| Author |
Message |
|
greigoroth
|
 Stacka kompressorer?
Enkel fråga - kan man stacka kompressorer?
Jag gillar ha bara lite kompression på min cleankanal, hela tiden. Men, jag har börjat intressera mig för sådant här squishigt komprimerat-som-in-i-helvetet ljud - skulle jag behöva alltså trycka av den första lätta kompressorn och sätta på den andra hårda, eller kan man köra två samtidigt? Kommer noise floor (sv??) att öka radikalt med två kompressorer?
- har nämligen inte två komp så jag kan inte prova empiriskt!
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z
|
| 01 Apr 2011, 14:02 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Två compressorer med olika karaktär var för sig är ju lugnt och två samtidigt tror jag är en dålig idé och skulle aldrig komma på tanken att testa själv då odsen är dåliga, MEN varför inte testa man skall ju vara öppen för allt!
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 01 Apr 2011, 18:36 |
|
 |
|
southbeck
|
Har själv precis köpt en analog man mini-bicomp som har just två stycken i samma pedal. Kan köras antingen separat eller tillsammans. Den ena bygger på en ross och den andra på en Orange Squeezer. Funkar utmärkt att köra båda samtidigt men blir ju väldigt duckande. Vilket ju är meningen. Jag har ena sidan alltid på(ross-sidan) och kickar in båda för mer av en effekt ibland. Eller om jag ska lira slide eller country. http://www.danielsoderback.comhttp://www.myspace.com/southbeck
|
| 02 Apr 2011, 14:37 |
|
 |
|
Dava
|
Det är guld anser jag att ha flera kompressorer. Dock skall man enbart komprimerna väldigt lite på varje. Såg en bild på tror det var Eric Claptons studio där han hade ett rack med 10 kompressorer där alla komprimerade väldigt lite var...
--------------------------- - Köpes: Squier classic vibe tele
|
| 02 Apr 2011, 17:34 |
|
 |
|
lillefar
|
Hmm förstår inte som vad compressorer i serie skulle tillföra som inte går att göra på annat sätt med bättre bevarande av signalen. Men här kan jag ha missat nått så utveckla gärna resonemanget. Man lär sig alltid nått nytt då och då!
|
| 02 Apr 2011, 18:25 |
|
 |
|
greigoroth
|
tack för idéerna grabbs! Jag är också nyfiken på "Clapton-resonemanget"...
Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z
|
| 02 Apr 2011, 22:52 |
|
 |
|
frans
Joined: 29 Sep 2007, 11:39 Posts: 968 Location: västra göteborg
|
jag som gillar när det duckar så mycket som möjligt stackar ibland två kompressorer...
det blir inte speciellt tranasparant, men vill man ha det så transparant som möjligt kan man ju köra utan...[;)]
|
| 03 Apr 2011, 01:07 |
|
 |
|
Sakenjag
|
När jag mixar slänger jag ofta på flera kompressorer ifall jag vill komprimera massor.. Beror ju på vad man vill ha för resultat [:)]
|
| 03 Apr 2011, 20:55 |
|
 |
|
lillefar
|
Okey nu fattar jag att anledningen att köra pedaler i serie är för att en pedal ensamt inte orkar fixa kompressionsgraden eller mosa till ljudet som man vill men det kan inte vara nån fördel för ljudet i sig att behöva seriekoppla två kompressorer i pedalform.
|
| 04 Apr 2011, 08:38 |
|
 |
|
lavrell
|
Låter det bra så låter det bra så låter det bra osv osv... Nya sound och möjligheter skapas ju inte av teoretiker utan av de praktiskt lagda som skiter i teori och bara testar  ------------------------------------------------------------- http://www.rikkelie.comemail: lavrell (at) gmail.com
|
| 05 Apr 2011, 21:25 |
|
 |
|
lillefar
|
lavrell wrote: Låter det bra så låter det bra så låter det bra osv osv... Nya sound och möjligheter skapas ju inte av teoretiker utan av de praktiskt lagda som skiter i teori och bara testar  ------------------------------------------------------------- http://www.rikkelie.comemail: lavrell (at) gmail.com '' Du har en poäng där [:D] "Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 07 Apr 2011, 17:54 |
|
|