View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 19:02



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Overdrivepedal för solid state 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Feb 2010, 12:19
Posts: 340
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Overdrivepedal för solid state
Hej! Har en gammal Farfisa TR-60 transistorstärkare hemma som endast har cleanljud och vill få ett crunchljud utan att köpa en rörförstärkare. Gärna så AC30likt jag kan komma utan att köpa en boutiquepedal för en lax.

Jag tänkte köpa en overdrivepedal för detta ändamål. Pendlar mellan en Danelectro Daddy-O, en Danelectro transparent overdrive, en Digitech Bad Monkey, en Marshall Bluesbreaker och en Boss SD-1.

Tacksam för tips!
MVH
//Johannes


04 Nov 2010, 17:43
Profile

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
Jag skulle nog, utan att ha testat alla, rösta på Danelectro transparent overdrive. Den är från början baserad på Paul C's Timmy som jag tycker funkar bra för måttlig överstyrning på egen hand in i en transistorstärk. Den är inte så dyr heller och det är ju en fördel.[;)]

Daniel


04 Nov 2010, 18:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
Vete fasen, rör är rör.

Jag skulle nog köpa en POD eller nåt.
Nåt med förstärkarmodulering.
Kommer nog låta bättre än en overdrive i din transistor-pryl!


04 Nov 2010, 18:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1890
Location: Göteborg
Post 
Instämmer med spufuz. Satsa på någon sorts modelling, annars kommer det låta mer eller mindre sunk vilken pedal du än köper


04 Nov 2010, 20:02
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 02:13
Posts: 748
Location: Ulricehamn
Post 
gillar du det rena ljudet i stärken är det väl bara och köra på.. då finns det ju ingen anledning att köpa nån rörhäck.[B)] men är nog inte fel att satsa på någon modelingpryl ändå med tanke på den variation av ljud du får. vox tonelab är jag väldigt nöjd med.
edit: dessutom är ju farfisan jävligt ball[:p]

____________________________________
"Touch these days and I'll kill you"
bandet http://www.myspace.com/pistonheadsweden


04 Nov 2010, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
V-stack, funkar utmärkt på även låga volymer. Är en analog modellering av Tweed Fender, Plexi Marshall eller Vox (beroende på vilken modell man väljer).


05 Nov 2010, 08:08
Profile
User avatar

Joined: 22 Feb 2010, 12:19
Posts: 340
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state? Detta är ju inte heller någon ny och billig line6 stärkare, utan en välbyggd gammal 60talsharv.

Har personligen ingen bra erfarenhet av digital modeling (line6). Vad är en bra modelingpedal att köra in i en solidstate förstärkare då? Jag har ingen FXloopkanal utan endast en clean input.

Är det någon skillnad på Danelectros transparent overdrive version 1 och 2? Ser ibland folk sälja version 1 för hutlösa priser.


06 Nov 2010, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Har en gång i tiden kört en SD-1 genom en JC-120 och fått det att låta rätt bra. Kan dock inte säga att ljudet närmade sig en AC30. Själv skulle jag nog satsa på Bluesbreakern helt enkelt för att de gamla Marshall-pedalerna är riktigt trevliga skapelser och brukar ha en förmåga att låta bra i vad som helst.

Image


06 Nov 2010, 22:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post 
Danelectro Daddy'O (Marshall guvnor klon)

Ska det däremot låta AC-30 ....Wampler Cranked AC


07 Nov 2010, 02:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Bad Monkeyn är faktiskt en riktigt potent pedal för det skrattretande låga priset! [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


07 Nov 2010, 02:50
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1890
Location: Göteborg
Post 
JohannesEkborg wrote:

Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state? Detta är ju inte heller någon ny och billig line6 stärkare, utan en välbyggd gammal 60talsharv.

Har personligen ingen bra erfarenhet av digital modeling (line6). Vad är en bra modelingpedal att köra in i en solidstate förstärkare då? Jag har ingen FXloopkanal utan endast en clean input.

Är det någon skillnad på Danelectros transparent overdrive version 1 och 2? Ser ibland folk sälja version 1 för hutlösa priser.


Vad som låter "bra" är som alltid något subjektivt. Vi som lobbar för modelling i det här fallet talar så klart bara om vad vi tycker, sen kan det så klart vara så att det som låter kasst i våra öron låter guld i dina.

Jag tycker att dist/OD genom transistorstärk låter dels surrigt, men framför allt väldigt platt och dött.


07 Nov 2010, 11:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Ett budgetförslag är Beheringers kopior av Tech21:s prylar

http://www.behringer.com/EN/Products/GDI21.aspx

De har ju fått en del positiv kritik för ljudet.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


07 Nov 2010, 11:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Bra sound går visst att få i solid state om man nu inte av någon konstig anledning vill få den att låta som en rörförstärkare. Då är det ju enklaste och billigaste att köpa en rörförstärkare! Annars är ett enkelt sätt att köpa en AMT Fatal Tube den har gain i flera steg och så mycket att åka med så den får det mesta att dista vara sig det vill eller inte. Den har dessutom sjunkit i pris från 1500:- till tror det var dryga 800:- när tysken började sälja pedalen.

"Det är aldrig försent att ge upp"


07 Nov 2010, 12:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
JohannesEkborg wrote:

Varför skulle inte en overdrivepedal låta bra framför en transistorstärkare? Vet att det inte finns några rör att pusha, men det borde väl finnas någon pedal som låter bra tillsammans med en gammal solid state?

Det beror på hur du använder od-pedalen. Om du använder den på det traditionella sättet, dvs som en booster som driver förstärkaren till dist, då kommer det att låta dåligt i 99 fall av 100.

Om du däremot tar ut själva crunchet eller disten ur pedalen, och låter förstärkaren jobba utan pressas, då kan det låta bra.
Vilken som låter bra i en Farfisa TR-60, ja det vet nog bara dom som har testat med en Farfisa TR-60 eller har koll på den modellens krets och hur kretsen beter sig.

------
Dom låter alla lika


07 Nov 2010, 18:43
Profile
User avatar

Joined: 22 Feb 2010, 12:19
Posts: 340
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Är det traditionella sättet att använda en overdrive att driva en rörförstärkare? Trodde detta var ett senare påfund.

Om jag bara drar upp gainen på pedalen till jag får ljudet jag vill ha och håller leveln human, är detta att pusha förstärkaren?


07 Nov 2010, 23:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
JohannesEkborg wrote:

Är det traditionella sättet att använda en overdrive att driva en rörförstärkare? Trodde detta var ett senare påfund.



Jag har inte 100 koll på om de första fuzzpedalerna kom före eller efter overdrivepedalerna och det spelar inte så stor roll egentligen.

Ett typiskt exempel från forna dagar är t.ex. Colorsounds Overdriver, Power Boost eller de olika treble boosters. Man använder dom för att överstyra förstärkaren. Om man vrider upp driven på dem tillräckligt högt, så kommer de nog att dista själva också, men t.ex. med Colorsounds Overdriver så är signalnivån då redan så hög att förstärkaren dansar omkring på scen av sig själv. Därför är det väldigt många som byggt in en mastervolym på sina gamla Overdrivers.

Gällande din fråga om att pusha förstärkaren, varje gång ditt ljud med pedalen påkopplad är kraftigare än ditt ljud med pedalen avkopplad, då pushar du förstärkaren med hjälp av pedalen. Men det är inget farligt med det. Du kan nog pusha förstärkaren, men om du pushar en trasistorförstärkare för mycket, så börjar det låta skit, och det märker du nog.

------
Dom låter alla lika


08 Nov 2010, 17:45
Profile
User avatar

Joined: 22 Feb 2010, 12:19
Posts: 340
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Tack så mycket för att du förklarade hur man pushar rör!

Pendlar mellan en ProCo Rat, en Danelectro Transparent Overdrive och en Danelectro Drive nu.


08 Nov 2010, 22:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.