| Author |
Message |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
 Batteri och extern ström samtidigt?
Hur ligger det till med att köra pedaler på ström via strömjacket, och samtidigt ha ett batteri i, kan det vara skadligt för pedalen på något sätt? Eller "bypassas" batteriet generellt så fort strömadaptern är ikopplad? Är det olika från pedal till pedal?
Någon som har lite kunskap att dela med sig av? [:)]
/ Calle
|
| 08 Feb 2011, 19:27 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Normalt så bypassas batteriet när du kopplar in en kontakt i eliminatoruttaget. Du kan testa det genom att ha ett batteri i pedalen men ha eliminatorn inkopplad. Låt pedalen vara påslagen så att LED:en lyser. Dra sedan ur eliminatorkontakten, men låt gitarrkablarna sitta kvar. Då ska det slockna om eliminatorkontakten är brytande (dvs. batteriet är bypassat). Jag tror inte jag har haft en pedal som inte fungerat så. Möjligen kan gamla pedaler vara annorlunda, särskilt de med en 3,5 mm teleplugg. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 08 Feb 2011, 19:48 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Glöm bara inte att du har batteri i, när de blir gamla läcker de flesta, zink-batterier kan bli en smärre katastrof.
|
| 09 Feb 2011, 09:56 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Det ska som sagt bypassa, men vis av många "kvarglömda" batterier i olika pedaler - och "mögel-ärgan" som uppstår efter ett tag så plockar jag alltid bort batterierna när jag använder eliminator. Ett slags efterlevandeskydd... [:o)]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 09 Feb 2011, 09:59 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Goran wrote: Glöm bara inte att du har batteri i, när de blir gamla läcker de flesta, zink-batterier kan bli en smärre katastrof.
Okej men hur gamla snackar vi då? Man borde väl klara sig om man byter en gång om året typ i alla fall? / Calle
|
| 09 Feb 2011, 21:01 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Quote: Okej men hur gamla snackar vi då? Man borde väl klara sig om man byter en gång om året typ i alla fall?
Det borde inte vara några problem. Det krävs väl några år för att batteriet ska börja läcka. Jag misstänker att moderna batterier klarar sig ännu längre. *googlar lite* "Alkaline batteries also offer a much longer initial shelf life, typically three to five years, depending on battery size and quality." "disposable lithium batteries provide amazing typical initial shelf lives of ten years (and up to fifteen years for certain types)" Man ska också komma ihåg att den kemiska process som får batterier att läcka startar på allvar först när batteriet är urladdat. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 10 Feb 2011, 15:15 |
|
 |
|
arinihsd
Joined: 18 May 2010, 19:48 Posts: 1703 Location: Halmstad
|
Håller med fenderbender. Ta bort batterierna om du använder adapter.
Men som lillefar skrev när jag köpte en Clean box:
"Adptarar är en källa till mycket ont!"
Ger adaptern verkligen likström? Du kan brum få från adapterns transformator och kanske något annat om du använder adapter isf batterier.
Montera batterier om de används, annars ta bort dem. Å andra sidan har jag inte sett läckande batterier på minst 15 år.
|
| 11 Feb 2011, 04:09 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Jag har alltid batteri i mina pedaler, bara utifall strömkabeln skulle paja eller hoppa ur under en låt. Läckande batterier...njae, knappast om det inte gått typ 10 år och så länge har jag aldrig ägt en och samma pedal...[:I]. Matte mslcases@gmail.com
|
| 11 Feb 2011, 08:21 |
|
 |
|
abergh
Joined: 28 Feb 2003, 16:00 Posts: 1189 Location: Uppsala
|
Nyligen skaffade jag det bästa av två världar. Jag köpte en sån här  och en sån här  allt från Kjell.com Batterihållaren får ersätta eliminatorn. Den levererar 9,6 volt och orkar driva ett gäng pedaler under många timmar. Så nu slipper jag brum och en eliminatorkabel. Man får dock fortfarande se upp med jordloopar. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/
|
| 11 Feb 2011, 09:26 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
abergh wrote: Nyligen skaffade jag det bästa av två världar. Jag köpte en sån här  och en sån här  allt från Kjell.com Batterihållaren får ersätta eliminatorn. Den levererar 9,6 volt och orkar driva ett gäng pedaler under många timmar. Så nu slipper jag brum och en eliminatorkabel. Man får dock fortfarande se upp med jordloopar. -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobeanLäs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/Smart lösning! Eller man kan skaffa sig lithium-jon-batterier för en spottstyver, se min tidigare tråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=47419 Med två såna batterier klarar jag t.o.m. att köra en Line6 D4 en hel kväll, förutom lite andra pedaler. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 13 Feb 2011, 12:44 |
|
|