View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:44

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Humbuckers. Gibson och PRS - SÅLDA 
Author Message

Post Humbuckers. Gibson och PRS - SÅLDA
Har tre humbuckers som bara ligger oanvända, så det vore bättre att de går vidare till någon annan...

En Gibson Burstbucker, #1, Alnico 5, vaxad. Tänkt för halsposition. Som ni ser har kåpan lite patina, men personligen tycker jag det ser värre ut på bilden än i verkligheten. Kåpan är för tillfället lös, men den löder jag dit igen om köparen vill. Lång kabel. Fästskruvarna ingår inte.
Prisidé: 600:-

Image Image

Image

Två PRS McCarty. För hals- respektive stallposition.
OBS! Dessa är moddade på så vis att den ena spolen är avlindad för att få en obalans på samma sätt som det är på Gibson Burstbuckers och Lindy Fralins Unbuckers (på mina är det spolarna med skruvar som är avlindade). Ni ser nog värdena på den ena bilden. Ljudet blir en aning klarare och annorlunda på detta vis.
Jag gillar ljudet med dessa, men gitarren som de satt i har nu fått Lundgrens Revolver (P90-stuk i humbuckerformat) som känns annorlunda och kul, och eftersom jag har andra humbuckergitarrer får Revolvrarna stanna i den gitarren.
Även dessa mickar har patina, men det syns ganska väl på bilderna...
Långa kablar.
Originalkartonger.
Prisidé: 800:- för båda.

Image Image

Image

Jag är öppen för bud, så kom igen! Men jag säljer till vem jag vill av vilken anledning som helst. Prisidéerna är, som jag tänker mig, exkl. fraktkostnad.

Sven-Johan
0708-71 94 03

28 Jun 2009, 15:57
Profile

Om jag förstår dig rätt så är alltså PRS mickarna klarare i sitt grundljud. Måste innebära att du får ett distinktare rent grundljud jämfört med andra HB:s? Kräver då dessa mer volym i en bra rörstärkare för att spricka upp ljudmässigt?

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

28 Jun 2009, 20:54
Profile

Om jag förstår dig rätt så är alltså PRS mickarna klarare i sitt grundljud. Måste innebära att du får ett distinktare rent grundljud jämfört med andra HB:s? Kräver då dessa mer volym i en bra rörstärkare för att spricka upp ljudmässigt?
Dessa var inte så värst starka original och jag upplevde knappast någon, eller väldigt liten, signalminskning efter avlindningen. Mest blev det <u>ett uns</u> mer single coil-karaktär på ljudet.

De var också ganska varma och mjuka i tonen original (jag <u>gissar</u> att de har Alnico 2-magneter). De är fortfarande ganska varma och mjuka i tonen, men har något mer tydlighet, spets och "strängljud" än tidigare. Att spolen med de fasta polerna har mer lindning än den med skruvar verkar ge en intressant och något annorlunda ton på båda mickarna (och mickarna vänds enligt konventionellt Gibsonvis). Kanske man kan beskriva ljudet som om halsmicken vore lite, lite flyttad mot stallet (typ SG vs LP) och stallmicken vore lite, lite flyttad mot halsen.

Detta med att spolarna har olika mycket lindning hävdar man ju att original PAF:arna från 50-talet hade... PRS McCarty:na ska väl original likna dessa gamla PAF:ar. Kanske de nu gör det ännu mer... [;)]

29 Jun 2009, 14:21
Profile

Alla tre mickarna nu sålda och skickade [:)].

Hoppas att de blir uppskattade av sina nya ägare.

Sven-Johan

30 Jun 2009, 13:30
Profile

Tack för svar Sven-Johan, alltid roligt att lära sig nåt nytt. Jag hade ingen koll att man kunde göra så här, verkar spännande med lite andra ljudkaraktärer på paletten[;)]

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

01 Jul 2009, 10:27
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]