View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 12:50

Reply to topic  [ 17 posts ] 
NFB loop vs utan? 
Author Message

Post NFB loop vs utan?
Generell fråga. Jag är med på vad NFB loopen gör rent tekniskt men kan någon beskriva lite kort hur det påverkar ljudet i praktiken?

12 Dec 2013, 20:42
Profile WWW

Post Re: NFB loop vs utan?
med nfb stramt hårt kontrollerat.....

utan nfb löst hängigt mulligt

12 Dec 2013, 22:32
Profile WWW

Hmm.. OK. Tack.
Någon mer som har några fler ord att tillägga?

12 Dec 2013, 22:45
Profile WWW

NFB sänker distortionen och vad jag upplverer stabiliserar slutsteget så det låter mer tight medan utan ger en lite fladdrigare upplevelse och även lite mer skräp ljudet. Bara upplevelser och inget tekniskt

12 Dec 2013, 22:47
Profile

Jag upplever ljudet mer dynamiskt utan NFB eller med lite NFB, har ett par stärkare då jag kan justera återkopplingen men den är alltid på minläget i dessa. Testa det är ju enkelt, bara in med en pot och spela och skruva.

12 Dec 2013, 22:57
Profile

Jag är ju en sån där som vill sträva efter att få fram ljudet i preampen och låta slutsteget bara förstärka de fantastiska tonerna man fått fram i det tidigare, därav motkopplar jag

12 Dec 2013, 23:21
Profile

Tubis wrote:
Bara upplevelser och inget tekniskt

Ja, men precis det jag är ute efter. :)

Tubis wrote:
Jag är ju en sån där som vill sträva efter att få fram ljudet i preampen och låta slutsteget bara förstärka de fantastiska tonerna man fått fram i det tidigare, därav motkopplar jag

Motkoppla = NFB ?

busse wrote:
Jag upplever ljudet mer dynamiskt utan NFB eller med lite NFB, har ett par stärkare då jag kan justera återkopplingen men den är alltid på minläget i dessa. Testa det är ju enkelt, bara in med en pot och spela och skruva.

Kollar lite på gamla Marshall-scheman och här sitter ju en pot i NFB. Är jag helt ute och snurrar nu, men är inte det presencekontrollen?

13 Dec 2013, 11:42
Profile WWW

David Wikström wrote:
Tubis wrote:
Bara upplevelser och inget tekniskt

Ja, men precis det jag är ute efter. :)

Tubis wrote:

Motkoppla = NFB ?

busse wrote:

Kollar lite på gamla Marshall-scheman och här sitter ju en pot i NFB. Är jag helt ute och snurrar nu, men är inte det presencekontrollen?

Presence kontrollen är oftast en NFB-kontroll med ett filter. Min Presence = max NFB, Max Presence = min NFB (då filtrerat för att släppa fram diskant)

LF Audioservice

13 Dec 2013, 11:50
Profile WWW

Intressant.
Ser i olika scheman att värdena i loopen kan vara väldigt olika från en stärkare till en annan.
Första motståndet från utgångstappen, hur påverkar storleken på motståndet här?
Sen har vi andra motståndet, ner till jord, hur påverkar storleken på motståndet här?

13 Dec 2013, 12:01
Profile WWW

David Wikström wrote:
Intressant.
Ser i olika scheman att värdena i loopen kan vara väldigt olika från en stärkare till en annan.
Första motståndet från utgångstappen, hur påverkar storleken på motståndet här?
Sen har vi andra motståndet, ner till jord, hur påverkar storleken på motståndet här?

http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... /feedback/

behöver nog inte säga mer :mrgreen:

13 Dec 2013, 17:11
Profile

Jo, det behöver nog sägas mer. Den där räknaren beräknar värdet på NFB resistorn när man vet vad man vill åstadkomma i slutändan. Normalt vill man åstadkomma viss total spänningförstärkning (closed loop gain) från ingång till utgång. Här har man bestämt sig att ersätta den med % av råförstärkning.
Så det där är bra för den som förstår kretsens inre mekanismer på teorinivå.
Det hade varit mera givande om den kunde räkna baklänges dvs mata in önskat värde på NFB resistorn och få serverat hur det ändrar kretsens beteende: förstärkning och även bandbredd ty den ändras avsevärt när man mixtrar med återkopplingen. Och så en varning när det blir risk för oscillation vore på sin plats.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

13 Dec 2013, 18:29
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Jo, det behöver nog sägas mer. Den där räknaren beräknar värdet på NFB resistorn när man vet vad man vill åstadkomma i slutändan. Normalt vill man åstadkomma viss total spänningförstärkning (closed loop gain) från ingång till utgång. Här har man bestämt sig att ersätta den med % av råförstärkning.
Så det där är bra för den som förstår kretsens inre mekanismer på teorinivå.
Det hade varit mera givande om den kunde räkna baklänges dvs mata in önskat värde på NFB resistorn och få serverat hur det ändrar kretsens beteende: förstärkning och även bandbredd ty den ändras avsevärt när man mixtrar med återkopplingen. Och så en varning när det blir risk för oscillation vore på sin plats.

Jo jag såg det efteråt !
Men slut klanka o berätta istället ,vet att detta kan du !

13 Dec 2013, 19:09
Profile

Testade att bygga in en NFB inför kvällens rep, och herre Jesus vad illa det lät!
Ingen headroom över huvudtaget och när mastern kom över klockan 12 så började det självoscillera utav bara fan.
Den åker bort ikväll så jag kan gigga imorgon.

13 Dec 2013, 21:35
Profile WWW

Du byggde in den fel.......

13 Dec 2013, 22:02
Profile

Kan det möjligen ha blivit positiv återkoppling istället för negativ? Test att byta plats på tåtarna på primär- eller sekundärsidan på utgångstrafon (eller på utgången från fasvändaren).

-Erik

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

13 Dec 2013, 22:36
Profile

Tubis wrote:
Du byggde in den fel.......

Det gjorde jag säkert.
Jag lödde in ett 6K8-motstånd från 8 ohmstappen till long-tailen och den kondingen som sitter på motsatt grid från vart preamp signalen kommer in (alltså den som går till pin 7). Från denna punkt satte jag ett 8K2-motstånd ner till jord.
Värdena jag använde var bara vad jag hittade för stunden utan att ligga alltför långt ifrån de värdena jag sett på Marshallscheman. Jag gjorde i princip exakt likadant som Marshall fast utan presencefiltret.

13 Dec 2013, 22:50
Profile WWW

Du kan ha fått för mycket feedaback vilket kan ge oscillerande effekter det med. Fick nyss motorboating när jag tog till lite för hårt i ett steg.

13 Dec 2013, 22:57
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]