View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:54



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Essentiella pedaler för ett pedalboard 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Essentiella pedaler för ett pedalboard
Ja vad tycker ni?
Vilka pedaler MÅSTE enligt er vara på ett pedalboard så man klarar de flesta situationerna? Olika pedalboard för olika musikstilar osv?
Nått som klarar allt, utan att bli allt för många?
Jag kan tänka mig whawha, booster, overdrive, distortion (typ för att vara "marshall in a box" ifall jag tvingas spela genom en fender..), reverb, nån slags modulation, stämapparat..

Åsikter o tips?


17 Dec 2018, 14:17
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Några olika ODs, low gain, smör o bröd gain, och solohäng. Stämpedal innan det. Möjligen boost pedal sist, med möjlighet att bryta in den i loopen om förstärkaren har det. Wah vill jag ha på golvet, före bordet.
Utöver detta kan man ha kompressor, delay/reverb och t.ex. tremolo eller annan liknande färgande effekt, men det känns inte som några måsten.

_________________
Image


17 Dec 2018, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
bra att höra, tycker själv att jag aldrig har användning för moduleringspedaler, men tänker att om man skulle ha enbart en - vilken skulle det vara?

Några olika ODs, low gain, smör o bröd gain, och solohäng..
low gain, när och varför ? boosta redan skitig rörhäck? ge crunch för "ren"stärkare, putta på smör o bröd gain (som är vad för nått och varför?)
o solohäng sen då, vilken?

själv tänker jag att en compressor kan vara sjysst när man vill ha mer häng utan mer dist för tex renare solon..


17 Dec 2018, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
SLA wrote:
bra att höra, tycker själv att jag aldrig har användning för moduleringspedaler, men tänker att om man skulle ha enbart en - vilken skulle det vara?


Zoom MS-50G!
Sen programmerar man in de modulationen/pedaltyp man önskar i följd, men BARA just EN pedal/minnesplats (Zoomen kan väldigt mycket mer, men det är onödigt i detta scenario).
Då har man en rejäl arsenal i storlek av en Boss-pedal, och de flesta låter absolut inte illa på något sätt.
Billigt i jämförelse med t ex Strymons alternativ.


17 Dec 2018, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
ja fan självklart en multipedal :)
https://www.4sound.se/gitarr/effekter/p ... oul-shiver
https://www.thomann.de/se/mooer_mod_factory_mkii.htm
https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer ... e-14319943
är väl också sjyssta alternativ


17 Dec 2018, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard

Fast Zoomen är svårslagen, plus att den också är en stämmare, spar plats det med.


17 Dec 2018, 16:03
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Delay kan man inte leva utan så helst två
OD också två av olika jävlaranamma grad
En dist
En booster eller annan pedal som puttar på
Såklart också en fuzz
Finns plats en optisk (ren) kompressor
Wah den klampar man på utanför pedalbordet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Dec 2018, 02:47
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
SLA wrote:
bra att höra, tycker själv att jag aldrig har användning för moduleringspedaler, men tänker att om man skulle ha enbart en - vilken skulle det vara?

Några olika ODs, low gain, smör o bröd gain, och solohäng..
low gain, när och varför ? boosta redan skitig rörhäck? ge crunch för "ren"stärkare, putta på smör o bröd gain (som är vad för nått och varför?)
o solohäng sen då, vilken?

själv tänker jag att en compressor kan vara sjysst när man vill ha mer häng utan mer dist för tex renare solon..

Low gain, antingen för att ge lite lagom skit i en rent ställd rörhäck. Jag brukar ställa mina förstärkare i ren kanal så att dom spricker marginellt, men med volym för att "höras" single string. Med en low gain ställd på kompnivå får jag lätt crunch även med ackordspel. Vissa förstärkare, t.ex. Olsson Club 40, får man ställa djävligt högt för att den ska spricka, vilket inte alltid funkar. Några favoriter för det är Wampler Plexi Drive, Carl Martin PlexiTone Low Gain och Klon Archer, eller vad den nu heter. Eller Honey Bee förstås!

Smör och bröd gain, mid gain som passar till det mesta utom ren metal, och styra mängden gain med gitarrvolymen. SHOD Deluxe, Wampler Pinnacle, Bogner La Grange m.fl. Beror på förstärkaren också.

Solohäng, mina favoriter just nu är Friedman Dirty Shirley och Xotic BB Preamp.

Det finns så djäkla många ODs, och många som kan funka inom flera användningsområden. Jag har haft väldigt många, har väldigt många, och favoriterna varierar.

Sen kan man förstås klara sig med vissa tvåkanalare, eller t.o.m. enkanalare, och få ut många gainnivåer, men det kräver mer koncentration på gitarrvolymen och anslaget, inte alltid att det funkar tillsammans med leadsång. enklare och säkrare att trampa på en förinställd pedal.

_________________
Image


18 Dec 2018, 10:34
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
SLA wrote:
bra att höra, tycker själv att jag aldrig har användning för moduleringspedaler, men tänker att om man skulle ha enbart en - vilken skulle det vara?

Några olika ODs, low gain, smör o bröd gain, och solohäng..
low gain, när och varför ? boosta redan skitig rörhäck? ge crunch för "ren"stärkare, putta på smör o bröd gain (som är vad för nått och varför?)
o solohäng sen då, vilken?

själv tänker jag att en compressor kan vara sjysst när man vill ha mer häng utan mer dist för tex renare solon..

Det brukar jag ställa "rena kanalen" för och dra ner på gitarrvolymen för rent komp. Lite hår och kompression på signalen vid full gitarrvolym.
JAg har några kompressorpedelar, men tycker att det är svårt att få rätt känsla i dom. Slutar oftast med att jag trampar bort kompressorn.

_________________
Image


18 Dec 2018, 10:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
kjelle o lillefar, misstänker att ni tänker rätt lika eller?
Har också hamnat på att ha mest gain/od/distpedaler på bordet,
en midhump typ ts, ds-1, (putta på stärkare eller pedalerna nedan)
en med mera rak frekvens typ boss bd-2, BoR, Timmy (för crunch lowgain)
en boost,
en highgain dist, i detta fall en Crunchbox
compressor har jag experimenterat med lite olika och har ingen just nu, men lutar åt en optisk MOEN Ulite Compressor.
Har haft en för länge sedan som jag dumt nog gjorde mig av med, funkade också fint som booster


18 Dec 2018, 10:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Japp Mooer optiska kompressorn är ren och bra och fuckar inte upp signalen genom färgning om man inte pressar med hög kompressionsgrad.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Dec 2018, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Jag har haft en jäkla massa pedaler, och har fortfarande ganska många kvar.
Har bestämt mig för att jag inte vill ha ett större pedalbord än 55x30, och det bordet har jag bestyckat med dessa pedaler.

Dunlop Crybaby
FoxRox Octron III
BlackVolt VFuzz
Analogman King Of Tone (med inbyggd buffer.)
Sonic Research TurboTuner

I effektloopen:
Eventide H9 + Aux switchar till den (3st)
TC Electonics BLD (Booster)

Men oftast är det bara pedalerna i loopen som används, då jag oftast tar all dist från stärkaren och varierar den med volymkontrollen på gitarren.
Därför har jag också två st mindre bord där utbudet varierar beroende på vad jag ska använda det till, men leadboost, delay och någon od eller fuzz brukar alltid finnas med.

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 Dec 2018, 11:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Ett bra delay tycker jag är ett måste. Kör idag på ett Catalinbread Belle Epoch, men MP DBD funkar oxå till det mesta.
Kompressor har jag lärt mig att uppskatta, för det tog ett tag att hitta rätt. Rätt för mig är en MXR Studio Compressor. Den ställer jag in på max attack och release, max input och sen rattar jag upp out till line level. Mer som en limiter alltså, men hjälper de rena ljuden att komma fram i bandsammanhang. Spelar betydligt mer rent nu tack vare den och låter gitarrernas egenljud komma fram mer. Sen ett par dirt-pedaler. Idag en Rat och en TS. Med detta klarar jag mig långt. Men ett tremolo, vibrato, wah, phaser och stämmare tar det längre.


18 Dec 2018, 14:50
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Wah
Tuner
Boost
OD

Självklart filtrerad/isolerad ström a Cioks.

Inget reverb, fuzz, och delay eller chorus,
sånt är för smaklösa/genuslösa ljudbojare utan hår.

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Dec 2018, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
FuriousFingers wrote:
Inget reverb, fuzz, och delay eller chorus,
sånt är för smaklösa/genuslösa ljudbojare utan hår.

:D
Alltså fuzz är ju ett måste om man vill föra ett helvetiskt oväsen.... med eller utan hår....


19 Dec 2018, 09:22
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Ordinationen för gitarrister är en till två nya fuzzar per år för den musikaliska hälsan :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Dec 2018, 10:01
Profile WWW

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
En pedal: OD med möjlighet att switcha mellan rhythm och lead med olika gain, output och eq (t ex Radial Tonebone Trimode).
Två pedaler: ovanstående plus ett delay med presets och inställningsmöjligheter (t ex Empress Superdelay).
Tre pedaler: här blir det lite svårt att uttala sig tvärsäkert... idag förmodligen Plus pedal från Gamechanger...


20 Dec 2018, 13:48
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Beror mest på om det är en ren förstärkare eller en channelswitcher.
Några pedaler är nästan alltid med på gig. Boost, overdrive och delay. Är inget fan av distpedaler men kan fungera om förstärkaren har ett bra rent grundljid med stort headroom.


21 Dec 2018, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
Jag måste ha en fuzz, en medium-gain drive och en vibe! Då hör man inte hur mycket det suger! :D


07 Jan 2019, 00:44
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Essentiella pedaler för ett pedalboard
haha :)
får pröva en fuzz nån gång o se om jag får nån nytta av den, ser inte det just bara, likväl vad gäller en oanvänd faser som bara finns.., tc electronics vibe har jag sett nån review på den verkar ju ball ändå..
har undrat över om nån modulation pedal kan vara bra o ha o varför, fase, flanger, chorus.. vibe?


07 Jan 2019, 10:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.