View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 17:43



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Bästa preamppedalen? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Bästa preamppedalen?
Om jag ska införskaffa en preamppedal med så brett register som möjligt, vad ska jag satsa på då? V-Stack? Damage Control? eller vad?

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


18 Nov 2010, 23:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
Koch pedaltone
H&K Tubeman 2


Tycker pedaltonen låter lite bättre, och är mer mångsidig.
Låter lika kanon direkt in i mixerbordet som framför en stärkare

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


18 Nov 2010, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Brint wrote:

Koch pedaltone
H&K Tubeman 2


Tycker pedaltonen låter lite bättre, och är mer mångsidig.
Låter lika kanon direkt in i mixerbordet som framför en stärkare

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">

Jag har kört med en H&K Tubeman i flera år och är helnöjd med den. Jag gillar att den har tre kanaler - det gör den flexibel. Så egentligen sitter jag nöjd - men kan ändå inte låta bli att snegla på andra preamp pedaler. Nån som testat V-Stack? [:p]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


19 Nov 2010, 01:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Damage Control Womanizer är riktigt bra, har haft den 2 ggr, och desutom Demonizern. Om dom inte vore så jäkla stora så hade i alla fall womanizern suttit på mitt pedalbord. Och kompressorn går inte av för hackor. Nu blev jag sugen på en wominizer igen....satan. [:p]

myspace.com/slackervillezoo


19 Nov 2010, 01:38
Profile WWW

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
Blackstar HT Dual. Nuff said.


19 Nov 2010, 09:08
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3626
Location:
Post 
Jag har två som funkar

BB Preamp- idag hade jag köpt en +
Ibanez TubeKing TK999- gamla grå modellen. Hur den röda är vet jag inte.


19 Nov 2010, 09:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â


19 Nov 2010, 10:16
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post 
Beror nog på vad du skall ha den till. Jag har en Award Session JD-10 som jag använder ibland för direktinspelning, ibland som OD/Distpedal till stärkaren och som back-up på gig om stärkaren dör (man kan köra in pedalbordet i JD-10:an och sen stoppa in XLR-sladden från stärkarens mick in i JD-10an och låta den simulera en uppmickad stärkare). Den låter bra på alla sätt och är väldigt mångsidig och användbar.



http://www.myspace.com/h2band


19 Nov 2010, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
[quote="Goran"]

Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â


19 Nov 2010, 11:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
[quote="FenderBender"]

[quote="Goran"]

Jag har V-Stack Classic som ju ska simulera Marshall. Det gör den utomordentligt bra, det fina i kråksången är att den funkar lika bra till inspelning som â€Â


19 Nov 2010, 12:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Beror ju på vad du menar med preamp. Xotix BB kan ju sägas vara en preamp och ett säkert kort men låter kanske inte sådär Fendrigt i mina öron mer åt plexihållet..

"Det är aldrig försent att ge upp"


19 Nov 2010, 13:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Jag har en V-Stack Tweedy på G. Mitt ljudideal är "typ" 60-tals Fender Twin Reverb. Kommer jag att bli besviken eller kommer Tweedyn att leverera? Om allt går som det ska blir det test på måndag när vi repar. Jag kan knappt bärga mig! [:D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


19 Nov 2010, 22:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Tweedyn låter inte direkt som en Twin, den simulerar främst 50-tals Tweedförstärkare. Men du blir säkerligen nöjd ändå.


20 Nov 2010, 10:45
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Du borde kanske kolla in Award session som letar klart bra men den är mer neutral så fender sound vette tusan men bra som preamp.

"Det är aldrig försent att ge upp"


21 Nov 2010, 01:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Pluggade in Tweedyn på repet i måndags. Den visade sig vara väldigt potent i dist/OD läge, men plattare i clean. Dessutom var den inte helt enkel att ratta in - och dessutom oerhört känslig på volymputen på gitarren. Kommer nog att dröja ett tag innan man "hittat rätt", tror jag. [B)]

Kom osökt att tänka på ett citat av den gode DP-gitarristen Ritchie Blackmore (gällande stackar typ Marshall): "att ratta in den här är som att försöka cykla med en elefant på ryggen". [:D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


24 Nov 2010, 01:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Seom inte nån kan låna/sälja dig womanizern. Den är mer än bara pedal med kompressor och direct line out eller vad det heter. Den är för stor, riktigt ful och skitbra.

myspace.com/slackervillezoo


24 Nov 2010, 02:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
davidihse wrote:

Seom inte nån kan låna/sälja dig womanizern. Den är mer än bara pedal med kompressor och direct line out eller vad det heter. Den är för stor, riktigt ful och skitbra.

myspace.com/slackervillezoo

Jo, den är jag väldigt sugen på. Jag har också en Hughes & Kettner Tubeman, trekanals preamp pedal, som jag tycker mycket om. Så jag sitter inte i sjön. [:)]

Men det är sjukt kul att experimentera med nya grejor! [:p]

Vad är det förreseten för skillnad mellan Womanizern och Demonizern? [?]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


24 Nov 2010, 12:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Womanizern har mindre dist kan man säga. Demonizern går att köra metal på. Mer känslighet på wz kanske. Svårt att förklara, men jag gillade den bättre. Man kan få fram en massa riktigt sköna ljud, och eq'n är riktigt trevlig.
Denna har du nog redan sett.
http://www.youtube.com/watch?v=FRbugTJPc5w

myspace.com/slackervillezoo


24 Nov 2010, 14:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
GoGo, http://www.lehnert-amps.com/gogo.htm.
Testade den på tonfesten i januari, och den var väldigt bra.

------
Dom låter alla lika


24 Nov 2010, 19:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2736
Location:
Post 
Avvakta tills Elmwood har släppt sin preamp, om dom inte redan har gjort det?

Verkar bli bra som fan, lär ju kosta en del men man lär få en riktigt jävla bra preamp-pedal för dom pengarna, om man ser till hur pass bra deras förstärkare låter.


30 Nov 2010, 21:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Köpte nyss Tech 21 Double Drive, den gamla. Hittills den bästa preamp/simuleringspedal jag testat. Låter mycket Vox eller Marshall, eller en blandning därav.


01 Dec 2010, 08:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.