View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:55



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Low gain till twin reverb? 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Low gain till twin reverb?
Halloj, någon som har tips på bra low gain/lite hår OD som passar en twin reverb? Har en archer (klon klon) som jag tycker är kanon men tänker mig om man vill ha variation. Funderar på ep booster men tar gärna kul tips.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


13 Jul 2021, 22:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Low gain till twin reverb?
Xotic RC Booster? Suverän, från hårlös till måttligt med hår.
Zvex SHO, lätt bygge och liiite hår.
Lite mer hår: Lovepedal COT, bygges väldigt lätt själv.
Keeley KOT, väldigt bra, men lite värre bygga själv. Hyfsat med hår.

Klon och derivat av den är klart överskattade.

Bygga en SHO och en COT i samma låda med två fotswitchar nog det ultimata, hyfsat lätt bygge.


14 Jul 2021, 20:32
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Low gain till twin reverb?
Xotic är som redan nämnts trevliga....
https://www.youtube.com/watch?v=LwKfZYMh23U


15 Jul 2021, 10:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Low gain till twin reverb?
Bra tips! Tycker verkligen archern låter bra men men har ännu bara jmfr med tube screamer. Ska ge mig på något av tipsen när rätt pedal dyker upp beggad. Funderade lite på en boss bd2 också...

PS Goran, spelade in lite låtar nyligen. Blev två gästspel av dina fuzzar. "Onda ängel" fuzzen på ett par ställen där vi ville ha elak rostig gitarrton samt cigarrfuzzen (flute fuzz) på ett ställe där vi skulle ha lödigt fuzzsound.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


15 Jul 2021, 12:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Low gain till twin reverb?
Ulfern wrote:
Bra tips! Tycker verkligen archern låter bra men men har ännu bara jmfr med tube screamer. Ska ge mig på något av tipsen när rätt pedal dyker upp beggad. Funderade lite på en boss bd2 också...

PS Goran, spelade in lite låtar nyligen. Blev två gästspel av dina fuzzar. "Onda ängel" fuzzen på ett par ställen där vi ville ha elak rostig gitarrton samt cigarrfuzzen (flute fuzz) på ett ställe där vi skulle ha lödigt fuzzsound.

Kul att fuzzarna används!
BD-2 är väl värd en test, den är bra som lite-hår-od.


15 Jul 2021, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Low gain till twin reverb?
Nobels ODR-1?
Jag har GAS efter en sån.
Eller (och?) en Timmy.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


15 Jul 2021, 14:59
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Low gain till twin reverb?
Inte ett svar du vill höra... men prova en Boss Ds1.


15 Jul 2021, 19:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Low gain till twin reverb?
salesman wrote:
Inte ett svar du vill höra... men prova en Boss Ds1.

I en Twin???
Kan funka om man drar ner tonkontrollen på pedalen rejält, klart värt testa!


15 Jul 2021, 19:36
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Low gain till twin reverb?
Yes i en twin! Jag använder en Boss Ds1 till min Vintage Stratta och en 100watts Traynor.
Ta bort all gain justera tone och volymen. Finns de mest fina lowgain och boost sounds. Den klipper bas om du
vill. Du har alla sound från lite puff på förstärkarn till vrål Lsdrock.


Prova testa och testa ännu mera Och justera förstärkarn dessutom.


15 Jul 2021, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Low gain till twin reverb?
salesman wrote:
Inte ett svar du vill höra... men prova en Boss Ds1.


Hehe nej det var verkligen inte va man vill höra! Konstigt egentligen, då vi där har ett billigt alternativ. Jag ska testa, förr eller senare!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


16 Jul 2021, 11:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Low gain till twin reverb?
T-Rex Mudhoney? I normalläget så är det en ganska trevlig low-gain pedal som funkar till mycket och brukar funkar till de flesta stärkare. Jag hade DS-1 till detta tidigare men Mudhoney gör det bättre i mina öron. Den är lite mjukare och fetare i mina öron och den är användbar i hela distregistret. Om man vill.

Kan också rekommendera Keeley Fuzz Head som har väldigt trevliga low-gain egenskaper men vet inte hur den funkar till Fender. Hörsägen säger att den är kanon till tweed men det är inget jag kan styrka.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Jul 2021, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Low gain till twin reverb?
Om du vill testa nåt för knappt några pengar alls, så får man knappast en bättre sk. "transparent" boost/od för slantarna än Mooer Flex Boost.
Den är väl en klon av nån annan boutique-typs pedal som jag inte kommer ihåg just nu (Xotic AC?), och det är väl inte så creddigt att ha en Mooer på bordet så man kan förstås köpa originalet som förmodligen kostar 5-6 gånger mer.

Vad jag tycker den gör bäst är att lägga till lite overdrive utan att påverka gitarrens och förstärkarens förstärkarens grundljud samt att använda som soloboost. Finns potar för bas och diskant om man vill, och det finns en hel del dist att tillgå om man vrider upp gainratten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Jul 2021, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Low gain till twin reverb?
Det är väl min gamla Twin misstänker jag! :) Jag har nästan bara OD´s på mitt pedalbord och det är; Light speed organic overdrive av Greer amps, Timmy, RC Booster (nåja inte en OD men nästan), KoT och en TS808. Alla bra och passar utmärkt till din TR. Den jag inte skulle klara mig utan är min KoT. Dock lång väntetid på dessa.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jul 2021, 19:18
Profile

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post Re: Low gain till twin reverb?
Jag slår ett slag för Timmy eller Tim. Det finns också en billig klon från MXR på nämnda pedal.
Jag har Tim på ett bord och Timmy på ett annat. Funkar fint för low gain tycker jag. Men de är rätt ärliga och komprimerar nästan inget. Så du får inget gratis, men de belönar dig när du spelar bra.
Om du bor i Göteborg kan du få testa min.

/V


24 Jul 2021, 00:04
Profile WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Low gain till twin reverb?
Polytone wrote:
Det är väl min gamla Twin misstänker jag! :) Jag har nästan bara OD´s på mitt pedalbord och det är; Light speed organic overdrive av Greer amps, Timmy, RC Booster (nåja inte en OD men nästan), KoT och en TS808. Alla bra och passar utmärkt till din TR. Den jag inte skulle klara mig utan är min KoT. Dock lång väntetid på dessa.


Japp det stämmer, det är den jag köpte av dig. Kom att använda den mer än jag räknat med och ändra en del hur och vad jag spelar, vilket jag hoppades men kanske inte riktigt trodde. Tom min bandkamrat testade den oc gick och blev med twin efter att ha testat. Mkt nöjd mao!

Jag ställde mig i kö för en KoT för nån månad sen. Men vi snackar år såsom jag förstår det. Kanske en PoT kan funka? Jag körde också en germanium sunface på låg fuzz-setting, lät fint det med som låg od.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


24 Jul 2021, 10:30
Profile WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Low gain till twin reverb?
Vibrolux wrote:
Jag slår ett slag för Timmy eller Tim. Det finns också en billig klon från MXR på nämnda pedal.
Jag har Tim på ett bord och Timmy på ett annat. Funkar fint för low gain tycker jag. Men de är rätt ärliga och komprimerar nästan inget. Så du får inget gratis, men de belönar dig när du spelar bra.
Om du bor i Göteborg kan du få testa min.

/V


Ja Timmy dyker upp ofta när man googlar också. Får kolla upp vid tillfälle! Jag bor i Tyresö så en bit bort men tack för erbjudandet!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


24 Jul 2021, 10:32
Profile WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Low gain till twin reverb?
Till Twin Reverb säger jag Fulltone Fulldrive 1 eller 2, klassiker.
Xotic BB Preamp, kanon.


24 Jul 2021, 20:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.