Echolette ja....mjo,så var ju varunamnet Hans Bauer grundade och som sålde rörförstärkare tillverkade av just Klemt.
Å som vi avhandlat tidigare vart det genomtänkta konstruktioner. Mycket,och det sin ålder till trots.

Köpte den där som chassi,alltså avsaknad av cab,och som "dead on arrival". Dammet ingick

,å den dök upp idag.
Trasig å trasig..nah,de vette faen direkt.

Efter en snabb genomkoll så togs penseln å spriten fram följt av fönsterputs..å där gjordes rent. Kommer behövas göras en smula till,men det räckte iaf så för att jag gjorde bedömningen att man kunde prova den.
Detta då en tidig maskin. Brukar vara enkelt att datera på färgen på rattarna,och de där cremegråa brukar indikera -63 års modell. Alltså en BS-40,dvs basmodellen,och det innebär vad vidare e att det e en helröris.
Slutrören saknades förvisso...men det har jag ju liggandes i drivor så..ptja...
Bias justerades. Inte mkt att orda om,och på det började jag kontrollmäta div kondensatorer mm för läckage. Inte heller där så mkt att orda om tycker jag. Som vanligt kan vi kanske säga...gamla tyska -50 som -60 tals kondningar skall man helt enkelt inte lita på. Inte mer med det.

BS-40 använder ju ECC-808 flaskor precis som brodern Showstar 40 (aka S-40) vilka som kanske är bekant är svindyra att ersätta.
Därför kommer jag nog göra så att jag pinnar om novalsocklarna för 6n2p rör istället. Rent praktiskt likartade prestanda,men till en HEEEELT annan prislapp.
Tvätten gjorde som synes gott. Dessa BS-40 har en liten finess i form av en "pegel regler" baktill som väl enklast kan summeras som en form av mastervolym.
Men..den funkar inte som vanligt.
Precis som på en Marshall JMP använder dessa maskiner en katodföljare innan tonstacken (märk nu årtalet

) bara det...man använder alltså själva potten som "100k" motståndet och varierar hur mkt signal man tar ut via wipern,innan signalen spottas in i tonstacken.
Eftertänkt var ordet..

Givetvis hade Mr Handyman varit framme här med dock. Sitter ju en såndäringa stående typisk tysk dubbelkanna som första smäll vad avser e-lytar,och tydligen hade man inte tagit fingrarna ur arslet å beställt en ny...
Så vad man hade gjort var att hänga dit denna breadboard full med stackade lytar. Jaja...bort med skiten bara.
Så där den står nu funkar den igen. Den har fått själva "pegel potten" ersatt med en vanlig 100k log pot,så det hela kan förses med en ratt,och på det då en PPIMV pott med tillhörande kondensatorer...å vad skall jag säga? Skiten funkar som tänkt,inte mer med det.
Nu kommer då "the noble art of fuckin a tube amp up" ta vid..
Likaledes kommer jag tillverka en enklare cab till den. Mall å mått har jag ju att ta av kan vi kanske säga...äger ju ett helt gäng Klemts sedan tidigare.
Å...bra skit e re.
Själva designen e så genomtänkt att man blir ju tårögd!! Visst..det finns grejer man kanske hade gjort annorlunda idag med tillgång på de material vi har idag,men totalt sett...JÖSSES va genomtänkta de e!
Å som topologi/layout?
Detta e en tidig JMP. Rakt upp å ner,bara med en helt annan prislapp. Rent tekniskt spöar den ju en JMP så det bara e ren humor...å mkt riktigt..TROTS att den e från -63...vråla kan den,å det räcker med att man enbart vrider av gitarrvolymen så blir det fan knäpptyst i rummet.
Jo. Herrarna på Klemt hade koll på läget. Utan tvekan och utan tvivel.