View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:45



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Budget pedalsammansättning 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post Budget pedalsammansättning
Låt oss säga att man har 3000:- till sitt förfogande och ska skaffa ett antal pedaler som täcker in i princip all gitarrbaserad musik, från country till death metal, hur skulle ni komponera det hela?
Det får gälla nya pedaler för köper man begagnat är det ganska svårt uppskatta priser.
Vi förutsätter också att förstärkaren är en Fender e dyl med reverb och utan master och extra gainkontroller.
3000:- är inte mycket, men syftet med frågan är att få ett brett sound till budgetpris.
Jag tänker så länge medan ni svarar [:D]


04 Mar 2011, 08:17
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Någon form av multieffekt är det första jag tänker, typ Boss GT-8. Men jag antar att du är ute efter pedaler.

Någon dubbeldist/od som har lead och crunch/boost, ett delay med inbyggd chorus och om pengarna räcker en wah wah. Gitarren har kanske svajarm så vibrato kan man göra manuellt. Reverb fanns, men tremolo kanske skulle gå att få in.

Med bugdeten på 3000:- så skulle jag köpa alla Behringerpedaler som fanns och köpa bärs för resten av degen! Då borde man kunna täcka in det mesta om man klrar av att leva med det...

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


04 Mar 2011, 10:46
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post 
Boss ME-50/70 känns som en bra budgetstart i multipedalerna. Enkelt och utan programmering
och täcker de mesta behoven.

Jag håller på att sätta ihop ett enkelt budget bord som kan köpas in med ett butiksbesök
nästan i hela världen ifall det skulle paja eller försvinna.
Tänker blues-rock-pop.
Så här ser det ut i första omgången
Boss tu-2, Boss bd-2, Någon tremolo? EH Holy Grail.

Saknas det något?

(Liten trådkap, Men jag bidrog med lite först)


04 Mar 2011, 11:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Nu har jag tänkt färdigt….
Det blir tre Boss pedaler, de låter bra, hög kvalitet och hyfsat billiga.
BD-2 >ML-2>DD-7
Spartanskt, javisst men det finns många som bara har en sladd mellan förstärkaren och gitarren och dessutom har grym ton.


04 Mar 2011, 11:33
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post 
För mig skulle det bli en Blackstar HT Dual och ett Ibanez DE7 delay.
En alternativ setup skulle nog vara ett gäng Danelectropeddor, typ Cool Cat Drive, TOD, Cool Cat Vibe samt ovan nämnda DE7:a.


04 Mar 2011, 11:44
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Busenkelt om budgeten talar MXR Micro Amp - MI Audio Crunch Box - Ibanez DE-7 Alla 3 pedalerna är extremt underskattade och Crunch Box är en grymt bra och mångsidig dist med ett mer organiskt sound.

"Det är aldrig försent att ge upp"


04 Mar 2011, 12:03
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag skulle kunna tänka mig en kombo av BB+, en väldigt flexibel pedal som fixar en boost, hårdrock till metal dist, man kan välja ordning och kompressionskaraktär per kanal + någon Marshallistisk OD, typ LGW eller DLS. Modulation och kompressor m.m. är sekundärt.

Image


04 Mar 2011, 12:15
Profile WWW

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
The Thomann Challenge!

Visual Sound One spot - 24.90
Rocktron Metal Planet - 70
Danelectro TOD - 36
Electro Harmonix Worm - 85
Ibanez DE7 - 83

Frakt 15

Allt som allt €313, 2769 riksdaler!

Sjukt mycket ljud för pengarna, Metal Planet är mer mångsidig än namnet, och om man nu ska kunna köra death metal måste man kunna dra på ordentligt på den här stackars Fendern. TOD är grym, tack Paul C. DE7 fixar både digital och analog delay, och wormen är kanske inte bäst på allt det gör, men det gör mycket, väldigt bra.

Man har dessutom lite cash över för att köpa kablar.

Om man förutsätter att strömförsörjning och kablar finns byter jag ut onespoten lägger jag till en dynacomp för att köra lite chicken picking country. Och därmed spräcker jag budgeten med 200 spänn, men det kan man få för någon annan skräppedal man har liggandes.


Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah


04 Mar 2011, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Här är mitt budgetbordsförslag, priserna ungefärliga:

Danelectro Surf&Turf kompressor- 300 kr
Danelectro TOD- 300 kr
Bad Monkey- 500 kr
Artec Vintage tremolo- 450 kr
Artec Analog Delay- 500 kr

Blev ju knappt 2000 kr, ju!

Men å andra sidan- om man prutar bara lite på ett TC Nova System så hamnar man på budgeten. Finns nog inte ett sammanhang där den maskinen inte platsar.

Matte

mslcases@gmail.com


05 Mar 2011, 00:40
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2150
Location:
Post 
-Tc Electronic Flashback delay ( har inte petat på den irl, men den verkar väldigt bra och prisvärd!)
- Boss BD-2 Bluesdriver
-Visual sound Garage tone Tremolo


05 Mar 2011, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post 
Spara ihop 400 spänn till och kö ett TC Nova System. Det är faktiskt svårslaget för den pengen de tar för det nu.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


05 Mar 2011, 23:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Med en riktig stärkare behövs inga pedaler.[8D]

En Boss BD-2 och/eller en Boss SD-1 samt en MXR Carbon Copy skulle jag klara mig ganska långt.[:)]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


06 Mar 2011, 02:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
svanangen wrote:

Spara ihop 400 spänn till och kö ett TC Nova System. Det är faktiskt svårslaget för den pengen de tar för det nu.

musik: http://www.myspace.com/peppermintville


Japp TC Nova System är grymt bra enda nackdelen är storleken på klumpen vilket var ända anledningen att jag sålde min och att det måste gå fortare att steppa fram sounden. Grymt mycket för slanten.

"Det är aldrig försent att ge upp"


06 Mar 2011, 23:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.