View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:20



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Ytterligare en fråga om pedalordning 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Ytterligare en fråga om pedalordning
Hej

Vet att det varit många frågor om i vilken ordning man skall placera pedalerna, vet också att det är bäst att pröva sig fram.
Tar dock en rövare och frågar ändå för jag är lite lat att söka svar.

Jag håller på att bygga om och utöka mitt pedalbord. Idag ser det ut såhär:

Wah wah -> Simble Overdrive -> King of Tone -> Katana Boost -> T-Rex reverb -> MXR Phase -> Boss Chorus -> Stärkare

Fråga 1, mår reverb bättre att vara sist i kedjan, upplever ibland ihop med speciellt KOT att den får lite fnatt och ökar själva effekten..svårt att förklara :oops:
Fråga två, Finns det någon gyllene regel för Fuzz, har aldrig haft någon men det skall dit en nu.
Och till sist, en delay pedal skall också dit, tänkte placera den efter overdrive och boost pedalen, men spelar det någon roll om den är före eller efter Chorus och Phase t.ex.

Tackar på förhand

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


28 Mar 2019, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Alltså, det finns inga klara regler för effektordning. Men för
att återkoppla till dina frågor:
Svar 1: Ja. appendix: kan vara koolt med modulationseffekter som chorus/phaser
efter.

Svar 2: Fuzz har man Först, från gitarren räknat. Om det är en riktig analog fuzz.
Det är alltså regeln. Sen ska man om man drabbas av inspiration eller leda bryta mot
den. Eller för vilken annan jävla anledning som helst.

_________________
Försvinn ur min åsikt


28 Mar 2019, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Finns inga fel är det tråkiga svaret... :D
Men det som är ”vanligast” - kanske för att det funkar bäst om man vill få ut max och ha mest flexibilitet är nog följande:
Sätt boosten direkt efter Wah i stället, då kan du även boosta drive-pedalerna. Flytta reverbet sist och tryck in delay precis framför det.

Lycka till!

Edit: missade Fuzzfrågan. Om din Wah är true bypass så kan du sätta fuzzen direkt efter den och prova hur det låter när du drar igång Wah Wah. Låter det skit så sätt Fuzz framför eller montera in en utgångsbuffer i wah, då kan du ha fuzzen efter.


28 Mar 2019, 15:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Uncle Fred wrote:
Alltså, det finns inga klara regler för effektordning. Men för
att återkoppla till dina frågor:
Svar 1: Ja. appendix: kan vara koolt med modulationseffekter som chorus/phaser
efter.

Svar 2: Fuzz har man Först, från gitarren räknat. Om det är en riktig analog fuzz.
Det är alltså regeln. Sen ska man om man drabbas av inspiration eller leda bryta mot
den. Eller för vilken annan jävla anledning som helst.


Tack för svar, nej tyvärr ingen riktig analog fuzz, en ibanez 850 mini ,får pröva mig fram helt enkelt.

Shoegazers Anonymous wrote:
Finns inga fel är det tråkiga svaret... :D
Men det som är ”vanligast” - kanske för att det funkar bäst om man vill få ut max och ha mest flexibilitet är nog följande:
Sätt boosten direkt efter Wah i stället, då kan du även boosta drive-pedalerna. Flytta reverbet sist och tryck in delay precis framför det.

Lycka till!

Edit: missade Fuzzfrågan. Om din Wah är true bypass så kan du sätta fuzzen direkt efter den och prova hur det låter när du drar igång Wah Wah. Låter det skit så sätt Fuzz framför eller montera in en utgångsbuffer i wah, då kan du ha fuzzen efter.


Tack! Ska testa att flytta boosten och flytta delay och reverb, så får vi se utfallet. Tack för tips!

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


28 Mar 2019, 15:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Jag tycker phaser låter fetare före allt som distar. I övrigt håller jag med Shoegazers A.

_________________
Mats


28 Mar 2019, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Kan vara rätt nice att ha reverb innan dist om man vill experimentera lite mer, men generellt "ska" det väl vara sist. Själv har jag en carlin-compressor sist så att jag kan fucka upp allt ljud totalt när jag känner fört. :D (fuzzen ligger först i min kedja dock, och har alltid gjort)


28 Mar 2019, 19:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Shoegazers Anonymous wrote:
Finns inga fel är det tråkiga svaret... :D

Hmm, mnja... Tråkigast är när alla låter likadant. Många ljud som idag är
etablerade skapades av typ misstag eller "av brist på att veta bättre".
Konventioner är inte heller så jälla ball eller kreativt att rätta sig efter.

_________________
Försvinn ur min åsikt


29 Mar 2019, 00:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Uncle Fred wrote:
Hmm, mnja... Tråkigast är när alla låter likadant. Många ljud som idag är
etablerade skapades av typ misstag eller "av brist på att veta bättre".
Konventioner är inte heller så jälla ball eller kreativt att rätta sig efter.

Som David Gilmour, kopplade sin wah fel, gitarr in i utgången, och det blev de berömda måsskriken.

En sak som ofta förbises är att ha en buffer i kedjan, om alla pedalerna är true bypass. Buffern kan vara en Boss-pedal e dyl som ju agerar buffer oavsett om den är på eller inte.
Själv har jag många pedaler i kedjan och har en buffer efter wah och fuzzar samt en booster sist i kedjan (ja man tappar nivå med många pedaler så boostern är alltid på).


29 Mar 2019, 10:04
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Goran wrote:
Uncle Fred wrote:

En sak som ofta förbises är att ha en buffer i kedjan, om alla pedalerna är true bypass. Buffern kan vara en Boss-pedal e dyl som ju agerar buffer oavsett om den är på eller inte.
Själv har jag många pedaler i kedjan och har en buffer efter wah och fuzzar samt en booster sist i kedjan (ja man tappar nivå med många pedaler så boostern är alltid på).


Precis vad jag satt och funderade på, om man skulle ha en buffer. Börjar dock bli trångt på pedalbordet, skulle behöva någon i litet format.

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


29 Mar 2019, 10:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Ftmch wrote:
Kan vara rätt nice att ha reverb innan dist om man vill experimentera lite mer, men generellt "ska" det väl vara sist. Själv har jag en carlin-compressor sist så att jag kan fucka upp allt ljud totalt när jag känner fört. :D (fuzzen ligger först i min kedja dock, och har alltid gjort)


Alla som har en carlin-kompressor förtjänar respekt. Sist dessutom 8)!

_________________
Försvinn ur min åsikt


29 Mar 2019, 13:43
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Uncle Fred wrote:
Ftmch wrote:
Kan vara rätt nice att ha reverb innan dist om man vill experimentera lite mer, men generellt "ska" det väl vara sist. Själv har jag en carlin-compressor sist så att jag kan fucka upp allt ljud totalt när jag känner fört. :D (fuzzen ligger först i min kedja dock, och har alltid gjort)


Alla som har en carlin-kompressor förtjänar respekt. Sist dessutom 8)!


Jag har 2st !!!:)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Mar 2019, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Uncle Fred wrote:
Alla som har en carlin-kompressor förtjänar respekt. Sist dessutom 8)!


Håller med! :D
(har nog dragit denna historia ett flertal gånger på bojen redan men det var när jag kontakade Albin på moodysounds och ville anlita honom för att bygga en Carlin-klon som han i sin tur fick tag på Carlin och hela den här reissue-grejen drogs igång, den kan man dra för barnbarnen när man blivit gammal..)


29 Mar 2019, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
MrBlues wrote:

Precis vad jag satt och funderade på, om man skulle ha en buffer. Börjar dock bli trångt på pedalbordet, skulle behöva någon i litet format.

Det finns buffrar som är små som mini-pedaler, och man kan sätta dem under pedalbordet (de ska ju alltid vara på).
Gör stor skillnad om man har flera pedaler och lång kabel till förstärkaren, när alla är true bypass och man kör utan någon pedal inkopplad.
Så fort en pedal är inkopplad agerar den som buffer, men de flesta har väl ett "clean" läge som används för t ex rent komp utan pedal inkopplad), då behövs en buffer.


31 Mar 2019, 08:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
MrBlues wrote:
Precis vad jag satt och funderade på, om man skulle ha en buffer. Börjar dock bli trångt på pedalbordet, skulle behöva någon i litet format.

Jag fick för flera år sen hjälp av en Bojare att göra en bufferkrets (enligt uppgift samma som i Klon Centaur), som jag enkelt lödde på plats i en od-pedal. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som gjorde den, men det är en lösning som inte tar någon extra plats.

_________________
Mats


31 Mar 2019, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
albert wrote:
Jag fick för flera år sen hjälp av en Bojare att göra en bufferkrets (enligt uppgift samma som i Klon Centaur), som jag enkelt lödde på plats i en od-pedal. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som gjorde den, men det är en lösning som inte tar någon extra plats.

Var nog jag, såvida den hade en liten låda med Hendrix - Axis bold-omslaget.
Man kan göra den väldigt liten, i princip bara så ström och tele-jacken får plats.


01 Apr 2019, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Goran wrote:
albert wrote:
Jag fick för flera år sen hjälp av en Bojare att göra en bufferkrets (enligt uppgift samma som i Klon Centaur), som jag enkelt lödde på plats i en od-pedal. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som gjorde den, men det är en lösning som inte tar någon extra plats.

Var nog jag, såvida den hade en liten låda med Hendrix - Axis bold-omslaget.
Man kan göra den väldigt liten, i princip bara så ström och tele-jacken får plats.

Kan det ha varit, men jag känner inte igen det där med lådan. Har ett vagt minne av att det var nån i norra delen av landet, men kan vara fel ute...

EDIT: Efter lite sökning hittade jag vem det var: "Före detta Gibson" och året var 2013.

_________________
Mats


02 Apr 2019, 11:56
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Angående recerb så beror det givetvis på vad man är ute efter. Vill man simulera naturlig rumsklang ska den givetvis vara sist i kedjan. Vill man ha det som kool effekt kan den ligga tidigare.

Ta t.ex. en klassisk ”blackface”-stärkare. I den blir effektkedjan: reverb -> tremolo -> dist (om man drar på lite). Det låter ju inte direkt fel...

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


02 Apr 2019, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Shoegazers Anonymous wrote:
Sätt boosten direkt efter Wah i stället, då kan du även boosta drive-pedalerna. Flytta reverbet sist och tryck in delay precis framför det.


Har alltid haft boost efter drive pedaler, trodde man liksom boostade signalen från overdrive pedalen. Har iofs låtit bra men kanske ska testa skillnaden på att sätta den framför.
Har inte kommit längre, väntar på lite kablar. Får tacka för all input!

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


03 Apr 2019, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Shoegazers Anonymous wrote:
Sätt boosten direkt efter Wah i stället, då kan du även boosta drive-pedalerna. Flytta reverbet sist och tryck in delay precis framför det.


Har alltid haft boost efter drive pedaler, trodde man liksom boostade signalen från overdrive pedalen. Har iofs låtit bra men kanske ska testa skillnaden på att sätta den framför.
Har inte kommit längre, väntar på lite kablar. Får tacka för all input!

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


03 Apr 2019, 15:00
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Boost
Wah
Od/Dist
Tuner
Effekter


Pronto!...allt annat är oseriöst och bör bestraffas med stegling.

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Apr 2019, 17:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
FuriousFingers wrote:
Boost
Wah
Od/Dist
Tuner
Effekter


Pronto!...allt annat är oseriöst och bör bestraffas med stegling.

Med risk att bestraffas hävdar jag att inget (som är i påläge) ska vara före en wah, såvida den är av vintage-typ.


03 Apr 2019, 20:15
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Risken med att ha boosten för OD är ju också att själva boostningen per automatik ger mer gain men relativt liten volymhöjning. Så det beror ju på vilken roll boostern ska ha, som i mitt fall som soloboost eller för att stacka och feta till OD.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


09 Apr 2019, 13:23
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
När man experimenterar med pedalordningen så tycker jag att åtminstone en sak framkommer väldigt tydligt, och det är att delay och reverb (i den ordningen) bör sitta i stärkarens FX-loop, om man vill ha ett klart och definierat ljud.


19 Apr 2019, 19:27
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Ett grundtänk från StewMac...

https://www.stewmac.com/How-To/Trade_Secrets/How_to_set_up_your_pedal_board_signal_chain.html?lac_guid=818bcf77-4d6c-e911-80ed-ecb1d775572a&utm_campaign=TS0330&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_content=TS0330_C_20190502

...kan vara en bra utgångspunkt.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 May 2019, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
lgs wrote:
När man experimenterar med pedalordningen så tycker jag att åtminstone en sak framkommer väldigt tydligt, och det är att delay och reverb (i den ordningen) bör sitta i stärkarens FX-loop, om man vill ha ett klart och definierat ljud.


Nja, säger jag. Beror helt på hur fx-loopen är konstruerad och hur mycket headroom din stärk har. Kör du stärken helt ren kan det i många fall låta bättre eller åtminstone lika bra som i en fx-loop.

Ta Hot Rod deluxe t ex. Ingen aning om hur fx-loopen är gjord men har aldrig fått den att funka bra. Däremot har den rena kanalen så mycket headroom att det går utmärkt att köra delay/reverb innan stärken.

Sen finns en uppsjö av klassiska stärkare utan fx-loop och där har man ju inget val...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


02 May 2019, 21:07
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
clapton71 wrote:
lgs wrote:
När man experimenterar med pedalordningen så tycker jag att åtminstone en sak framkommer väldigt tydligt, och det är att delay och reverb (i den ordningen) bör sitta i stärkarens FX-loop, om man vill ha ett klart och definierat ljud.


Nja, säger jag. Beror helt på hur fx-loopen är konstruerad och hur mycket headroom din stärk har. Kör du stärken helt ren kan det i många fall låta bättre eller åtminstone lika bra som i en fx-loop.

Ta Hot Rod deluxe t ex. Ingen aning om hur fx-loopen är gjord men har aldrig fått den att funka bra. Däremot har den rena kanalen så mycket headroom att det går utmärkt att köra delay/reverb innan stärken.

Sen finns en uppsjö av klassiska stärkare utan fx-loop och där har man ju inget val...

Matte


Intressant, och jag tror dig. Jag uttalar mig utifrån att i nutid ha prövat endast med Mesa Lonestar, Electra dyne och TC-100 samt en Friedman BE-100. På dessa verkar alltså loopen vara den enda funktionella lösningen för delay och reverb. Fast det är synd att använda reverbpedal till Lonestar och Electra dyne för deras inbyggda reverb låter helt fantastiska.

Men när det gäller förstärkare utan loopar finns det också alternativ, att välja bort den typen av förstärkare! :mrgreen:


04 May 2019, 00:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Ytterligare en fråga om pedalordning
Tack för feedback, så här blev det. Inte riktigt hundra på Katana´n, före eller efter Analogman och Simble. Men kör på detta så länge.
Toapappret är bara så inte pedalerna skall fastna med jag testar :oops:

Nu ska kabeldragningen snyggas till, sedan tipp topp. Förvånad, alla grejor är helt knäpptysta nu, inget brus och sprak.


Image

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


09 May 2019, 15:20
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.