View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 14:03



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Kan man ha för många OD/Fuzzar/Distar? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post Kan man ha för många OD/Fuzzar/Distar?
En berättigad fråga….
Jag har en helvetes massa overdrives, fuzzar och distar och även om jag inte använder alla regelbundet så är det inte så att jag bara använder en handfull.
Alla har sitt â€Â


23 Feb 2011, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2009, 10:31
Posts: 104
Location: Stockholm
Post 
Nej, verkligen inte! [:)]
Jag håller med. Har man en bra stärkare så låter de flesta bra - lite olika bara.
Tror jag har 6 pedaler i den kategorin på pedalbordet nu. Om man var praktisk skulle man klara sig med två men alla har lite olika karaktär [:)]


23 Feb 2011, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Ja, är mitt svar! Kommer på mig själv att oavsett hur många od's jag har på bordet så rattar jag in dem rätt lika tonmässigt, bara mängden gain och volym sklijer. Med en bra gitarr så får man samma effekt med volymkontrollen och har man två kanaler på stärken så går det att få tillräckligt många ljudkombinationer, i alla fall för mig.

Däremot är jag en sucker för chorus....vill gärna ha minst två på bordet- ett långsamt och ett leslieliknande.

Fuzzar är inget för mig, har jag insett...

Matte

mslcases@gmail.com


23 Feb 2011, 11:31
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm lufsar björnen i skogen? Naturligvis kan man aldrig få för många däremot kan man ha för få. En enkel naturlag i pedalstratosfären för ju fler pedaler dessto bättre [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


23 Feb 2011, 11:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Jag gick från 4 OD/dist på bordet och minst lika många utanför till att bara ha en dist och en OD. Då har jag dock förstärkare med OD-kanaler som jag gillar. Det finns så väldigt många ljud att hämta bara genom att ratta stärkare och gitarrer att det är skönt att kunna koncentrera sig på det.

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]


23 Feb 2011, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
clapton71 wrote:

<font color="red">Ja, är mitt svar! Kommer på mig själv att oavsett hur många od's jag har på bordet så rattar jag in dem rätt lika tonmässigt, bara mängden gain och volym sklijer.</font id="red"> Med en bra gitarr så får man samma effekt med volymkontrollen och har man två kanaler på stärken så går det att få tillräckligt många ljudkombinationer, i alla fall för mig.

Däremot är jag en sucker för chorus....vill gärna ha minst två på bordet- ett långsamt och ett leslieliknande.

Fuzzar är inget för mig, har jag insett...

Matte

mslcases@gmail.com

Så jäkla sant som det står skrivet!
Jag gör precis likadant.
Det värsta är att jag efter att jag konstaterat detta fortsatt att leta efter den ultimata pedalen att göra detta likadant! [:0][:D][:I]

Dock är det min absoluta förvissning att jag klarar mig med en bra overdrive av TS-karaktär samt en distpedal med moderat gain som komplement till förstärkardisten.
Tidigare har jag använt en T-Rex Møller och en BB preamp till detta, men har nu en TC Nova Drive som gör allting och lite till åt mig. [:)]

Detta har gjort att jag slutat leta. Däremot börjar jag bli sugen på att bygga lite kloner för att det är kul att ha nåt att pyssla med. Vi får se!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


23 Feb 2011, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Tom-Andrew wrote:

clapton71 wrote:

<font color="red">Ja, är mitt svar! Kommer på mig själv att oavsett hur många od's jag har på bordet så rattar jag in dem rätt lika tonmässigt, bara mängden gain och volym sklijer.</font id="red"> Med en bra gitarr så får man samma effekt med volymkontrollen och har man två kanaler på stärken så går det att få tillräckligt många ljudkombinationer, i alla fall för mig.

Däremot är jag en sucker för chorus....vill gärna ha minst två på bordet- ett långsamt och ett leslieliknande.

Fuzzar är inget för mig, har jag insett...

Matte

mslcases@gmail.com

Så jäkla sant som det står skrivet!
Jag gör precis likadant.
Det värsta är att jag efter att jag konstaterat detta fortsatt att leta efter den ultimata pedalen att göra detta likadant! [:0][:D][:I]

Dock är det min absoluta förvissning att jag klarar mig med en bra overdrive av TS-karaktär samt en distpedal med moderat gain som komplement till förstärkardisten.
Tidigare har jag använt en T-Rex Møller och en BB preamp till detta, men har nu en TC Nova Drive som gör allting och lite till åt mig. [:)]

Detta har gjort att jag slutat leta. Däremot börjar jag bli sugen på att bygga lite kloner för att det är kul att ha nåt att pyssla med. Vi får se!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Instämmer helt! Mycket därför blev mitt sista köp något som jag tror mig egentligen inte kunna ratta mig till mitt "vanliga" ljud på. Så att det blir lite variation.

Men man kan aldrig få för många! [:)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


23 Feb 2011, 14:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post 
OD/Fuzz och Dist är alltid bra att ha!
Även om jag oftast använder förstärkardisten vill man ju ha möjlighet att lägga på lite extra dist! ....eller bara skita ner det rena ljudet lite.

Och fuzz har ju en helt annan karaktär, så det "måste" man ju också ha ett par. [:D]

Det är ju smidigare att ha med många olika pedaler än att släpa på flera förstärkare...

Så ssvaret är nej! [:)]

http://www.pigsinspace.se


23 Feb 2011, 19:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Tom-Andrew wrote:

clapton71 wrote:

<font color="red">Ja, är mitt svar! Kommer på mig själv att oavsett hur många od's jag har på bordet så rattar jag in dem rätt lika tonmässigt, bara mängden gain och volym sklijer.</font id="red"> Med en bra gitarr så får man samma effekt med volymkontrollen och har man två kanaler på stärken så går det att få tillräckligt många ljudkombinationer, i alla fall för mig.

Däremot är jag en sucker för chorus....vill gärna ha minst två på bordet- ett långsamt och ett leslieliknande.

Fuzzar är inget för mig, har jag insett...

Matte

mslcases@gmail.com

Så jäkla sant som det står skrivet!
Jag gör precis likadant.
Det värsta är att jag efter att jag konstaterat detta fortsatt att leta efter den ultimata pedalen att göra detta likadant! [:0][:D][:I]

Dock är det min absoluta förvissning att jag klarar mig med en bra overdrive av TS-karaktär samt en distpedal med moderat gain som komplement till förstärkardisten.
Tidigare har jag använt en T-Rex Møller och en BB preamp till detta, men har nu en TC Nova Drive som gör allting och lite till åt mig. [:)]

Detta har gjort att jag slutat leta. Däremot börjar jag bli sugen på att bygga lite kloner för att det är kul att ha nåt att pyssla med. Vi får se!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Jo, men det är ju rätt kul att testa pedaler, tycker jag i alla fall. Nova Drive hade jag länge i mina mått mätt, men jag trampade/kom åt den där presetswitchen hela tiden så den fick gå...men den låter ju helt grymt bra och kan nog göra det mesta och lite till.

En MP SHOD ska det bli vart det lider, måste klara av den kalla vintern först...

mslcases@gmail.com


23 Feb 2011, 19:33
Profile

Joined: 17 Feb 2011, 23:56
Posts: 94
Location: Stockholm
Post 
Hade man varit ensam gitarrist i världen hade man klarat sig med 1 pedal...
Så fort man hör talas om en annans pedal som är så bra....är det dags att köpa en ny! Men att göra sig av med nån......njää...

Det är gött att rocka!


23 Feb 2011, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
granis wrote:

Ja, man kan ha för många men svaret beror nog på vem man frågar, <font color="red">du kan ju prova att fråga din kvinna</font id="red"> [;)]


Min fru har inget emot en massa pedaler, däremot knorras det lite på för många gitarrer, men bara lite ibland.
Är man i denna business gäller det att välja fru med omsorg, lång testperiod om hur pedalköp kommenteras är ett måste om man inte ska hamna i sitsen att alla pedaler måste smugglas in.


24 Feb 2011, 14:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.