View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:52



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Favorit-fuzzen? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
En Big Muff som jag tycker låter grymt bra är BYOC Large Beaver, är en byggsats och inte alls svår bygga.
Man kan bygga den med lite olika värden på komponenter för att få t ex en Rams Head Muff, modd-komponenter ingår i byggsatsen.
Moody Sounds säljer i Sverige.

Alla måste ha en Big Muff, likväl som man måste ha strängar på sin gitarr :D


28 Jan 2019, 08:56
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Favorit-fuzzen?
Ropat hem en mjm London fuzz idag - aldrig haft en ge-fuzz så ska bli att testa!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


28 Jan 2019, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
pippo wrote:
Ropat hem en mjm London fuzz idag - aldrig haft en ge-fuzz så ska bli att testa!

Har haft den i flera år men bytte bort, dumt nog....
Tonebender med det lite extra!


28 Jan 2019, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Favorit-fuzzen?
Just nu är favoriten Fuzztner från Olsson amps.
Fuzz, octafuzz och gated fuzz i samma pedal. Dessutom med en tonekontroll så att man kan tämja basen lite om man behöver.

Låter så här när Staffan Astner spelar..
https://www.youtube.com/watch?v=VmqKsIqT6vs

Image

_________________
http://www.pigsinspace.se


31 Jan 2019, 15:49
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Favorit-fuzzen?
Lovepedal Bonetender. Av det enkla skälet att det är den jag har.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


13 Feb 2019, 01:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Tips på prisvärd lättrattad fuzz?


18 Sep 2019, 15:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
rifle wrote:
Tips på prisvärd lättrattad fuzz?

Svår fråga.....

Spännvidden vad gäller fuzzar är gigantiskt, du får nog fundera på vilken typ du föredrar.
En liten grov klassificering med exempel:
Big Muff är lättrattad och låter inte extremt på något vis, men låter bra, tangerar en dist och är både billig och användbar, ett måste.
Fuzz Face, de som är riktigt bra, brukar vara dyra och iallafall Ge-varianten är rätt mörk, likaså ett måste, trots det.
Tonebender, även de är bra och oftast dyra, mer diskant än Fuzz Face, även om de är likartade på sitt sätt.
Fender Blender, extrem fuzz, kardborrebands-ljud, "inbyggd" oktavfuzz, inte billig, som sagt extrem.

Börja med Big Muff, är mitt råd, kolla annonser på Bojen och annorstädes, lyssna på Youtube, vad gäller andra fuzzar.

EDIT: Det är i väldigt grova drag jag "klassificerat", bredden på fuzzar är enorm och många är rena noise-maskinerna (vilket nog inte alla uppskattar....)


Last edited by Goran on 18 Sep 2019, 19:54, edited 1 time in total.



18 Sep 2019, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Kanonbra svar, tackar :D


18 Sep 2019, 18:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Favorit-fuzzen?
Jag har för närvarande 3 fuzzar på bordet.

MJM London Fuzz (Ge) som är helt fantastisk - riktigt rund och go men tillräcklig klang för att bryta igenom mixen även på fullt blås (på stallmicken). Cleanupen när man backar på volymen är bland det bästa jag hört! Väldigt, väldigt musikalisk och låter i mina öron som en riktigt bra FuzzFace. Det enda minuset är att den är jäkligt ful (generation 2, vit box med röd dekal, cremefärgade rattar) men det spelar verkligen ingen roll.

Dunlops Jimi Fuzz Face (Si). Löjligt bra fuzz tycker jag. Har bc109 kiseltrissor om jag inte missminner. Något mörk men har en fantasisk cleanup för att vara kisel. MAAAAAASSVIS med fuzz på denna. Tips är att det finns en mikroskopisk bias pot på undersidan av kortet på vissa av dessa - gjorde underverk för att mjuka upp min och jag gissar på att föregående ägare hade pillat på den för den lät inte så trevligt när jag först fick den. Väldigt spottig och utan sustain - usch! Kort och gott tycker jag detta är en superbra fuzzpedal som i min mening är väl så bra som boutiquevarianterna för sjuka summor pengar. Sen är den jäkligt snygg också (det är den stora turkosa :mrgreen: )

Dunlop Octavio - meckad med en switch så det går att köra bara fuzz också. Har bytt en diod för jag råkade klanta sönder en när jag meckade lite.. Kommer inte ihåg till vad. Som ensam fuzz låter den aggressivt med väldigt mycket fuzz och volymboost tillgängligt. Ska tydligen vara denna fuzzkrets som utgör Dunlops Band of gypsies-fuzz. Jag använder den sällan som Fuzz utan bara som octavio - dock ofta stackad med någon av ovanstående fuzzar vilket funkar sjukt bra så länge fuzzarna är före i kejdan.

Utanför bordet (på avbytarbänken alltså) har jag:

Roger Mayer Axis (Si). Som en trimmad Fuzz Face - har både sjungande sustain och riktigt mycket spott och fräs. Mycket mer bett och diskant än mina övriga fuzzar. Detta är min första fuzz - min första pedal överhuvudtaget faktiskt - som jag köpte ny från customsounds i Finland. Jag har nog mest kvar den för sentimentalvärdet för den används sällan. Iom diskantnivån tycker jag att den är något kinkigare när det kommer till val av stärkare - den väsnas också mer än mina övriga fuzzar. Den åker fram ibland genom stortoppen men kommer nog inte hamna på bordet igen.

Mojo Hand FX Crosstown (Hybrid Si och Ge). Om jag förstått det rätt är detta en FuzzFace krets med både Si och Ge trissor samt EQ:n fr en Big Muff. Extremt versatil och lättanvänd. Den är av bordet just nu eftersom jag kommit fram till att jag gillar Fuzz Face kretsen rakt upp och ner.. Den åker på ibland om jag vill spela något tyngre eller för att stacka innan en OD för att få lite "skitt" ljud. Hade jag bara haft plats för en fuzz på bordet eller om plånboken bara tillåtit innehav av en fuzz hade denna kunnat vara en kandidat eftersom den är så mångsidig. Det går att ratta den för att komma riktigt när både Axis och Hendrix-fuzzen, Londonfuzzen fixar den nästan men ändå inte. Cleanupen är inte lika bra som på övriga 3. Kort sagt en trevlig och mångsidig pedal som också måste få ett plus i kanten för att den är enormt prisvärd. Även bra om man har både singlecoils och humbuckers. Enda minuset egentligen är cleanupen - den är inte superdålig men om den varit bättre hade Crosstownen i min mening varit en perfekt ensamfuzz på bordet.

rifle wrote:
Tips på prisvärd lättrattad fuzz?

Mojo Hand FX Crosstown

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 Sep 2019, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
En följdfråga angående favoritfuzzen, använder ni den mest hemma eller i bandsituation?
Jag kan tycka det är väldigt svårt att använda i bandsituation eftersom de är inte så lätta/omöjliga att höra.


18 Oct 2019, 12:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
rifle wrote:
En följdfråga angående favoritfuzzen, använder ni den mest hemma eller i bandsituation?
Jag kan tycka det är väldigt svårt att använda i bandsituation eftersom de är inte så lätta/omöjliga att höra.

Rejäl volym på stärkaren, och/eller dra ner på gitarrvolymen ett snäpp (om det är typ Fuzz Face krets).


18 Oct 2019, 15:57
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Favorit-fuzzen?
Jag är i princip nybörjare på fuzz (trots att jag började spela i mitten av 80-talet). Har dock hunnit testa ett par fuzz face, ägt en Eric Johnson signature som lät grymt bra men som blev såld eftersom jag inte vill strula med batterier. Köpte senast en Dunlop Jimi Hendrix Gypsy Fuzz som verkar kompatibel med mitt övriga pedalbord och låter inspirerande”, vad tycker ni erfarna fuzz-användare om denna Dunlop-modell?


18 Oct 2019, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Favorit-fuzzen?
rifle wrote:
En följdfråga angående favoritfuzzen, använder ni den mest hemma eller i bandsituation?
Jag kan tycka det är väldigt svårt att använda i bandsituation eftersom de är inte så lätta/omöjliga att höra.



Stacka med boost-lik pedal efter fuzz funkar lysande för mig. Använder både klone och ep3-baserad booster enskilt eller tillsammans

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Oct 2019, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Lödde ihop en fuzz face med AC128 PNP enligt de vanliga scheman som cirkulerar och gjorde den med positiv ground.
När jag väl fick igång den så var det en väldigt snäll Fuzz när allt var ställt på gasen i botten men den lät väldigt trevligt och fick bra feeling.
Började mäta lite och får för högt på första transistorn och för lågt på andra i området kring 1,8V (samma värde på båda transistorerna) men fasiken vad trevligt den lät, instant ZZ top feeling.
Men nåt måste vara fel och efter en tid med felsökning så upptäckte jag att jag blandat ihop emiter och collectorn på båda transistorerna.

Om inget annat var fel så var det ett enkelt sätt att göra en fuzz snäll och låta ZZ top.

Tyvärr har jag demonterat allt nu och börjat om, undrar om jag kommer ångra mig och aldrig lyckas återskapa det soundet igen och det kommer bli en mytisk och ouppnåbar pedal för mig resten av livet :mrgreen:
Det första jag ska göra då den nya är färdiglödd är att byta plats på emiter och collector och se om det blir samma goa ljud.


21 Nov 2019, 16:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
rifle wrote:

Tyvärr har jag demonterat allt nu och börjat om, undrar om jag kommer ångra mig och aldrig lyckas återskapa det soundet igen och det kommer bli en mytisk och ouppnåbar pedal för mig resten av livet :mrgreen:
Det första jag ska göra då den nya är färdiglödd är att byta plats på emiter och collector och se om det blir samma goa ljud.

Köp en byggsats till och löd den "fel", så har du båda :D


21 Nov 2019, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Goran wrote:
rifle wrote:

Tyvärr har jag demonterat allt nu och börjat om, undrar om jag kommer ångra mig och aldrig lyckas återskapa det soundet igen och det kommer bli en mytisk och ouppnåbar pedal för mig resten av livet :mrgreen:
Det första jag ska göra då den nya är färdiglödd är att byta plats på emiter och collector och se om det blir samma goa ljud.

Köp en byggsats till och löd den "fel", så har du båda :D


Redan gjort :mrgreen:


21 Nov 2019, 17:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Trimpott var grymt så man kunde sänka tills fuzzen blev jättesnäll, shit vad nice ljud det blev då. Typ likadant som den felkopplade. Snäll fuzz är bäst i min smak. Blir tidiga Zz top tycker jag.


23 Nov 2019, 21:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
rifle wrote:
Trimpott var grymt så man kunde sänka tills fuzzen blev jättesnäll, shit vad nice ljud det blev då. Typ likadant som den felkopplade. Snäll fuzz är bäst i min smak. Blir tidiga Zz top tycker jag.

Styr trimpoten bias/spänning eller vad?


24 Nov 2019, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Förhastat slutsats det blev ej som den felkopplade.
Trimpotten är istället för 8,2kohm på ett fuzz face.
Jag är verkligen för snabb och otålig då jag provar :mrgreen:


24 Nov 2019, 14:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Favorit-fuzzen?
Mina tre favoriter just nu:

Fulltone 70 Big box.
Creepy Fingers silikon
Expresso FX Germanium Fuzz - NKT275

_________________
"Constipated people don't give a crap"


Last edited by persuader on 12 Dec 2019, 22:00, edited 1 time in total.



11 Dec 2019, 20:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
En fin samling!
Skaffa en Fender Blender också, till de riktigt räliga ljuden!


12 Dec 2019, 11:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.