View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 21:10



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vad tycker ni om kompressorer och flanger? 
Author Message

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post Vad tycker ni om kompressorer och flanger?
Det är två pedaler/effekter som jag aldrig har testat och heller aldrig behövt eller velat ha. Så för mig är dessa ganska överflödiga.

Någon som har en annan åsikt?

Finns det inte pedaler så det räcker utan dessa?


Image


29 Mar 2011, 18:23
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post 
Nä håll dig borta så slipper du kompressor-jungeln!
Men om du känner att du vill prova så testa en kompressor med rent ljud och jämför på/av så hör du.


29 Mar 2011, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Jag vet väl hur de låter!

Men jag tycker inte att en kompressor tillför något till mitt ljud-ideal. Därför tycker JAG att de är överflödiga.

Men det skulle vara intressant att få höra ett exempel där det är just kompressorn som gör att det låter bra. Nu skriver jag inte så bara för att provocera, utan för att jag menar det. Jag kanske har fel och därför skulle det vara kul att få höra ett riktigt gott gitarr-sound där kompressorn är grädden på moset.

Image


29 Mar 2011, 18:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2010, 10:43
Posts: 349
Location: Umeå
Post 
de kompressorer man prövat i tex Line 6 mujukvara har bara sabbat ljudet och ändrat för mycket i känslan för att det ska kunna användas. Jag tror säkert att en pedal komp kan vara användbart vid tex funk och countrylir..


29 Mar 2011, 18:56
Profile WWW

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
henriperkio wrote:

de kompressorer man prövat i tex Line 6 mujukvara har bara sabbat ljudet och ändrat för mycket i känslan för att det ska kunna användas. Jag tror säkert att en pedal komp kan vara användbart vid tex funk och countrylir..


det är precis så jag använder det. jag maxar den nästan så den duckar rejält och sedan används den till rena ljud när jag spelar funk eller country eller musik däromkring... tycker det är en helt fantastiskt effekt om den används rätt.


29 Mar 2011, 20:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Jag använder ALLTID kompressor till rena ljud, och oftast till crunch. Det är för mig helt otänkbart att inte använda det. Rent gitarrljud behöver kompression. Rent ljud utan kompression är ju spikigt och saknar häng, samt är alldeles för dynamiskt för att vara användbart. Hade jag bara fått använda 3 effekter resten av livet, hade delay, kompressor och chorus varit dom självklara 3! [;)]

Tror inte det finns en skiva där det rena ljudet inte är komprimerat.

Flanger är mest en kul grej, fast Andy Summers har ju visat att det kan vara en kärna i ett bra gitarrljud.


29 Mar 2011, 22:20
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Vilken kompressor rekommederar ni till en nybörjare inom det området? Boss? Hyfsat billig och funkar i alla väder, eller....

Image


29 Mar 2011, 23:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post 
nuffe wrote:

Vilken kompressor rekommederar ni till en nybörjare inom det området? Boss? Hyfsat billig och funkar i alla väder, eller....

Image


Är väl en BOSS CS-2 ute här på Bojen, bra grejer för liten peng.

Si fractum non sit, noli id reficere


30 Mar 2011, 07:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post 
Flanger är mest en irriterande effekt tycker jag, den har använts tillräckligt historiskt så att det räcker och blir över.
Kompressor, bra till rent spel men tyvärr så tappar man dynamik, det ligger i sakens natur, så det är ett tveeggat â€Â


30 Mar 2011, 08:43
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Flanger var kanon när jag var 17 bast och oerhört imponerande. Idag I don´t think so [:D]

Compressor däremot har jag snöat in på så nu vaktar jag min Pigtronix Philosopher's Tone dag och natt så ingen skall stjäla den.

"Det är aldrig försent att ge upp"


30 Mar 2011, 09:20
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2010, 07:26
Posts: 200
Location:
Post 
Kompressor måste man nästan ha på rena ljud känns det som. Flanger klarar man sig utan. Men något som borde förbjudas är wah-wah. Det finns alldeles för många som bara står och vevar på och bara kör pedalen fram och tillbaks :-P


30 Mar 2011, 10:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Flukather wrote:

Jag använder ALLTID kompressor till rena ljud, och oftast till crunch. Det är för mig helt otänkbart att inte använda det. Rent gitarrljud behöver kompression. Rent ljud utan kompression är ju spikigt och saknar häng, samt är alldeles för dynamiskt för att vara användbart. Hade jag bara fått använda 3 effekter resten av livet, hade delay, kompressor och chorus varit dom självklara 3! [;)]

Tror inte det finns en skiva där det rena ljudet inte är komprimerat.
Nja. Det där är inte alltid sant!
Jag har aldrig använt kompressor till mina rena ljud och jag har aldrig känt att det är spikigt utan häng...

Vad spelar du på för stärkare?
Mitt rena ljudideal är Fenderstärk. Koch Pedaltone och Egnater M4 (Twin-modulen) fixar ljud som är tillräckligt bra för att ersätta min gamla Fender-topp.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


30 Mar 2011, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Modulationseffekter i allmänhet, och flanger i synnerhet har sitt användningsområde, tycker jag, men fungerar bäst i luftiga ljudbilder eller i sammanhang där få instrument används. Jag ser modulationseffekter som kryddor i anrättningen, snarare än som huvudingredienser. Använda på ett smakfullt sätt kan de tillföra något, men de kan lika lätt ta över och förstöra vid överanvändning.

Behovet av kompressor, även på rena ljud, varierar med tanke på hur mycket den stärkare, och övriga effekter man använder har en naturlig/inneboende kompression. Naturligtvis är tycke och smak som vanligt en avgörande faktor, oavsett om vi pratar om flanger, kompressor eller något annat.

Image


30 Mar 2011, 12:02
Profile WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Inget ljudklipp, med och utan, kompressor där det framgår att kompressorn verkligen tillför något?

Jag provocerar inte. Jag vill bara lära mig.

Image


30 Mar 2011, 19:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Nov 2009, 22:07
Posts: 876
Location: Boden
Post 
Här är ett gammalt intressant klipp med tidigare nämnda Andy Summers där han visar hur Message In A Bottle-riffet låter med och utan effekter. Oavsett om man gillar det eller inte är det tydligt att det blir skillnad.

http://www.youtube.com/watch?v=3IeeZZj_HNs

Image


30 Mar 2011, 21:49
Profile WWW

Joined: 27 Mar 2011, 21:57
Posts: 29
Location:
Post 
altså dem 2 är ju väldig olika

jag gillar kompressorn
jämnar ut soundet på strängarna
och ökar sustain,

flangern använder jag dock endast tillsammans med chorus

" mer effekter än riff "


30 Mar 2011, 22:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post 
Flanger, ja inte för att jag använder det men i en av dom bästa poplåtarna tror jag mig höra en skvätt.
http://www.youtube.com/watch?v=dDtRX9d5Xxs

myspace.com/slackervillezoo


30 Mar 2011, 23:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Oct 2010, 16:17
Posts: 103
Post 
Compressorn är som sagts tidigare mycket användbart i rena till halvskitiga ljud. Dock har jag inte själv spelat så mycket med compressor då jag alltid har tyckt att de har kvaddat grundljudet för mycket eller dödat gitarrens naturliga attack. ( om man inte ha haft en svindyr studio pryl och använt flera kanaler för gitarren ). Men för ett tag sedan så inhandlade jag en Wampler ego compressor och nu har jag hittat rätt. så det är stor skillnad mellan olika typer av compressor pedaler. Så jag kör mycket gammel ljud och är i Country gränslandet ibland. Distarna är oftast rörstärkare med måttlig overdrive så att när man spelar svagt har jag rent ljud och trycker man till får man en sjungande overdrive.

Flanger finns på golvet men används sällan och då som specialeffekt i en låt så då är det OK!
Annars blev jag immun mot flanger då de gamla proggarna Trettioåriga kriget, Ragnarrök m.m. överexponerade flangern i absrudum......
Tjong!

Det ska göra ont å bända.


31 Mar 2011, 11:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:17
Posts: 722
Location:
Post 
Tom-Andrew wrote:

Flukather wrote:

Jag använder ALLTID kompressor till rena ljud, och oftast till crunch. Det är för mig helt otänkbart att inte använda det. Rent gitarrljud behöver kompression. Rent ljud utan kompression är ju spikigt och saknar häng, samt är alldeles för dynamiskt för att vara användbart. Hade jag bara fått använda 3 effekter resten av livet, hade delay, kompressor och chorus varit dom självklara 3! [;)]

Tror inte det finns en skiva där det rena ljudet inte är komprimerat.
Nja. Det där är inte alltid sant!
Jag har aldrig använt kompressor till mina rena ljud och jag har aldrig känt att det är spikigt utan häng...

Vad spelar du på för stärkare?
Mitt rena ljudideal är Fenderstärk. Koch Pedaltone och Egnater M4 (Twin-modulen) fixar ljud som är tillräckligt bra för att ersätta min gamla Fender-topp.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Då är det en smaksak, för ett rent ljud är inte komprimerat (väldigt lite i alla fall), så det kvittar vilken stärk du använder, eftersom du inte börjat överstyra och därmed komprimera signalen ännu. [:)]


31 Mar 2011, 13:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.