| Author |
Message |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
 Oktaver - vad tycker vi?
Provade att lira med lite oktaver i Guitar Rig 3, enbart en oktav nedåt, fan vad fräckt det låter hah! Jag tycker det är sällan man hör att folk använder effekten, och sällan man ser oktaverpedaler till salu. Vad tycker panelen om denna effekt? Den som är lite sugen på att höra asfräckt lir med lite oktaver "in action" kan kolla in I'm Bad I'm Nationwide med ZZ Top nedan, spola fram till 3.22 så kör det igång! http://www.youtube.com/watch?v=SxHyHk3h2IU/ Calle
|
| 27 Mar 2011, 22:25 |
|
 |
|
monk
Joined: 30 Sep 2009, 07:41 Posts: 1648
|
Jag använder Foxrox Octron och Digitech WH-1 när jag spelar oktav ner. Båda fungerar kanon när man spelar en ton i taget och trigger olika bra beroende på hur rent man spelar.
|
| 27 Mar 2011, 23:15 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
jag vill ha tag i den där 80-tals Pearl oktavern.
den har 4 rattar för vanliga signalen, 1 okt ner, 2 okt ner och 1 okt upp.
ljudet man fick när man ställer in den på 0 vanlig signal 0 2 okt ner och sen en massa av 1 okt ner och 1 okt upp var helt grymt.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 28 Mar 2011, 02:26 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
Boss OC-2 tycker jag funkar kanon, OC-3 inte alls lika kul, och kan ofta hittas rätt billigt. Men personligen gillar jag oktav-upp-fuzzar mycket mer: Octavia och dess kloner, Fendeer Blender, Foxx Tone Machine m fl.
|
| 28 Mar 2011, 13:14 |
|
 |
|
rejjo
Joined: 12 Mar 2009, 19:59 Posts: 742 Location: Lund
|
Goran wrote: Boss OC-2 tycker jag funkar kanon, OC-3 inte alls lika kul, och kan ofta hittas rätt billigt. Men personligen gillar jag oktav-upp-fuzzar mycket mer: Octavia och dess kloner, Fendeer Blender, Foxx Tone Machine m fl.
Okej, vad är problemet med OC-3 jämfört med OC-2 tycker du? Jo octafuzzar finns ju, men det är inte riktigt min kopp te haha.. / Calle
|
| 28 Mar 2011, 14:27 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
OC-3 â€Â
|
| 28 Mar 2011, 15:00 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern? den verkar svår att få tag i.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 28 Mar 2011, 23:25 |
|
 |
|
Goran
Joined: 03 Jan 2008, 12:21 Posts: 7803 Location: Malmö
|
we_made_wor_history wrote:
Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern? den verkar svår att få tag i.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den.... Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv. Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals.
|
| 29 Mar 2011, 07:14 |
|
 |
|
zeta55
Joined: 04 Feb 2006, 23:45 Posts: 505 Location:
|
Goran wrote: we_made_wor_history wrote:
Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern? den verkar svår att få tag i.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den.... Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv. Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals. Här finns färdiga projektfiler: http://www.zeta-sound.se/Pearl_octaver/oc-07-project.pdfVisst är det lite "bråte" i den, men det kan det vara värt, det är en mycket trevlig krets. /Krister Min hemsida: [url="http://www.zeta-sound.se/"]  [/url]
|
| 29 Mar 2011, 08:53 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
zeta55 wrote: Goran wrote: we_made_wor_history wrote:
Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern? den verkar svår att få tag i.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den.... Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv. Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals. Visst är det lite "bråte" i den, men det kan det vara värt, det är en mycket trevlig krets. /Krister Min hemsida: [url="http://www.zeta-sound.se/"]  [/url] ja jag tyckte den lät mycket bättre än tex Boss OC-2 när jag testade den och det är väl en sån där pedal som går för en del pengar på E-bay nu va? "maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 31 Mar 2011, 00:55 |
|
 |
|
Ulfern
Joined: 07 Aug 2009, 11:58 Posts: 1190
|
Personligen skulle jag rekomendera EHX multiplexer framför Bossarna om man ska jämföra i den prisklassen. Trackar bättre och låter naturligare enligt mig. Är nog också något billigare. Så den skulle jag rekomendera om du ska köpa en oktavpadda! Om det nu var detta diskussionen egentligen gällde... Hmmm det är bra att läsa ibland också!
Edit: Oktaver, vad tycker vi? Då svarar jag, oktaver är coolt och grymt!
|
| 03 Apr 2011, 13:04 |
|
 |
|
we_made_wor_history
Joined: 15 Jan 2008, 21:59 Posts: 2962 Location:
|
testade en Boss OC-3 i min polares repa igår. den lät bra och klart roligare än OC-2.
testade dock inte fler inställningar än så som pedalen redan stod.
"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"
|
| 09 Apr 2011, 08:05 |
|
|