View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 00:13



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Matchless Hotbox 
Author Message

Joined: 30 Sep 2006, 09:01
Posts: 92
Post Matchless Hotbox
Hej! Har en Hotbox "rör preamp pedal"
Vart i signal kedjan på mitt pedalbord bör jag lägga denna.
Som jag har gjort nu har jag den efter alla pedaler innan stärkaren eftersom den inte är monterad i pedalbordet? Funkar det, den kommer visserligen efter wah wah å delay mm, men jag tänkte att det gör ju en pream i en förstärkare också, Den är ju också väldigt stark i sin signal efterom den går på 230 volt, tyckte att pedalerna speciellt delayen lät skumt när de fick matning av en så stark signal
Är jag helt ute å cyklar?

Markus


02 Apr 2011, 11:02
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4265
Location: Boden Norrbotten
Post 
För höga signaler in i förstärkare eller pedaler är ju inget bra! Kanske lättare att svara på om du talar om vad du vill uppnå med att använda en preamp. En preamp går ju att använda på många sätt! Att ditt delay låter konstigt kan ju bero på att signalen distar i pedalen helt enkelt. Preamp före wah ger ju en bättre insignal i pedalkedjan och efter pedalerna får du en volymhöjare innan stärkaren. Att din preamp går på 220 volt har ingen betydelse och säger inget om hur stark signal den skickar ut. Vet inte om du blev klokare av detta!

"Det är aldrig försent att ge upp"


02 Apr 2011, 18:31
Profile WWW

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
Så här tänker jag (kör nämligen så själv): så länge preampen inte distar kan duköra alla pedaler framför den: det blir i princip samma som en clean förstärkare utan effektsloop. den finns för att forma tonen och se till att signalen når slutsteget med rätt styrka.
om man pushar rören i försteget däremot kommer det att vara som att köra dist efter delay , och det brukar ju låta skumt.

om din starkare redan har för- och slutsteg,då borde du även kunna använda det som distpedal (dvs tidigare i signalkedjan), eller som eq,antingen för eller efter dist.

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


02 Apr 2011, 23:08
Profile

Joined: 05 Oct 2010, 09:14
Posts: 143
Post 
fan, vilken usel förklaring. Använder mobilen och orkar inte skriva om den, hoppas du förstår vad jag menar!

greigoroth wrote:

Så här tänker jag (kör nämligen så själv): så länge preampen inte distar kan duköra alla pedaler framför den: det blir i princip samma som en clean förstärkare utan effektsloop. den finns för att forma tonen och se till att signalen når slutsteget med rätt styrka.
om man pushar rören i försteget däremot kommer det att vara som att köra dist efter delay , och det brukar ju låta skumt.

om din starkare redan har för- och slutsteg,då borde du även kunna använda det som distpedal (dvs tidigare i signalkedjan), eller som eq,antingen för eller efter dist.

Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


Good deals: westhammer, trälhavsvägen, Uriah, Tobbe Z


02 Apr 2011, 23:11
Profile

Joined: 30 Sep 2006, 09:01
Posts: 92
Post 
Jag använder den som overdrive / färga ljudet inte som signal-höjare. Signalen ut ifrån är inte så farligt stark som jag trodde, inte värre än en bb preamp tror jag
Den är ju konstruerad som en pedal, i dagsläget kör jag alla pedaler innan den och sedan in i en clean ac30


03 Apr 2011, 10:11
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2006, 09:01
Posts: 92
Post 
Hotboxen distar i sig precis som en vanlig overdrivepedal, jag håller ju nere signalen med en mastervolym på pedalen


03 Apr 2011, 10:13
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.