Svullo wrote:
Ursäkta dum fråga.. Men hur ser man att det inte är en Classic-57?
Abolut ingen dum fråga...
1 C57 är vaxade
2 Kännetecken på en riktig PAF som saknas på en reissue (om den inte är fulad med )
* 'L toolmarks' på fötterna
* Etiketten helt annorlunda font + spacing, samt grön i kanterna
* Tejpen har en annorlunda svart/grön färg
* Bobbinerna är alltid lätt böjda vid titt från sidan
* Allmänt skick på skruvar och allting, C57 ser alltid nyare ut
Finns flera mindre småsaker också, men ovan kriterier ska stämma , om ex tejpen är bytt måste man ju misstänka att micken är omlindad eller helt enkelt en 'Frankenstein'
Om den har vita tåtar och lång magnet stämmer detta inte riktigt ,
är etiketten borta , vilket är vanligt ska MAN EJ sätta dit en repro , det förvärrar ju bara , en sån är nästan osäljbar.
Egentligen , så fort kåpan varit av anses dom 'halvmeckade'
med kåpan p åär det bara fötterna samt etikett och bottenplatta man kan kolla, man ska också mäta dom , de allra flesta ligger lägre i kohm än en C57 som brukar ligga på typ 8.5.
Har du en omeckad så vill du inte heller ta av kåpna, så det är ett svårt läge.