View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 23:39



Reply to topic  [ 21 posts ] 
9, 12 & 18v? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 9, 12 & 18v?
Kan någon reda ut begreppen lite. Var inne på these go to 11:s hemsida och kollade på strömförsörjning av olika slag.

Det stod att vissa T-rex och gamla Boss gick bättre på 12v. Boss kände jag till, men inte T-rex. Likaså stod det att 18v var till wah wah.

Så nu undrar jag, låter alla pedaler bättre med högre volt och går det att köra alla pedaler på högre volt. Jag menar, på en wah wah ex så står det ju 9v vid jacket. Men på Fulltone så står det på hemsidan att det går att köra på 9, 12 & 18v.

Någon som vet detta bättre?

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


26 Nov 2010, 11:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Att det låter bättre att köra vissa av Fulltones pedaler på högre spänning är sant.
Jag vågar personligen inte experimentera om inte tillverkaren anger att man kan köra på en viss spänning, högre än 9 volt.
Det är inte bara kondingar som kan ta skada av högre spänningar, andra mer svårhittade komponenter som Ge-transistorer kan fara illa av för höga spänningar.


26 Nov 2010, 14:39
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag har för mig att elektrolytkondningarna i en BOSS-pedal jag tittade i var märkta 10V. Den skulle definitivt ta skada av att köras med högre spänning. Jag skulle inte testa utan att först ha öppnat och kolla vad det stod på elektrolyterna. Övriga komponenter bör klara högre spänningar (inom rimiliga gränser) utan problem.

Det är inte säkert att det låter bra eller bättre, eller att det blir mer headroom och dynamik. Det beror på hur kretsen är konstruerad. Tube-Screamer och andra opamp-baserade pedaler klarar att anpassa sig till andra spänningar. Är det diskreta kretsar (typ de flesta fuzzar, enkla boosters, Big Muff, mm) så kommer transistorernas bias att förändras och då kan det lika gärna bli mindre headroom/dynamik och andra artefakter. Fast ibland kan man ju medvetet ställa bias "fel" i fuzzar för att förändra ljudet.

Erik R


26 Nov 2010, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
d95err wrote:

Jag har för mig att elektrolytkondningarna i en BOSS-pedal jag tittade i var märkta 10V. Den skulle definitivt ta skada av att köras med högre spänning. Jag skulle inte testa utan att först ha öppnat och kolla vad det stod på elektrolyterna. Övriga komponenter bör klara högre spänningar <font color="red">(inom rimiliga gränser)</font id="red"> utan problem.

Det är inte säkert att det låter bra eller bättre, eller att det blir mer headroom och dynamik. Det beror på hur kretsen är konstruerad. Tube-Screamer och andra opamp-baserade pedaler klarar att anpassa sig till andra spänningar. Är det diskreta kretsar (typ de flesta fuzzar, enkla boosters, Big Muff, mm) så kommer transistorernas bias att förändras och då kan det lika gärna bli mindre headroom/dynamik och andra artefakter. Fast ibland kan man ju medvetet <font color="red">ställa bias "fel"</font id="red"> i fuzzar för att förändra ljudet.

Erik R

Vad kallar du rimliga gränser för t ex transistorer?
De fuzzar som har bias-kontroll är mycket mer mångsidiga och kan styras till ljudmässig nirvana, så att säga.
Många anser att FF-typ fuzzar låter bäst med batterier som håller på att dö, dvs lägre spänning. Hyperpak (Fuzzministeriet [:D] ) använder laddningsbara 9 volts batterier som ger runt 8 volt och tycker att det låter bäst.
Att Fulltone rekommenderar att vissa av deras pedaler körs på högre spänning beror ju inte på att de kan köras så utan för att det låter bättre, generellt sett.
Så det är nog klokt att hålla sig till vad tillverkaren säger och inte experimentera.


26 Nov 2010, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Goran wrote:

d95err wrote:

Jag har för mig att elektrolytkondningarna i en BOSS-pedal jag tittade i var märkta 10V. Den skulle definitivt ta skada av att köras med högre spänning. Jag skulle inte testa utan att först ha öppnat och kolla vad det stod på elektrolyterna. Övriga komponenter bör klara högre spänningar <font color="red">(inom rimiliga gränser)</font id="red"> utan problem.

Det är inte säkert att det låter bra eller bättre, eller att det blir mer headroom och dynamik. Det beror på hur kretsen är konstruerad. Tube-Screamer och andra opamp-baserade pedaler klarar att anpassa sig till andra spänningar. Är det diskreta kretsar (typ de flesta fuzzar, enkla boosters, Big Muff, mm) så kommer transistorernas bias att förändras och då kan det lika gärna bli mindre headroom/dynamik och andra artefakter. Fast ibland kan man ju medvetet <font color="red">ställa bias "fel"</font id="red"> i fuzzar för att förändra ljudet.

Erik R

Vad kallar du rimliga gränser för t ex transistorer?
De fuzzar som har bias-kontroll är mycket mer mångsidiga och kan styras till ljudmässig nirvana, så att säga.
Många anser att FF-typ fuzzar låter bäst med batterier som håller på att dö, dvs lägre spänning. Hyperpak (Fuzzministeriet [:D] ) använder laddningsbara 9 volts batterier som ger runt 8 volt och tycker att det låter bäst.
Att Fulltone rekommenderar att vissa av deras pedaler körs på högre spänning beror ju inte på att de kan köras så utan för att det låter bättre, generellt sett.
Så det är nog klokt att hålla sig till vad tillverkaren säger och inte experimentera.




Jo, det var så jag kände oxå. Blev nyfiken på vad dom menade egentligen. Men det verkar ju logiskt så det förslår att man använder 9v om det står det på pedalen. [;)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"


26 Nov 2010, 16:16
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Goran wrote:
Vad kallar du rimliga gränser för t ex transistorer?
De fuzzar som har bias-kontroll är mycket mer mångsidiga och kan styras till ljudmässig nirvana, så att säga.
Många anser att FF-typ fuzzar låter bäst med batterier som håller på att dö, dvs lägre spänning. Hyperpak (Fuzzministeriet [:D] ) använder laddningsbara 9 volts batterier som ger runt 8 volt och tycker att det låter bäst.
Att Fulltone rekommenderar att vissa av deras pedaler körs på högre spänning beror ju inte på att de kan köras så utan för att det låter bättre, generellt sett.
Så det är nog klokt att hålla sig till vad tillverkaren säger och inte experimentera.


Jag "rimligt" är förståss lite luddigt. Bortsett från elektrolyterna tror jag inte det är några komponenter i vanliga pedaler som skulle paja vid t.ex 18V. Vanliga småsignaltransistorer brukar klara åtminstone 30-40V. Det skulle kunna vara annorlunda med gamla germaniumtransistorer.

Jag att elektrolyterna i de flesta massproducerade 9V-pedaler är på max 16V (vid massproduktion snålar man så mycket det går på allt), så då är 18V på gränsen.

I fuzzar och liknande tror jag sällan man tjänar på högre spänning. Då är det snarare mer intressant att experimentera med lägre. Det kan man göra enklast genom att sätta en trimpot i serie med spänningsmatningen, så kan man ratta in vilken spänning man vill.

Erik R


26 Nov 2010, 18:43
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Dom pedaler jag har som går att köra på 9-18 volt är så angivna av tillverkaren enda skillanden är oftast att man får mer headroom med 18 volt. Jag skulle aldrig köra en pedal på högre volt om inte tillverkaren specificerat att pedalen är byggd för högre volttal.



"Det är aldrig försent att ge upp"


26 Nov 2010, 20:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Om det låter bättre på högre spänning är nog högst subjektivt och beroende av vilken pedal vi talar om. Jag har testat med 12V i några av min OD, t.ex. min Fetto Nord 70 och en MiAudio Tube Zone, men hamnar alltid tillbaka i 9V. Jag tycker de blir för stela och hårda redan vid 12V fast man kan köra dem upp till 15V eller om det är 18V, minns inte. Det låter inte lika snyggt när man backar av volymen. Tonen blir inte lika komprimerad och "gnällig" utan mer pang på liksom. För mig och mitt sound är det inte så önskvärt.
/Gunnar


27 Nov 2010, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post 
Izzy wrote:

Om det låter bättre på högre spänning är nog högst subjektivt och beroende av vilken pedal vi talar om. Jag har testat med 12V i några av min OD, t.ex. min Fetto Nord 70 och en MiAudio Tube Zone, men hamnar alltid tillbaka i 9V. Jag tycker de blir för stela och hårda redan vid 12V fast man kan köra dem upp till 15V eller om det är 18V, minns inte. Det låter inte lika snyggt när man backar av volymen. Tonen blir inte lika komprimerad och "gnällig" utan mer pang på liksom. För mig och mitt sound är det inte så önskvärt.
/Gunnar

+1, håller med dig Gunnar


29 Nov 2010, 11:48
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
JonasSweden1 wrote:

Izzy wrote:

Om det låter bättre på högre spänning är nog högst subjektivt och beroende av vilken pedal vi talar om. Jag har testat med 12V i några av min OD, t.ex. min Fetto Nord 70 och en MiAudio Tube Zone, men hamnar alltid tillbaka i 9V. Jag tycker de blir för stela och hårda redan vid 12V fast man kan köra dem upp till 15V eller om det är 18V, minns inte. Det låter inte lika snyggt när man backar av volymen. Tonen blir inte lika komprimerad och "gnällig" utan mer pang på liksom. För mig och mitt sound är det inte så önskvärt.
/Gunnar

+1, håller med dig Gunnar


Inte så konstigt, eftersom det borde vara headroom som ökar vid högre matningsspänning. Önskvärt när man vill ha mer marginal till klipp i t.ex. mikrofonpreamps och liknande, men vette fan om det blir bättre för OD/distpedaler som är byggda för att klippa...

Image


29 Nov 2010, 13:49
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Personligen tycker jag inte alls att alla 9-Voltspedaler låter bättre med högre matningsspänning. Vissa gör det, och andra gör det inte. Men, när man vet att pedalen funkar och/eller inte tar skada av t.ex. 12, 16 eller 18 VDC är det ju bara att prova och avgjöra själv...

Man ska dock veta att vissa pedaler inte funkar riktigt med andra spänningar än de de är tänkta för (t.ex. 9 VDC), och vissa pedaler pajar vid för höga spänningar.

Om elektrolytkondensatorer i pedalen är märkta med 10 V, kan betyda att den klarar max 10 V, men det behöver inte betyda det. Många pedaler har en spänningsdelare i kretsen som delar till halva spänningen (4,5 V om man matar med 9 V). I flera pedaler jag sett har det varit just 10-Volts elektrolytkondingar för glättningen av 4,5-Voltsspänningen. <font color="red">EDIT!:</font id="red"> Kollade i all hast på några scheman av Boss- och Ibanez-pedaler, och där är det vanligt med 6,3-Voltskondingar på 4,5-Volten och 16-Voltskondingar på 9-Volten. Vilket, i så fall, skulle betyda att pedalerna, ur den synvinkeln, pallar för en matning på max ca 13 VDC.

Detta med mer head room med högre matningsspänning är en sanning med modifikation, tycker jag. I alla fall i de flesta(?) dist- overdrive- och fuzzkretsar o.d. Många sådana gör disten/överstyrningen via klippdioder och dioderna klipper vid samma spänning oberoende av matningsspänningen. Om andra saker i pedalen också distar/överstyr, kan det blir mer head room med högre matningsspänning, men jag vill nog påstå att det snarare är att ljudet blir annorlunda vid olika matningsspänningar.

Personligen kör jag t.ex. min Boss BluesDriver BD-2 på 9 V och min Fulltone Fulldrive II på 12 V, eftersom jag (i alla fall för tillfället) tycker att de låter bäst så...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"


29 Nov 2010, 14:41
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
S-J har nog rätt, tänkte i lite mer generella termer som ex analogkonstruktör. Om "klippet" sker inom matningsspänningen kanske det inte får den effekten fullt ut. Ändå, matningsspänningen brukar ju delas ner, inga spänningsstabilisatorer i OD-pedaler normalt. Vilket borde göra att spänningssvinget blir proportionellt större även "inne" i konstruktionen[?]

Image


29 Nov 2010, 16:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post 
Sven-Johan wrote:
I alla fall i de flesta(?) dist- overdrive- och fuzzkretsar o.d. Många sådana gör disten/överstyrningen via klippdioder och dioderna klipper vid samma spänning oberoende av matningsspänningen. Om andra saker i pedalen också distar/överstyr, kan det blir mer head room med högre matningsspänning, men jag vill nog påstå att det snarare är att ljudet blir annorlunda vid olika matningsspänningar.
Saken är ju den att i en del distpedaler så övertyrs först en opamp och sen klipps signalen en gång till av efterföljande dioder till jord. Ökar man då headroomet i opampen så kommer den att dista mindre och dioderna mer vilket ger ett markant annorlunda sound.


29 Nov 2010, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Man får inte glömma att enbart en överstyrd op-amp kan låta ruskigt bra. Jag har moddat flera OD med en switch asymmetrisk/off/symmetriskt klipp och det vete tusan om jag inte gillar enbart op-amp-overdriven bäst, generellt sett.


29 Nov 2010, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post 
7,5v [:p]


30 Nov 2010, 01:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Hyper Pak wrote:

7,5v [:p]

På fuzzar enbart eller allt???


30 Nov 2010, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post 
Goran wrote:

Hyper Pak wrote:

7,5v [:p]

På fuzzar enbart eller allt???


Lite olika,just nu stackar jag 1) Skreddypedals Screwdriver 7,5v,HAO Sole Pressure 8v och Subdecay Nova Drive 9v. 2) Grand Fuzz 1,5v och Cmat Signa Drive 9v.
3) Earthquake devices Hoof Fuzz 7,5v och Pigtronix Polysaturator 12v.


30 Nov 2010, 23:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Hyper Pak wrote:

Goran wrote:

Hyper Pak wrote:

7,5v [:p]

På fuzzar enbart eller allt???


Lite olika,just nu stackar jag 1) Skreddypedals Screwdriver 7,5v,HAO Sole Pressure 8v och Subdecay Nova Drive 9v. 2) Grand Fuzz 1,5v och Cmat Signa Drive 9v.
3) Earthquake devices Hoof Fuzz 7,5v och Pigtronix Polysaturator 12v.


Om jag föestår rätt så testar du olika spänningar på olika pedaler och använder sen det du tycker låter bäst?
Vad har du för aggregat som ger alla dessa olika spänningar?
Berätta gärna mer om ditt tänk, detta är intressant!


01 Dec 2010, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post 
Goran wrote:

Hyper Pak wrote:

Goran wrote:

[quote="Hyper Pak"]

7,5v [:p]

På fuzzar enbart eller allt???


Lite olika,just nu stackar jag 1) Skreddypedals Screwdriver 7,5v,HAO Sole Pressure 8v och Subdecay Nova Drive 9v. 2) Grand Fuzz 1,5v och Cmat Signa Drive 9v.
3) Earthquake devices Hoof Fuzz 7,5v och Pigtronix Polysaturator 12v.


Om jag föestår rätt så testar du olika spänningar på olika pedaler och använder sen det du tycker låter bäst?
Vad har du för aggregat som ger alla dessa olika spänningar?
Berätta gärna mer om ditt tänk, detta är intressant!
[/quote]
Det började med Fuzzar med döende batterier stackade med OD,
för flexiblare Fuzz/Dist/OD och justering endast med volymratten på guran.
Det ena gav det andra och fuzzigare blev det[:)]
Jag använder gamla batterieliminatorer med olika spänningar,batterier
och en Devolter http://www.beavisaudio.com/Projects/DBS/


02 Dec 2010, 00:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Hyper Pak wrote:

Goran wrote:

Hyper Pak wrote:

[quote="Goran"]

[quote="Hyper Pak"]

7,5v [:p]

På fuzzar enbart eller allt???


Lite olika,just nu stackar jag 1) Skreddypedals Screwdriver 7,5v,HAO Sole Pressure 8v och Subdecay Nova Drive 9v. 2) Grand Fuzz 1,5v och Cmat Signa Drive 9v.
3) Earthquake devices Hoof Fuzz 7,5v och Pigtronix Polysaturator 12v.


Om jag föestår rätt så testar du olika spänningar på olika pedaler och använder sen det du tycker låter bäst?
Vad har du för aggregat som ger alla dessa olika spänningar?
Berätta gärna mer om ditt tänk, detta är intressant!
[/quote]
Det började med Fuzzar med döende batterier stackade med OD,
för flexiblare Fuzz/Dist/OD och justering endast med volymratten på guran.
Det ena gav det andra och fuzzigare blev det[:)]
Jag använder gamla batterieliminatorer med olika spänningar,batterier
och en Devolter http://www.beavisaudio.com/Projects/DBS/

[/quote]
Faaaaan Hyperpak, nu håller du på att lura in mig i ett nytt projekt [;)]


02 Dec 2010, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post 
Testade min Lovepedal Kalamazoo igår på 9 vs 12 volt och visst blir det skillnad.

Jag tyckte det blev mer dynamik och annan "dist" på 12 V.
Men svårt och bestämma för vilket ja vill använda.. [:p]

Som tur är så är det ju inte så svårt å byta mellan på strömförsörjningen


06 Dec 2010, 19:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.