View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:47



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Edge boost 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Edge boost
Någon som lyckats fått till ett bra U2 edge sound?
Inte själva delayet jag menar utan själva boosten han
använder! Det verkar ju vara diskant klingande så det
låter som en treblebooster eller något på en cranked stärkare?

Någon som har något förslag för det där edgeklingade soundet
på någon pedal?

http://www.remingtonsteele.se


19 Mar 2011, 13:53
Profile ICQ WWW

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 223
Location:
Post 
laros wrote:

Någon som lyckats fått till ett bra U2 edge sound?
Inte själva delayet jag menar utan själva boosten han
använder! Det verkar ju vara diskant klingande så det
låter som en treblebooster eller något på en cranked stärkare?

Någon som har något förslag för det där edgeklingade soundet
på någon pedal?

http://www.remingtonsteele.se

Mycket av det ljudet sitter i hans plektrum. Han vänder på dom och spelar med den räfflade ytan. En vox ac30 med alniciohögtalarna är ju också en stor del av hans ljud.

Det har ju diskuterats en del på olika forum om hans prylar, många återkommer ju till att han boostar med sitt Korg Sdd delay, vilket lär färga ljudet en del (har inte provat själv) men dom använder han ju inte på alla låtar. Sen har han ju alltid haft en Boss Fa-1 i sitt rack med det är ju bara en clean boost.

Tycker att hans ljud går att känna igen genom hela hans karriär så det sitter nog inte i någon speciell boost

Här kanske du kan hitta något
http://www.u2sound-forum.com/forum/cgi- ... nboard.cgi?


19 Mar 2011, 17:14
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post 
Utmärkt Henrik[:)]

Tack för info, vilket är lite av det förmodat!

Det där med räfflat plektrum är något jag ska testa
då jag nästan alltid numera spelar med fingrarna



http://www.remingtonsteele.se


19 Mar 2011, 17:24
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 836
Location:
Post 
En vox stärkare på topboost kanalen och en tubescreamer eller liknande är rätt nära hans grundljud tycker jag. Han kör väl med bla Keeley TS-9 och en Keeley BD-2.


19 Mar 2011, 19:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 223
Location:
Post 
Plektrumen han använder är blå Herdims, tycker mycket attacken i hans ljud sitter just där.

Dom senaste åren har han använt en standard ts-9:a på många låtar men innan dess var det boss od-2 eller sd-1+ en del andra pedaler som varierat lite genom åren. Numera använder han ju >Line-6 distarna en del.

Det svåra tycker jag är att få det ljudet som spricker lite på anslaget bara, det blir ofta lite för starkt om man ska skruva upp ac-30 så mycket, där kanske en bd-2:a kunde funka ganska bra, även om jag alldrig sett the edge spela genom en.


19 Mar 2011, 23:13
Profile ICQ WWW
Post 
Rambler wrote:

En vox stärkare på topboost kanalen och en tubescreamer eller liknande är rätt nära hans grundljud tycker jag. Han kör väl med bla Keeley TS-9 och en Keeley BD-2.

Det bör vara korrekt, jag minns att jag hade
en Keeley Ts-9+ och enligt hemsidan var det en likadan
som "Edge" hade införskaffat.
Jag minns den som sisådär, lagom fetma, ingen
direkt high-gain direkt.


20 Mar 2011, 11:11
Post 
Freppezon wrote:

Rambler wrote:

En vox stärkare på topboost kanalen och en tubescreamer eller liknande är rätt nära hans grundljud tycker jag. Han kör väl med bla Keeley TS-9 och en Keeley BD-2.

Det bör vara korrekt, jag minns att jag hade
en Keeley Ts-9+ och enligt hemsidan var det en likadan
som "Edge" hade införskaffat.
Jag minns den som sisådär, lagom fetma, ingen
direkt high-gain direkt.


Kul när man minns så bra att man får quota sig själv!

-Did you Catch the Music at the Football Game in New Orleans? U2's the EDGE had our TS9 MOD PLUS up there according to Master Guitar Tech and Player Dallas!!!

-Jihahh.. baby back ribs and a cold one!
[:p]


21 Mar 2011, 09:34
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.