View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 21:11

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Strymon Ob.1 - kort recension, 
Author Message

Post Strymon Ob.1 - kort recension,
Köpte den igår och har testat hemma i riggen en del nu.

Som sustainer gör den inte jobbet så bra. Den tillför lite häng, kanske ganska lagom mycket då mitt användande av kompressor inte bygger så mycket på sustain utan mer på att feta till och jämna ut. Så den funkar bra till det. Men på max på comp-ratten så ger den ungefär samma häng som en Boss CS-2 med sustain på klockan 11. (det är den jag har att jämföra med samt en gammal MXR Dynacomp) I jämförelse med en Dynacomp så kan inte Ob.1 komma i närheten ens när Dynacompen är satt till minimum. Men som jag skrev tidigare så behöver inte det vara dåligt, det beror på vad man ska ha den till.

Som kompressor så är jag klyven. Jag både gillar vad den gör och inte. Har inte bestämt mig för det ännu och måste prova den mer. Men så här långt kan jag säga att den komprimerar, fast ganska svagt även där. Man slipper squishet och avsaknaden av attack-kontroll gör inget alls. Det är som om den skulle vara inställd på max och lite till. Den är snabb. Vill man åt ljudet från en Dynacomp är detta inte rätt pedal alls. För mig är det så jag vill ha det så det känns ok.

Ljudet blir färgat. Det var inget jag märkte av så mycket när jag testade den i butiken, men det märktes mer hemma i kammaren i lugn och ro med sina egna inspelada grejer. Man kan säga att den är väldigt transparant, men den kapar lite i basen och höjer topparna. Man kan säga att registret flyttas lite uppåt i stället för att tryckas ihop mot mitten. Den lägger inte till diskant, men den förstärks, så för att få till samma köttiga ton som innan den slås på så måste man kompensera med volymen på kompressorn. Effekten blir då att diskanten upplevs som ökad. Drar man ned volymen så blir det ingen skillnad, men då tappar man lite kött i tonen i stället. I en bandsituation så vet jag inte hur det ena eller andra påverkar. Det får tiden utröna.

Den är väldigt tyst och tillför inte något nämnvärt brum. Även vid höga inställningar.

Boostfunktionen är ok. Den påverkas både av volymen och den extra boost-volymen som även den är ställbar. Vid högre volym för kompressorn så måste man kompensera med volymen för boosten. Ganska logiskt. Detta beror på att boosten funkar enbart när kompressorn är på. Så boosten kommer att vara med komprimerad signal. Om man drar tillbaka comp-ratten till minimum så blir det dock en helt clean boost. Det finns mycket kraft i boosten så den räcker till och blir över. Boosten har även en treläges-switch som ger tre olika boosters. Treable, mid och flat. Treable och mid går att välja olika frekvenser på inuti pedalen via två miniswitchar. Du har alltså två trebleboosters och två mid-boosters. Men du får ställa in den efter tycke inuti. Jag föredrog att ha den som den kom.

Treableboostern är vad en sån förväntas göra. Lägger till lite extra sprill och bite i tonen.

Midboostern lägger verkligen till mid. En kul effekt.

Flat är endast en clean höjning av volymen.

Det roliga är att du kan använda boost-funktionen som en sorts enkel pre-eq om du drar ned boost-level till unity gain.

Byggkvalitén verkar vara hög. Det som slog mig när jag öppnade den var dock att alla komponenter var väldigt små. Alla kondningar etc är av samma mini-typ som i en Cry-Baby Classic tex. Omöjligt att laga själv om man skulle behöva. Men å andra sidan så går ju tekniken framåt och det här är nog vad man har att vänta sig i modernare saker. Den känns inte så boutiqe om man säger så.

Pedalen är true bypass och går på 9v - typ boss-plugg. Men batteri finns inuti, men då måste du ha tillgång till skruvmejsel. Batteri följde med och satt monterat. En annorlunda lösning på batterihållare som jag inte vet om jag tycker om alls. En plasthållare som satt fast direkt i kretskortet och som var ganska svår att få i och ur batteriet ur. Allstå ingen sladd från den utan polkontakterna satt även de fast i plasthållaren och man behövde vinkla i och ur batteriet vilket kändes som om det gav onödigt mycket press på kretskortet. Men det är ju gjort som sådant och förväntas fungera och hålla. Den levererades med gummifötterna bredvid, så man räknar nog med att den ska monteras på pedalbordet direkt och då är inte heller batterifrågan så aktuell. Men ändå, det kändes lite sådär.

Sammanfattning: Vet inte om jag gillar den helt 100 eller om jag är lite missnöjd. Inte för ljudet i sig då det var snyggt och fint. Jag vill ha en clean kompressor som är lagom utan en massa rattar. Nu generar denna lite fler rattar iom boostfunktionen, men fortfarande inte mycket. Den är vad jag kallar clean i sin funktion. Enkel. Det som jag står kluven till är just att den flyttar registret uppåt. Jag hade hellre sett att den bara var transparant men fetade till det i stället. Men jag vet att många tycker tvärt om så det är väl lite vad man är ute efter. Just nu känner jag en enkel vibb av hatkärlek som mycket väl kan gå över i enbart kärlek. Men innan jag kan bestämma det så måste jag repa med den i band ett par gånger.

Blev visst en lång recension ändå... Sorry! [:p]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

10 Feb 2011, 22:28
Profile WWW

11 Feb 2011, 15:32
Profile

Har du testat Demeter Compulator? Har haft en sådan och var jättenöjd. Använder en Diamond Compressor nu. Båda två är ganska neutrala och färgar minimalt, jämfört med Keeley och Analogman.

13 Feb 2011, 09:21
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]