View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:45



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Stacka kompressorer? 
Author Message

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post Stacka kompressorer?
Enkel fråga - kan man stacka kompressorer?

Jag gillar ha bara lite kompression på min cleankanal, hela tiden. Men, jag har börjat intressera mig för sådant här squishigt komprimerat-som-in-i-helvetet ljud - skulle jag behöva alltså trycka av den första lätta kompressorn och sätta på den andra hårda, eller kan man köra två samtidigt? Kommer noise floor (sv??) att öka radikalt med två kompressorer?

- har nämligen inte två komp så jag kan inte prova empiriskt!

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


01 Apr 2011, 14:02
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Två compressorer med olika karaktär var för sig är ju lugnt och två samtidigt tror jag är en dålig idé och skulle aldrig komma på tanken att testa själv då odsen är dåliga, MEN varför inte testa man skall ju vara öppen för allt!

"Det är aldrig försent att ge upp"


01 Apr 2011, 18:36
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2343
Location: stockholm
Post 
Har själv precis köpt en analog man mini-bicomp som har just två stycken i samma pedal. Kan köras antingen separat eller tillsammans. Den ena bygger på en ross och den andra på en Orange Squeezer.

Funkar utmärkt att köra båda samtidigt men blir ju väldigt duckande. Vilket ju är meningen. Jag har ena sidan alltid på(ross-sidan) och kickar in båda för mer av en effekt ibland. Eller om jag ska lira slide eller country.

http://www.danielsoderback.com
http://www.myspace.com/southbeck


02 Apr 2011, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Aug 2008, 16:19
Posts: 603
Location: Sundsvall
Post 
Det är guld anser jag att ha flera kompressorer. Dock skall man enbart komprimerna väldigt lite på varje. Såg en bild på tror det var Eric Claptons studio där han hade ett rack med 10 kompressorer där alla komprimerade väldigt lite var...

---------------------------
- Köpes: Squier classic vibe tele


02 Apr 2011, 17:34
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Hmm förstår inte som vad compressorer i serie skulle tillföra som inte går att göra på annat sätt med bättre bevarande av signalen. Men här kan jag ha missat nått så utveckla gärna resonemanget. Man lär sig alltid nått nytt då och då!

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Apr 2011, 18:25
Profile WWW

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
tack för idéerna grabbs! Jag är också nyfiken på "Clapton-resonemanget"...

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


02 Apr 2011, 22:52
Profile

Joined: 29 Sep 2007, 11:39
Posts: 968
Location: västra göteborg
Post 
jag som gillar när det duckar så mycket som möjligt stackar ibland två kompressorer...

det blir inte speciellt tranasparant, men vill man ha det så transparant som möjligt kan man ju köra utan...[;)]


03 Apr 2011, 01:07
Profile

Joined: 09 Jul 2009, 00:07
Posts: 456
Location:
Post 
När jag mixar slänger jag ofta på flera kompressorer ifall jag vill komprimera massor.. Beror ju på vad man vill ha för resultat [:)]


03 Apr 2011, 20:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
Okey nu fattar jag att anledningen att köra pedaler i serie är för att en pedal ensamt inte orkar fixa kompressionsgraden eller mosa till ljudet som man vill men det kan inte vara nån fördel för ljudet i sig att behöva seriekoppla två kompressorer i pedalform.

"Det är aldrig försent att ge upp"


04 Apr 2011, 08:38
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post 
Låter det bra så låter det bra så låter det bra osv osv...

Nya sound och möjligheter skapas ju inte av teoretiker utan av de praktiskt lagda som skiter i teori och bara testar :)

-------------------------------------------------------------
http://www.rikkelie.com
email: lavrell (at) gmail.com


05 Apr 2011, 21:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
lavrell wrote:

Låter det bra så låter det bra så låter det bra osv osv...

Nya sound och möjligheter skapas ju inte av teoretiker utan av de praktiskt lagda som skiter i teori och bara testar :)

-------------------------------------------------------------
http://www.rikkelie.com
email: lavrell (at) gmail.com
''

Du har en poäng där [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"


07 Apr 2011, 17:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.