View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:44



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Strata delar - BORTBYTT 
Author Message

Joined: 15 Jun 2009, 14:13
Posts: 15
Location:
Post Strata delar - BORTBYTT
Alla grejer är bytta mot en bjärton 12:a.

.

För många år sedan gick jag på en ordentlig nit när jag köpte vad som sades vara en tokai på vendolin. Det visade sig vara ett hopplock av delar där det enda som möjligen kunde vara från en tokai verkar vara fem! av stallsadlarna. Dom är märkta "finalprospec". Övriga delar saknar märkning vad jag kan se. Stallet står det "Made in Japan" på men det behåller jag.

<font color="red">Uppdaterat 28/6:
Vi verkar ha rett ut att kroppen troligen är en tokai ändå. Tack till javelin70 och Haraldrig </font id="red">

Allt verkar vara "relicat". Halsen är 54mm vid klacken och halsfickan på kroppen är 56mm [V]
Stallet och stallsadlarna passar inte heller med varandra. Kroppen är slipad någon gång och sedan använd, så den ser tråkig ut. Trussrodden går att justera men insex-hålet är nästan sönderdraget.

Gitarren åkte ganska snabbt in långt bak i garderoben för att glömmas bort. Men nu ska skiten bort. Ge mig bud på grejerna. Dom finns i Luleå men skickas om köparen betalar frakten eller lägger ett riktigt bra bud [;)]

<font color="red">För att göra det enkelt så säger vi 1000:- för allt </font id="red">. Då slänger jag även med stallet som är modifierat för att passa sadlarna genom att hålen för sadelskruvarna är uppborrade i sidled, och nej det passar ändå inte. Men det bör fortfarande fungera för smalare sadlar.

Kropp - 500:- eller bud
Image
Image
Image

Hals inklusive riktigt coola slitna stämmisar - Nuvarande bud 250:- går det att få mer?
[img]http://img526.imageshack.us/img526/8129/dscf1824.jpg[[/img]
Image

Stallsadlar 5st "finalprospec" rostiga och riktigt snygga. +1 fin omärkt - BUD
Image

Komplett enlagers skydd med mickar - 300:- eller bud.
Image


26 Jun 2009, 10:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 Aug 2006, 16:28
Posts: 450
Location:
Post 
Jag bjur 250 kr för halsen[:)]


26 Jun 2009, 11:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Är stallet helgjutet? Dvs platta och block är ett. Står det made in japan i botten på blocket? I så fall kan det vara ett Tokaistall, sitter på dom enklare modellerna tex AST/TST-40. Det stallet har däremot gjutna stallsadlar typ Fender 70-tal. Inget annat ser ut att vara Tokai utom dom fem stallsadlarna förstås. Halsen är helt fel och kroppen är inte routad som en Tokai. Trist att du blev blåst [V]!

Hur ser mickarna ut på baksidan förresten, grå bobin? Nån märkning alls?

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


26 Jun 2009, 11:58
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jun 2009, 14:13
Posts: 15
Location:
Post 
tele22 wrote:

Jag bjur 250 kr för halsen[:)]

Det är noterat.

javelin70 wrote:

Är stallet helgjutet? Dvs platta och block är ett. Står det made in japan i botten på blocket? I så fall kan det vara ett Tokaistall, sitter på dom enklare modellerna tex AST/TST-40. Det stallet har däremot gjutna stallsadlar typ Fender 70-tal. Inget annat ser ut att vara Tokai utom dom fem stallsadlarna förstås. Halsen är helt fel och kroppen är inte routad som en Tokai. Trist att du blev blåst [V]!

Hur ser mickarna ut på baksidan förresten, grå bobin? Nån märkning alls?

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


Ja, det står made in japan s.t.c. på blocket och det är helgjutet.
Här är en bild på baksidan av en mick.
Image
Verkar vara helvaxad och med metallplatta. Har aldrig sett något liknande tidigare.


26 Jun 2009, 13:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
erikl wrote:



Ja, det står made in japan s.t.c. på blocket och det är helgjutet.
Här är en bild på baksidan av en mick.

Verkar vara helvaxad och med metallplatta. Har aldrig sett något liknande tidigare.


Hmm, har för mej att det enbart står made in japan på Tokaistallen men jag kan kolla. Har två Tokai med det stallet. Mickarna är definitivt inte heller Tokai tyvärr.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


26 Jun 2009, 14:01
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jun 2009, 14:13
Posts: 15
Location:
Post 
Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.

I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt)
I utrymmet för halsmicken står det 5=13


26 Jun 2009, 21:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
erikl wrote:

Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.

I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt)
I utrymmet för halsmicken står det 5=13


Hmm, koderna stämmer med Tokai faktiskt men dom brukar vara stämplade, i alla fall på Goldstar Soundstratorna. Det skulle faktiskt kunna vara en Springy Soundkropp. Dom brukar ha märkning även i urfräsningen för halsmicken. YSO står det nog i så fall vilket innebär att den var sunburst från början. Stämmer också bra med att kroppen verka vara någon typ av ask, troligen japansk sen i så fall.

Kollade en av mina Tokai med det helgjutna stallet och på det står enbart made in japan. Det innebär inte att det inte kan vara ett orginalmonterat svaj, det skiljer säkert beroende på tillverkningsår. Oftast är det Gotoh som har tillverkat hårdvaran. Förutom Springy Sound skulle kroppen kunna vara en Silver Star (replika på 70-tals Fender), i så fall stämmer det ju med den typen av stall. Förutom stallsadlarna då som ska vara gjutna som sagt.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


26 Jun 2009, 22:08
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
javelin70 wrote:

erikl wrote:

Efter lite tokaisurfande så tog jag mig en till titt på kroppen och ser att det faktiskt står skrivet något med blyertspenna under den gula lacken i fräsningen.

I utrymmet för elektroniken står det 5=13Y5OZ (Väldigt otydligt så svårt att säga exakt)
I utrymmet för halsmicken står det 5=13


Hmm, koderna stämmer med Tokai faktiskt men dom brukar vara stämplade, i alla fall på Goldstar Soundstratorna. Det skulle faktiskt kunna vara en Springy Soundkropp. Dom brukar ha märkning även i urfräsningen för halsmicken. YSO står det nog i så fall vilket innebär att den var sunburst från början. Stämmer också bra med att kroppen verka vara någon typ av ask, troligen japansk sen i så fall.

Kollade en av mina Tokai med det helgjutna stallet och på det står enbart made in japan. Det innebär inte att det inte kan vara ett orginalmonterat svaj, det skiljer säkert beroende på tillverkningsår. Oftast är det Gotoh som har tillverkat hårdvaran. Förutom Springy Sound skulle kroppen kunna vara en Silver Star (replika på 70-tals Fender), i så fall stämmer det ju med den typen av stall. Förutom stallsadlarna då som ska vara gjutna som sagt.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


Silver Star är alltid 3bultade.
Men däremot så kan det vara en Springy Sound.

Tror att den kroppen är rackarens bra oavsett märke.
Tvåbitars med trevlig ådring. Det är inte vanligt på snikmärkena.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


26 Jun 2009, 23:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Haraldrig wrote:



Silver Star är alltid 3bultade.
Men däremot så kan det vara en Springy Sound.

Tror att den kroppen är rackarens bra oavsett märke.
Tvåbitars med trevlig ådring. Det är inte vanligt på snikmärkena.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


Tror värmen gjorde att hjärnan inte riktigt funkar [:D] (29,6 grader i vardagsrummet!). Men faktiskt har Tokai gjort en replika på en 60-tals big headstrata med 4 bults infästning. Nu är den så pass ovanlig att jag inte tror att det är en sån.

Det är nog snarare en riktig hpd med Springykropp och några andra Tokaidelar.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


26 Jun 2009, 23:14
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jun 2009, 14:13
Posts: 15
Location:
Post 
Det låter ju trevligt att det möjligen är en tokai kropp iallafall.

Här är några till bilder:
I elektronik hålet
Image

I hålet för halsmicken:
Image

Färgrester från den troligen väldigt fina sunbursten. Det finns rester av både gult, rött och svart. Tänk om någon nöt inte hade slipat den [V]
Image

Stallet
Image


27 Jun 2009, 08:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2002, 23:01
Posts: 453
Location:
Post 
Skickade dig ett mail


27 Jun 2009, 08:42
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jun 2009, 14:13
Posts: 15
Location:
Post 
R.K wrote:

Skickade dig ett mail

och jag till dig :)


27 Jun 2009, 10:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Stämplarna är typiskt Tokai så kroppen är med all sannolikhet en sån, Stallet kan mycket väl ha suttit på en Tokai också. Ska kolla min andra Tokaistrata med samma typ av stall också.

Edit: Har kollat stallet nu, made in japan står på samma ställe men med en lite annorlunda font. STC står det inte på något av stallen, made in japan står på olika ställen med olika font. Bägge gitarrerna är troligen från -85 (den ena vet jag till 100% att den är det). Det finns inget som säger att ditt stall inte kan ha suttit på en Tokai. Sadlarna kommer däremot från ett Tokaistall av vintagetyp (satt på (T)ST-50 och bättre modeller).

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

Image


27 Jun 2009, 11:40
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post 
såg ju att grejjern fanns i luleå.. du är inte intresserad av byte?

Har en mickad Bjärton/hagström 12 strängad fr sent 60 el tidigt 70.. torde vara värd mellan 3 och 5 tusen i gott skick... är dock lagad på bak sidan och ej helt färdigställd. mycket fin klang.

vi byter rakt av

Mattis luleå

I`m old enough to choose my toys..


29 Jun 2009, 13:34
Profile

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post 
mail i lådan

I`m old enough to choose my toys..


29 Jun 2009, 13:35
Profile

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post 
[img][img]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28310000-28319999/500x375/28312100.jpg[/img][/img]

bild på tolvan.. finns fler

I`m old enough to choose my toys..


29 Jun 2009, 13:57
Profile

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post 
du har fått nytt mail..[8D]

I`m old enough to choose my toys..


29 Jun 2009, 16:34
Profile

Joined: 16 Jun 2009, 22:57
Posts: 489
Location: Luleå
Post 
Tackar för dealen.. ska följa upp det med bilder..i sinnom tid[8D]

I`m old enough to choose my toys..


30 Jun 2009, 14:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.