| Author |
Message |
|
JohannesEkborg
Joined: 22 Feb 2010, 12:19 Posts: 340 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Overdrivepedal för solid state
Hej! Har en gammal Farfisa TR-60 transistorstärkare hemma som endast har cleanljud och vill få ett crunchljud utan att köpa en rörförstärkare. Gärna så AC30likt jag kan komma utan att köpa en boutiquepedal för en lax.
Jag tänkte köpa en overdrivepedal för detta ändamål. Pendlar mellan en Danelectro Daddy-O, en Danelectro transparent overdrive, en Digitech Bad Monkey, en Marshall Bluesbreaker och en Boss SD-1.
Tacksam för tips! MVH //Johannes
|
| 04 Nov 2010, 17:43 |
|
 |
|
SED
|
Jag skulle nog, utan att ha testat alla, rösta på Danelectro transparent overdrive. Den är från början baserad på Paul C's Timmy som jag tycker funkar bra för måttlig överstyrning på egen hand in i en transistorstärk. Den är inte så dyr heller och det är ju en fördel.[;)]
Daniel
|
| 04 Nov 2010, 18:50 |
|
 |
|
spufuz
|
Vete fasen, rör är rör.
Jag skulle nog köpa en POD eller nåt. Nåt med förstärkarmodulering. Kommer nog låta bättre än en overdrive i din transistor-pryl!
|
| 04 Nov 2010, 18:51 |
|
 |
|
Robert
|
Instämmer med spufuz. Satsa på någon sorts modelling, annars kommer det låta mer eller mindre sunk vilken pedal du än köper
|
| 04 Nov 2010, 20:02 |
|
 |
|
rocker
|
gillar du det rena ljudet i stärken är det väl bara och köra på.. då finns det ju ingen anledning att köpa nån rörhäck.[B)] men är nog inte fel att satsa på någon modelingpryl ändå med tanke på den variation av ljud du får. vox tonelab är jag väldigt nöjd med. edit: dessutom är ju farfisan jävligt ball[:p] ____________________________________ "Touch these days and I'll kill you" bandet http://www.myspace.com/pistonheadsweden
|
| 04 Nov 2010, 21:21 |
|
 |
|
Goran
|
V-stack, funkar utmärkt på även låga volymer. Är en analog modellering av Tweed Fender, Plexi Marshall eller Vox (beroende på vilken modell man väljer).
|
| 05 Nov 2010, 08:08 |
|
 |
|
JohannesEkborg
|
Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state? Detta är ju inte heller någon ny och billig line6 stärkare, utan en välbyggd gammal 60talsharv.
Har personligen ingen bra erfarenhet av digital modeling (line6). Vad är en bra modelingpedal att köra in i en solidstate förstärkare då? Jag har ingen FXloopkanal utan endast en clean input.
Är det någon skillnad på Danelectros transparent overdrive version 1 och 2? Ser ibland folk sälja version 1 för hutlösa priser.
|
| 06 Nov 2010, 21:43 |
|
 |
|
AMI
|
Har en gång i tiden kört en SD-1 genom en JC-120 och fått det att låta rätt bra. Kan dock inte säga att ljudet närmade sig en AC30. Själv skulle jag nog satsa på Bluesbreakern helt enkelt för att de gamla Marshall-pedalerna är riktigt trevliga skapelser och brukar ha en förmåga att låta bra i vad som helst. 
|
| 06 Nov 2010, 22:07 |
|
 |
|
Hyper Pak
|
Danelectro Daddy'O (Marshall guvnor klon)
Ska det däremot låta AC-30 ....Wampler Cranked AC
|
| 07 Nov 2010, 02:36 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Bad Monkeyn är faktiskt en riktigt potent pedal för det skrattretande låga priset! [:)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 07 Nov 2010, 02:50 |
|
 |
|
Robert
|
JohannesEkborg wrote: Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state? Detta är ju inte heller någon ny och billig line6 stärkare, utan en välbyggd gammal 60talsharv.
Har personligen ingen bra erfarenhet av digital modeling (line6). Vad är en bra modelingpedal att köra in i en solidstate förstärkare då? Jag har ingen FXloopkanal utan endast en clean input.
Är det någon skillnad på Danelectros transparent overdrive version 1 och 2? Ser ibland folk sälja version 1 för hutlösa priser.
Vad som låter "bra" är som alltid något subjektivt. Vi som lobbar för modelling i det här fallet talar så klart bara om vad vi tycker, sen kan det så klart vara så att det som låter kasst i våra öron låter guld i dina. Jag tycker att dist/OD genom transistorstärk låter dels surrigt, men framför allt väldigt platt och dött.
|
| 07 Nov 2010, 11:19 |
|
 |
|
bjoel
|
Ett budgetförslag är Beheringers kopior av Tech21:s prylar http://www.behringer.com/EN/Products/GDI21.aspxDe har ju fått en del positiv kritik för ljudet. ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 07 Nov 2010, 11:59 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Bra sound går visst att få i solid state om man nu inte av någon konstig anledning vill få den att låta som en rörförstärkare. Då är det ju enklaste och billigaste att köpa en rörförstärkare! Annars är ett enkelt sätt att köpa en AMT Fatal Tube den har gain i flera steg och så mycket att åka med så den får det mesta att dista vara sig det vill eller inte. Den har dessutom sjunkit i pris från 1500:- till tror det var dryga 800:- när tysken började sälja pedalen.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 07 Nov 2010, 12:30 |
|
 |
|
Ocku
|
JohannesEkborg wrote: Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state?
Det beror på hur du använder od-pedalen. Om du använder den på det traditionella sättet, dvs som en booster som driver förstärkaren till dist, då kommer det att låta dåligt i 99 fall av 100. Om du däremot tar ut själva crunchet eller disten ur pedalen, och låter förstärkaren jobba utan pressas, då kan det låta bra. Vilken som låter bra i en Farfisa TR-60, ja det vet nog bara dom som har testat med en Farfisa TR-60 eller har koll på den modellens krets och hur kretsen beter sig. ------ Dom låter alla lika
|
| 07 Nov 2010, 18:43 |
|
 |
|
JohannesEkborg
|
Är det traditionella sättet att använda en overdrive att driva en rörförstärkare? Trodde detta var ett senare påfund.
Om jag bara drar upp gainen på pedalen till jag får ljudet jag vill ha och håller leveln human, är detta att pusha förstärkaren?
|
| 07 Nov 2010, 23:21 |
|
 |
|
Ocku
|
JohannesEkborg wrote: Är det traditionella sättet att använda en overdrive att driva en rörförstärkare? Trodde detta var ett senare påfund.
Jag har inte 100 koll på om de första fuzzpedalerna kom före eller efter overdrivepedalerna och det spelar inte så stor roll egentligen. Ett typiskt exempel från forna dagar är t.ex. Colorsounds Overdriver, Power Boost eller de olika treble boosters. Man använder dom för att överstyra förstärkaren. Om man vrider upp driven på dem tillräckligt högt, så kommer de nog att dista själva också, men t.ex. med Colorsounds Overdriver så är signalnivån då redan så hög att förstärkaren dansar omkring på scen av sig själv. Därför är det väldigt många som byggt in en mastervolym på sina gamla Overdrivers. Gällande din fråga om att pusha förstärkaren, varje gång ditt ljud med pedalen påkopplad är kraftigare än ditt ljud med pedalen avkopplad, då pushar du förstärkaren med hjälp av pedalen. Men det är inget farligt med det. Du kan nog pusha förstärkaren, men om du pushar en trasistorförstärkare för mycket, så börjar det låta skit, och det märker du nog. ------ Dom låter alla lika
|
| 08 Nov 2010, 17:45 |
|
 |
|
JohannesEkborg
|
Tack så mycket för att du förklarade hur man pushar rör!
Pendlar mellan en ProCo Rat, en Danelectro Transparent Overdrive och en Danelectro Drive nu.
|
| 08 Nov 2010, 22:37 |
|
|