View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 10:25

Reply to topic  [ 5 posts ] 
bästa icketransparanta kompressorn? 
Author Message

Post bästa icketransparanta kompressorn?
jag gillar och köra på kompressor ibland till rent ljud för att det ska bli lite funkigare. dessutom kör jag på det efter wah.

jag har testat ett gäng olika kompressorer bland annat compnova och andra som kanske brukar anses hålla lite högre kvalitet men den jag tycker funkar avsevärt bäst är min gamla dynacomp.

jag tror att anledningen är att dom flesta kompressortillverkare strävar efter att den ska vara så transparant som möjligt. detta är verkligen inget jag eftersträvar det är i stället så att jag vill att den ska ducka så tydligt som möjligt.

egentligen är jag ganska nöjd med dynacompen men man undrar ju lite om det inte finns någon lite bättre där ute. den är ju ändå ganska billig...[:o)]

vad jag söker är alltså en kompressor som verkligen hörs när den slås på och som verkligen duckar på ett snyggt sätt. jag kommer nästan bara använda den till sc.

28 Jan 2011, 18:37
Profile

Nya versione av MXR Super Comp Compressor jobbar betydligt hårdare än den gamla med fler inställningsmöjligheter om du nu vill skrynkla till ljudet rejält och få ett rejält flås. Annars så är det ju rackbaserat om man verkligen vill in på banan när det gäller compressorer som jobbar tungt. Leksaker är kanske fel beteckning men jämfört med en bra rackbaserad compressor så är pedaler i lättviktsklassen!

"Det är aldrig försent att ge upp"

28 Jan 2011, 19:06
Profile WWW

Analogman compressor- den jag har är byggd av en DynaCompressor till Ross-specar och har namnet DynaCompRossor. Görs inte längre då Mxr ändrade receptet på sin pedal. Men vanliga Analogman är också bra grejer, kanon till lite hårdare inställningar liksom till boost.

Matte

mslcases@gmail.com

28 Jan 2011, 19:07
Profile

Orange Squeezer tycker jag är en härligt icke-transparent kompressor. Den skitar till ljudet lite och kan köra både ganska subtil, upp till rejält duckande komprimering beroende på hur man ställer trimmern.

Erik R

28 Jan 2011, 19:48
Profile

Håller med om DynaCompRossor, har haft en sådan. Lät kanon.

clapton71 wrote:

Analogman compressor- den jag har är byggd av en DynaCompressor till Ross-specar och har namnet DynaCompRossor. Görs inte längre då Mxr ändrade receptet på sin pedal. Men vanliga Analogman är också bra grejer, kanon till lite hårdare inställningar liksom till boost.

Matte

mslcases@gmail.com

28 Jan 2011, 20:05
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]