View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:25



Reply to topic  [ 1 post ] 
Letar efter kreativa personer i GBG-området... 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Letar efter kreativa personer i GBG-området...
Tjo,

Försökte verkligen hålla det här kort men det gick som det gick...

Efter flera år av att musicera på egen hand hemmavid så har jag bestämt mig för att försöka åtminstone hitta minst en person att skriva och spela musik med. Med jobb och familj så känner jag ett starkt behov att göra något som, utan förbehåll, genererar energi istället för motsatsen.

Så vem är jag?

Jag är en 36 år gammal nördig gubbjävel som gillar bra musik och det finns att hämta i de flesta genrer men det brukar oftast vara med någon form av analoga instrument med i bilden. Jag har väl någonstans stannat kvar i 90-talet i mitt huvudsakliga låtskrivande. Framförallt ligger det någonstans ibland banden från Seattle som slog igenom under samma årtionde (Soundgarden, AIC, Pearl Jam, Screaming Trees etc.) och har stort fokus på melodier. Är smått "psykiskt störd" och är inte världsbäst på sociala konventioner men väger upp det med ett relativt bra driv och lojalitet.

Jag spelar gitarr, bas, sjunger, kan fuska lite på andra instrument och har ett bra öga/öra för arr. Jag är absolut ingen virtuos och spelar hellre komp än solo men jag kan skriva bra låtar och tycker att jag har ett bra melodisinne. Jag är också mån om att helheten ska låta bra och har en professionell inställning till musiken oavsett nivå.

Dock finns det lite komplikationer som hindra kan ett eventuellt övertagande av världen, miljontals fans hängandes i byxbenen och utsålda arenor. Jag jobbar 2-skift och har en 3-åring hemma. Då familjen och en stadig inkomst är högsta prioritet så har jag helt enkelt inte tiden som krävs för att ovan nämnda saker ska bli verklighet. Men några timmar i veckan borde man kunna lösa.

Så vad fan är det jag vill då och vem/vilka är det jag letar efter?

Jag kan säga med en gång att jag vill spela folk som har hyfsad koll på sina instrument. Visst ska man kunna utvecklas men jag har varken tid eller lust att lära någon att spela. Om du känner att du inte ligger på samma nivå som jag själv så är det tyvärr ingen idé att höra av sig. Alltså helst känna att du slår mig på fingrarna. En professionell inställning är också något jag eftertraktar, god arbetsmoral, att man håller sina instrument i ordning, övar på egen hand, inget gnäll när det kommer till att lägga sin del av replokalshyran etc. Jag mår dåligt av att se strängar som har ett lika tjockt lager äckel under sig som strängens diameter eller cymbaler som ser ut som om olika världsdelar m.m. Kön, utseende & läggning spelar mig ingen roll men det kan vara trevligt med folk med snarlika musikaliska preferenser och inte ett allt för stort åldersglapp. Sen självklart att du känner att det jag jag gör, min sångröst och låtar är något du gillar. Nördar är högst välkommna.

Ja ja, men vad fan är det du vill?!?

Det som driver ett band framåt är den samlade motivationen av dess medlemmar och då är det viktigt att alla är på samma spår. Jag letar därför efter folk som är i liknande situation som jag själv och/eller vill spela pga av den kreativa processen, för att det är roligt och givande. Att komma ut och spela är sekundärt även om man kan försöka få till någon spelning då och då om läge uppstår.

Jag har en liten idé som jag tror kan få motivationen att stanna på en jämn nivå. Även när jag har spelat i band som gör sin sak så har jag alltid blivit tänd på att spela andra typer av musik. Har vid tillfällen spelat i flera band och/eller startat projekt vid sidan av.

Det har jag ju som sagt absolut inte tid med längre så varför inte göra dessa saker i ett och samma band? Jag har svårt att tro att jag är ensam om denna idé. Man har kanske en huvudfåra men när det börjar bli lite tråkigt drar man igång ett projekt där man t. ex. försöker få till något som låter som om Chris Isaak och Tom Petty startat band. Eller om ett mariachiband valde att blanda in thrashgitarrer. Växla instrument om det behövs etc. För att alltid ha nerv någonstans, hålla det intressant och roligt.

Material (varav jag inte skrivit allt själv men där det är sång så är det 100 % jag) av blandad kvalitet, både framförande- och inspelningsmässigt, som spelats in under de senaste åtta-nio åren finns att lyssna på här:

http://www.soundcloud.com/vikko98

Kan nås på: vikko98(a)hotmail.com

MVH

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


19 Aug 2018, 00:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.