View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Oct 2026, 11:08

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Bogner Alchemist 2x12 combo-SÅLD 
Author Message

Post Bogner Alchemist 2x12 combo-SÅLD
Provar att släppa den på säljes, har mer el mindre gått över till rackprylar och då står min stärk och samlar damm...

Den första batchen (rev A) som kom kostade i denna version 18.200 i listpris...jag fick min vanliga rabatt och betalade 14.995 (kvitto finns). De var stendöda på marknaden och drogs in för att återuppstå med en prissänkning till dryga 10' (rev B) och mot slutet kostade de runt 8 tusen (rev C), nu har de utgått och tillverkas inte längre.

Två kanaler som bägge kan användas rena el med dist, kanal 1 har ett väldigt rent läge där eq:n jobbar brett i kombination med två fasta switchar (bright och deep). Kan också överstyras och ger då ett Vox-liknande spräck- mycket snyggt!

Kanal två har en underbar ren ton med bara lite spräck vid hårt anslag. Svarar grymt på od-pedaler och är min favorid. Man kan också använda den i läge Push och får då ett moddat Marshalläge men med mer lågmid, som är Bogners eget take på Marshall.

Uteffekten kan ställas mellan 20/40 W, inte så stor skillnad i volym, men den blir mer dynamisk i 40w-läget- i alla fall på scenvolym.

Därtill ett delay med tre lägen (dynamisk, analog och tape) som kommer från Line6 dl-serie. Låter kanon alla tre, taptempo finns. Reverbet är också Line6 och där funkar plate riktgit bra, tycker jag.

Footswitch i robust konstruktion med kanalbyte, boost, delay och reverb. Finns märken på denna efter giggande.

Två Celestion trattar, Greenback och Heritage. Har aldrig känt behovet av att byta eller testa andra element.

Stärken är tung, väger 38 kg men har hjul monterade för enklare förflyttning. Fräscha rör rakt igenom (JJ/Tesla) och ett nytt set TAD 6L6 kan följa med.

Ser helst att den hämtas på plats i Örsundsbro (mellan Uppsala och Enköping), men ev kan vi lösa transport på något sätt.

Pris: vill ha 5500 cash, om delbyten ingår så är jag rätt kräsen men Tech 21 Power Engine 60 är intressant.SÅLD

Bilder finns för den intresserade. Maila mig så ordnar jag det.

Matte

Last edited by clapton71 on 11 Feb 2012, 17:38, edited 2 times in total.

05 Feb 2012, 10:00
Profile

Post Re: Bogner Alchemist 2x12 combo
Bara nyfiken, men menar du att det skulle vara någon skillnad rent förstärkarmässigt mellan rev:A/B/C?

Mvh
Klas

05 Feb 2012, 22:01
Profile WWW

surfbrother wrote:
Bara nyfiken, men menar du att det skulle vara någon skillnad rent förstärkarmässigt mellan rev:A/B/C?

Mvh
Klas

Finns inget officiellt, men det har diskuterats vilt på bl a TGP om förändringar från europeiska komponenter i den första Rev A till kinesiska i de senare. Här är en lååång tråd som inte bara innehåller påhejare av Alchemist:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=365898&highlight=bogner+alchemist

Finns en del klipp på tuben där Bogner pratar om innehållet i stärken:
http://www.youtube.com/watch?v=jKwrHdR82ig

Samma session med lite ljudexempel:
http://www.youtube.com/watch?v=9eivPWm9ECk&feature=related

Äh, länkar till Bogners sida med videos. Här finns en palett av ljud, like it or not!
http://www.bogneramplification.com/videos_alchemist.php

Matte

05 Feb 2012, 23:44
Profile

Jo jag har läst lite om det.
Redan från början sa Bogner själv att det var en blandning av europeiska, amerikanska och kinesiska komponenter i den. Jag tror nog snarare att det var en övertro på namnet Bogner som gjorde att prissättningen var rent åt skogen från början.

Jag köpte min 1x12" combo när den kostade runt 7-8 tusen. Kan bara hålla med dig i beskrivningen, det är en riktigt mångsidig och välljudande stärkare. Skulle det ligga något i att det bara sitter kinakomponenter i min (får nog öppna och kolla) så låter ju din ännu bättre!
Kan bara rekommendera någon att slå till! och ursäkta kladdet..

/Klas

06 Feb 2012, 00:24
Profile WWW

Hej,

tiden kanske inte var mogen för ett samarbete med en boutiquebyggare som Bogner och Line6, i Kina dessutom! Idag finns det ju flera- Soldano med Jet City, Tony Bruno med Vox m fl.

Är nästan hundra på att OT:n är bytt till en annan sort i de nyare. Jag har repat med en kille som hade topp/låda av nyare sorten och min lät avsevärt högre i volym bl a. Han gick tillbaka till affären med sin stärk... :oops:

Tack för kladdet, då!

Matte

06 Feb 2012, 00:41
Profile

Post Re: Bogner Alchemist 2x12 combo-SÅLD
låter mkt trevligt! tack :)

11 Feb 2012, 21:46
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]