View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:39



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Rödvinsdränkta pedaler! 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Rödvinsdränkta pedaler!
Hej! Spelade på en liten krog i lördags och det slutade inte så bra! I ett obevakat ögonblick efter giget så har någon överförfriskad person spillt rödvin över mitt pedalbord! Torkade bort så mycket jag kunde när jag såg det! Hjälpte inte så värst mycket, för idag på repet så funkade inte min Turbostämmare. Min One Control Honey Bee var väldigt låg output på, och min Flashback smäller när jag trycker on- off!
Har plockat isär stämapparaten och torkat rent, men funkar inte ändå. Är det kört med pedalerna? kan det vara någon ide att försöka blåsa rent med en hårtork? Alla förslag är välkomna!


27 Jan 2020, 23:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
Är ingen expert,men sunt förnuft säger att du ska torka bort resterna så gott det går och sen ösa på med elektronikrengörning.
Vrid på alla pottar och tryck på alla omkopplare så rengörningen går in bra.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


28 Jan 2020, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
REN sprit (inte vodka dådå :lol: ) brukar funka bra att skölja elektronik med, det torkar snabbt ur. T-röd lämnar rester men kan vara nödlösning om inget annat funkar. Jag har t o m sköljt elektronik med kranvatten och sedan snabbtorkat med hårfön/element. Vin/drinkresterna innehåller säkert saltrester som ställer till det i pedalerna och måste bort snabbt.
Är lite skeptisk till elektronikspray som brukar funka ett tag sedan suger det åt sig dammpartiklar.
EDIT: Plast o gummi brukar inte gilla sprit.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


05 Feb 2020, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
Funkar isopropanol? Det har jag på senare tid använt till rengöring av allehanda kladdiga grejor där vanligt vatten inte biter. Avdunstar snabbare än man hinner säga "isopropylalkohol" som det också heter. Har dock aldrig använt det till elektronik.

Finns på apotek och hos Kjell & co


05 Feb 2020, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
Vatten och diskmedel funkar. Gäller bara att det får torka ordentligt.


06 Feb 2020, 09:39
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
Ska du köra på lite tyngre grejer och kanske chansa så är startgas/startspray ett ypperligt rengörningsmedel.
Dunstar fort,men för att gardera så blåser du försiktigt för att skynda på avdunstningen.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


06 Feb 2020, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
lpstd wrote:
Funkar isopropanol? Det har jag på senare tid använt till rengöring av allehanda kladdiga grejor där vanligt vatten inte biter. Avdunstar snabbare än man hinner säga "isopropylalkohol" som det också heter. Har dock aldrig använt det till elektronik.

Finns på apotek och hos Kjell & co

Det är ju just det som elektronikreparatörer brukar använda för att tvätta kretskort. Det som rekommenderas för att tvätta bort flux också.


10 Jun 2020, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
Isopropanol finns på macken. Kallas E85. Blir lite billigare per liter. Fanns förut(?) som tillsats för att förhindra isbildning.Kallas K-sprit.


19 Sep 2022, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Rödvinsdränkta pedaler!
rudmark wrote:
Isopropanol finns på macken. Kallas E85. Blir lite billigare per liter. Fanns förut(?) som tillsats för att förhindra isbildning.Kallas K-sprit.
Jag är usel på kemi, men E85 är etanol, vilket också förekommer i de drycker som Systembolaget säljer. De har olika kemisk formel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isopropanol

https://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol


20 Sep 2022, 13:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.