View unanswered posts | View active topics It is currently 31 Aug 2026, 00:59

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Lp 1955 
Author Message

http://www.blocket.se/stockholm/Gibson_ ... ca=1_8&w=3

Tjusig synd att han inte ville ha byten :lol:

27 Apr 2012, 07:20
Profile ICQ WWW

Post Re: Lp 1955
Folk är i stort sett galna, de äger otroligt värdefulla instrument och så ger de det till dårar som inte vet ett skvatt och som borde avråda de från det, istället så strippar de original lacken och lackar på nytt.

Har sett otorligt många vintage gitarrer under åren som har varit till salu, där säljaren haft gitarren inte bara omlackad utan också relikerad ?!?!

En redan 50-60 år gammal instrument som är naturligt relikerad liksom, WTF?!

Och när det gäller gitarren i fråga så behöver det otroligt mycket till bevis för att säkerställa att det verkligen rör sig om äkta 55a. Bilder, vem som gjort jobbet etc

Om det ändå är original så har värdet ändå droppat en hel del, omlackad i otroligt ful färg, vem vill ha det där äckliga röda nyansen på sin LP?

Och så vitt jag vet kom Paf mickarna in i bilderna samma år som den nya ABR stallet, 1957, fram tills dess så var det P90 mickar på LP, så jag är intresserad på hur han har fått tag på riktigt PAF och hur han har modifierat denna gitarr från P90 till Humbuckers. 8)

Och det ser ut som om huvudet har blivit lagad, men som sagt bättre bilder behövs.

Han verkar ha gått en lång väg för att få sin LP 55a att se ut som en Gibson Custom shop gura.

Och av vad jag har hört så hade 54-55 mycket problem med halsvinkeln, många av de åkte direkt tillbaka till fabriken igen.

Är han galen? Ja förfan, om jag ägde ett vintage instrument som jag inte är säker på om jag kommer ha kvar resten av mitt liv då ger jag fan i och modifiera och omlacka den.

Men det är bara jag, och jag äger inga vintage saker utan nya saker. :)

27 Apr 2012, 22:39
Profile

Säkert ett äldre jobb utfört av någon med koll på vad de gör. Mest troligt ett vrak de utgått ifrån. Säkert en grym gura.

28 Apr 2012, 13:09
Profile ICQ WWW

Det där är väl twang eller nån snubbe som säljer? Ofta en massa överprissatta gibsons i meckat skick som säljs från maria, högalid.....

29 Apr 2012, 22:28
Profile ICQ YIM WWW

Crimson wrote:

Är han galen? Ja förfan, om jag ägde ett vintage instrument som jag inte är säker på om jag kommer ha kvar resten av mitt liv då ger jag fan i och modifiera och omlacka den.

Det kan ju vara så att converteringsjobbet på denna är gjort för typ 40 år sen då en 55:a inte var speciellt intressant. Nya mickar, omlack och hårdvara från nån SG och vips nåt som liknar en 59:a. Conversions har ju faktiskt ett visst värde.

30 Apr 2012, 09:28
Profile

Den där är väl en Bojenbroder som äger... :arrow:

30 Apr 2012, 09:35
Profile

Marko wrote:
Den där är väl en Bojenbroder som äger... :arrow:

Är det Mikes?

30 Apr 2012, 09:38
Profile

Crimson wrote:
Folk är i stort sett galna, de äger otroligt värdefulla instrument och så ger de det till dårar som inte vet ett skvatt och som borde avråda de från det, istället så strippar de original lacken och lackar på nytt.

Har sett otorligt många vintage gitarrer under åren som har varit till salu, där säljaren haft gitarren inte bara omlackad utan också relikerad ?!?!

En redan 50-60 år gammal instrument som är naturligt relikerad liksom, WTF?!

Och när det gäller gitarren i fråga så behöver det otroligt mycket till bevis för att säkerställa att det verkligen rör sig om äkta 55a. Bilder, vem som gjort jobbet etc

Om det ändå är original så har värdet ändå droppat en hel del, omlackad i otroligt ful färg, vem vill ha det där äckliga röda nyansen på sin LP?

Och så vitt jag vet kom Paf mickarna in i bilderna samma år som den nya ABR stallet, 1957, fram tills dess så var det P90 mickar på LP, så jag är intresserad på hur han har fått tag på riktigt PAF och hur han har modifierat denna gitarr från P90 till Humbuckers. 8)

Och det ser ut som om huvudet har blivit lagad, men som sagt bättre bilder behövs.

Han verkar ha gått en lång väg för att få sin LP 55a att se ut som en Gibson Custom shop gura.

Och av vad jag har hört så hade 54-55 mycket problem med halsvinkeln, många av de åkte direkt tillbaka till fabriken igen.

Men det är bara jag, och jag äger inga vintage saker utan nya saker. :)

För mig som känner till denna gitarr ingående och även säljaren så blir ovanstående spekulationer rätt underhållande läsning faktiskt ... he he... Inget illa menat.

8)

Jag tänker inte uttala mig mer än att det visst är en gammal 55 Goldtop som gjordes om till HB för länge länge sen....
Den 'fula' lacken är gjord av Johan Gustavsson i Malmö som har ryktet om sig att göra bland de bästa Burstlackerna i världen.
Mickarna är PAF. Vi är faktiskt 2 bojare som ägt denna.

Jag har redan fått 4 mail med förfrågningar om denna gitarr , det är inte jag som säljer och jag vill inte kommentera pris eller annat 'off the record' den som är intresserad kan själv kontakta säljaren som är seriös.

Ska man hitta den 'galning' som Crimson hänvisar till får man bege sig tillbaka till Usa och 70-talet , den var redan sågad för fullstora HB när Yngström först hade den 78, då var den också helt strippad på lack. Så det går längre tillbaks än så.

30 Apr 2012, 09:43
Profile ICQ WWW

vem är säljaren då ?
och vem är det som säljer så många gibsons och marshalls mm på maria/högalid som alltid döper sig som typ mick ronson eller nån slags rockidol som namn på annonserna ?

eller marshall t ex.

30 Apr 2012, 12:13
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
vem är säljaren då ?
och vem är det som säljer så många gibsons och marshalls mm på maria/högalid som alltid döper sig som typ mick ronson eller nån slags rockidol som namn på annonserna ?

eller marshall t ex.

Det är många som inte vill sätta ut sitt namn i annonsen , men är du spekulant får Du säkert reda på vem han är, det är
ingen musikaffär i alla fall. Jag ser eg ingen skillnad i att sätta ut ett sånt alias än 'Nick' , 'Janne' eller motsvarande.
Men jag vet att en del stör sig på det.

30 Apr 2012, 12:28
Profile ICQ WWW

Det verkar ju som att gitarren har en spännande historia? Det bidrar ju till lite mojo och borde driva upp priset.

30 Apr 2012, 13:36
Profile

Jag ber om ursäkt om jag var för hård, spec mot Mike, om du tog åt dig av det.
Har absolut inget emot den som gjorde omlackning, men jag ser hellre vintage gitarrer i sitt org skick och samma färg som de kom ut från fabrik från, visst kan det finnas undantag.

Men det fula som jag påpekade var faktis inte framsidan, framsidan är snyggt gjort, men jag hängde mig mest på baksidan av gitarren. Den röda nyansen hatara jag, den är skrikig och ful. Men inget fel på framsidan.

Sen så håller jag mig fast vid jag sa tidigare, det kan ändå vara modifieringar som är plus och gör gitarren mer spelbar, med tanke på att 54-55or hade problem med halsvinkeln. I det här fallet så kan detta ha blivit justerad och fixad.

Men det är väldigt lite skrivet. För mig är det som att se en vacker gitarr förstöras, en Goldtop ska vara en Goldtop, men som jag sa i tidigare inlägg, om du är säker på att du kommer att ha kvar gitarren i resten av ditt liv, gör va fan du än vill med den.

Än en gång ber jag om ursäkt om jag är för hård och om någon tar åt sig av detta. Men jag tycker inte att jag ar sagt något fel, då det knappast står i annonsen om dessa modifieringar och vilka mickar det sitter på gitarren.

Fram till 57 var det P90 som gällde, sen från och med 57 var det Paf, sen om det är riktigt paf i denna är en annan sak. Och jag antar att routingen måste ha modifierats på något sätt för att kunna använda Paf istället för P90?

:) Hur som helst, det är en snygg gitarr med en ful baksida.

01 May 2012, 00:42
Profile

Baksidan är 'cherry' som på alla dessa och ser ut som vilken 'burst' som helst, jag har hållt i 5-6 stycken senaste åren.

Jag har inget emot att man ifrågasätter eller kritiserar gitarren, jag hade en deal med säljaren att jag vill köpa tillbaka den
så han hade missat detta , jag fick en chock när jag såg den på blocket efter att ha fått 4 mail också.

Det är lite tråkigt att alla annonser sågas totalt av personer som inte har en aning om vad som annonseras, men det får man väl ta om man sätter den på blocket.

Jag kommer troligen köpa tillbaka den i vilket fall.

01 May 2012, 13:08
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Jag kommer troligen köpa tillbaka den i vilket fall.

Då ser vi fram emot lite bättre bilder (du brukar ju posta bra bilder) och lite mer utförlig info om instrumentet. Annonsen är tämligen sparsmakad.

01 May 2012, 18:09
Profile

Jag är ingen självutnämnd expert, och ärligt talat så vet jag inte så mycket om gamla Gibsons, men jag är nog säker på nyansen och modifieringarna. Och även om det fanns någon som visste mer än vad jag gör så är det ju ändå svårt att tyda något från 3 bilder och 3 rader om gitarren.

Allt annat som jag skrev var inget som jag hittde på, om det här har en gång i tiden varit en Goldtop från 1955, så är den det inte längre, sen om det är plus eller minus struntsamma. Jag bara påpekade att den hade blivit modifierad, och jag tror inte att man behöver Masters i Gibson historiekunskap för att kunna se det.

Men som sagt, jag erkänner att jag inte har en aning om vintage Gibsons :) så det är inget nytt under solen när det kommer till det.

Det här är en Vintage Cherry så som jag känner till det, och när det gäler Goldtop så är de mycket ljusare brun.

Image
Goldtop
Image

01 May 2012, 23:00
Profile

Crimson wrote:

Men som sagt, jag erkänner att jag inte har en aning om vintage Gibsons :) så det är inget nytt under solen när det kommer till det.

Det här är en Vintage Cherry så som jag känner till det, och när det gäler Goldtop så är de mycket ljusare brun.

Nej, men det är ju rätt självklart , att om man lackar den Burst på framsidan så gör man även cherry på baksidan.
dom har en tendens att 'fade out' ganska rejält , du kan kolla i BOTB så ser Du att det finns minst 20-30 olika nyanser
som alla är 'rätt'. Dels är det Analinet som reagerar med syre sen även den överliggande klarlacken som gulnar och ger olika effekter.

02 May 2012, 09:01
Profile ICQ WWW

granis wrote:
Anilin förmodar jag, eller har jag så dåliga etymologiska kunskaper? :wink:

etymo vaddå?

8)

Jo det där växtextraktet som dom först guckade in över hala baksidan med en svamp, sen torkade av med trasa.

Ibland drog dessutom killen som lackade framsidan ett par extra färgvarv även på ryggen , varför de kan se lite olika ut i graden av rött/blått

Dessutom mixtrade man ju konstant med detta för att få en kulör som inte reagerade så kraftigt på UV ljuset, framförallt på framsidan där man la det över det gula
som också var pasta i början 58. När den mörkröda färgen gifte sig med det gula så kund hela anrättningen mörkna, eller senare gå mot ljusare.

Det är väl det vedertagna orsaken till alla dessa varianter av rött (fast det bara fanns en färg officiellt 'cherry sunburst')

Även mängden lack man drog på påverkade hur den reagerade

02 May 2012, 11:42
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]