View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 12:29

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Vad tror ni om denna? 
Author Message

Post Vad tror ni om denna?
http://www.tradera.com/Gibson-Les-Paul- ... _132556183

Si fractum non sit, noli id reficere

03 May 2011, 21:16
Profile

Det jag reagerar på direkt är stämskruvar, rosewood-hals och plektrumskydd, men jag är inget proffs på det här. Sedan kan man ju vara kritisk gällande den sparsamma informationen i annonsen och varför inte säljaren lägger ut fler bilder direkt och endast har en bild med dålig upplösning, men jag vill inte bara dissa direkt, man kan ha fel, men jag skulle inte bjuda baserat på denna annons, även om jag var ute efter en LP Custom i Alpine White.

03 May 2011, 21:45
Profile

Det jag reagerar på direkt är stämskruvar, rosewood-hals och plektrumskydd, men jag är inget proffs på det här. Sedan kan man ju vara kritisk gällande den sparsamma informationen i annonsen och varför inte säljaren lägger ut fler bilder direkt och endast har en bild med dålig upplösning, men jag vill inte bara dissa direkt, man kan ha fel, men jag skulle inte bjuda baserat på denna annons, även om jag var ute efter en LP Custom i Alpine White.

Har mailat lite med snubben. Tyckte också det ser ut som Rosewood. Och jag frågade honom en del, han bedyrade att det är en äkta, så jag bad om serienumret, och det.... ja enligt denna sidan
http://www.gibson.com/en-us/Support/SerialNumberSearch/
så är den tillverkad dag 801 år 05 [:)]

03 May 2011, 21:48
Profile

Det kan säkert stämma, som sagt, jag är ingen expert även fast jag kan Gibson klart bättre än andra märken (vad säger det uttalandet egentligen, inget [:D])

Stora problemet här är att bilden har så dålig upplösning att det är svårt att bedöma, så även fast det ser ut som skruvarna som håller fast den svarta plasten runt mickarna ser ut att vara silverfärgade och inte svarta och "truss rod" skruvarna ser inte ut att vara guld är det ändå svårt att se ordentligt. För att bjuda skulle jag önska detaljerade bilder, men det är min uppfattning, jag vill inte verka för negativ och jag ger inte killen bra publicitet direkt, men det är hur jag ser på saken.

Det kanske gjordes lite annorlunda LP Custom just 2005 som inte jag var medveten om, jag känner inte att jag kan garantera att detta ej är äkta, men jag är misstänksam.

Jag har haft en Gibson LP Custom från 2007 och det som jag direkt ser som skiljde från denna vita är greppbräda, plektrumskydd, stämskruvar, skruvar kring mickar och "truss-rod". Dessutom var mitt case svart utanpå med mörkröd/lila insida och tygbiten som såg till att case-locket hölls på plats satt annorlunda än den på bilden och var den också i den där rödaktiga färgen, men som sagt min var 2007 och det kan ha gjorts annorlunda under någon period utan att jag visste om det.

Långt inlägg som snurrar rätt mycket, men det är min vision

03 May 2011, 23:31
Profile

http://www.sweetwater.com/guitargallery ... sCS101692/

03 May 2011, 23:35
Profile

Det där såg inte bra ut... Allvarligt om någon skulle sälja på mig en fejk.. Då skulle jag bli ovänlig. Jag begriper inte folk som törs luras...

04 May 2011, 01:49
Profile

ivkos wrote:

Har mailat lite med snubben. Tyckte också det ser ut som Rosewood. Och jag frågade honom en del, han bedyrade att det är en äkta, så jag bad om serienumret, och det.... ja enligt denna sidan
http://www.gibson.com/en-us/Support/SerialNumberSearch/
så är den tillverkad <font color="red">dag 801 år 05 </font id="red">[:)]

[?][?]Hur tolkar man det? Fejknummer?

Har också mailat en fråga om rosewoodbrädan samt en uppmaning att slänga upp fler bilder och helst ett äkthetsbevis, kvitto eller nåt annat som verifierar äktheten.

Matte

mslcases@gmail.com

04 May 2011, 06:53
Profile

När jag påpekade för honom att enl serienumret så borde det va en 05 och inte en 08, så ändrade han sig snabbt o skyllde på att han skrev fel.
När jag senare påpekade stämskruvarna, greppbrädan, plekskyddet och ville ha mer detaljerade bilder tystnade han direkt.

En annan sak som fick mig att reagera lite var när jag frågade honom varför han lagt ut den till så lågt utropspris, för om den som du påstår är äkta kan den ju kanske gå med brakförlust för dig eftersom lågt pris kan tolkas som att det är en kopia. Att om den är äkta så hade han lätt fått den såld för 15k på diskant eller vend, svaret jag fick på det var att han hört att det finns många musikintresserade på tradera.
Det tolkade jag snarare som att det är mycket lättare att blåsa folk på tradera...

04 May 2011, 06:54
Profile

Ser ut som Kina lång väg, dom verkar inte ah ebenholtz i det landet,
stämskruvar och övrig hårdvara stämmer inte till 100 som påpekats + att huvudet ser konstigt ut , ex diamanten ser inte rätt ut.
Lack + binding skum också.

04 May 2011, 09:21
Profile ICQ WWW

Har anmält den till granskning denna också. Denna dök upp för en vecka sedan men försvann på mindre än en dag och nu är den tillbaka igen. Verkar som om "tjyvarna" omgrupperar från blocket till tradera mer o mer.

Tradera har ju ingen granskning whatsoever. Makalöst.

04 May 2011, 12:16
Profile

Har skickat begäran om inköpskvitto till honom samt mer bilder. Han har ju bedyrat i tidigare svarsmail att det är en äkta... vilket när jag började ifrågasätta med detaljer, bl.a serienumret, bräda, stämskruvar, plekskydd, inköpskvitto etc så slutade han svara.

no16: Bra att du anmält

04 May 2011, 13:29
Profile

<i>Läggs upp igen pga oseriös köpare"]

Han har redan blivit avslöjad en gång tidigare

04 May 2011, 15:29
Profile ICQ WWW

Skönt att det är fler här på forumet som tycker den ser ut att vara made in china, jag fick dåligt samvete för att jag direkt var så negativ, men nu känns det bättre för min egen skull, men inte så kul för en eventuell köpare.
Det är för många varningsklockor, både baserat på gitarrens utseende, den knapphändiga informationen, dåliga bilden och sedan också lite suspekt baserat på hans svar på mail han fått.

-----------------------

04 May 2011, 17:10
Profile

ivkos wrote:

Skönt att det är fler här på forumet som tycker den ser ut att vara made in china, jag fick dåligt samvete för att jag direkt var så negativ, men nu känns det bättre för min egen skull, men inte så kul för en eventuell köpare.
Det är för många varningsklockor, både baserat på gitarrens utseende, den knapphändiga informationen, dåliga bilden och sedan också lite suspekt baserat på hans svar på mail han fått.

-----------------------

Du glömde priset... samt 0 feedback som säljare, + att den studsat tidigare

04 May 2011, 22:10
Profile ICQ WWW

Jag blir fan förbannad, funderar på att skicka tips till Uppdrag Granskning eller nåt. Inte pga att folk säljer kina-kopior för det sker ju i parti och minut, men pga att Traderas skiter i det.

05 May 2011, 20:27
Profile

12500:- för en äkta custom, jo tjena.
Stackars folk som tror på allt dom ser

05 May 2011, 20:28
Profile ICQ WWW

Ingen som ska maila killen som köpte den innan han hinner pröjsa?

05 May 2011, 20:30
Profile ICQ WWW

Det går ju f*n inte?

Verkar som om de har stängt ner sitt forum också? För visst fanns det ett forum där innan? Eller har jag drömt? Kanske var för "öppet"...

05 May 2011, 20:35
Profile

no16 wrote:

AxxChild wrote:

Det går ju f*n inte?

Verkar som om de har stängt ner sitt forum också? För visst fanns det ett forum där innan? Eller har jag drömt? Kanske var för "öppet"...

Såg det nu.
Å andra sidan får väl nästan köparen skylla sig själv i det här läget.
Problemet i detta är ju som sagt att Tradera tillåter omloppet på skräpet[xx(]

05 May 2011, 20:54
Profile ICQ WWW

AxxChild wrote:

no16 wrote:

AxxChild wrote:

Det går ju f*n inte?

Såg det nu.

Varför ska någon som tror dom gjort en bra affär och blivit lurad ¨skylla sig själv' [B)]

Är inte det rätt hårt sätt att se på saker?

05 May 2011, 22:47
Profile ICQ WWW

Det här är makalöst, man ser folk bli blåsta på väsentliga summor pengar och vad kan man göra åt det? Obehaglig situation, trodde absolut inte att den skulle gå upp över 5000, stackars köpare, hoppas köparen märker att det är något skumt, men då kommer den nog ut igen "pga oseriös köpare"...

05 May 2011, 23:45
Profile

no16 wrote:

AxxChild wrote:

Det går ju f*n inte?

Såg det nu.

Kan du förklara varför köparen får skylla sig själv? Han är ju utsatt för rent bedrägeri. Alla är ju inte gitarrnördar som vi som hänger på detta forumet och har järnkoll.

Precis lika lite som att jag skulle t.ex kunna bli blåst på en bil, jag har inte det minsta koll, och mitt enda intresse är att den ska transportera mig från en punkt till en annan.

06 May 2011, 08:04
Profile

Nästan 13k för en gitarr som bara är värd sin vikt i bajs....
Det e fan inte kul nånstans[}:)]

Ruba dub dub, three men in a tub...

06 May 2011, 10:52
Profile

Missförstå mig rätt. Jag tycker synd om han som köpte den, och det är traderas ansvar att piratprylar inte ska förekomma.

Skylla sig själv var väl lite hårt, men bjuda på nåt med minimal beskrivning, och eftersom säljaren uppenbart slutade svarade vid frågor om detaljer så kan man väl anta att köparen antingen inte frågade om sånt, eller struntade i det och bjöd ändå.

Tradera har mängder med piratprylar i omlopp hela tiden, t.ex. solglasögon. Skiter dom i totalt tyvärr.

06 May 2011, 14:50
Profile ICQ WWW

AxxChild wrote:

Missförstå mig rätt. Jag tycker synd om han som köpte den, och det är traderas ansvar att piratprylar inte ska förekomma.

Skylla sig själv var väl lite hårt, men bjuda på nåt med minimal beskrivning, och eftersom säljaren uppenbart slutade svarade vid frågor om detaljer så kan man väl anta att köparen antingen inte frågade om sånt, eller struntade i det och bjöd ändå.

Jag håller med dig lite grann , ska man köpa begagnat på nätet så får man inte vara godtrogen eller naiv , vilket folk ofta tenderar att vara när dom tror dom gjort ett klipp.

Det svåra med den här är ju att det står Gibson på huvudet, den har ett svart case och ett serienummer i någorlunda rätt format.

Det förminskar inte Traderas ansvar.

Angående säljaren så tror jag inte denne är ovetande om vad han har, eftersom han försökt kränga den tidigare och inte svarar på frågor elelr påstående om att den är 'fake'

hade han varit seriös hade han dragit tillbaka auktionen , även om han själv blivit lurad.

Jag tycker Tradera borde ta bort annonsen om flera anmäla den , eller åtminstone meddela de som lagt bud att annonsen har x antal anmälningar.

I detta fall verkar det som dom också sket i det och tyckte att han fick 'skylla sig själv' och det är inte ett snyggt agerande, lär ju dröja innan han handlar något mer där.

06 May 2011, 16:27
Profile ICQ WWW

<i>Det är bra att du hör av dig om auktioner som inte verkar helt okej.

Jag kollade på denna som du nu skickade med och jag ser då att den hunnit avslutas redan, det som jag kommer att göra nu är att skicka de uppgifter som du inkommer med vidare till vår säkerhetsavdelning så att de får kolla på auktionen och säljarens konto här på Tradera.

Vi kan inte gå ut med vilka åtgärder vi eventuellt kommer att vidta men om vi ser någonting som vi kan agera på så kommer vi givetvis att göra det.

Jag får passa på att tacka för att du inkommer med tips till oss, vi arbetar aktivt mot att det säljs varumärkeskopior och våra medlemmar är där en viktig del av vårat arbete med detta.
"]

Jag vet faktiskt inte hur man ska tolka detta. Dom väntade ju uppenbarligen till auktonen var avslutad. Jag bad dom kontakta köparen och varna honom/henne, vilket jag hoppas dom gjorde, men det är ju inget dom ville gå in på.

06 May 2011, 16:59
Profile

Lemmy wrote:

Detta var svaret jag fick av tradera:

Jag kollade på denna som du nu skickade med och jag ser då att den hunnit avslutas redan, det som jag kommer att göra nu är att skicka de uppgifter som du inkommer med vidare till vår säkerhetsavdelning så att de får kolla på auktionen och säljarens konto här på Tradera.

Vi kan inte gå ut med vilka åtgärder vi eventuellt kommer att vidta men om vi ser någonting som vi kan agera på så kommer vi givetvis att göra det.

Jag får passa på att tacka för att du inkommer med tips till oss, vi arbetar aktivt mot att det säljs varumärkeskopior och våra medlemmar är där en viktig del av vårat arbete med detta.
"]

Jag vet faktiskt inte hur man ska tolka detta. Dom väntade ju uppenbarligen till auktonen var avslutad. Jag bad dom kontakta köparen och varna honom/henne, vilket jag hoppas dom gjorde, men det är ju inget dom ville gå in på.

standard systemmeddelande, ingen människa som skrivit det där , kanske valt meddelande 114 i en dropplista i bästa fall.

06 May 2011, 21:44
Profile ICQ WWW

Lemmy wrote:

Detta var svaret jag fick av tradera:

"]

standard systemmeddelande, ingen människa som skrivit det där , kanske valt meddelande 114 i en dropplista i bästa fall.

Ja troligen är det väl tyvärr så..

06 May 2011, 22:00
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]