View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:08



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Smooth-igaste leadpedalen? 
Author Message

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Smooth-igaste leadpedalen?
Jag är på jakt efter en smooth, sjungande leadpedal med gött crunch om andan faller på.
Hotroddad Marshall mer än Mesa Boogie är nog preferensen om det säger något.

BE-OD har testats, den upplever jag har det där fizzet jag inte gillar (som en V30 typ, samma fizz), men rätt grundkaraktär.

Jag har låst en smula på JHS AT+, eller Angry Charlie - båda låter svinbra via youtube - är de lika bra i verkligheten in i en tweedstärk?

/J


08 Nov 2020, 16:33
Profile

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Angry Charlie är ju min favoritpedal för hemmaspel in i en Fender champ SF. Funkar finfint till humbuckers men så värst smooth skulle jag väl inte säga att jag upplever den som.
Har du tillgång till en Rothwell switchblade så kan den vara värt en test, den minst fizziga distpedal jag provat.
En annan pedal som ibland funkar fantastiskt bra, och ibland inte, är Boss OD-3, sett till pris begagnat är den ju HELT lysande.
Ovanstående gäller in i helt rena förstärkare.
När jag stressar mina Marshall 18 och 20w i repan tycker jag Boss DS-1, vanlig TS-9 och Thorpy The Veteran Funkar kanon, ibland glimtar även Fulltone OCD till men den är ibland svårare att få till av någon anledning.

En liten varning kan vara på sin plats. Jag är en fullständig amatör vars åsikter kring ljud ibland skiljer sig väldigt mycket från andras, såpass mycket att jag ibland misstänker att jag är gravt hörselskadad.


09 Nov 2020, 19:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Folkesson Raptor

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


09 Nov 2020, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Tweedstärk, alltså? Ställd helt ren eller vid break-up? Du kanske har någon bra od som du kan stacka med nåt annat? Jag upplever det som lättare att kontrollera om jag stackar flera istället för att köra från en- allt påverkas av hur du ställer grundljudet/stärken.

Om du vill köra high gain från en pedal så skulle jag kika på någon som har bra eq, tex JHS AT+ som du nämner. Eller MI Audio Super Crunch ( som är den pedal som JHS AT grundar sig på).

Matte

_________________
the older I get, the better I was


10 Nov 2020, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
be-od har jag också testat och tyckte väl lika som du om den, efter en massa youtubande o forumkoll så valde jag mellan att bygga en JHS Angry Charlie eller en AT, blev AT:n och den levererade allt som BE-OD inte kunde.
Klar favoritpedal och den absolut bästa highgainpedal jag spelat på.


11 Nov 2020, 15:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Det landar en Angry Charlie (v3) hemma ikväll - det blir spännande att testa, om den låter sådär bra som den verkar göra.

Peavey Classic 30 är stärken ifråga, och det finns en Maxon OD-9 på bordet som har brukats mest för att tighta till od-kanalen på Peaveyn.
Tanken är väl att ha ett grundljud inrattat som är precis på väg att spricka, ha en TS att skjuta på med för lite extra - och ha mer överstyrda ljud från AC:n.

Sneglar på något annat för ett snyggare ljud från stratan, stärken är ok i sig, TS tycker jag blir för middigt, och jag tappar för mycket botten.
Så det lutar åt något klon-aktigt där anar jag...


12 Nov 2020, 15:01
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Låter som om du har det mesta som behövs. Du kommer vilja ha ts:en för vissa grejer när du baserar din dist på AC. Nu får du ju även möjligheten att köra AC lite crunchig o sedan boosta den med ts:en, kommer bli grymt för vissa grejer.
Det enda du behöver nu är en mer transparent od som även reagerar bra på en ts, eftersom du då kan boosta din Ac med en tx bluesdriver/od-3 (en bluesbreaker klon är min favorit här ) och sedan putta på denna i sin tur med en ts eller compressor.

Återkoppla hit o berätta om vad du tycker om AC:n :)


12 Nov 2020, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
lampic wrote:
Låter som om du har det mesta som behövs. Du kommer vilja ha ts:en för vissa grejer när du baserar din dist på AC. Nu får du ju även möjligheten att köra AC lite crunchig o sedan boosta den med ts:en, kommer bli grymt för vissa grejer.
Det enda du behöver nu är en mer transparent od som även reagerar bra på en ts, eftersom du då kan boosta din Ac med en tx bluesdriver/od-3 (en bluesbreaker klon är min favorit här ) och sedan putta på denna i sin tur med en ts eller compressor.

Återkoppla hit o berätta om vad du tycker om AC:n :)


Snabbtestat hemma nu - den låter nog precis som man kan tänka sig, det är ett rätt tjockt marshalljud.
Kanske inte fullt så användbar på full gain, efter klockan ett blir det mest fuzzigare.
Vill man ha klippet kvar i attacken skall man hålla sig runt halvvägs.

Peaveyn gillade inte den här pedalen på gainkanalen, den fick tuppjuck helt och fuzzade ur totalt även med pregain på 1-2, klart udda.
Men på rena kanalen funkar det kanon.

Med en TS framför funkar den kanon, men jag kommer behöva en mera modern pedal framöver, trodde jag skulle klara mig med den här.
Den når till klassisk hårdrock, men inte längre än så. :D


12 Nov 2020, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
sjysst, jo det är ofta så med "amp in a box" pedaler, de vill köras genom en ren kanal och ofta är full ställ på dem inte alltid det snyggaste, men det har jag också tyckt bland de flesta rörstärkarna, ofta blir det snyggare att inte ha gain på fullt och istället blanda in en od-pedal framför.
Min AT fungerar dock väldigt bra på fullt också, vilket är lite ovanligt annars.men det är samma där som med din AC, Marshall hårdrock/brown sound men inte Metal..
Andra får komme med tips på bra metalpedaler för där har jag ingen superkoll precis, lycka till!


13 Nov 2020, 09:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Classic 30 har ju en så bra gainkanal, så varför inte köra en bra OD framför den istället? Eller gillar du inte gainljudet i Peaveyn?

_________________
Mats


15 Nov 2020, 02:35
Profile

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
albert wrote:
Classic 30 har ju en så bra gainkanal, så varför inte köra en bra OD framför den istället? Eller gillar du inte gainljudet i Peaveyn?


Just nu är det ett dilemma, distpedaler funkar bara genom rena kanalen (planen var att köra de genom en lätt skitig stärk), och den rena kanalen börjar på 110 dB...så en broms kommer bli nödvändig om jag skall behålla AC:n.

Classic 30 har ett jobbigt diskantsprill som är direkt osnyggt, karaktären på gainkanalen är helt ok bortsett från den fula diskanten, det blir bättre med en ts framför, men den är fortfarande osnyggt nasal och skrikig, och TS:en kapar för mycket botten för min smak (så jag sneglar på något åt Timmyhållet kanske).

Jag skall börja med att peta i en G12T75 (min personliga favorit), får se hur det ändrar karaktären. :)


16 Nov 2020, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
märkligt med en ren kanal som spelar så högt..vitsen att köra en ren kanal och få disten från pedaler är ju att kunna spela på vilka volymer som passar än. är ju en klassiker för alla som baserar sina ljud på pedaler att köra tex nån fenderstärkare och pedaler för att få sina marshall, vox, mesa ljud osv.

Att köra stärkaren halvskitig och boosta till högre dist kräver att man verkligen gillar grundljudet. Vad är ditt ljudideal ?
För mig var crunchidealet marshallljuden från tidiga ac/dc. så då var valet enkelt egentligen, men tog mig genom mängder med stärkare innan jag fick tag på gammal jmp topp.
är det gammal marshall du hör i huvudet som ditt idealljud så bör du nog skaffa en sån.. o då menar jag inte de nyare dsl (har testat, gillade inte) utan de äldre enklare kretsarna.
Tycker dock jcm900:an var rätt skaplig o den är inte så dyr som kombo heller o fortfarande ganska välbyggd.
Prövade origin20 combon men hade inget behov av den, men ljudet var helt rätt, bra med pedaler också..men spelar väldigt rent så boosta för dist kan sticka iväg i db. ljudet var dock riktigt bra, inget som störde och kändes fel o fult, stack ut osv, bara riktigt old school marshall ljud.


16 Nov 2020, 09:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
lampic wrote:
märkligt med en ren kanal som spelar så högt..vitsen att köra en ren kanal och få disten från pedaler är ju att kunna spela på vilka volymer som passar än. är ju en klassiker för alla som baserar sina ljud på pedaler att köra tex nån fenderstärkare och pedaler för att få sina marshall, vox, mesa ljud osv.

Att köra stärkaren halvskitig och boosta till högre dist kräver att man verkligen gillar grundljudet. Vad är ditt ljudideal ?
För mig var crunchidealet marshallljuden från tidiga ac/dc. så då var valet enkelt egentligen, men tog mig genom mängder med stärkare innan jag fick tag på gammal jmp topp.
är det gammal marshall du hör i huvudet som ditt idealljud så bör du nog skaffa en sån.. o då menar jag inte de nyare dsl (har testat, gillade inte) utan de äldre enklare kretsarna.
Tycker dock jcm900:an var rätt skaplig o den är inte så dyr som kombo heller o fortfarande ganska välbyggd.
Prövade origin20 combon men hade inget behov av den, men ljudet var helt rätt, bra med pedaler också..men spelar väldigt rent så boosta för dist kan sticka iväg i db. ljudet var dock riktigt bra, inget som störde och kändes fel o fult, stack ut osv, bara riktigt old school marshall ljud.


Jag är också åt det brittiska hållet, och behöver något som löser allt från snygg bluesig ton med stratan till pudelrock.
Grundtonen i Peaveyn är faktiskt riktigt bra, den låter mer Marshall än Fender - så det blir intressant att testa med en annan högtalare i (det som sitter verkar inte få kärlek av någon).
Att den är så jäkla högljudd på rena kanalen är en huvudvärk - det är väl bara att hänga på en loadbox så är det löst, det kan ju ge andra fina effekter med på köpet.

Det skulle vara perfekt att få testa ett gäng olika pedaler för att se om det går att få till, jag gillar stärken, den behöver rätt knuff - man skulle behöva släpa med den till 11:an och nörda en förmiddag. :D

Revv G3 är nog mitt ideal för modern gain, och Klon / Timmy verkar leverera det jag gillar för strator.


17 Nov 2020, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
jag löste det i en combo med origin20:an, den har inbyggd attenuator och jag tror en ny sån går på mindre än din peavey30 begagnat, faktiskt ett bra bygge också. Du borde testa.
Har själv testat några kombos av annat märke, bla orange rocker 30 (deras mest "marshallliknande") och just grundljudet var aldrig helt rätt.. tills jag prövade origin20:an då.
Rekommenderar att du försöker testa dig igenom lite olika combos, ibland kommer man inte undan det att grundljudet helt enkelt inte är helt rätt för en och man kan liksom inte skruva sig förbi det.. Peaveyn har jag aldrig haft så jag kan inte säga mycket om den, men prövade för många år i en butik och då kändes den inte rätt i gainkanalen för mig.

När det gäller combos idag är jag lite nyfiken på Blackstars HT 20R.
och varför inte en BOSS katana 100. Gillade 50-wattaren (men den var vid tillfälle för tyst för mina behov) och de saker jag saknade verkar finnas i 100-wattaren..inkl presens kontroll.
Tar även pedaler bra, vilken men dock knappt behöver..

Annan högtalare blir ju spännande, är ju en stor del av ljudet helt klart!!


17 Nov 2020, 10:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
lampic wrote:
jag löste det i en combo med origin20:an, den har inbyggd attenuator och jag tror en ny sån går på mindre än din peavey30 begagnat, faktiskt ett bra bygge också. Du borde testa.
Har själv testat några kombos av annat märke, bla orange rocker 30 (deras mest "marshallliknande") och just grundljudet var aldrig helt rätt.. tills jag prövade origin20:an då.
Rekommenderar att du försöker testa dig igenom lite olika combos, ibland kommer man inte undan det att grundljudet helt enkelt inte är helt rätt för en och man kan liksom inte skruva sig förbi det.. Peaveyn har jag aldrig haft så jag kan inte säga mycket om den, men prövade för många år i en butik och då kändes den inte rätt i gainkanalen för mig.

När det gäller combos idag är jag lite nyfiken på Blackstars HT 20R.
och varför inte en BOSS katana 100. Gillade 50-wattaren (men den var vid tillfälle för tyst för mina behov) och de saker jag saknade verkar finnas i 100-wattaren..inkl presens kontroll.
Tar även pedaler bra, vilken men dock knappt behöver..

Annan högtalare blir ju spännande, är ju en stor del av ljudet helt klart!!


Jag har kört en DSL20CR, och den hade ett ljud, men saknade något, svårdefinierat.
Samma med Peavey MH6505 och en Blackstar HT5RMk2 - båda genom en V30 - det blev aldrig rätt.

Men...jag brände fikapausen på att pilla i G12T75:an i Peaveyn - och JÄVLAR...det är precis det ljud jag sökte, arg Marshall med kärna, klipp i attacken, inget luddigt fizz, och med precis rätt topp utan att bli skrilligt.
Testade bara som snabbast med den gitarr som lät sämst, och det är precis klockrent, modern AC/DC till metal finns där.

Enda pedalen - en Maxon OD-9 på klassiskt manér, full volym, noll gain. Och pre på klockan 2 på Peaveyn.

Otroligt vad mycket högtalaren gör, och hur kass Peaveys Blue Marvel är - en G12T75 får man nästan gratis numera...


17 Nov 2020, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Fan så kul!!
har aldrig gillat v30 högtalarna...tänk om jag testat att köra rocker 30:an med 75:or..satan..samma med dsl40:an jag hade, gillade inte. å så är ju detta ändå klart som korvspad, nått man ändå vet nånstans..

Nu får du mig sugen på en classic30, tycker de ser så coola ut o folk gillar ju dem till mycket.

ska se mig om efter en 75:a o ha liggande för säkerhets skull :)


17 Nov 2020, 12:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
lampic wrote:
Fan så kul!!
har aldrig gillat v30 högtalarna...tänk om jag testat att köra rocker 30:an med 75:or..satan..samma med dsl40:an jag hade, gillade inte. å så är ju detta ändå klart som korvspad, nått man ändå vet nånstans..

Nu får du mig sugen på en classic30, tycker de ser så coola ut o folk gillar ju dem till mycket.

ska se mig om efter en 75:a o ha liggande för säkerhets skull :)


Jag shoppade en här - supertrevlig tjomme, högtalare i nyskick från en Marshall 1960.

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 4669948879

Det är samma här, det är en skitsnygg stärk, och nu när det låter helrätt... :)


17 Nov 2020, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
stort grattis!!
o jag får fundera på att ändå skaffa facebook..


17 Nov 2020, 12:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
lampic wrote:
stort grattis!!
o jag får fundera på att ändå skaffa facebook..


Jag kan förmedla kontakten om du är sugen (han vill ha 400:- /st, har 2 kvar, plus ev frakt).

Halvtaskig kamerafilm (den verkar bäst på att fånga strängljud micken...det var tämligen starkt påställ i kontoret på lunchspelandet).

https://www.instagram.com/p/CHsKyNYjprM ... _copy_link

Vansinnigt lyft för stärken, det där är rätt in med pre på halv 3 sisådär (med ett kort rumsreverb via fenders marine layer) och snälla PAF-mickar (DiMarzios 36th ann.).
Helt plötsligt så är det skitkul att veva gamla AC/DC-låtar igen. :D


17 Nov 2020, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
holy shit vilket fett bra ljud o lir, man blir sugen o starta stärkaren. Man kan fan inte tro att det är en liten peavey!!
Riktigt gött Marshall growl tycker jag, blev tvungen att starta upp marshallen bara för det o riffa lite ;D
Jag skaffade ett facebokkonto nu så det är lugnt, frågan är om han är sugen på att skicka ner till lund bara, men det ger sig. Har ännu ingen liten combo o slänga in den i.


17 Nov 2020, 15:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Tänkte inte på att nämna det innan.. om den högljudda rena kanalen..
Om du använder ac: för dist så kan du även använda den för att få ner volymen. Använd Ac:n som din mastervolym.
Dvs din rena kanal kommer bara agera poweramp. Din ac agerar preamp och sen kan du boosta ac:n med andra pedaler för mer dist.. eller för ac/dc en compressor så du får det crunchiga ljudet med häng


22 Nov 2020, 10:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Oct 2020, 10:51
Posts: 33
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Uppdatering i fallet.

Peavey Classics gainkanal låter Angus rakt av (med en G12T75, den gjorde all skillnad), med en TS framför så når man lite längre.

Tillskott på bordet - REVV G4 in i rena kanalen på Peaveyn.

Herrejösses :shock:

Det låter som 80-talet låter i mitt huvud, allt från arg JCM800 och beyond.
Funkar bra för solospel gör den med (nu saknas delay, det skall in ett Carbon Copy på bordet).

En mjukare OD behövs, en Sweet Cream så länge kanske...


26 Nov 2020, 18:58
Profile

Joined: 14 Oct 2020, 11:21
Posts: 7
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Boss HM2 är ju smooth. David Gilmour har kört den, finns många andra. Bara att använda rattarna på den :-)


28 Sep 2021, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Jag köpte TC Cinders och uppskattar att den just kan gå från knappt märkbar, smooth lead ton till nästan fuzz ! Allt kan sen fjärrstyras med gitarrens volymkontroll!
Men det faktum att den är billig och är en bär-inger produkt så lär nog inte många ens testa den!

_________________
pudas


16 Oct 2021, 09:29
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Bara testa sig fram. Mitt senaste lilla pedalbord krävde laborerade med ett trettiotal pedaler. Det är så många faktorer som påverkar inte minst sätt att spela på så köp och byt massor det är därför kardborre uppfanns :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


16 Oct 2021, 12:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Husabuse wrote:
Uppdatering i fallet.

Peavey Classics gainkanal låter Angus rakt av (med en G12T75, den gjorde all skillnad), med en TS framför så når man lite längre.

Tillskott på bordet - REVV G4 in i rena kanalen på Peaveyn.

Herrejösses :shock:

Det låter som 80-talet låter i mitt huvud, allt från arg JCM800 och beyond.
Funkar bra för solospel gör den med (nu saknas delay, det skall in ett Carbon Copy på bordet).

En mjukare OD behövs, en Sweet Cream så länge kanske...

Kul att du gillar hur det blev! Peavey Classic 30 (och 50) har en gainkanal som liknar Marshall 2203/2204 men som filtrerar bort betydligt mer bas/låg mid från början. Därav att den kan upplevas som "kall" och toppig med extra distpedal som också skär i basen. Den kanalen är lätt att få varmare och mer "tjong" genom att filtrera lite annorlunda.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 Mar 2022, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Smooth-igaste leadpedalen?
Axewall wrote:

Kul att du gillar hur det blev! Peavey Classic 30 (och 50) har en gainkanal som liknar Marshall 2203/2204 men som filtrerar bort betydligt mer bas/låg mid från början. Därav att den kan upplevas som "kall" och toppig med extra distpedal som också skär i basen. Den kanalen är lätt att få varmare och mer "tjong" genom att filtrera lite annorlunda.


Host, host, nu får du nog kolla schemat lite extra, för det är tvärtom vad du säger. En Peavey Classic 30 har mer fullfrekens än en 2203:a :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Mar 2022, 22:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.