View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Aug 2026, 16:03

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Jösses vilken Kina-scam! 
Author Message

Post Jösses vilken Kina-scam!
http://www.blocket.se/goteborg/4_st_Dem ... ?ca=15&w=2

19 Aug 2011, 13:43
Profile

Kommer man undan om man lägger till "Style" efter modellnamnet?

<hr noshade size="1"><i>Your notes have to be accurate or else there's no use playing. There's no casual approximation."] - Ansel Adams

19 Aug 2011, 13:46
Profile

Kommer man undan om man lägger till "Style" efter modellnamnet?

<hr noshade size="1"><i>Your notes have to be accurate or else there's no use playing. There's no casual approximation."] - Ansel Adams

Det verkar så..

19 Aug 2011, 13:52
Profile

bara slå till.. det är ju skitbilligt ju...[:p][;)]

19 Aug 2011, 14:33
Profile

bara slå till.. det är ju skitbilligt ju...[:p][;)]

Det är rätt billigt för ett välbyggt hemma bygge (vilket det ju faktiskt handlar om!) men det lääär ju inte vara några höjdarguror direkt..

19 Aug 2011, 15:04
Profile

Ser inte vad för scam d skulle vara står ju klart o tydligt att det är i stil med märkena, sen står det ju va för grejjer det sitter på. va begär du för dom summorna?

19 Aug 2011, 15:11
Profile

Ser inte vad för scam d skulle vara står ju klart o tydligt att det är i stil med märkena, sen står det ju va för grejjer det sitter på. va begär du för dom summorna?

Jag orkar inte.... nån annan får förklara för dig vad varumarknadsintrång är ...

19 Aug 2011, 15:39
Profile

Varumärkesintrång förvisso, men det är olagligt att sälja kopior även om man meddelar att det är kopior. Lika olagligt som att sälja en stulen mobiltelefon. "Till salu, ett styck iPhone, stulen i lördags därför billig". Det hjälper liksom inte. Och att loggan inte sitter på halsen hjälper inte heller då hela den övriga designen är stulen. Säljaren begår ett brott, och tror det är olagligt att köpa av honom också, men det är jag inte säker på.

myspace.com/slackervillezoo

19 Aug 2011, 15:50
Profile WWW

Ser inga varumärken på gitarren , kopior av olika modeller har väl funnits så länge ja kan minnas. Tror inte någon är så dum o tror att man får en ny jem för 2295:- Sen hurvida det bryter mot lagen att sno designen eller kalla det i still med ibanez jem är inte mitt område. Men att nån skulle falla för att det rör sig om orginalen har ja svårt att tro eller är det bara ja som ser annosen som tydlig att det gäller kopior?

19 Aug 2011, 16:03
Profile

Äh va e d för fjanterier, folk får väl köpa sina kopior bäst dom vill sålänge den ej är loggad som varumärket. va fan löjligt ska ni inte anmäla hobbex för dom säljer kalashnikov replikor me..

19 Aug 2011, 16:12
Profile

Jag har inte tänkt anmäla någon, inte ens skrivit vad min åsikt är om piratkopior, varför förstår jag det då som om du kallar mig både fjantig och löjlig. Vore bättre om du höll det på en trevligare nivå.

19 Aug 2011, 16:27
Profile WWW

Tycker bara d är irriterande såfort någon säljer uppenbara kopior att det ska startas nya trådar om det.

Finns ju gott om folk att hugga på i detta forum istället som säljer hpd med fender loggade halsar. Även om ja ej bryr mig om det heller e ju upp till ägaren själv om han vill sätta en fejk logga på halsarna.

Så va ja menar mer eller mindre vem bryr sig e ju inte som att priset eller varan tyder på att det skulle vara ett orginal det rör sig om. Ursäkta om ja lät otrevlig inget personligt [:)]

19 Aug 2011, 16:35
Profile

1 Så länger det inte står 'fender' på gitarrerna är det inte förbjudet eller brott mot varumärkesskyddet

2 skriver man 'Fender Telecaster' när det INTE är en Fender är det ju oetiskt och KUNDE vara bedrägligt

3 Skriver 'Ibanez Style bla bla' och talar om att det är kopior samt gitarrerna inte är märkta Ibanez är det ju inget att anmärka på alls.

19 Aug 2011, 16:45
Profile ICQ WWW

davidihse wrote:

Varumärkesintrång förvisso,. Och att loggan inte sitter på halsen hjälper inte heller då hela den övriga designen är stulen. Säljaren begår ett brott, och tror det är olagligt att köpa av honom också, men det är jag inte säker på.

Det enda som är varumärkesskyddat på en Telecaster/Stratocaster är huvudformen och namnet. Huvudformen har man slutat jaga på då det räcker med att minimalt förändra den.

Så jag tror inte det inkräktar på varumärkesskyddet om de inte är märkta med Fender eller Telecaster

Det är olagligt att 'bedriva handel' med piratkopior vilket i praktiken betyder att om du säljer eller köper i större skala är det straffbart, enstaka köp är inte straffbara enligt praxis i alla fall.

19 Aug 2011, 16:48
Profile ICQ WWW

Tror ni på allvar att Ibanez INTE har tagit patent på huvudformen och "handtaget"?

19 Aug 2011, 16:52
Profile

Ingen aning , verkar ju inte vara nått dom bryr sig om själva då ebay har gott om kopior av jem kroppar oftast från erfarna ebay säljare.

Edit för trevligare ton [:p]

19 Aug 2011, 17:00
Profile

Ingen aning , verkar ju inte vara nått dom bryr sig om själva då ebay har gott om kopior av jem kroppar oftast från erfarna ebay säljare.

Edit för trevligare ton [:p]

Antar att du med "dom" menar gitarrfabrikanter? Jag kan garantera dig att "dom" bryr sig. En juridisk fight med Ebay är emellertid fullständigt utsiktslös, det är David mot Goliat i kvadrat. Så funkar den fria marknaden...

19 Aug 2011, 17:46
Profile

Tror ni på allvar att Ibanez INTE har tagit patent på huvudformen och "handtaget"?

Hoshino Gakki har tagit en del gitarrpatent, men jag kan inte se något om varken huvudform eller handtaget.

19 Aug 2011, 19:11
Profile

Ja dom ja menar , inte bara ebay finns ju gott om ibanez jem kroppar/byggsatser vid första google träffar även loggos till gammla ibanaez roadstar guror som butiker säljer.

Även gpartz som är säljarna av denna annons gitarrer har ju sålt kroppar o halsar (jem) nu har dom dock bara en sju strängad jem kopia. Men hursom.. Värre är väl om det hade varit för avsikt att luras genom att falsklogga o ta ut ordentliga priser på det oxå genom att hävda att det är orginal.

19 Aug 2011, 19:22
Profile

Mike Leaf wrote:
Det enda som är varumärkesskyddat på en Telecaster/Stratocaster är huvudformen och namnet.

Inom EU har man inget skydd för ngt annat än namnet, och jag tvivlar starkt på att man här skulle ha lyckats varumärkeskydda huvudformerna.

20 Aug 2011, 00:08
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Ja, det kan jag med säkerhet säga att man INTE gjort.

Vi kör den sedvanliga grundkursen... [8D]
Patent: http://sv.wikipedia.org/wiki/Patent

Varumärke: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rke

Mönsterskydd: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6nsterskydd

/D

20 Aug 2011, 00:43
Profile ICQ WWW

Vill bara göra herrskapet observanta på att längst ner på annonsen så finns adressen till säljarens hemsida. Utöver visade gitarrer finns även gitarrdelar och div. byggsatser. Verkar intressant då den var ny för mig...
Nåja - någon "skam" tycker jag inte att det är:
Då säljaren inte uppger att det skulle vara "real deal".
Och har en prislapp därefter.

Men visst - varesig Fender, Ibanez eller andra fabrikörer är väl eld och lågor över företeelsen. Det är väl eg. upp till dem att jaga och lagföra syndare. Varför skall märkestalibaner och fanboys bli upprörda?
Man får det man betalar för. Troligen kvalitet samt kunnande, mer än bara firmamärket på huvudet. Känner man ingen skillnad innan man köper, man tycker sig spela och att instrumentet spelar som förväntat
spelar det nån roll? Det är ett verktyg, sen väljer man själv om man vill ha "Best Tools" eller "Kamasa"

20 Aug 2011, 09:11
Profile ICQ YIM WWW
gpartz gjorde ju entré på bojen för inte så länge sedan:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... C_ID=58029

20 Aug 2011, 09:26

Fullerton wrote:

gpartz gjorde ju entré på bojen för inte så länge sedan:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... C_ID=58029

Jag var ju knappt påtänk på Ljudbojen då.... ;)

20 Aug 2011, 09:33
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:

Ja, det kan jag med säkerhet säga att man INTE gjort.

Vi kör den sedvanliga grundkursen... [8D]
Patent: http://sv.wikipedia.org/wiki/Patent

Varumärke: http://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rke

Mönsterskydd: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6nsterskydd

/D

Ja ja, bla bla.... juridiska termer.... [:o)]

Men helt otroligt att de inte gjort det med tanke på att det är just det som gör att man ser att det är en Ibanez.

20 Aug 2011, 12:01
Profile

Ni som tycker att det är ok med kopior på kända gitarrer, med eller utan logga - ställ följande fråga: <b>varför</b> tror ni att gitarren är gjord efter en välkänd förebild?

20 Aug 2011, 12:04
Profile

Vinyljunkie wrote:

Ni som tycker att det är ok med kopior på kända gitarrer, med eller utan logga - ställ följande fråga: <b>varför</b> tror ni att gitarren är gjord efter en välkänd förebild?

Den frågan besvarar ju sig själv, men kopior i sig är inte otillåtna om man utelämnar namnet och undviker de ev detlajer som är mönsterskyddade.

Sen kan det ju vara ooetiskt att ex använda Ibanez i rubriken...
Orsaken att dessa säljer inte använder ordet 'kopia' i sina annonser är att då tar Blocket bort dom..

Vad gäller amerikanska tillverkare så inser dessa att de kan endast agera inom deras eget slagfält, dvs USA, Blir alldeles för komplicerat att jaga företag i Kina med de lagliga komplikationer som medföljer.

Det mesta en säljare eller importör i Sverige kan räkna med är ett aggressivt rek brev med 14 advokatstämplar på , det fick plankare Bobster erfara när han satte i system att importera RIKTIGA Fender och Gibson , sk 'gråimport' som är förbjuden inom EU.

Möjligen kan skatteverket höra av sig också och vilja ha moms om en privatperson är för flitig med sin köp och sälj hobby.

Som den där ryssen som importerade BMW och fick en momsräkning på 900.000 i present.

20 Aug 2011, 14:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 27 posts ]