| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Bästa preamppedalen?
Om jag ska införskaffa en preamppedal med så brett register som möjligt, vad ska jag satsa på då? V-Stack? Damage Control? eller vad?  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 18 Nov 2010, 23:31 |
|
 |
|
Brint
Joined: 27 Jan 2009, 19:47 Posts: 387 Location: Stockholm
|
Koch pedaltone H&K Tubeman 2
Tycker pedaltonen låter lite bättre, och är mer mångsidig. Låter lika kanon direkt in i mixerbordet som framför en stärkare
<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">
|
| 18 Nov 2010, 23:42 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Brint wrote: Koch pedaltone H&K Tubeman 2
Tycker pedaltonen låter lite bättre, och är mer mångsidig. Låter lika kanon direkt in i mixerbordet som framför en stärkare
<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">
Jag har kört med en H&K Tubeman i flera år och är helnöjd med den. Jag gillar att den har tre kanaler - det gör den flexibel. Så egentligen sitter jag nöjd - men kan ändå inte låta bli att snegla på andra preamp pedaler. Nån som testat V-Stack? [:p]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 19 Nov 2010, 01:22 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
Damage Control Womanizer är riktigt bra, har haft den 2 ggr, och desutom Demonizern. Om dom inte vore så jäkla stora så hade i alla fall womanizern suttit på mitt pedalbord. Och kompressorn går inte av för hackor. Nu blev jag sugen på en wominizer igen....satan. [:p]
myspace.com/slackervillezoo
|
| 19 Nov 2010, 01:38 |
|
 |
|
jazzfromhell
Joined: 20 Apr 2009, 08:46 Posts: 1536 Location: Stockholm
|
Blackstar HT Dual. Nuff said.
|
| 19 Nov 2010, 09:08 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
Jag har två som funkar
BB Preamp- idag hade jag köpt en + Ibanez TubeKing TK999- gamla grå modellen. Hur den röda är vet jag inte.
|
| 19 Nov 2010, 09:25 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â
|
| 19 Nov 2010, 10:16 |
|
 |
|
Steven
Joined: 17 Sep 2005, 18:40 Posts: 1495 Location: Uppsala
|
Beror nog på vad du skall ha den till. Jag har en Award Session JD-10 som jag använder ibland för direktinspelning, ibland som OD/Distpedal till stärkaren och som back-up på gig om stärkaren dör (man kan köra in pedalbordet i JD-10:an och sen stoppa in XLR-sladden från stärkarens mick in i JD-10an och låta den simulera en uppmickad stärkare). Den låter bra på alla sätt och är väldigt mångsidig och användbar. http://www.myspace.com/h2band
|
| 19 Nov 2010, 10:29 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
[quote="Goran"]
Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â
|
| 19 Nov 2010, 11:20 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
[quote="FenderBender"]
[quote="Goran"]
Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â
|
| 19 Nov 2010, 12:52 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Beror ju på vad du menar med preamp. Xotix BB kan ju sägas vara en preamp och ett säkert kort men låter kanske inte sådär Fendrigt i mina öron mer åt plexihållet..
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 19 Nov 2010, 13:19 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Jag har en V-Stack Tweedy på G. Mitt ljudideal är "typ" 60-tals Fender Twin Reverb. Kommer jag att bli besviken eller kommer Tweedyn att leverera? Om allt går som det ska blir det test på måndag när vi repar. Jag kan knappt bärga mig! [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 19 Nov 2010, 22:59 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Tweedyn låter inte direkt som en Twin, den simulerar främst 50-tals Tweedförstärkare. Men du blir säkerligen nöjd ändå.
|
| 20 Nov 2010, 10:45 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Du borde kanske kolla in Award session som letar klart bra men den är mer neutral så fender sound vette tusan men bra som preamp.
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 21 Nov 2010, 01:04 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Pluggade in Tweedyn på repet i måndags. Den visade sig vara väldigt potent i dist/OD läge, men plattare i clean. Dessutom var den inte helt enkel att ratta in - och dessutom oerhört känslig på volymputen på gitarren. Kommer nog att dröja ett tag innan man "hittat rätt", tror jag. [B)] Kom osökt att tänka på ett citat av den gode DP-gitarristen Ritchie Blackmore (gällande stackar typ Marshall): "att ratta in den här är som att försöka cykla med en elefant på ryggen". [:D]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 24 Nov 2010, 01:28 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
Seom inte nån kan låna/sälja dig womanizern. Den är mer än bara pedal med kompressor och direct line out eller vad det heter. Den är för stor, riktigt ful och skitbra.
myspace.com/slackervillezoo
|
| 24 Nov 2010, 02:04 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
davidihse wrote: Seom inte nån kan låna/sälja dig womanizern. Den är mer än bara pedal med kompressor och direct line out eller vad det heter. Den är för stor, riktigt ful och skitbra.
myspace.com/slackervillezoo
Jo, den är jag väldigt sugen på. Jag har också en Hughes & Kettner Tubeman, trekanals preamp pedal, som jag tycker mycket om. Så jag sitter inte i sjön. [:)] Men det är sjukt kul att experimentera med nya grejor! [:p] Vad är det förreseten för skillnad mellan Womanizern och Demonizern? [?]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 24 Nov 2010, 12:23 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
Womanizern har mindre dist kan man säga. Demonizern går att köra metal på. Mer känslighet på wz kanske. Svårt att förklara, men jag gillade den bättre. Man kan få fram en massa riktigt sköna ljud, och eq'n är riktigt trevlig. Denna har du nog redan sett. http://www.youtube.com/watch?v=FRbugTJPc5wmyspace.com/slackervillezoo
|
| 24 Nov 2010, 14:29 |
|
 |
|
Ocku
Joined: 27 Dec 2007, 13:58 Posts: 2357
|
GoGo, http://www.lehnert-amps.com/gogo.htm. Testade den på tonfesten i januari, och den var väldigt bra. ------ Dom låter alla lika
|
| 24 Nov 2010, 19:50 |
|
 |
|
Frisk
Joined: 27 Dec 2007, 14:07 Posts: 2736 Location:
|
Avvakta tills Elmwood har släppt sin preamp, om dom inte redan har gjort det?
Verkar bli bra som fan, lär ju kosta en del men man lär få en riktigt jävla bra preamp-pedal för dom pengarna, om man ser till hur pass bra deras förstärkare låter.
|
| 30 Nov 2010, 21:37 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Köpte nyss Tech 21 Double Drive, den gamla. Hittills den bästa preamp/simuleringspedal jag testat. Låter mycket Vox eller Marshall, eller en blandning därav.
|
| 01 Dec 2010, 08:30 |
|
|