View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:46



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Oktaver - vad tycker vi? 
Author Message

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post Oktaver - vad tycker vi?
Provade att lira med lite oktaver i Guitar Rig 3, enbart en oktav nedåt, fan vad fräckt det låter hah! Jag tycker det är sällan man hör att folk använder effekten, och sällan man ser oktaverpedaler till salu. Vad tycker panelen om denna effekt?

Den som är lite sugen på att höra asfräckt lir med lite oktaver "in action" kan kolla in I'm Bad I'm Nationwide med ZZ Top nedan, spola fram till 3.22 så kör det igång!

http://www.youtube.com/watch?v=SxHyHk3h2IU

/ Calle


27 Mar 2011, 22:25
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post 
Jag använder Foxrox Octron och Digitech WH-1 när jag spelar oktav ner. Båda fungerar kanon när man spelar en ton i taget och trigger olika bra beroende på hur rent man spelar.


27 Mar 2011, 23:15
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
jag vill ha tag i den där 80-tals Pearl oktavern.

den har 4 rattar för vanliga signalen, 1 okt ner, 2 okt ner och 1 okt upp.

ljudet man fick när man ställer in den på 0 vanlig signal 0 2 okt ner och sen en massa av 1 okt ner och 1 okt upp var helt grymt.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


28 Mar 2011, 02:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Boss OC-2 tycker jag funkar kanon, OC-3 inte alls lika kul, och kan ofta hittas rätt billigt.
Men personligen gillar jag oktav-upp-fuzzar mycket mer: Octavia och dess kloner, Fendeer Blender, Foxx Tone Machine m fl.


28 Mar 2011, 13:14
Profile

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Goran wrote:

Boss OC-2 tycker jag funkar kanon, OC-3 inte alls lika kul, och kan ofta hittas rätt billigt.
Men personligen gillar jag oktav-upp-fuzzar mycket mer: Octavia och dess kloner, Fendeer Blender, Foxx Tone Machine m fl.



Okej, vad är problemet med OC-3 jämfört med OC-2 tycker du? Jo octafuzzar finns ju, men det är inte riktigt min kopp te haha..

/ Calle


28 Mar 2011, 14:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
OC-3 â€Â


28 Mar 2011, 15:00
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern?
den verkar svår att få tag i.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


28 Mar 2011, 23:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
we_made_wor_history wrote:


Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern?
den verkar svår att få tag i.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den....
Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv.
Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals.


29 Mar 2011, 07:14
Profile

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post 
Goran wrote:

we_made_wor_history wrote:


Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern?
den verkar svår att få tag i.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den....
Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv.
Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals.


Här finns färdiga projektfiler: http://www.zeta-sound.se/Pearl_octaver/oc-07-project.pdf
Visst är det lite "bråte" i den, men det kan det vara värt, det är en mycket trevlig krets.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


29 Mar 2011, 08:53
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
zeta55 wrote:

Goran wrote:

we_made_wor_history wrote:


Goran kan du bygga en klon på den där Pearl-oktavern?
den verkar svår att få tag i.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

Du överskattar min förmåga, gissar tt det är massor av "bråte" i den....
Jag bygger bara enklare pedaler, har inte tid till alltför invecklade byggen och bygger ogärna åt andra än mig själv.
Hör med Moody Sounds eller Tiny Pedals.


Visst är det lite "bråte" i den, men det kan det vara värt, det är en mycket trevlig krets.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]


ja jag tyckte den lät mycket bättre än tex Boss OC-2 när jag testade den och det är väl en sån där pedal som går för en del pengar på E-bay nu va?

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


31 Mar 2011, 00:55
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1190
Post 
Personligen skulle jag rekomendera EHX multiplexer framför Bossarna om man ska jämföra i den prisklassen. Trackar bättre och låter naturligare enligt mig. Är nog också något billigare. Så den skulle jag rekomendera om du ska köpa en oktavpadda! Om det nu var detta diskussionen egentligen gällde... Hmmm det är bra att läsa ibland också!

Edit: Oktaver, vad tycker vi? Då svarar jag, oktaver är coolt och grymt!


03 Apr 2011, 13:04
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post 
testade en Boss OC-3 i min polares repa igår.
den lät bra och klart roligare än OC-2.

testade dock inte fler inställningar än så som pedalen redan stod.

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"


09 Apr 2011, 08:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.