View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:39



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fuzz med förhinder... 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Fuzz med förhinder...
Som den newbie jag är gällande fuzz är jag i behov av lite guidning. Med en noname ”väggvårta” matade jag en Morgan NKT275 som jag nyligen impulsköpt.

Signalkjedja: Fender Nocaster —- Morgan NKT275 —- Tone King Falcon

Istället för himmelska fuzztoner FÖRVIRRING. Så fort jag aktiverade fuzzen kom ett störande brum som ökade när jag vred på pedalrattarna (fuzz & vol). Provade även att skifta mellan stärkarens tre olika voicing-lägen (Rhythm, Tweed & Lead), lika illa. Bytte ”väggvårta” till en från Digitech, nu ändrade oljudet (det störande brummet) karaktär och blev mer högfrekvent, fortfarande lika störande. När jag vred ner volympoten på gitarren ökar volymen på oljudet. Som sagt nybörjare i fuzz-land och förmodligen blir det ett kortvarigt besök.

Vill minnas att jag hört att fuzzar är lynniga tingestar som är kräsna gällande vad de matas med. Hade inte tillgång till mina strömburkar, Voodoo Lab PP2+ och Strymon Ojai vilka båda får anses spela i en högre division än tidigare nämnda ”väggvårtor”. Men är det så enkelt att det är en kräsen fuzz eller finns här en gravad hund och problemet kanske är ett fel som är trasigt?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Oct 2020, 00:49
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fuzz med förhinder...
Hur låter den med batteri?
Många fuzzar är känsliga och tar upp störningar från trafot.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


31 Oct 2020, 01:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fuzz med förhinder...
Det är inte så att den ska ha omvänd polaritet på strömförsörjningen?

_________________
Mats


31 Oct 2020, 17:23
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fuzz med förhinder...
albert wrote:
Det är inte så att den ska ha omvänd polaritet på strömförsörjningen?


Verkar inte så...

Regular Power Input
A common issue with replica fuzzs like this is that they require odd power supplies. The NKT275 just uses your standard 9V power supply however so you can really easily set this up with your pedalboard, no adaptors or separate power supplies needed.

...ska fixa ett batteri och testa med.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Oct 2020, 18:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fuzz med förhinder...
Ökar brummet även när du vrider ner gitarrvolymen till noll? Annars brukar brum som uppstår mellan en volymkontroll och efterföljande steg öka när man sänker volymen till hälften för att sedan minska igen när den går mot noll. Detta för att i både max och noll ser brumkällan låg impedans till jord. I maxläge via utgångsimpedansen i detta fall gitarrmicken som är betydligt lägre än när volymen står på hälften.

_________________
Johan Hansson


02 Nov 2020, 11:00
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fuzz med förhinder...
[quote="Tubis"]Ökar brummet även när du vrider ner gitarrvolymen till noll? Annars brukar brum som uppstår mellan en volymkontroll och efterföljande steg öka när man sänker volymen till hälften för att sedan minska igen när den går mot noll. Detta för att i både max och noll ser brumkällan låg impedans till jord. I maxläge via utgångsimpedansen i detta fall gitarrmicken som är betydligt lägre än

Ja, brummet ökar när jag vrider ner gitarrvolymen.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Nov 2020, 23:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fuzz med förhinder...
När jag kollar på schemat på fuzz face(hittar inget på aktuell pedal) ser jag två saker. 1. Den har en motkoppling mot gitarren vilket gör att brum som bildas längre in i kretsen likt förbannat påverkas av gitarrvolymen. 2. Den har ingen filtrering av inkommande DC så även kabeln mellan DC adapter och pedal kan plocka upp skit från omgivningen även om adaptern är rippellfri. Som sedan utan broms förstärks i pedalen.

_________________
Johan Hansson


03 Nov 2020, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fuzz med förhinder...
Marshall wrote:
Hur låter den med batteri?
Många fuzzar är känsliga och tar upp störningar från trafot.

De allra flesta strömkällor ger störningar i fuzzar, testa med batteri som sagt.
Om brum även med batteri så är det fel på fuzzen.
Ja fuzzar brummar i sig pga mängden gain, och det får man leva med.


Last edited by Goran on 05 Nov 2020, 20:38, edited 1 time in total.



05 Nov 2020, 14:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fuzz med förhinder...
Det finns ju inga tekniska hinder för att konstruera en fuzz som inte brummar. Utan enbart förstärker det brum som eventuellt kommer från gitarren vilken ju inte beror på fuzzen. DC går att filtrera tämligen lätt. Jag tror inte en fuzz utan DC-filtrering på DC-ingången går igenom CE märkning ens pga att den då kan plocka upp störningar som den sedan förstärker och sänder ut och därmed inte håller EMC standard.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2020, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fuzz med förhinder...
Tubis wrote:
Det finns ju inga tekniska hinder för att konstruera en fuzz som inte brummar. Utan enbart förstärker det brum som eventuellt kommer från gitarren vilken ju inte beror på fuzzen. DC går att filtrera tämligen lätt. Jag tror inte en fuzz utan DC-filtrering på DC-ingången går igenom CE märkning ens pga att den då kan plocka upp störningar som den sedan förstärker och sänder ut och därmed inte håller EMC standard.

Fuzzen i fråga är ju en Fuzz Face i grunden, den ”usla” kretsen är ytterst petig med allt, t ex pickuper, kabel från gitarren, placering i kedjan, nämnda strömkälla mm.
Men kretsen låter fantastiskt, om man matchat transistorerna, och ljudets karaktär kan ändras dramatiskt med gitarrens volympot. En sanslöst organisk fuzz, trots att den har sina negativa bieffekter.


05 Nov 2020, 21:18
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fuzz med förhinder...
Aarrgghh... äntligen helg! 9V-batteri införskaffat, ”fin-strömmen” hemma så i helgen blir det (troligtvis) av, återkommer med fakta i målet...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


13 Nov 2020, 16:03
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fuzz med förhinder...
Har inte testat med min Voodoo Lab PP2+ eller min Strymon Ojai R30 dock har jag testat med batteri och tja... nu börjar jag ana tjusningen med fuzz, underbar liten tingest. Innehar inte svart bälte i att beskriva ljud så jag hoppas att det är ok med Goran att jag lånar hans ord ”...kretsen låter fantastiskt, om man matchat transistorerna, och ljudets karaktär kan ändras dramatiskt med gitarrens volympot. En sanslöst organisk fuzz...” Med tanke på det lyckliga utfallet med batteri som strömkälla är det väl inte en alldeles orimlig tanke att den ”väggvårta” jag ursprungligen använde inte var kompatibel med den lynniga fuzzbesten, kan bara be en stilla bön att VLPP2+ eller Strymon Ojai R30 inte ställer allt på ända.

Nu är jag rädd för att det kan bli en riktigt dyr odyssé att testa fuzzpedaler. :mrgreen: 8)

Morgan NKT275 Germanium Fuzz, eller snarare Joe Morgan själv har fått ta emot en del kritik gällande hur han framställer NKT275-trissorna. Oavsett vad som är sant eller falskt kan jag konstatera att jag gillar det den här pedalen gör.

Läs i länken https://www.premierguitar.com/articles/ ... uzz-review

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


30 Nov 2020, 23:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.