| Author |
Message |
|
erikl
Joined: 15 Jun 2009, 14:13 Posts: 15 Location:
|
 Strata delar - BORTBYTT
Alla grejer är bytta mot en bjärton 12:a. . För många år sedan gick jag på en ordentlig nit när jag köpte vad som sades vara en tokai på vendolin. Det visade sig vara ett hopplock av delar där det enda som möjligen kunde vara från en tokai verkar vara fem! av stallsadlarna. Dom är märkta "finalprospec". Övriga delar saknar märkning vad jag kan se. Stallet står det "Made in Japan" på men det behåller jag. <font color="red">Uppdaterat 28/6: Vi verkar ha rett ut att kroppen troligen är en tokai ändå. Tack till javelin70 och Haraldrig </font id="red"> Allt verkar vara "relicat". Halsen är 54mm vid klacken och halsfickan på kroppen är 56mm [V] Stallet och stallsadlarna passar inte heller med varandra. Kroppen är slipad någon gång och sedan använd, så den ser tråkig ut. Trussrodden går att justera men insex-hålet är nästan sönderdraget. Gitarren åkte ganska snabbt in långt bak i garderoben för att glömmas bort. Men nu ska skiten bort. Ge mig bud på grejerna. Dom finns i Luleå men skickas om köparen betalar frakten eller lägger ett riktigt bra bud [;)] <font color="red">För att göra det enkelt så säger vi 1000:- för allt </font id="red">. Då slänger jag även med stallet som är modifierat för att passa sadlarna genom att hålen för sadelskruvarna är uppborrade i sidled, och nej det passar ändå inte. Men det bör fortfarande fungera för smalare sadlar. Kropp - 500:- eller bud    Hals inklusive riktigt coola slitna stämmisar - Nuvarande bud 250:- går det att få mer? [img]http://img526.imageshack.us/img526/8129/dscf1824.jpg[[/img]  Stallsadlar 5st "finalprospec" rostiga och riktigt snygga. +1 fin omärkt - BUD  Komplett enlagers skydd med mickar - 300:- eller bud. 
|
| 26 Jun 2009, 10:49 |
|
 |
|
tele22
Joined: 26 Aug 2006, 16:28 Posts: 450 Location:
|
Jag bjur 250 kr för halsen[:)]
|
| 26 Jun 2009, 11:56 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
Är stallet helgjutet? Dvs platta och block är ett. Står det made in japan i botten på blocket? I så fall kan det vara ett Tokaistall, sitter på dom enklare modellerna tex AST/TST-40. Det stallet har däremot gjutna stallsadlar typ Fender 70-tal. Inget annat ser ut att vara Tokai utom dom fem stallsadlarna förstås. Halsen är helt fel och kroppen är inte routad som en Tokai. Trist att du blev blåst [V]! Hur ser mickarna ut på baksidan förresten, grå bobin? Nån märkning alls? Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 26 Jun 2009, 11:58 |
|
 |
|
erikl
Joined: 15 Jun 2009, 14:13 Posts: 15 Location:
|
tele22 wrote: Jag bjur 250 kr för halsen[:)]
Det är noterat. javelin70 wrote: Är stallet helgjutet? Dvs platta och block är ett. Står det made in japan i botten på blocket? I så fall kan det vara ett Tokaistall, sitter på dom enklare modellerna tex AST/TST-40. Det stallet har däremot gjutna stallsadlar typ Fender 70-tal. Inget annat ser ut att vara Tokai utom dom fem stallsadlarna förstås. Halsen är helt fel och kroppen är inte routad som en Tokai. Trist att du blev blåst [V]! Hur ser mickarna ut på baksidan förresten, grå bobin? Nån märkning alls? Micke javelin70 [at] hotmail.com  Ja, det står made in japan s.t.c. på blocket och det är helgjutet. Här är en bild på baksidan av en mick.  Verkar vara helvaxad och med metallplatta. Har aldrig sett något liknande tidigare.
|
| 26 Jun 2009, 13:42 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
erikl wrote:
Ja, det står made in japan s.t.c. på blocket och det är helgjutet. Här är en bild på baksidan av en mick.
Verkar vara helvaxad och med metallplatta. Har aldrig sett något liknande tidigare.
Hmm, har för mej att det enbart står made in japan på Tokaistallen men jag kan kolla. Har två Tokai med det stallet. Mickarna är definitivt inte heller Tokai tyvärr. Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 26 Jun 2009, 14:01 |
|
 |
|
erikl
Joined: 15 Jun 2009, 14:13 Posts: 15 Location:
|
Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.
I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt) I utrymmet för halsmicken står det 5=13
|
| 26 Jun 2009, 21:18 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
erikl wrote: Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.
I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt) I utrymmet för halsmicken står det 5=13
Hmm, koderna stämmer med Tokai faktiskt men dom brukar vara stämplade, i alla fall på Goldstar Soundstratorna. Det skulle faktiskt kunna vara en Springy Soundkropp. Dom brukar ha märkning även i urfräsningen för halsmicken. YSO står det nog i så fall vilket innebär att den var sunburst från början. Stämmer också bra med att kroppen verka vara någon typ av ask, troligen japansk sen i så fall. Kollade en av mina Tokai med det helgjutna stallet och på det står enbart made in japan. Det innebär inte att det inte kan vara ett orginalmonterat svaj, det skiljer säkert beroende på tillverkningsår. Oftast är det Gotoh som har tillverkat hårdvaran. Förutom Springy Sound skulle kroppen kunna vara en Silver Star (replika på 70-tals Fender), i så fall stämmer det ju med den typen av stall. Förutom stallsadlarna då som ska vara gjutna som sagt. Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 26 Jun 2009, 22:08 |
|
 |
|
Haraldrig
Joined: 28 Apr 2008, 22:30 Posts: 8608 Location:
|
javelin70 wrote: erikl wrote: Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.
I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt) I utrymmet för halsmicken står det 5=13
Hmm, koderna stämmer med Tokai faktiskt men dom brukar vara stämplade, i alla fall på Goldstar Soundstratorna. Det skulle faktiskt kunna vara en Springy Soundkropp. Dom brukar ha märkning även i urfräsningen för halsmicken. YSO står det nog i så fall vilket innebär att den var sunburst från början. Stämmer också bra med att kroppen verka vara någon typ av ask, troligen japansk sen i så fall. Kollade en av mina Tokai med det helgjutna stallet och på det står enbart made in japan. Det innebär inte att det inte kan vara ett orginalmonterat svaj, det skiljer säkert beroende på tillverkningsår. Oftast är det Gotoh som har tillverkat hårdvaran. Förutom Springy Sound skulle kroppen kunna vara en Silver Star (replika på 70-tals Fender), i så fall stämmer det ju med den typen av stall. Förutom stallsadlarna då som ska vara gjutna som sagt. Micke javelin70 [at] hotmail.com  Silver Star är alltid 3bultade. Men däremot så kan det vara en Springy Sound. Tror att den kroppen är rackarens bra oavsett märke. Tvåbitars med trevlig ådring. Det är inte vanligt på snikmärkena. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 26 Jun 2009, 23:06 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
Haraldrig wrote:
Silver Star är alltid 3bultade. Men däremot så kan det vara en Springy Sound.
Tror att den kroppen är rackarens bra oavsett märke. Tvåbitars med trevlig ådring. Det är inte vanligt på snikmärkena.
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
Tror värmen gjorde att hjärnan inte riktigt funkar [:D] (29,6 grader i vardagsrummet!). Men faktiskt har Tokai gjort en replika på en 60-tals big headstrata med 4 bults infästning. Nu är den så pass ovanlig att jag inte tror att det är en sån. Det är nog snarare en riktig hpd med Springykropp och några andra Tokaidelar. Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 26 Jun 2009, 23:14 |
|
 |
|
erikl
Joined: 15 Jun 2009, 14:13 Posts: 15 Location:
|
Det låter ju trevligt att det möjligen är en tokai kropp iallafall. Här är några till bilder: I elektronik hålet  I hålet för halsmicken:  Färgrester från den troligen väldigt fina sunbursten. Det finns rester av både gult, rött och svart. Tänk om någon nöt inte hade slipat den [V]  Stallet 
|
| 27 Jun 2009, 08:22 |
|
 |
|
R.K
Joined: 14 Sep 2002, 23:01 Posts: 453 Location:
|
Skickade dig ett mail
|
| 27 Jun 2009, 08:42 |
|
 |
|
erikl
Joined: 15 Jun 2009, 14:13 Posts: 15 Location:
|
R.K wrote: Skickade dig ett mail
och jag till dig 
|
| 27 Jun 2009, 10:15 |
|
 |
|
javelin70
Joined: 19 Nov 2002, 12:11 Posts: 3087 Location:
|
Stämplarna är typiskt Tokai så kroppen är med all sannolikhet en sån, Stallet kan mycket väl ha suttit på en Tokai också. Ska kolla min andra Tokaistrata med samma typ av stall också. Edit: Har kollat stallet nu, made in japan står på samma ställe men med en lite annorlunda font. STC står det inte på något av stallen, made in japan står på olika ställen med olika font. Bägge gitarrerna är troligen från -85 (den ena vet jag till 100% att den är det). Det finns inget som säger att ditt stall inte kan ha suttit på en Tokai. Sadlarna kommer däremot från ett Tokaistall av vintagetyp (satt på (T)ST-50 och bättre modeller). Micke javelin70 [at] hotmail.com 
|
| 27 Jun 2009, 11:40 |
|
 |
|
Flowerhill
Joined: 16 Jun 2009, 22:57 Posts: 489 Location: Luleå
|
såg ju att grejjern fanns i luleå.. du är inte intresserad av byte?
Har en mickad Bjärton/hagström 12 strängad fr sent 60 el tidigt 70.. torde vara värd mellan 3 och 5 tusen i gott skick... är dock lagad på bak sidan och ej helt färdigställd. mycket fin klang.
vi byter rakt av
Mattis luleå
I`m old enough to choose my toys..
|
| 29 Jun 2009, 13:34 |
|
 |
|
Flowerhill
Joined: 16 Jun 2009, 22:57 Posts: 489 Location: Luleå
|
mail i lådan
I`m old enough to choose my toys..
|
| 29 Jun 2009, 13:35 |
|
 |
|
Flowerhill
Joined: 16 Jun 2009, 22:57 Posts: 489 Location: Luleå
|
|
| 29 Jun 2009, 13:57 |
|
 |
|
Flowerhill
Joined: 16 Jun 2009, 22:57 Posts: 489 Location: Luleå
|
du har fått nytt mail..[8D]
I`m old enough to choose my toys..
|
| 29 Jun 2009, 16:34 |
|
 |
|
Flowerhill
Joined: 16 Jun 2009, 22:57 Posts: 489 Location: Luleå
|
Tackar för dealen.. ska följa upp det med bilder..i sinnom tid[8D]
I`m old enough to choose my toys..
|
| 30 Jun 2009, 14:01 |
|
|