| Author |
Message |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Måste bara klargöra det här. Har hört att man säkert kan koppla ur högtalaren i stand by läge, stämmet det? Skönt att slippa stänga av helt för att byta till annat kabinett..
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 12:20 |
|
 |
|
Mrcool
Joined: 09 Jan 2008, 22:05 Posts: 956 Location: Luleå
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
David Wikström wrote: Måste bara klargöra det här. Har hört att man säkert kan koppla ur högtalaren i stand by läge, stämmet det? Skönt att slippa stänga av helt för att byta till annat kabinett.. Ja det kan man.
_________________ - vem vet, inte du - vem vet. inte jag
|
| 04 Jun 2013, 12:33 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Snabb, enkel fråga. Snabbt, enkelt svar. Sånt gillar jag. Tack! 
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 12:49 |
|
 |
|
peterh
Joined: 20 Mar 2013, 21:57 Posts: 1503 Location: göteborg
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Mrcool wrote: David Wikström wrote: Måste bara klargöra det här. Har hört att man säkert kan koppla ur högtalaren i stand by läge, stämmet det? Skönt att slippa stänga av helt för att byta till annat kabinett.. Ja det kan man. Ja, OM standby funktionen stänger av anodspänningen till slutrören. Numera diskuterar man att standby istället bara kortsluter signalvägen, detta för att skydda rören ( ja det är sant !) I så fall är det fortfarande farligt att koppla ur lasten. MEN Om man kopplar in ett fast motstånd på t.ex. 200ohm över 8-ohmsutgången så har man tillräcklig last för att skydda utgångstrafon och samtidigt lite nog påverkan på uteffekten. Vissa förstärkare har detta som standard, det borde finnas på alla rörstärkare där man kan koppla ur högtalaren ( nu var det slut på de raka svaren 
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Jun 2013, 19:51 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Ja, jo, anodströmmen måste ju brytas förstås. Men apropå det, så kan jag berätta en liten anekdot. Om du kollar på en modärn Matamp, så heter inte switchen stand by, utan mute. Den bryter alltså bara signalvägen, och anledningen till varför de valt att göra så är enligt dem själva att en stand by switch kan det bli fel på så att strömmen går rakt ut i den fysiska switchen, med andra ord, rakt in i fingrarna..
Vad tror du/ni om det? Kan verkligen en switch faila så?
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 20:25 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
David Wikström wrote: Ja, jo, anodströmmen måste ju brytas förstås. Men apropå det, så kan jag berätta en liten anekdot. Om du kollar på en modärn Matamp, så heter inte switchen stand by, utan mute. Den bryter alltså bara signalvägen, och anledningen till varför de valt att göra så är enligt dem själva att en stand by switch kan det bli fel på så att strömmen går rakt ut i den fysiska switchen, med andra ord, rakt in i fingrarna..
Vad tror du/ni om det? Kan verkligen en switch faila så? en kvalitets switch kommer aldrig att utsätta användare för högspänning... till problemet .... kvalité kostar pengar.. o därför snika man o skapar andra lösningar.. en bra standby är annars o koppla in i mellan katoderna på slutrören o jord.. bryter man katoden så går ingen ström igenom röret... alt två om man har separat lindning till bias.. o mittentapp på HT sekundär ..... är att koppla in standby på mittentappen på ht ... se ex på detta schema 
|
| 04 Jun 2013, 21:39 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
zven wrote: kvalité kostar pengar.. o därför snika man o skapar andra lösningar.. Dock påstår de att bara använda komponenter av högsta kvalitet, och det tvivlar jag inte på. Allt är dessutom handbyggt. De går till sådana extremer att de sätter i väldigt överdimensionerade trafos och chassin i rostfritt stål och lådor byggda av den tjockaste tänkbara plywooden o.s.v. Det slutar i att deras stärkare är så stora och tunga att man orkar liksom inte ens bära runt skiten.. 
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 22:31 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
rostfritt är inge bra bäst är stål.. som funkar bättre som avskärmning.. finns risk för material offer... rostfritt äter upp aluminum o zink...
|
| 04 Jun 2013, 22:43 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
zven wrote: rostfritt är inge bra bäst är stål.. som funkar bättre som avskärmning.. finns risk för material offer... rostfritt äter upp aluminum o zink... OK, jag kanske inte ska svära på att det var rostfritt, men stål var det iaf, och stål är tungt.. 
_________________ David
|
| 04 Jun 2013, 23:34 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Man behöver inte stänga av något för att byta högtalarkabinett. Du kan lugnt byta högtalare med förstärkaren helt påslagen. Alltså oavsett standby eller inte. Med eller utan extra motstånd på högtalarutgången. Utan signal in i förstärkaren finns bara DC. Den kopplas bort av utgångstrafot och ger alltså ingen effekt ut. Och då behövs ingen last/högtalare ansluten. Effekt på utgången är AC. Och det får man bara vid signal in i förstärkaren. Den enda förutsättningen är alltså bara att det inte går signal genom förstärkaren när man kopplar bort högtalaren. Alltså normalt sett att man avstår att spela genom förstärkaren medan man byter högtalare.
|
| 05 Jun 2013, 00:57 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Låter ju logiskt, men stärkaren i sig kommer väl alltid producera lite brum som också är signal, alltså AC, eller?
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 01:03 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
David Wikström wrote: Låter ju logiskt, men stärkaren i sig kommer väl alltid producera lite brum som också är signal, alltså AC, eller? Hur mycket brummar dina förstärkare? Annars rätt försumbart.
|
| 05 Jun 2013, 01:39 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Snabb fråga. Stand by utan högtalare?
Nädå, jag bara menar att ingen stärkare är lika tyst som den är avstängd, men ok, gött att veta. Tack.
_________________ David
|
| 05 Jun 2013, 09:51 |
|
|