View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:20



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Kompressor-pedal som inte softar till ljudet 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Letar efter en kompressor till high gain solospel. Har ägt några stycken bla Xotic SP-compressor och någon Diamond-kopia. Men alla softar till ljudet för mycket. Tar bort bettet och ja det blir mjukt och luddigt eller hur man ska beskriva det Blir lite som att gå från nya stålsträngar till dåliga coated. Runt och icke snärtigt i klangen (gäller både bas och diskant med bla SP-kompressorn). Jag vill inte att ljudet skall påverkas utan bara ha den komprimerande effekten. Detta brukar funka rätt bra i studiomiljö dvs digitalt i datorn, eller t.o.m med Kempern. Så det borde ju finnas något i pedalväg kan man ju tycka. Har testat hemma hos någon extremt snabbt en Suhr KOJI, som verkade lovande. Åsikter om den eller andra förslag?


14 Jan 2021, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Skaffade just en vanlig Boss CS-2 (dvs. den blå med 3 rattar). Den har förutom volymkontroll också rattar för Attack och Sustain. Med attackratten går den alldeles utmärkt att ställa in en snärtig attack, trots att sustainratten är inställd på squishande komprimering. En mycket lättrattad och välljudande kompressor. Har under decennier varit en viktig del i många studiogitarristers riggar, och en väsentlig komponent i countrygitarristers snärtiga sololjud.
Kan lätt rekommendera en sådan!

Jag har också en Boss CS-3, den blå med 4 rattar. Det är något helt annat, inte särskilt bra ljud, det blir bara mosigt ljud. Tanken med den 4:e ratten, tonkontrollen, är god men illa implementerad, tycker jag.

Har också en Carlinkompressor som tyvärr också mosar sönder ljudet så att det blir alltför mjukt.
Detsamma gäller för MXR dyna comp - den röda - som om man inte är jätteförsiktig med sustainratten också squishar sönder. Man kan knappt gå över kl "8".
Hade en grå Ross Compressor som var kanon, men den blev stulen.
De senaste 20 åren har jag istället använt en Keeley Compressor, 2-rattars. Den är något snällare än dyna comp, färgar mindre och är lättare att ratta, men mosar lätt signalen.

Har däremot inte provat någon kompressor där det går att mixa ihop torr och komprimerad signal, typ t.ex. Cali '76, men en sådan borde kunna ge dig vad du söker, där bibehålles ju den oprocessade attacken.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


15 Jan 2021, 11:11
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Boss CS-3 har jag ägt. I princip värdelös till vad jag eftersträvar. Blend-ratt där man kan mixa, som du nämner är helt klart åt rätt håll, vilket tex SP-compressor har, vilken jag ägt. Men den är ändå inte tillräckligt bra. Tex Suhr Koji gör det mkt bättre.


15 Jan 2021, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Boss CS-2 är bra, men det finns bättre, t ex kloner på Ross Compressorn (där man moddat med en blend ratt).
Ett tips är att ha en booster före kompressorn, det ger ofta betydligt bättre attack.


15 Jan 2021, 17:55
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Marshall wrote:
Har däremot inte provat någon kompressor där det går att mixa ihop torr och komprimerad signal, typ t.ex. Cali '76, men en sådan borde kunna ge dig vad du söker, där bibehålles ju den oprocessade attacken.


Suhr Koji och just Cali 76 är just dom som fastnat på min radar. Men de är lite dyra att bara köpa på vinst och förlust. Hade gärna testat dem innan.


15 Jan 2021, 19:39
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Slänger in Mad Professor Forest Green i intresselistan också.


16 Jan 2021, 09:44
Profile

Joined: 18 Feb 2018, 20:05
Posts: 117
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Kan rekommendera CMatMods Compressor Deluxe. Tror den gör det du vill ha. Mosar inte tonen eller squishar. Går att ställa in för bara sustain. (Modifierad variant av Ross). Steve O’Malleys tidigare favorit med Sunn O))) för ”endless sustain” så det borde fungera även för ditt ändamål. Dock ingen blend.

Använder den själv inte längre. Din för en tusenlapp. Kan lämna öppet köp om du inte är nöjd.


17 Jan 2021, 18:37
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Jag tror att Drybell Unit 67 skulle funka bra till det som du är ute efter.
Den har visserligen bara en ratt (+ en switch) för kompression men jag tycker inte att den trycker ihop ljudet och gör attacken otydlig på samma sätt som många andra kompressorpedaler. Det verkar som att den är anpassad för att "bara" ge sustain.

Jag ska ratta in ett highgain lead ljud och testa med min pedal och jämföra med en Keeley-kompressor, för att kunna ge en bättre beskrivning.

_________________
http://www.pigsinspace.se


17 Jan 2021, 19:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Pröva en optisk comp istället, har själv letat efter en mer transparent comp och har nu två jag är nöjda med. Moen ulite och Maxon cp101.


28 Jan 2021, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Donatello wrote:
Marshall wrote:
Har däremot inte provat någon kompressor där det går att mixa ihop torr och komprimerad signal, typ t.ex. Cali '76, men en sådan borde kunna ge dig vad du söker, där bibehålles ju den oprocessade attacken.


Suhr Koji och just Cali 76 är just dom som fastnat på min radar. Men de är lite dyra att bara köpa på vinst och förlust. Hade gärna testat dem innan.


Köp en begagnad Cali76, sälj om du inte gillar den. Är övertygad att du har igen pengarna.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Jan 2021, 21:32
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
Nya Suhr Woodshed Comp kanske?


12 Feb 2021, 00:46
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
viewtopic.php?f=30&t=127742
Optisk komp..Diamond comp..
Eller som jag nämnde innan..diamond kopian moen ulite, den har t.o.m. ton-kontroll.
Tc electronix är också bra utan att kosta en förmögenhet


11 Apr 2021, 10:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kompressor-pedal som inte softar till ljudet
En compressor komprimerar och trycker ihop ljudet så är det bara så frågan är mera hur. En multibandscomptessor ger mer möjlighet att skulptera soundet. Är det bara volymen du vill hantera då är en limiter kanske det du söker eller en kombination av båda.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 May 2021, 22:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.