| Author |
Message |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
 Dags att skaffa wah-wah!
Och kommer nu sätta ögonen på skärmen och googla runt. Men ser gärna lite hjälp och förslag, och om ni har någon att sälja så säg till. Kör strata och tele in i ren fenderstärkare via pedaler, kör sparsamt med od, och spelar lika ofta på stall som på halsmich, men väldigt sällan där emellan. Så shoot och kom med förslag på en "country och blues wah"...
myspace.com/slackervillezoo
|
| 25 Mar 2011, 00:53 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Gamla Colorsounds är väldigt bra, nästan under-hypade, men kan ksota en bra slant. Jag har en Roger Mayer-enhet i ett Cry Baby-skal (dvs alla komponeter är bytta utom skalet) som är grymt bra, sannolikt den bästa jag någonsin haft. Du får gärna testa om du vill. Man kan modda en vanlig Cry Baby också, om man vill komma billigt undan, men induktorbyte är liksom inte lönt då. Har en Dunlop Jimi Hendrix wah som jag moddat och den låter inte alls illa. Men, som sagt, du är alltid välkommen att testa.
|
| 25 Mar 2011, 08:03 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
plus på att modda en vanlig cry baby, i alla fall ta bort buffern, byta switchen och göra den true bypass. Inte alls svårt och det finns en kanonbra beskrivning på stinkfoots hemsida om olika moddar, hur man stoppar in en lysdiod mm. Jag hade aldrig varit innanför skalet på en pedal innan, så den är bra för oss nybörjare. Jag har haft de flesta dyra wah-pedaler, Clyde DeLuxe, Budda m fl och visst låter de bra, men du kan få en vanlig att låta lika bra om du bara byter ett par värden på kondensatorerna/transistorerna. Mekaniskt är de ju rätt lika, i alla fall den gamla Buddan. Å det är rätt kul att pilla i en wah-wah, jag ska strax fixa iordning en Dunlop Jimi Hendrix med true bypass och ev en lysdiod Matte mslcases@gmail.com
|
| 25 Mar 2011, 08:21 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Håller med, de är lätta modda, stort kretskort och banor som tål hårdhänt lödande.
|
| 25 Mar 2011, 08:47 |
|
 |
|
greigoroth
Joined: 05 Oct 2010, 09:14 Posts: 143
|
ibanez weeping demon. ignorera namnet och utseendet o prova!
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z
|
| 25 Mar 2011, 09:14 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Hmm efter massor av Wah inklusive de uppräknade ovan så fastnade jag för Zakk Wylde Wah som har ett riktigt gott kvack. Nu är det väldigt beroende på vilken setup man har så testa är absolut nödvändigt. Wah är som nått magiskt med för det som låter bra hos en annan gitarrist låter fördjävligt i den egna riggen. Mysko pedal att komma överens med. Chorus spelar också i samma mystiska liga!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 25 Mar 2011, 09:31 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
greigoroth wrote: ibanez weeping demon. ignorera namnet och utseendet o prova!
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z
Så sant, så sant, den är bra.
|
| 25 Mar 2011, 09:46 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Om du inte vill modda så leta efter en CryBaby Classic. Den är TB från start, har röd fasel och en hot potz som tål många wah-svep. Prisvärd allround om du vill köpa en schysst wah ny som funkar till det mesta och som ändå låter som den ska. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed" 
|
| 25 Mar 2011, 09:50 |
|
 |
|
albert
Joined: 29 Jun 2007, 09:19 Posts: 2560 Location: Malmö
|
Den här är nog rätt schysst och verkar finnas i Skåne dessutom: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=55350Har själv en RMC4 jag tycker är bra. Mats
|
| 25 Mar 2011, 10:18 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
hade en Vox V-847 ett tag som jag tyckte lät rätt bra. mer vokal-ljud än i Crybabyn som mer bara gnäller.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 27 Mar 2011, 05:41 |
|
 |
|
MatsRune
Joined: 11 Jan 2009, 18:54 Posts: 201 Location:
|
Av de wah-pedaler jag testat/haft är den Budda (gamla modellen) som jag har nu den som låtit bäst, i synnerhet på rena ljud har den en klarhet, kärna och definition i ljudet som ingen annan kommit i närheten av. För distade ljud gillar jag en gammal Colorsound rätt mycket också men måste jag välja bara en så blir det Buddan. Jag vet inte om det skiljer mer än utseendet på nya och gamla Budda dock.
//MatsRune
|
| 27 Mar 2011, 14:34 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Jag har använt Vox V847 (helt okej), Fulltone Clyde Deluxe (mångsidig som satan, dyr dock), och Cry Baby Buddy Guy (helt värdelös). Skulle jag köpt en wah idag hade jag kollat in Budda Wah, den verkar riktigt trevlig, hörde den live en gång och det lät jädrigt bra!
/ Calle
|
| 27 Mar 2011, 19:41 |
|
 |
|
Flukather
Joined: 27 Dec 2007, 15:17 Posts: 722 Location:
|
CAE wahn från Dunlop är kanon till ALLT! Kanon buffer också.
|
| 28 Mar 2011, 19:49 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
ok, jag ska ge dig ett tips som du kommer tacka mig för: http://www.youtube.com/user/Burgerman66 ... HVMbjHzF5kdu kan maila mig ett tack via profilen senare __________________________________ Har nya Lava Pedalbordskit, maila !
|
| 28 Mar 2011, 19:56 |
|
 |
|
Rambler
Joined: 09 Oct 2008, 09:10 Posts: 836 Location:
|
Shoegazers Anonymous wrote: Om du inte vill modda så leta efter en CryBaby Classic. Den är TB från start, har röd fasel och en hot potz som tål många wah-svep. Prisvärd allround om du vill köpa en schysst wah ny som funkar till det mesta och som ändå låter som den ska. "One chord is fine. Two chords are pushing it. Three chords and you´re into jazz - Lou Reed"  1+
|
| 29 Mar 2011, 22:18 |
|
 |
|
davidihse
Joined: 29 Sep 2009, 15:55 Posts: 3293
|
Har nu införskaffat en RMC1 och tastade den som snabbast. Vi gjorde om en gammal countrydänga till disco på en festspelning. Hur det lät, ja det vet jag inte än.
myspace.com/slackervillezoo
|
| 04 Apr 2011, 00:12 |
|
 |
|
Hoffe
Joined: 18 Jul 2007, 19:45 Posts: 1929 Location: Karlstad
|
Grattis till RMC1:an. En riktigt bra wahwah. Jag chansade lite och köpte en sånhär mest av utrymmesskäl och därför att den var så oemotståndigt söt: http://plutoneium.com/buyinfo.aspx/Thomas
|
| 05 Apr 2011, 13:26 |
|
 |
|
sluscen
Joined: 10 Dec 2008, 23:01 Posts: 382 Location:
|
Har du en sån? verkar grym!
|
| 06 Apr 2011, 03:20 |
|
 |
|
kri
Joined: 01 Jan 2008, 18:34 Posts: 624 Location: Alingsås
|
|
| 06 Apr 2011, 22:10 |
|
|