View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:04

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Ordning wah wah och dist/fuzz 
Author Message

Post Ordning wah wah och dist/fuzz
Alla goda råd säger att wah wah ska sitta före dist och fuzz, men jag tycker att det i många fall låter bättre tvärtom.
Många typer av fuzzar , när de är efter, gör att wah wah´n liksom inte gör något alls (nästan).
Med fuzz före, i många fall, får man ett mer hörbart och i mina öron trevligare wah wah ljud.
Har en Roger Mayer 9090A insats i en Cry Baby, kan det vara så att den funkar på ett annat vis än vanliga Cry Baby?
Andra som har erfarenheter av pedalordning av denna typ?

10 Nov 2010, 08:36
Profile

Jag gillar soundet bättre med wah före fuzz/OD/dist men fuzzar brukar ju låta apa efter fuzz. Jag har köpt en liten pryl från Foxrox - wha retrofit kit - som man monterar själv. Den gör så att wahwahn kan placeras före fuzz utan att fuzzen dör. Jag köpte den från Analogman - tror den kostade typ 40 USD och den var enkel att löda in i min wah (Teese RMC1).

http://www.myspace.com/h2band

10 Nov 2010, 08:57
Profile

Vad foxrox retrofit kitet gör är helt enkelt en buffer som ligger efter wahwahn innan outputen
ett alternativ är att placera en buffrad pedal (ex. en boss-pedal) efter wahwahn innan fuzzen så får man samma effekt

Sedan finns det ju fuzzar med inbyggd buffer som MXRs bc108 fuzz vad den nu heter

10 Nov 2010, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Vad foxrox retrofit kitet gör är helt enkelt en buffer som ligger efter wahwahn innan outputen
ett alternativ är att placera en buffrad pedal (ex. en boss-pedal) efter wahwahn innan fuzzen så får man samma effekt

Poängen med retrofit-kitet är väl att det inte märks när wahwahn är av (och wahwan är true bypass). Sätter du en buffrad Boss/TS9a el.dyl. före fuzzen kommer fuzzen låta/kännas konstig även om den buffrade pedalen är "av".

http://www.myspace.com/h2band

11 Nov 2010, 13:50
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]