View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 15:21

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Ratta ljud i POD HD 
Author Message

Tjena!

Jag köpte en POD HD för en tid sen o har inte riktigt hunnit med att utforska den helt. Nu har jag nästan byggt klart mitt pedalbord o börjat utforska den. Jag tänkte försöka köra lite analoga pedaler både före och i loopen för att utöka möjligheterna. Tänkte även bygga någon form av midistyrd switcher för pedalerna för att slippa steppa så mycket live.

Stod i repan igår kväll o kranade en del. Satte på ett gitarriff från en inspelning där gitarren går ensam och loopade den i ena kanalen av PAt o la ut mig själv i den andra o försökte matcha det jag hörde. Ett typiskt distat marshall ljud försökte jag få fram genom att köra en analogpedal alt en POD pedal innan stärkarensimuleringen för att ändra frekvengången och påverka distens karaktär. Efter stärkarsimuleringen körde jag en eq för att forma ljudet. Det känndes bra igår men jag skall ner med friska öron idag o ratta vidare. Jag försöker hålla ljudet ganska torrt o lägga till rymd med ett kort delay istället för reverb.

Har även byggt en pedal med momentan brytare inkopplad som exp pedal 2 på podden för att få lite boost så länge jag sätter foten på den o inte behöva klicka av o på. Då kan jag betona enskillda toner i ett riff som skall träda fram i mixen live. Jag programmerar så att jag ökar stärkarvolym, gain för mer häng o ev lite diskant för att få tonerna att skära igenom mixen. Denna metod tycker jag funkar toppen.

Jag skall clona/köpa de pedaler jag tycker låter intressant för att bygga ut riggen vidare.

Ser potential i en sån setup om man bara orkar krana till något bra ur den. Finns ju faktiskt lite för många parametrar för att det skall vara helt enkelt för min lilla sjuka hjärna.

Vad har ni andra för ideer om att få till ljud? Hur använder ni era poddar, med stärk - line i PA - bara för inspelning hemma - med eller utan extra pedaler...mm

Vore kul att få igång en diskussion om hur man rattar ur det gottaste ur burken. Visst det är inte som en riktig stärk jag vet men en smidig lösning tycker jag iallfall.

Så fatta pennan så kör vi.... Kunde ju vara kul att nån gång även dra ihop en träff dela tips, trix o en påse god maltdryck.

Vh Magnus

04 Mar 2011, 10:33
Profile ICQ YIM WWW

Kom just hem från repan.... frugan o barnen är bortresta så man får ju passa på att ta tag i allt som släpar efter. Fick min nya pedal idag som jag kopplade in på Podden, en Mad professor mighty red distortion. Det var ett väldigt lyft. Mer fokuserad dist, stärkardist simuleringen i podden är inte så distingt utan den håller inte riktigt ihop i basen. Men genom att ta lite analog dist så lyfte det ett snäpp helt klart.

Fördelen (som jag ser det) med att koppla den på loopen i podden är att om man ställer den på full dist och en fast volym så kan man styra hur mycket dist det skall bli genom att anpassa hur mycket volym som skall gå ut i loopen. Då kunde jag köra samma pedal med olika "inställningar" för både crunch, dist o lead.

Tänkte skaffa mig en midiswitcher (bygga) för pedalerna så man kan använda flera pedaler i kombination med podden o låta den mer vara som kontrollenhet med förstärkar och högtalar simulering. Skönt om man får till det bra för jag använder inear som lyssning o då hör jag ju inte stärkaren direkt iallfall.

En annan smidigt lösning som jag fixat, då vi i bandet kommit fram till att för att få riktigt sväng på låtarna så är rätt tempo viktigt så trummisen kör med klick. Klicket tar jag in i inearlyssningen via en pedal så jag kan slå av o på det nbär jag behöver det. Jag kan då starta låtarna i rätt tempo utan inräkning. Iallfall de låtar som börjar med gitarr riff. Smidigt live tycker jag.

Iom attg jag har klicket framme vid pedalbordet så har jag även lött in mig i podden så jag låter klicket styra alla mina tidsbaserade effekter (delay, tremolo mm) så att allt tajmar med tempot på låtarna. Klart värt besväret.

Lite om hur jag löser mitt spelande......

Börjar kännas lite ensamt här... är det ingen annan som kör pod alls..... Vore ju kul att höra hur ni andra utnyttjar den

Vh Magnus

05 Mar 2011, 02:48
Profile ICQ YIM WWW

Ingen som har en platta???

Vh Magnus

05 Mar 2011, 21:45
Profile ICQ YIM WWW

Jag har ingen Pod, dock har jag en Boss ME-25, som jag enbart använder till datorn, för att spela till lite BT's o spela in lite på skoj. Dock tycker jag man lägger mest tid på att ratta ljud med den..

Si fractum non sit, noli id reficere

05 Mar 2011, 23:09
Profile

jag använder pod både live å i studion tillsammans med andra dig emuleringar som zoom vg 8 . 88 . 99 GR m.m.
här på forumet verkar intresset mest ligga på att säga att det ät skit än att diskutera möjligheterna, exakt tvärsemot vad jag normalt möter ute i världen

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

06 Mar 2011, 11:21
Profile WWW

hej
jag använder pod både live å i studion tillsammans med andra dig emuleringar som zoom vg 8 . 88 . 99 GR m.m.
här på forumet verkar intresset mest ligga på att säga att det ät skit än att diskutera möjligheterna, exakt tvärsemot vad jag normalt möter ute i världen

Bapman

- Lydia Lunch

Tror det mer handlar om ork och tid,
när det funkar klockrent direkt så kommer det nog här med[;)]
Boss pedal förstärkar emuleringar verkar ju funka bra[:)]

Problemet ligger väl i att det oftast kommer med mer frekvenser än man vill ha och att sedan få bort dessa utan att förvanska ljudet för mycket är "svårt" och tids krävande när den interna eq´n inte är så komplex,
och det är väl fortfarande så att extrem ljuden,
d.v.s. rena och full distade fortfarande är dom som funkar bäst.

Blev själv positivt överraskad när jag provade en V-amp II förra helgen, som pod ägare trodde jag inte den skulle vara"bättre" men så var det, särskilt med standard rock skitiga ljud alá Tom Petty/Neil Young och fortfarande har en bra edge som en normal bra rörstärk har direkt[:)]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem

06 Mar 2011, 12:12
Profile WWW

Bapman wrote:

hej

Bapman

- Lydia Lunch

Tror det mer handlar om ork och tid,
när det funkar klockrent direkt så kommer det nog här med[;)]
Boss pedal förstärkar emuleringar verkar ju funka bra[:)]

Problemet ligger väl i att det oftast kommer med mer frekvenser än man vill ha och att sedan få bort dessa utan att förvanska ljudet för mycket är "svårt" och tids krävande när den interna eq´n inte är så komplex,
och det är väl fortfarande så att extrem ljuden,
d.v.s. rena och full distade fortfarande är dom som funkar bäst.

Blev själv positivt överraskad när jag provade en V-amp II förra helgen, som pod ägare trodde jag inte den skulle vara"bättre" men så var det, särskilt med standard rock skitiga ljud alá Tom Petty/Neil Young och fortfarande har en bra edge som en normal bra rörstärk har direkt[:)]

It´s all in the ears of the beholder

http://www.myspace.com/jonasedler
http://www.myspace.com/basementaudiosystem

du har rätt i att det tar tid men jag undrar hur många år det tog innan jag fick exakt det ljud jag ville ha bara med kombinationen gitarr + stärkare +högtslsre + låda + ett par pedaler , 20 år kanske
och de flesta här på bojen verkar inte vara nöjda än , de tycks leta fortfarande :-)
i mina öron så får jag inga oönskade frekvenser med VG serien i alla fall.

Bapman

- Lydia Lunch

06 Mar 2011, 17:09
Profile WWW

Hallå där!

Jo kan hålla med jonas att det är rena o fulldistade som funkar bäst men när man vill ha lite spräck med attack kvar känner jag att jag har svårt att få till det jag vill ha. Men jag tänker ju inte ge upp för det. Smidigt att ha pedalbordet med allt färdigt o inget mer att släpa på när man skall ut o lira. En väska en gitarr o lyssningen inear.

Hur gör ni för att få ett bra spräck då?? Några bra grund tips???

Vh Magnus

07 Mar 2011, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Är det ingen som använder digitaldosor här?? Eller är det bara något man inte törs prata om när det är ljust ute?? [;)]

Kom igen nu...[:D]

Vh Magnus

09 Mar 2011, 00:05
Profile ICQ YIM WWW

Är det ingen som använder digitaldosor här?? Eller är det bara något man inte törs prata om när det är ljust ute?? [;)]

Vh Magnus

jag använder oftast VGserien eller GR om jag använder poden så lägger jag en tc dist/bost före om jag vill ha ett halvspräckt ljud men har ingen erfarenhet av Pod Hd
med VG eller GR funkar det iaf
och det verkar inte vara många här som vill diskutera digi här, varför är en annan fråga

Bapman

- Lydia Lunch

09 Mar 2011, 13:10
Profile WWW

Tjena Bapman, nej det verkar inte vara det populäraste. Men jag trivs iallafall.

Har kommit fram till ungefär samma som dig att om man sätter en pedal framför så funkar det bättre med att få lite spräck. Just nu sitter honey bee overdrive framför och en mighty red distortion i loopen så jag kan styra nivå och av på med podden. Kommer att komplettera med nån annan overdrive så jag kan variera lite med.

Vh Magnus

09 Mar 2011, 14:20
Profile ICQ YIM WWW

Tjena Bapman, nej det verkar inte vara det populäraste. Men jag trivs iallafall.

......
Vh Magnus

om du är på allvar intresserad av digi grejer
så borde du kolla VGserien , de har alla lite olika ljud
och kan olika mycket.
Jag har sedan 05 uteslutande använt 88an och ett gigadelay rakt in i pa:t var än jag är

kanonljud och kan simulera alla möjliga gitarrer och stämningar förutom jävligt bra förstärkare och fx etc.
och du behöver ingen extra dist pedal
dessutom är det kanon att flyga med , går som carry on [8D]

Bapman

- Lydia Lunch

10 Mar 2011, 12:30
Profile WWW

Jag har kört mycket Pod. Hemma, via förstärkare och PA. Jag har testat ett par pedaler framför och tycker det fungerade skitbra. Tyckte att ljudet blev bättre när man använde en kvalitets OD/dist till Podden.

Regeln är enkel när man skruvar fram sitt ljud...
Less is more!

Hörlurs och preset ljud är oftast helt kassa att spela högt med. Därför får man bli kompis med den på repan och skruva fram sina egna.

Det finns PA kompensering i poddarna som gör det lättare att hitta sitt ljud om man spelar genom andra PA enheter och soundet liksom inte stämmer.

10 Mar 2011, 20:12
Profile WWW

Image

10 Mar 2011, 20:59
Profile WWW

Vh Magnus

Pod och sådant är ingen höjdare att nämna på detta forum [:p]
Försöka att sälja en Ibanez Roadstar eller Pod här får du se [B)]

Jag har haft 4-5 stycken olika Pods och har laddat ner från Line6 hemsida och sparat de bästa, jag hatar att ratta.

XT live/X3 live hade jag booster eller rör boost innan.
Bara man knappar om ingången till något dämpat läge vart det skitbra fjong i dem.

För att få till ett sololjud hade jag identiska patchar bredvid varandra.
Solopatchen hade lite mer av det jag ville ha mera så jag slapp att gasa vid solo t.ex... bara att hoppa till nästa patchnummer.

Brukar köra direkt i PA om det inte råkar vara stor scen för då åker stärkaren med.
En försärkare ger alltid bättre ljud mot ett PA.
...för att inte tala om hur det låter i medhörningen [:D]

/Tommy

10 Mar 2011, 22:27
Profile WWW

magnus290 wrote:

Vh Magnus

Pod och sådant är ingen höjdare att nämna på detta forum [:p]
Försöka att sälja en Ibanez Roadstar eller Pod här får du se [B)]

Jag har haft 4-5 stycken olika Pods och har laddat ner från Line6 hemsida och sparat de bästa, jag hatar att ratta.

XT live/X3 live hade jag booster eller rör boost innan.
Bara man knappar om ingången till något dämpat läge vart det skitbra fjong i dem.

För att få till ett sololjud hade jag identiska patchar bredvid varandra.
Solopatchen hade lite mer av det jag ville ha mera så jag slapp att gasa vid solo t.ex... bara att hoppa till nästa patchnummer.

Brukar köra direkt i PA om det inte råkar vara stor scen för då åker stärkaren med.
En försärkare ger alltid bättre ljud mot ett PA.
...för att inte tala om hur det låter i medhörningen [:D]

/Tommy

Well, om digitaleffekter och guralirare så finns det ej annat folkslag som är konservativare.

Det är ju coolare att prata om prylar som inte går och köpa längre eller sådant som bara inte går att få tag på över huvudtaget.
Coolast av allt är att konka på den där 50 kilos combon eller trycka in sin 4x12 in i en Toyota Corolla. [:D]

Livet är mycket enklare!

10 Mar 2011, 23:54
Profile WWW

Jo en stärkare på scen eller i repan blir ju ballare visst är det så fast då jag numera uteslutande kör inearlyssning så kvittar det mig så då spar jag hellre ryggen. Skönt att kunna höra om sångaren har ätit en bra frukost eller minsta nyans av det man spelar vilket iallfall inte jag gör när allt går till 11. Då tröttnar jag rätt fort i öronen o sen står jag kvar med pipet efteråt. Samtidigt är det ju lite farligt att höra för bra då man inser att oavsett utrustning kommer jag alltid att vara svagaste länken.

Håller på att bygger en midiswitcher så att jag även kan växla några analogpedaler samtidigt som jag byter patch på podden. Håller på nu o prova olika kombinationer av pedaler före podden och i loopen. kommer att köra en bra dist, en fuzz, en overdrive o kanske nåt mer att växla mellan eller använda i kombination. Switchern jag bygger nu har 4 pedalplatser. Bygger den mest för att testa hur bra det kan bli. Men det borde ge mig en bra grundpalett att jobba med.

Fast visst blir det en hel del kranande. Prio nu är att få till grundljuden först o sen jobba med skräddarsydda effekter till låtarna vi kör. Då vi kör med klick för att hålla rätt tempo på låtarna så håller på att bygga in så att jag får automatisk klick styrning av alla tempobaserade effekter. Ett delay eller tremolo i takt gör ju så himla mycket för svänget.

Hoppas att ha riggen färdig inom ett par veckor nu. Förhoppningsvis så rullar switchern redan i helgen.

Jag lajnar förresten podden direkt ut i PAt.

Vh Magnus

11 Mar 2011, 10:16
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]