View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 04:49

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bygga TT effektloop i en extrern låda? 
Author Message

Post Bygga TT effektloop i en extrern låda?
Som sagt ensam utan barn i vintermörkret och projekten börjar tryta som jag måste hitta på nåt nytt. Nu har jag ett gäng småstärkare eller i alla fall fyra stycken och dessa körs normalt sett ganska hårt volymmässigt för att distas. Gillar att kunna lägga på lite reverb eller delay men det funkar inget vidare före stärkaren om man vill leka med volymkontrollen för att få reglera mängden dist. Gemensamt för dessa stärkare är att de är fysiskt ganska små och hyfsat knökfulla invändigt så att montera in loopar blir hyfsat tjorvigt men att klämma in ett stereojack för att sen använda en stereotele till två monotelekabel för send och retur till en loop skall nog funka.

För att göra det enkelt för sig funderade jag på att helt enkelt köpa TT loopkit http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/M ... :5973.html och sen klappa in det i en box av nåt slag och köra det hela externt men då måste man ju ha strömförsörjning men då tänkte jag mig strömförsörjningen via en lite trafo ex denna för den bör väl räcka till för loopen http://www.tube-town.net/ttstore/Transf ... :2358.html Vill man tjorva till det ytterligare kunde man ju även sätta in TT reläkit http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/N ... :5910.html och sen ha en fotpedal för att koppla in och ur loopen, trafon jag länkat till har ju en 6.3V lindning så då fixar man ju spänningen till reläkitet via den också.

Vad tror ni om detta några direkta nackdelar med att göra så här annat än att man kan glömma lådan mot att ha en loop i varje stärkare. Annars så finns det ju den transistorbaserade Kleinulator och rörorginalet Dumbleratorn.

03 Jan 2015, 11:05
Profile

Post Re: Bygga TT effektloop i en extrern låda?
Jag har funderat på en annan variant. Att bygga en liten stärkare för enbart reverb alltså ingen direktsignal och sedan hämta signalen till den från en linebox mellan stärkaren och högtalaren i "huvudstärkaren".
Då skulle jag få med slutstegsdisten med.
Den behöver ju vara bred som en reverbtank men det kan inte krävas så mycket effekt så den bör inte behöva bli så tung.

03 Jan 2015, 11:24
Profile

Michael wrote:
Jag har funderat på en annan variant. Att bygga en liten stärkare för enbart reverb alltså ingen direktsignal och sedan hämta signalen till den från en linebox mellan stärkaren och högtalaren i "huvudstärkaren".
Då skulle jag få med slutstegsdisten med.
Den behöver ju vara bred som en reverbtank men det kan inte krävas så mycket effekt så den bör inte behöva bli så tung.

Det skulle ju vara en variant det också, dock så känns det smidigare att få allt ljud ur en högtalare om man skall micka upp det hela.

Vad jag funderar på är huruvida man riskerar att få jordbrum med en extern låda men det bör väl gå att lyfta på jorden i looplådan på nåt vis. Eller måste man använda nån form av trafo för att galvaniskt avskilja jorden för att vara på säkra sidan?

03 Jan 2015, 11:46
Profile

Gör du den där TT grejen själv med stereoplugg går den ju göra rejält mycket mindre. Vissa komponenter går ju dessutom skala bort från kretsen.
Vissa delar sitter ju där för att den ska vara kompatibel med allt.

04 Jan 2015, 12:47
Profile

Tubis wrote:
Gör du den där TT grejen själv med stereoplugg går den ju göra rejält mycket mindre. Vissa komponenter går ju dessutom skala bort från kretsen.
Vissa delar sitter ju där för att den ska vara kompatibel med allt.

Har du nåt schema på en sån minimalistiskt krets så man vet vad som behövs i den? Kunde ju vara ett alternativ om den blir liten.

04 Jan 2015, 21:24
Profile

Har inte schemaritningsprogram installerat just nu. LND 150 byggs precis som rör med enda skillnaden att det verkar bli lite högre förstärkning i LND än ett 12ax7.
Bortskalning av komponenter jämfört TTs krets beror ju lite på hur det ser ut före och efter. Dock kan man ju tex hoppa över B+ RC filter på kortet. Nivåjustering in till kretsen kan redan vara satt från stärkaren. Man behöver inte ha anpassningsresistanser på return för man sätter rätt nivå med return med LNDs förstärkning. Man borde kunna knö ihop så det inte blir mycket bredare kort än vad ett stereotelejack är.

05 Jan 2015, 12:52
Profile

Hittade denna loop i datorn, frågan är bara hur kompakt man får det hela. Hade ju varit fint att även få en relästyrning men då skall man ju in med jack till.

Image
photo uploading

05 Jan 2015, 16:57
Profile

Kör PCB cadprogram och knö knö knö tills det inte går att knö något mer så ser du hur smått det går att få. Fundera på vad du behöver på kortet och vad som lika gärna kan sitta i stärkaren.

05 Jan 2015, 21:22
Profile

Om man bygger själv kan man ju göra ett kort som monteras i stäkaren och sen dra kabel till jacket det borde vara lättare att placera ett kort nånstans i stärkaren än att ha som TT kitten kortet fäst på jacken. Skall jag bygga detta själv så är det nog enklast att göra allt på kortet då loopen om den funkar kommer att åka in i minst fyra olika stärkare.

05 Jan 2015, 21:59
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]