. Den som sitter vid ingångssteget är bara en extra kondingresistormoj. Preampen är enligt schemat ihopkopplat med slutsteget via D.

30 Apr 2013, 15:11
Profile

Tubis wrote:
Själva main jordlyften sitter ju strax till höger om slutrören på schemat. Den som sitter vid ingångssteget är bara en extra kondingresistormoj. Preampen är enligt schemat ihopkopplat med slutsteget via D.

nej du har fel :mrgreen: detta är en Rc länk för att ha kvar jordning mot signalen men lyft till en högre potential finns även beskriven i en av kevin o connors TUT böcker...
nåt annan signaljordning till chassiejord hittar jag ej på schemat

30 Apr 2013, 16:30
Profile WWW

zven wrote:
Tubis wrote:

nej du har fel :mrgreen: detta är en Rc länk för att ha kvar jordning mot signalen men lyft till en högre potential finns även beskriven i en av kevin o connors TUT böcker...
nåt annan signaljordning till chassiejord hittar jag ej på schemat

D111 D112 R144 C137 är jordlyften. C101 R101 är avstörning på ingången. Hur kan något annat än D111 D112 R144 bestämma hur jorden är lyft? R144 är på 2.2ohm medan R101 är på 100ohm. Tror du inte R144 vinner laga kraft över R101? Kevin ska man sätta in i sitt sammanhang med övrig krets. Att det ser ut på samma sätt betyder inte att det är det om inte allt annat är det samma.
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf

30 Apr 2013, 16:41
Profile

Ja Johan.
Såvitt jag kan bedöma e du rätt ute. Saken e fortfarande den att det kanske kan vara idé att göra som Sven e inne på å lägga det hela över en brytare.?
Vidare...det där med kondningen på ingående...dels e den fullkomligt vansinnigt stor med sina 47nF å..ptja..nån får gärna berätta vitsen för mig iom att ingångsjacket e lika flytande som resten.

Hur som.
Produktiv dag.

Image

I princip e jag klar. De moddar jag vill ha gjort initialt e gjorda,lytar e bytt osv osv osv. På det har jag adderat komponenter för en PPIMV,vilket jag ju snöat in på det sista.
Katodföljaren e borta ur leken. Ser helt enkelt inte vitsen. I sin tur e anodmotståndet på första på clean bytt mot 220k. Div kondensatorvärden e omsatta till det jag vet funkar...å likaså katodmotstånd samt div avkopplingar...till sådant jag av erfarenhet vet funkar.
På sina ställen sitter det trimpottar för att enkelt kunna justera nivåer på saker å ting.. :shock:

Nahfan. Totalt sett känns det väldigt mkt all systems go.
Har tom dragit ut kablage från den likriktade glöden som e tänkt att dras till en 12VDC datorfläkt polarn kommer med det närmaste...
Å jag hittade vettig plats för de extra glättningskondensatorerna på kortet...sitter med buntband å "gorilla snor" (dvs butylmassa).
Jorden för första smällen e separerad och dragen enl boken... osv osv osv. Kort sagt,produktiv dag där jag vet med mig att jag så långt gjort alla rätt.
Bytte fö de 4 lytarna om 10V å 3300uF..å ersatte med 16V utan att ha kikat på dimensionerna å kan därför med trygg röst förkunna att det skall man inte... :mrgreen: . 20mm höjd e max på de kannorna så det blev en extra tur till Elfa det.

Nah.
Tror nog att om jag bara e nykter nog dagen till ära å e i verkstan i tid imorgon så blir det provkörning. Skall bli intressant!
Räknar kallt med att få lattja med dropresistorerna i B+ linan. Vet av erfarenhet att jag å Marshall inte direkt ser saker å ting likvärdigt på den punkten.. :mrgreen:

30 Apr 2013, 20:12
Profile

Jo!
Just det!
Från relästyrning mm,den kretsen alltså,så tycker jag mig ha upptäckt en jordloop inritad i schemat. Märkligt.
Från det främre kortet där pottar mm sitter så leds jord mot moderkortet dels via en kontakt...å dels via separat kabel? (Märkt gn i schema)
Huh?

Att separeringen av jorden för första lyt inte vart enligt läroboken e väl snarare regel än undantag,men en direkt loop? Huh? Kanske iofs inte gör så mkt eftersom vi inte talar signal i nån form,men iaf.?

30 Apr 2013, 20:16
Profile

Racing wrote:
Katodföljaren e borta ur leken.

Är inte den till för att driva två st tonstackar från samma drivsteg utan att tappa massa volym till slutsteget?

30 Apr 2013, 20:34
Profile

Quote:
D111 D112 R144 C137 är jordlyften. C101 R101 är avstörning på ingången. Hur kan något annat än D111 D112 R144 bestämma hur jorden är lyft? R144 är på 2.2ohm medan R101 är på 100ohm. Tror du inte R144 vinner laga kraft över R101? Kevin ska man sätta in i sitt sammanhang med övrig krets. Att det ser ut på samma sätt betyder inte att det är det om inte allt annat är det samma.
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -61-02.pdf

okej blind som fan :roll: som jag kan se det så jobbar dem parallellt med varandra.. :D antagligen för att slippa jordloop inne i kretsen så båda jobbar med samma sak... den ena direkt vid ingångststeget den andra vid slutrören... + att det agerar RF filter..

01 May 2013, 11:02
Profile WWW

Eftersom ingången är 100 ohm och den andra 2.2ohm kan de inte vara avsedda för samma sak. Aiken skrev något om detta har jag för mig att det är just något som suger bort skräp från gitarrens nolla. Men Aikens går inte gå in på längre så kan inte kontrollera.

01 May 2013, 19:51
Profile

Image

Vi har ju vidtalat det med värmeproblem i JTM60. Såhär ser det alltså ut inne i chassiet,å slutrören ligger ca 10mm från plåten på andra sidan. Vem som helst kan ju inse att detta e rent vansinne,å vem som helst med lite insikt kring elektronik i sin tur vad det gör mot de stackars lytar som sitter i "direct line of fire".
Detta e kort sagt inget annat än ett exempel på förbannat dålig ingenjörskonst i min mening.

Image

Å...för den som nu betvivlar sanningshalten e det bara att kika på det bakre kortet som sitter i maskin. Att det rent ut sagt bågnat rejält av värmen e inget man kan prata bort.
Det hör då till saken att detta exet till skillnad från vissa andra som gått hårdare ser helt ok ut i moderkort,rörsocklar mm. Rent av närmast som nytt. Men...ingen kan fly från faktiska omständigheter,å här ser vi mkt tydligt anledningen till att problemet behöver adresseras. I mitt fall nu e det jag grunnar på om jag rent av skall installera fläkten jag har i tanke invändigt,men det jag reserverar mig för e om strålningsvärmen alena kan få tom fläkten att få hicka om den placeras över rastret i första bild.
Hur som har jag beställt ventilationsgaller på Elfa. De e billiga å kommer såvitt jag kan bedöma passa alldeles utmärkt. Men..det räcker inte i detta fallet som jag ser det eftersom avståndet mellan chassiet och slutrören som sagt milt sagt är begränsat. Så...en fläkt får det till.
Jag drog ut kabel från den likriktade glöden men den e helt enkelt för klen så...det blir att sno spänning från logikstyrningen. Där finns iaf 15VDC stabilt...å min tanke e att hänga ett droppmotstånd i vägen för spänningen...å på så vis kunna reglera fläktens fart. Fläkten i sin tur blir en vanlig,lite mindre,dator dito.

Image

Komplexiteten(tänker framför allt kablage) och byggsättet gör en JTM60 tungjobbad. Vad man än skall ändra på så får iaf två av korten,moder samt pott kort,ut.
Som jag påtalat tidigare har jag dels lagt om jordningen av första lyt samt i tanke att addera momentankapacitet för att kunna svara på snabba avvikelser i spel adderat kapacitans. Det sitter alltså nu 110uF ut mot CT på OT´n åsså sitter det ytterligare 110uF mot SGM.
Det hela fungerar precis som tänkt. Vidare e maskinen nu verkligen tyst i tomgång...bra det :mrgreen:

Image

Houston we have liftoff!! :lol:
Ja,visst fan talar den! Med alla modifieringarna jag gjort utförda e det bara att konstatera att det hela fungerar ungefär,eller precist faktiskt,som tänkt. Som Gunnar påpekade vid tillfälle med den han gjorde så skiljer det dock en del i volym mellan kanalerna än. Ngt jag får ta å kika närmare på.
PPIMV installationen moddade jag lite i sista stund genom att nu ha 22n in å 100n ut. Verkar ha haft avsedd effekt. Slutrören var jag ju å handla häromdagen...ett par JJ EL-34.

Nöjd?
Nah. För tidigt å säga än. Vidare e maskinen som jag ser det helt enkelt inte färdig nog att stoppa in i cabben iom att där fortfarande brister en fläkt.
Det jag grunnat på lite e om jag skulle skärmat iaf lite av rasteruttagen precis vid lytarna-som ju sticker upp som 2 gubbar i lådan.
Min grundtanke med det då att lytarna skall slippa den direkt strålningsvärmen. Cabben i sin tur...där kommer helt enkelt överhandsfräsen fram. Fanimig inte mer med det,för det där med värme...mja...

Soundet ur den däremot e verkligen väsensskilt från originalet!! Såväl i clean som lead/dist,å skillnaden e STOR! Bra mkt mer kräm i soundet å vad vidare e inte lika "vass" som många Marshalls kan vara. I sin tur...jag satte ju om svansen på PI´n en del,å det i sin tur medförde att maskin nu har en mkt användbar presence.

Så kort sagt känns detta mkt mkt lovande... :shock: :twisted:

02 May 2013, 22:39
Profile

Grunnat på det med drivning av fläkten,å jag måtte la helt enkelt varit för trött eller nått.
Ida e det jag som går å handlar en stab.
Bra där.

03 May 2013, 05:30
Profile

Racing wrote:
Grunnat på det med drivning av fläkten,å jag måtte la helt enkelt varit för trött eller nått.
Ida e det jag som går å handlar en stab.
Bra där.

du kan ju sätta dit en 220V fläkt lika gärna ?

03 May 2013, 08:52
Profile WWW

Ptja.
Faktiskt,men det råkar vara så att jag har det med lätt bedagade datorfläktar gratis :mrgreen: , Å en stab kostar inte många spänn...

03 May 2013, 10:45
Profile

E ju alltid lite kul när ett projekt kommit så långt att det sitter ihop igen...

Image

Det blev alltså en liten 12V fläkt. Provade lite olika punkter att dra kablarna som behövs,men dessvärre med ganska besvärande utfall. Spänningsfallen var rent ut sagt enorma.

Det slutade med att jag installerade ett 270 Ohms dropmotstånd uppe vid R44. Gav att spänningsfallet med fläkten igång var i princip noll,å utspänningen efter motståndet i ordningen 11VDC. Å det hela fungerar som tänkt får jag väl säga. Fläkten såpass liten å såpass modern att man hör den inte ens gå. Inte i nån form,men fungerar gör det hela å tack för det för nu är där cirkulation iaf. :D
Med det hoppas jag innerligt att den biten e i hamn. Inget mer tråcklande med separat reostat osv...bara koppla in å kör...färdigt där. Gillar mekaniska ting som inte hörs eller syns men som märks.
Provade lite kort med att använda en sådan där IR pistol man mäter värme med,å även om det nu e mkt svårt att avläsa tempen på flaskorna upp mot chassiet under drift (iom att chassiet behöver sitta i cabben för att ge IRL resultat) så vart tempen ung 25grad lägre undertill...men vad vidare e helt stabil. Något den INTE är original. Betänk åxå att värmen från rören varierar med last..
Så totalt sett får jag säga att denna mod e ngt jag rekommenderar ALLA med en JTM att utföra. Fläkten i fallet e en liten pryl som e 60*60mm...å drar 0,07A vid 12V.

Image

Å DI utgången skrotade jag som sagt. Allt väsentligt sitter kvar bortsett från själva kontakten,å där finner vi nu en PPIMV pot.
Grejen e alltså den att detta tillverkade jag mkt snabbt genom att köra till en liten 2mm aluminiumplåt med nibblern..åsså använde jag ursprungskontaktens skruv för att dra fast plåten...ett 10mm hål i plåten å dit med PPIMV potten. Bra där.

Jag behöver fortfarande se över nivåerna mellan stegen. Framför allt ut efter volympotten i lead. Varför?
Joo...
Om man har lite fingertoppskänsla i hur man kranar volymen så kommer där ett RIKTIGT gött distljud,men framför allt med ett häng från helvetet! SATAN va den ylar i det läget!!
Disten känns dock lite väl fokuserad,å mkt riktigt har denna maskinen då lite högre spänningar in mot preampen än det jag normalt använder. I detta fallet i storleksordningen 360VDC ung.
Men..fan vet om inte det kan ha sina sidor det med?
Poängen e att upprepa sig e ngt man tröttnar lite på till slut å även om jag nu personligen tex tycker att de sista två FBT´erna jag gjorde i all hast rent ut sagt låter svinaktigt bra...så finns det som jag ser det inga hinder för att ha tex en JTM som e...annorlunda.
Med det sagt att juryn fortfarande inte e tillbaka med dom i fallet... Ett e säkert dock å det e att det rent ut sagt uberjävliga hänget jag har i sweetspoten där e ngt jag ICKE kan tänka mig att bli av med!

Som läget ligger nu sitter den iaf ihop igen. I min mening bra mkt mer karaktärsfull och välljudande än i originalform. Å..skall nog prova den med ngt av banden innan jag ger mig i kast med fler slutsatser.

...återkommer i ärendet.

Men det skall sägas att å tampas med denna JTM60 har ICKE varit ngn barnlek. De ÄR komplext uppbyggda å det gör att i fallet blir tex tålamod en dygd. Vidare tror jag man behöver mer än bara basala kunskaper för att slåss med en JTM.

03 May 2013, 20:45
Profile

JTM´en har fått bekänna färg vid rep ikväll,å för min smak e det bara att konstatera att den kan rattas till riktigt justa sweetspots i en bandsits där man e ensam gitarrist.

Det jag ser som lite meninglöst däremot e att den helt enkelt för min smak kan prestera mer dist än nödvändigt. Får se om det kan vara ide att dämpa den biten lite,men sanningen e att vi har gig kommande lördag...å det blir JTM´en som får följa med som huvudmaskin.
Tar med mig Mesa´n som backup.

05 May 2013, 22:55
Profile

Image

Mkt riktigt var då JTM60´n samt Echolette 212´an med på scen i lördags. Bla som effekt av att jag i ett parti använde de båda kanalerna.
Slutsatsen av den övningen var att den iofs låter alldeles utmärkt,men låter för hårt...

Så idag tog jag mig en dust med den igen. Dilemmat ligger ju i att det som sagt e lite omständigt att meka med dem,men det får man väl ta antar jag.
I samma veva hade volympotten till clean fått sig en smäll av ordningen att det hela rent fysiskt var en skitskev pottaxel,å i det att jag försökte rikta den gick den av.
Mao,byte aktuellt.

Jag kollade då div spänningar,å dessa arbetar ju med iaf en hälsosam B+. Dvs andra sidan 480VDC. In mot PI´n låg där 400+ efter droppresistorn och i sin tur ung 360VDC på första flaskan innan anodmotstånden.
Framför allt det sista vet jag med mig sen tidigare erfarenhet att det kanske inte e riktigt vad det bör för min smak,så jag ersatte först droppresistorn innan PI´n från 10k till 20k,men då sjönk spänningen mot PI´n till ung 350VDC. Något som i min mening gör att man tappar snärt.
Vid prov något som visade sig besannas mkt fort.

Följdriktigt satte jag tillbaka de 10k i droppresistor och fokuserade istället på nästkommande i railen. Denna ersattes nu med 22k,å se det var mera bingo det!
Dels kom där mycket mer övertoner som ett brev på posten,men vad vidare e hade det framför allt avsedd effekt på hårdheten i soundet. Maskin kändes helt enkelt som effekt rimligare och snällare att tas med.
Bra.

Volympotten för clean byttes..å jofan. Ihop med eländet igen..å så här kommer den nog få tjänstgöra nu. Dist finns som till skillnad mot originalet är karaktärsrik,och trots att de förhatliga klippdioderna är bortopererade en gång för alla så finns där distortion av GOD karaktär så det räcker å blir över för alla rimligt sinnade människor iaf...
Happy?
Mjo. Jo. Det känns vettigare nu. Helt klart.

JTM60 säger jag fortfarande e en mkt god plattform att arbeta ifrån,å det av fler orsaker. Den har även helt klart,kända,baksidor men dessa kan adresseras utan att man fullständigt tappar förståndet.

För den som är hugad att lattja med en ett litet tips på vägen. Maskinens chassienolla förs över till PCB´n via ett av moderkortets två stands. Det är därför av vikt att de två små M3 skruv som håller kortet i maskin dels har rena plåtytor att arbeta med och vad vidare e friska skruv som orkar med att dras såpass att skiten sitter en ggn för alla. Om så inte e fallet är det väsentligt att adressera varför.
Ett gott råd i sammanhanget e därför att rensgänga standsen med en M3 tapp...å använda nya skruv vid minsta lilla tecken på att mejseln man använder kuggar över. I annat fall e div potentialproblem lika givet som skattekontorets trevliga fönsterkuvert när man gjort bort sig med egendeklarationen.

Sen det med värmen givetvis. Det jag presenterat ovan kan jag nu meddela fungerar helt förträffligt. En liten datorfläkt kombinerat ventilation samt sköld enl ovan e kort sagt grejen hela dan för en JTM. Med det gjort i sin tur...e det fan bara att värma lödpennan å gå loss allt man orkar med sina idéer.
Å med allt sagt å gjort blir de på ngt vis en Marshall som Marshall aldrig byggde. Bra skit som e kompakt,lätt å hyggligt genomtänkt.

14 May 2013, 22:15
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]