View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:46



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Jordbrum fueltank 
Author Message

Joined: 30 Sep 2006, 09:01
Posts: 92
Post Jordbrum fueltank
Har en T rex chameleon fueltank, trodde inte den skulle brumma men det gjorde den!
Kör jag i ett jordat uttag så brummar det, kör jag i ett ojordat uttag så brummar det inte
Kan jag göra en ny nätkabel till den där jag helt enkelt inte koplar på jorden,
Är det farligt? sabbar jag nåt? Är det fel på min ström hemma? eller är det rent allmänt dumt att göra så??

Vänligen
Markus


27 Mar 2011, 21:07
Profile WWW

Joined: 26 Sep 2010, 23:15
Posts: 48
Post 
Hej
Skyddsjorden finns där av en anledning! Koppla inte bort den, det är att leka med döden...

http://www.tinypedals.com


27 Mar 2011, 21:50
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Det verkar rätt korkat designat att ha skyddjord på en pedal-strömförsörjning. Då blir det automatiskt en jordloop med förstärkaren och stor risk för brum. Givetvis borde en sån strömförsörjning ha skyddsisolering så att skyddsjord inte behövs (ungefär som många lampor, rakapparater, vanliga 9V-adapters, etc).

Men om den har skyddsjordad sladd så får man givetvis inte koppla bort skyddjorden när man kör i jordat urtag. Däremot kan du prova att klippa jordledaren på signalkabeln mellan pedalborde och förstärkaren i ena änden.

Erik R


28 Mar 2011, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 18 Oct 2010, 16:17
Posts: 103
Post 
Testa att koppla in den via en PowerSurge. ( en eldosa som fungerar som åskskydd.m.m. ) tog bort massor av brumm i mitt pedalbord.

Det ska göra ont å bända.


30 Mar 2011, 11:50
Profile

Joined: 30 Sep 2006, 09:01
Posts: 92
Post 
Powersurge??

Var köper man en sån, menar du en sådan som man har till datorer modem hemma bio mm för åskskydd??

Markus


02 Apr 2011, 10:58
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
t rex är kassa på adapters. rent skräp
köp cioks, voodoolabs eller burkey

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !


02 Apr 2011, 14:49
Profile ICQ YIM WWW
Post 
spindeln wrote:

t rex är kassa på adapters. rent skräp
köp cioks, voodoolabs eller burkey

__________________________________
Har nya Lava Pedalbordskit, maila !

[^]


02 Apr 2011, 16:44
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.