View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:46



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Dags att skaffa wah-wah! 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Dags att skaffa wah-wah!
Och kommer nu sätta ögonen på skärmen och googla runt. Men ser gärna lite hjälp och förslag, och om ni har någon att sälja så säg till. Kör strata och tele in i ren fenderstärkare via pedaler, kör sparsamt med od, och spelar lika ofta på stall som på halsmich, men väldigt sällan där emellan. Så shoot och kom med förslag på en "country och blues wah"...

myspace.com/slackervillezoo


25 Mar 2011, 00:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Gamla Colorsounds är väldigt bra, nästan under-hypade, men kan ksota en bra slant.
Jag har en Roger Mayer-enhet i ett Cry Baby-skal (dvs alla komponeter är bytta utom skalet) som är grymt bra, sannolikt den bästa jag någonsin haft. Du får gärna testa om du vill.
Man kan modda en vanlig Cry Baby också, om man vill komma billigt undan, men induktorbyte är liksom inte lönt då. Har en Dunlop Jimi Hendrix wah som jag moddat och den låter inte alls illa.
Men, som sagt, du är alltid välkommen att testa.


25 Mar 2011, 08:03
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
plus på att modda en vanlig cry baby, i alla fall ta bort buffern, byta switchen och göra den true bypass. Inte alls svårt och det finns en kanonbra beskrivning på stinkfoots hemsida om olika moddar, hur man stoppar in en lysdiod mm. Jag hade aldrig varit innanför skalet på en pedal innan, så den är bra för oss nybörjare.

Jag har haft de flesta dyra wah-pedaler, Clyde DeLuxe, Budda m fl och visst låter de bra, men du kan få en vanlig att låta lika bra om du bara byter ett par värden på kondensatorerna/transistorerna. Mekaniskt är de ju rätt lika, i alla fall den gamla Buddan.

Å det är rätt kul att pilla i en wah-wah, jag ska strax fixa iordning en Dunlop Jimi Hendrix med true bypass och ev en lysdiod

Matte

mslcases@gmail.com


25 Mar 2011, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Håller med, de är lätta modda, stort kretskort och banor som tål hårdhänt lödande.


25 Mar 2011, 08:47
Profile

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
ibanez weeping demon. ignorera namnet och utseendet o prova!

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


25 Mar 2011, 09:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm efter massor av Wah inklusive de uppräknade ovan så fastnade jag för Zakk Wylde Wah som har ett riktigt gott kvack. Nu är det väldigt beroende på vilken setup man har så testa är absolut nödvändigt. Wah är som nått magiskt med för det som låter bra hos en annan gitarrist låter fördjävligt i den egna riggen. Mysko pedal att komma överens med. Chorus spelar också i samma mystiska liga!

"Det är aldrig försent att ge upp"


25 Mar 2011, 09:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
greigoroth wrote:

ibanez weeping demon. ignorera namnet och utseendet o prova!

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z

Så sant, så sant, den är bra.


25 Mar 2011, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post 
Om du inte vill modda så leta efter en CryBaby Classic. Den är TB från start, har röd fasel och en hot potz som tål många wah-svep.

Prisvärd allround om du vill köpa en schysst wah ny som funkar till det mesta och som ändå låter som den ska.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


25 Mar 2011, 09:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post 
Den här är nog rätt schysst och verkar finnas i Skåne dessutom: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=55350

Har själv en RMC4 jag tycker är bra.

Mats


25 Mar 2011, 10:18
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
hade en Vox V-847 ett tag som jag tyckte lät rätt bra.
mer vokal-ljud än i Crybabyn som mer bara gnäller.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


27 Mar 2011, 05:41
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2009, 18:54
Posts: 201
Location:
Post 
Av de wah-pedaler jag testat/haft är den Budda (gamla modellen) som jag har nu den som låtit bäst, i synnerhet på rena ljud har den en klarhet, kärna och definition i ljudet som ingen annan kommit i närheten av. För distade ljud gillar jag en gammal Colorsound rätt mycket också men måste jag välja bara en så blir det Buddan. Jag vet inte om det skiljer mer än utseendet på nya och gamla Budda dock.

//MatsRune


27 Mar 2011, 14:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Jag har använt Vox V847 (helt okej), Fulltone Clyde Deluxe (mångsidig som satan, dyr dock), och Cry Baby Buddy Guy (helt värdelös). Skulle jag köpt en wah idag hade jag kollat in Budda Wah, den verkar riktigt trevlig, hörde den live en gång och det lät jädrigt bra!

/ Calle


27 Mar 2011, 19:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
CAE wahn från Dunlop är kanon till ALLT! Kanon buffer också.


28 Mar 2011, 19:49
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
ok, jag ska ge dig ett tips som du kommer tacka mig för:

http://www.youtube.com/user/Burgerman66 ... HVMbjHzF5k


du kan maila mig ett tack via profilen senare


__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


28 Mar 2011, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 09:10
Posts: 836
Location:
Post 
Shoegazers Anonymous wrote:

Om du inte vill modda så leta efter en CryBaby Classic. Den är TB från start, har röd fasel och en hot potz som tål många wah-svep.

Prisvärd allround om du vill köpa en schysst wah ny som funkar till det mesta och som ändå låter som den ska.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image


1+


29 Mar 2011, 22:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Har nu införskaffat en RMC1 och tastade den som snabbast. Vi gjorde om en gammal countrydänga till disco på en festspelning. Hur det lät, ja det vet jag inte än.

myspace.com/slackervillezoo


04 Apr 2011, 00:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Grattis till RMC1:an. En riktigt bra wahwah.

Jag chansade lite och köpte en sånhär mest av utrymmesskäl och därför att den var så oemotståndigt söt:
http://plutoneium.com/buyinfo.aspx

/Thomas


05 Apr 2011, 13:26
Profile

Joined: 10 Dec 2008, 23:01
Posts: 382
Location:
Post 
spindeln wrote:

ok, jag ska ge dig ett tips som du kommer tacka mig för:

http://www.youtube.com/user/Burgerman66 ... HVMbjHzF5k


du kan maila mig ett tack via profilen senare


__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !



Har du en sån? verkar grym!


06 Apr 2011, 03:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 624
Location: Alingsås
Post 
Den här BJF moddade wah-wah:n verkar bra också:

http://store.thesegoto11.se/product_inf ... cts_id=511

// Ulf


06 Apr 2011, 22:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.