View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:03



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Clay dots till strata, tele. 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Clay dots till strata, tele.
Tjaba, fick en galen idé och lyckades tillverka "äkta clay dots" själv, dvs de är gjorda av härdad lera. Original clay dotsen som satt på gamla vintage fendrar är inte gjorda av lera, men påminner om lera, därav namnet clay dots.

Bifogar bilder dotsen, på Bild 1; syns dotsen i jämförelse med min vintage 63:a hals. Nr 1; är de som kom närmast mina original hals dots, nr 2; är lite mer åt röda hållet. Fast efter koll på nätet så varierar vintage dotsen från gitarr till gitarr.

Bild 2; så här blev det på min 60:s ri hals, ganska bra tycker jag, sedan kommer de att bli skitiga och mörkna. Jämför mellan bild 1 och 2.

Tänker inte sälja och blir rik på detta, utan kan släppa dots för en billig penning för den som vill uppgradera sin hals. (liknande finns till salu på nätet för 500 kr inkl frakt från USA). Gärna nåt kul byte, så behöver det inte kosta nåt. Hör av dig om intresse finns, jag kan förklara exakt hur jag gjorde för att få dit dom på ri halsen.


Attachments:
Clay 1.jpg
Clay 1.jpg [ 77.76 KiB | Viewed 3865 times ]
Clay 2.jpg
Clay 2.jpg [ 94.65 KiB | Viewed 3865 times ]

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70
17 Jan 2023, 20:16
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Clay dots till strata, tele.
Påminner lite om de jag själv gjorde för många år sen. Köpte lera i blandade färger från den lokala hobbyaffären och mixade till jag fick rätt nyans (nåja).
Gjorde mallen med 1/4" :s borr i en plastskiva och pluppade ut dotsen på en plåt och brände i ugnen. Dina är lite gulare.

https://i.postimg.cc/MKdLQ07Y/DSC-0190.jpg


17 Jan 2023, 23:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Clay dots till strata, tele.
Obi wrote:
Påminner lite om de jag själv gjorde för många år sen. Köpte lera i blandade färger från den lokala hobbyaffären och mixade till jag fick rätt nyans (nåja).
Gjorde mallen med 1/4" :s borr i en plastskiva och pluppade ut dotsen på en plåt och brände i ugnen. Dina är lite gulare.

https://i.postimg.cc/MKdLQ07Y/DSC-0190.jpg


‐---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kul att fler provat, som sagt, har ett gäng dots över och vill gärna hjälpa nån att uppgradera guran. Skulle själv aldrig göra detta på en vintage hals. Utan främst fixa till en ri hals.

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


18 Jan 2023, 09:41
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Clay dots till strata, tele.
Inte jag heller (vintage hals) . Men det ser ju ganska cool ut om man gillar och vill ha vintage utseende.
Och ett bra erbjudande från dig för leran kostar och det är en hel del jobb för att optimera färg etc. :)


18 Jan 2023, 12:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: Clay dots till strata, tele.
Obi wrote:
Inte jag heller (vintage hals) . Men det ser ju ganska cool ut om man gillar och vill ha vintage utseende.
Och ett bra erbjudande från dig för leran kostar och det är en hel del jobb för att optimera färg etc. :)


Vill hjälpa nån bojare för att jag har gjort några satser med dots, räcker till 3 halsar, leran räckte längre än vad jag trodde.

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


18 Jan 2023, 15:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.