View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 00:46



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Fender Tremolux 1964 , Blonde!!7500! 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Fender Tremolux 1964 , Blonde!!7500!
Vintage topp. Pietetsfullt och kompetent renoverad i Tyskland 2006 av proffsig vintagenörd.. Det som kunde behållas använt. Finns 4 artiklar om just denna i tyska svaret på Fuzz ell dyl (Gitarre & Bass 2006) Artiklar kan skickas som pdf.
Serienummer (NG =juli 1964))# A02109
AB763 krets.
35-45W. 6L6GC i slutsteget. Inget brum och hum. Bara välljud.
Tremolot funkar.
Pris inkl frakt. Kan naturligtvis hämtas.
De här växer inte på träd numera...
Image
Image
Image

(säljes pga att jag har två :-)
Då sänker vi väl priset. Visar sig vid närmare koll att:
Nättransformatorn är inte orginal (Naturligtvis, vi har 220VAC här. Original 120VAC kan medskickas[:)])
Choke orginal.
Outpot trafan sitter det en Bassman-dito, Fender.Endast 8ohmutgång.
Kan vara från allt till 1970-2000
Jft med min min helt original 66 är det ingen hörbar skillnad, lite mer bas och fastare. Dist vid max full sprätt lite mer grynig, annars inte. De flesta elektronikkomponenter utbytta. Dvs som ny.Hardware-pottar etc original.


28 Nov 2010, 22:34
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
rudmark wrote:

...Pietetsfullt och kompetent renoverad... ...Det som kunde behållas använt...
Hmmmm... [:0] [?]

En sånn där har jag varit sugen på ett tag, men när alla Blue Submarine-kondingar (och/eller om den hade Chocolate Drops) är borta/bytta och i princip alla motstånd är bytta, vet i sjutton... Nättransformatorn verkar inte heller vara Fenders exporttrafo.

Är utgångstransformatorn och drosseln original?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"


29 Nov 2010, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post 
OT och drossel orginal. PT bytt, pga att det antagligen var denna som brann :-) Troligen tyskt märke, ev TAD. I min andra har jag en Welter.
Hur är det med tyskan :-)
"Die Katoden-Elkos
habe ich ebenfalls komplett ausgetauscht.
Das ist ein Muss. Die Entscheidung, was mit
den Koppelkondensatoren geschehen soll,
war schwierig. Einerseits klingen diese alten
blauen Folien-Caps mit der Aufschrift
„Molded“ (wahrscheinlich von Astron oder
Packard Bell hergestellt) recht authentisch,
andererseits zeigten diese Caps bereits zahlreiche
Spuren von Überhitzung. Daher raus
damit!
"Die neuen 20-uF-Lade-Elkos kommen von F
& T aus Deutschland. Bezogen habe ich sie
über den Tube Amp Doctor, weshalb diese
Elkos ein entsprechendes Logo tragen. Sie
sind ideal für Fender-Amps, da sie eine Spannungsfestigkeit
von 550 Volt haben. 450
Volt wäre auch noch OK, 550 Volt ist aber
sicherer, da vor allem beim Einschalten
manchmal leichte Überspannungen auftreten,
die die Elkos stressen können. Man kann
hier auch andere Hersteller verwenden (z. B.
Sprague Atom). Wichtig ist eigentlich nur,
dass diese Bauteile in axialer Bauweise
erhältlich sind und die richtigen Werte
haben. Es wäre auch okay, die ersten beiden
Elkos, die parallel geschaltet sind, durch
größere Werte (40 uF oder 100 uF) zu ersetzen.
Der Amp würde so stabiler und klarer
im Bass. Die Elkos hinter dem Standby-
Schalter sollte man allerdings nicht größer
wählen, da dieser Amp mit einer Gleichrichterröhre
arbeitet, die keine unbegrenzt hohe
Siebung verkraftet. Da wir den Tremolux
jedoch so original wie möglich restaurieren
wollen, halte ich mich an die vorgegebenen
Bauteilgrößen. Fender verwendete in den
frühen Sechzigern Mallory-Elkos, die wirklich
gut waren. Leider überleben diese Teile
nicht so lange. Ob man’s glaubt oder nicht:
Bereits die Lade-Elkos beeinflussen bereits
den Klang eines Verstärkers. Daher erhält
man mit unterschiedlichen Typen auch
leichte Abweichungen in den Klangergebnissen.
Die F & Ts Made in Germany garantieren
eine exzellente Siebung und sorgen
für einen extrem sauberen Klang mit einem
Obertonspektrum, dass wirklich an die
Mallorys erinnert. Daher verwende ich diese
Elkos in Fender-Amps ausschließlich.


29 Nov 2010, 13:02
Profile

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post 
är du säker på att du inte var sugen på en Bandmaster ;)


29 Nov 2010, 18:01
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2009, 10:01
Posts: 351
Location: Lidingö
Post 
Du har e-post.


29 Nov 2010, 18:08
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post 
du har mail


03 Dec 2010, 20:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.