| Ljudbojen.com http://www.ljudbojen.com/ |
|
| Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=85156 |
Page 1 of 1 |
| Author: | trälhavsvägen [ 01 Jun 2013, 15:35 ] |
| Post subject: | Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Jag har filat en hel del på min krets och är jäkligt nöjd. Kaskodkopplad 12AX7:a in i en Pharafrasevändare. 2 stycken 6V6:or i Cathode Bias. Jag har följande funderingar gällande en loop av typ "insert " dvs helt passiv. Jag tänkte stoppa in den efter 1:a halvan i fasvändaren efter mastern. Dock har jag en känsla av att det blir lite väl mycket signal att hantera för en effektburk. Vad tror ni? Angående trafo så kör jag nu Ampmakers Trafo: http://www.ampmaker.com/store/18W-push- ... ormer.html Fysiskt större än Hammond 125E som jag har goda erfarenheter av men inte provat i den här konstruktionen. Har också funderingar på att testa en Hammond 1650E för lite mer botten. Synpunkter? Sedan till sist frågan som varit uppe förut. Jag tänker skita i Standbybrytare. Om jag har förstått saken rätt så har det ingen betydelse för en stärkare av den här typen med ungefär 350 volt på slutrörens anoder. Synpunkter? H/ Bosse Östman |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jun 2013, 16:37 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Loop send ska skicka ut line level http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level Detta blir sedan i de flesta fall för klent för att driva slutsteget så man behöver ett så kallat recoverysteg som tar upp signalen igen. Stoppa in ett rör till. |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 01 Jun 2013, 17:31 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Jo, jag inser att det är den vägen man ska gå. Jag är lite kluven till det här med att stoppa in mer i en signalväg som bygger på enkelhet och åter enkelhet. Anledningen till att jag vill ha loppen efter 1:a halvan ab PI:n är att huvuddelen av den förstegsdist som generas gör det just i 1 halvan. Kanske lite hårklyveri på en så effektsvag förstärkare eftersom högre volymer kommer att dista effekten i slutrören i alla fall. Webers variant på rördriven loop: https://taweber.powweb.com/store/el_schem.jpg Passivt: Någon har gjort så här på en DeLuxe men han har ju problem vad det verkar: ![]() Tål att fundera på H/ Bosse Östman |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jun 2013, 17:41 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Det där schemat kan inte fungera som jag ser det. Du kommer att ha fullt sving från röret in i din effektburk. Vilket kommer dista in absurdum om inte ingångsteget går sönder pga att man överskider max spänning på transistorn. Sen får man alldelses för låg signal till slutsteget om nu inte effektburken pajar. Det du ska göra är att sätta en pot innan send och mät signalnivån tills den är line level. Det kommer att vara lågt lågt lågt på på poten kan jag lova. Sen får du sättra ett returnsteg som lyfter upp signalen igen till vad den är innan poten. |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jun 2013, 17:45 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Weberloopen fungerar inte i ditt fall om du ska ha den efter ditt gainsteget. Du får göra om returnsteget i weberloopen till ett gainsteg i stället så fungerar den. |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 01 Jun 2013, 18:51 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Hehe, ja det här är ny mark för mig. Men summan av kardemumman är att jag i vart fall kommer att stoppa in något skit i signalvägen som kommer att addera oljud och annat, oavsett om det är passivt eller rördrivet? Kör man en rördriven loop så adderar jag snudd på lika mycket komponenter som redan sitter i förstärkaren och då tycker jag att lite av poängen faller. Jag ska Googla lite mer. H/ Bosse Östman |
|
| Author: | Tubis [ 01 Jun 2013, 19:07 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Du måste hur du än vrider och vänder på det ta ner signalnivån kraftigt för att inte effektenheten ska skita på sig....och du måste ta upp signalnivån igen efter effektenheten. Du kommer inte runt detta på något sätt. |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 01 Jun 2013, 19:30 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Nä, du har naturligtvis rätt. Kanske är det inte något större poäng med en loop i en förstärkare på en 12-15 watt. Men rent generellt, om vi nu tänker att jag vill ha Reverb och Delay i loopen så är väl en parallell loop att föredra? Och en sådan måste väl under alla förhållanden bli rördriven? H/ Bosse Östman |
|
| Author: | trälhavsvägen [ 08 Jun 2013, 08:23 ] |
| Post subject: | Re: Lite konstruktionsfunderingar, loop, trafo och standby. |
Tack Tubis! Jag kommer nog att göra ett försök framöver och ska ta vara på det som du föreslagit. Sedan var det den andra frågan: Angående trafo så kör jag nu Ampmakers Trafo: http://www.ampmaker.com/store/18W-push- ... ormer.html Fysiskt större än Hammond 125E som jag har goda erfarenheter av men inte provat i den här konstruktionen. Har också funderingar på att testa en Hammond 1650E för lite mer botten. Synpunkter? Någon som testat och jämfört 125E mot 1650E under likartade förhållanden? H/ Bosse Östman |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|