| Author |
Message |
|
Goran
|
 Stämmare i pedalform
Vilken stämmare i pedalform ska jag välja med följande krav: True Bypass Väl synlig display Hyfsat liten Bra pris Hyfsat exakt, strobo-varianter behövs inte Har en Boss TU-2 som ska gå i pension nu 
|
| 06 Jul 2012, 10:27 |
|
 |
|
Freppezon
|
 Re: Stämmare i pedalform
Turbotuner anses av somliga som en mycket bra stämmare i pedalform.
Annars har ju TC-Electronics kommit och uppdaterat sina stäm-algoritmer i sin nya vita pedal.
|
| 06 Jul 2012, 10:58 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 1741 Location: Knivsöder!
|
Turbo Tuner har allt du önskar. Sen är ju prisfrågan en avvägningssak. Jag tycker den är billig i jämförelse med vad du får.
|
| 06 Jul 2012, 13:01 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Annars är ju faktiskt en clip-on det mest rätta om man kan stå ut med dansbands-looken. Men det finns ju en variant nu som inte syns mer än från ditt eget håll. Funderar på att skaffa en sån själv. Helt true bypass, tillräckligt exakt för live-bruk, skapar en plats på pedalbordet för en annan pedal, billig.
Köpte den billigaste från Thoman för att ha till ackan på vinst och förlust. Den funkar klockrent. 50:- kostade den har jag för mig. Har haft den live ett par gånger tom och drar man bara ned volymen på gitarren så stämmer du ju ljudfritt.
|
| 06 Jul 2012, 13:04 |
|
 |
|
Goran
|
Shoegazers Anonymous wrote: Turbo Tuner har allt du önskar. Sen är ju prisfrågan en avvägningssak. Jag tycker den är billig i jämförelse med vad du får. Min erfarenhet av sådana är at det är svårt få exakt stämning, ”nålen” darrar och tar upp harmonics, men kan bero på att jag köpte en billig på JAM för några år sen, utvecklingen kanske har kommit förbi de problemen.
|
| 06 Jul 2012, 13:27 |
|
 |
|
kjelle
|
Goran wrote: Shoegazers Anonymous wrote: Turbo Tuner har allt du önskar. Sen är ju prisfrågan en avvägningssak. Jag tycker den är billig i jämförelse med vad du får. Min erfarenhet av sådana är at det är svårt få exakt stämning, ”nålen” darrar och tar upp harmonics, men kan bero på att jag köpte en billig på JAM för några år sen, utvecklingen kanske har kommit förbi de problemen. Det finns ingen nål på Turbo Tunern som menas här, det är en strobo-stämmare. Håller med Shoegazers, bästa stämmaren.
| 06 Jul 2012, 13:30 |
|
 |
|
Goran
|
Det blev helt fel, jag syftade på ”kläm-på-stämmare” naturligtvis….
|
| 06 Jul 2012, 13:35 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
|
Goran wrote: Det blev helt fel, jag syftade på ”kläm-på-stämmare” naturligtvis…. Ok, då är jag med. Min visar inga tecken på detta. Har däremot en billig artec golvstämmare som jag oxå köpte på vinst och förlust. TB o allt, men den är helt värdelös. Den verkar ta upp annat och är omöjlig att stämma med, så det kanske är som så att det är gammal billig teknik i den och att det gått framåt idag. Bara en gissning.
|
| 06 Jul 2012, 15:37 |
|
 |
|
Freppezon
|
Och med teknik är det 20 lönnfeta tjeckier som räknar den mest precisa algoritmkurvan för stämning! Dvs efter 2 öl tummen upp!....nåja tur att utvecklingen efter POD á 2001 går framåt alla minns väl den 2-miljoners reklamen i fuzz med fåret Dolly... 
|
| 06 Jul 2012, 16:44 |
|
 |
|
Svullo
|
Skaffade en Turbo tuner förra veckan och kan bara instämma i hyllningskören. förutom livebruk är den ju mer än tillräcklig för att intonera oxå.. 
|
| 06 Jul 2012, 18:18 |
|
 |
|
Overdriver
|
Har haft TU-2 i många år (har forfarande en kvar) men köpte en TC poly mini för ett tag sedan. Den kan jag varmt rekomendera! Liten, tydlig, TB och inte alls dyr.
|
| 06 Jul 2012, 19:39 |
|
 |
|
Bob-W
|
Jag har en Korg Pitchblack som jag varmt rekommenderar. Den har true bypass, tydlig display (mycket tydligare än TU-2/3) och displayen har 4 olika "modes" typ beroende på hur man gillar att stämma. Jag tror att den är kromatisk, oavsett så blir gitarren perfekt stämd varje gång och den tar upp väldigt lite plats på pedalbordet 
_________________ For years and years I did my own switching cuz' I wouldn't trust anybody with it. But it sucks cuz' you're on the other side of the stage so you've gotta run over and tap dance on some fuckin' buttons. Mick Thomson - Slipknot
|
| 07 Jul 2012, 11:33 |
|
|