Ljudbojen.com
http://www.ljudbojen.com/

Gitarrer, pedaler, stärkare mm på blocket
http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=27&t=52961
Page 1 of 1

Author:  samuraj [ 10 Feb 2011, 01:26 ]
Post subject:  Gitarrer, pedaler, stärkare mm på blocket

Hej.
Har lagt ut annons på allt möjligt musikrelaterat på Blocket nu. Visste inte vilken kategori jag skulle stoppa det under här på bojen + att jag inte riktigt har förstått var man kollar sina meddelanden? Kolla gärna in i alla fall.

Mvh Jonathan

http://www.blocket.se/goteborg/Diverse_ ... ?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Diverse_ ... ?ca=15&w=1

Author:  arinihsd [ 10 Feb 2011, 02:03 ]
Post subject: 

Levin 60-tal
Mindre modell behöver ny stallbrygga, annars ok
500:-

Har du någon bild? Är kanske intressant om halsen är rak och stränghållaren är sargmonterad.

Author:  samuraj [ 10 Feb 2011, 02:17 ]
Post subject: 

arinihsd wrote:

Levin 60-tal
Mindre modell behöver ny stallbrygga, annars ok
500:-

Har du någon bild? Är kanske intressant om halsen är rak och stränghållaren är sargmonterad.




Ska fixa bild på den...
Den är som du tänkte.

Author:  uffen [ 10 Feb 2011, 08:03 ]
Post subject: 

Mail skickat
J&D OCH Marlborotopp
mvh uffen


uffen

Author:  FaQed [ 10 Feb 2011, 17:20 ]
Post subject: 

Den där squire mustang-liknande saken ser jag gärna en bild på [:)]

Blues for the red sun
Mariehamn, Åland

Author:  samuraj [ 11 Feb 2011, 02:24 ]
Post subject: 

Hej alla!

Squiern är såld

Rämjes-guran är såld

Sm-55 är såld

Maila så skickar jag bilder.

Mvh Jonathan

Author:  Robert [ 11 Feb 2011, 22:00 ]
Post subject: 

Hur låter de där philips-högtalarna?

Author:  samuraj [ 12 Feb 2011, 00:59 ]
Post subject: 

De låter coolt. Spotnicks hade ju sådana... Svårt att beskriva. Väldigt fint rent ljud, de är dubbelkoniga, och användes tydligen till det mesta på 60-talet. Till och med hifi-grejer tror jag. Ganska mycket botten och klar topp. Mycket strängljud kanske man kan säga. Men de är inte särskilt kraftiga och låter extremt skitigt om man drar på så det distar. Bäst för just 60-tals grejer tror jag.

Author:  Robert [ 12 Feb 2011, 11:57 ]
Post subject: 

Hm, låter ju lite spännande. Hur många ohm är de på?

Author:  samuraj [ 12 Feb 2011, 20:02 ]
Post subject: 

Tror konstigt nog att de är på 7.14ohm eller nåt sånt men hagströms lådor med 2st i brukar vara märkta med 4 ohm?

Finns säkert många här på bojen som har örnkoll kring dessa...

Author:  arinihsd [ 12 Feb 2011, 22:24 ]
Post subject: 

Har en gammal Hagström PP12 låda kvar. Märkt 50W/15 Ohm. Den hade nog två bredbands Phillips högtalare när den var ny. Nu har jag två marginellt nyare Phillips AD12100/W8 som ska monteras, seriekopplade.

Turbo-Tobbe har någon gång kommenterat att PP12 ska ge sextiotalsljud.

Men det finns ju andra Hag-lådor. Jag har fronten till en modell med diagonalt monterade högtalare. De var nog senare. Men 4 ohm låter för lågt för Hagström PA50 etc.

Image

Author:  samuraj [ 13 Feb 2011, 02:09 ]
Post subject: 

Tjusig rigg!

Jag har lådorna med högtalare på diagonalen. Kopplar man på det andra sättet... Paralell? Så halveras väl ohmen, och borde egentligen hamna strax under 4?

Är långt ifrån expert... Men tror bestämt att det står 4ohm på mina lådor...

Author:  arinihsd [ 13 Feb 2011, 02:30 ]
Post subject: 

Kul, sådana har jag inte haft. Japp normal fysik från högstadiet. Två parallellt ger halva Ohmtalet ut.

Att mäta med en multimeter ger ungefärliga värden. Dina högtalare är nog på 8 Ohm.

Mina AD12100 har en diameter på spolen/magneten 13 cm. De äldre har en smalare och nog lite längre spole.

Det är inte så noga, men Ph högtalarna har nog andra märkningar än mina, kanske 1255,1256 eller 9762. Och det har nog mest att göra med ålder och effekttåligheten.

Jämfört med vanliga gitarrhögtalare är de känsliga för rundgång så de fungerar nog bäst slutna lådor som Hagström.

Jag kommer tillbaka när jag har funderat färdigt på din lilla Levingitarr.

Mvh Roger

Author:  samuraj [ 17 Feb 2011, 17:29 ]
Post subject: 

Var nere och rotade fram Philips-elementen och testade och det ena skrapade lite när man krämade på... Behåller därför detta element men undrar; är detta nåt som går att fixa för en rimlig peng eller?

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/