View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:51



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Bot mot okontakt i t ex fotswitchar 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Testat en massa olika produkter genom åren men denna är bäst:
https://www.kopplat.se/Produkt/11890/PR ... gJl7PD_BwE

Finns andra återförsäljare också.

Skvätt ner (försiktigt) utmed kanten på fotswitchens "pinne", tryck av/på ett antal gånger och den blir som ny.
Funkar på vanliga switchar och potar också (tror inte det är olja som är smörjande, iallafall har det räddat många potar för mig utan "biverkningar").
Man bör torka upp det som kommer på pedalens lack snabbt, vissa färger tål inte lösningsmedel så bra.


18 Aug 2021, 08:10
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Bra tips, funkat fint för mig med. 8)


18 Aug 2021, 08:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Om man jämför med t.ex CRC Electronic Cleaner som jag har hemma, menar du då att den här är så mycket bättre att jag borde köpa en sån och slänga min CRC-burk?

Eller är detta en annan sorts produkt?


18 Aug 2021, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
lpstd wrote:
Om man jämför med t.ex CRC Electronic Cleaner som jag har hemma, menar du då att den här är så mycket bättre att jag borde köpa en sån och slänga min CRC-burk?

Eller är detta en annan sorts produkt?

Det vet jag inte men av de jag testat är ovanstående den jag föredrar.
Mycket möjligt din cleaner har samma formulering.


18 Aug 2021, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Ja PRF 7-78 kan nog funka på bättre på fotswitchens än CRC Electronic Cleaner, men jag skulle inte köra det på pottar även om PRF 7-78 will säga så.
Kolbanor som finns i pottar ska inte ha smörjmedel pga att det geggar ihop potten.
Det är därför inte 5-56 är rekomenderat till pottar.
Och PRF 7-78 känns lite som det företagest svar på 5-56

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Aug 2021, 22:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
DeoxIT säljs av Svalander i Sverige det är svårslaget och funkar inte potten efter det så är den bara att kasta. Finns dels med rengöring och några procent av det som finns i själva behandlade varianten som förenar sig med metallytan. Har fixat en massa portar och switchar och funkar varje gång om det går att rädda

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Aug 2021, 18:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
lillefar wrote:
DeoxIT säljs av Svalander i Sverige det är svårslaget och funkar inte potten efter det så är den bara att kasta. Finns dels med rengöring och några procent av det som finns i själva behandlade varianten som förenar sig med metallytan. Har fixat en massa portar och switchar och funkar varje gång om det går att rädda

Svalander är utomordentligt pålitlig och kunnig så du har säkert rätt.


24 Aug 2021, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Goran wrote:
lillefar wrote:
DeoxIT säljs av Svalander i Sverige det är svårslaget och funkar inte potten efter det så är den bara att kasta. Finns dels med rengöring och några procent av det som finns i själva behandlade varianten som förenar sig med metallytan. Har fixat en massa portar och switchar och funkar varje gång om det går att rädda

Svalander är utomordentligt pålitlig och kunnig så du har säkert rätt.

Hoppas du ironisk nu ?!

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Aug 2021, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Amp Healer II wrote:
Hoppas du ironisk nu ?!

Nej, borde jag vara det?


24 Aug 2021, 21:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Goran wrote:
Amp Healer II wrote:
Hoppas du ironisk nu ?!

Nej, borde jag vara det?

De säljer högtalarkablar för 56k...det är rent lurendrejeri!

_________________
Johan Hansson


24 Aug 2021, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Ha ha ha… Underbart: https://svalander.se/shoppen/kablar/fur ... lux-serien

Man kan köpa bara kablar till sin musikanläggning för flera hundra tusen. Och så kan man få dem ”inbrända” för 250 spänn styck. ”Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet”.

_________________
Mats


24 Aug 2021, 22:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
albert wrote:
Ja nätkablarna är det mest absurda eftersom de bara är en förlängning av kablarna i din vägg........

_________________
Johan Hansson


24 Aug 2021, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Tubis wrote:
albert wrote:
Ja nätkablarna är det mest absurda eftersom de bara är en förlängning av kablarna i din vägg........

Ja, man borde byta ut dem också, ända till Barsebäcksverket. Nej fan, det är ju stängt…

_________________
Mats


24 Aug 2021, 22:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
albert wrote:
Ja, man borde byta ut dem också, ända till Barsebäcksverket. Nej fan, det är ju stängt…
Vindkraftverken ger bättre ljud så inget problem...fullt blås!

_________________
Johan Hansson


24 Aug 2021, 22:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Goran wrote:
Amp Healer II wrote:
Hoppas du ironisk nu ?!

Nej, borde jag vara det?


JA

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


25 Aug 2021, 07:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Jag har i många år köpt en massa plastfodral, innerfodral och registerkort och liknande tillbehör just från Svalander för att hålla ordning i min skivsamling. Bra leverantör av såna saker. Till exempel de utmärkta speciella plastfodralen för dubbel-lp har jag inte sett någon annanstans.

Har dock aldrig tittat närmare på deras sortiment av audiofilkablar. Inget som jag behöver. Jag föreställer mig att den som behöver kablar som kostar flera tusen har svårt att lyssna på musik. Man hör inte musiken för bara ljud.

Men till skivförvaring kan jag varmt rekommendera Svalander. Man kan ju inte bojkotta dem för att de säljer saker som man inte själv behöver.


25 Aug 2021, 09:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
lpstd wrote:
Man kan ju inte bojkotta dem för att de säljer saker som man inte själv behöver.
Det var mer trovärdigheten i deras påståenden angående produkters förträfflighet som är ifrågasatt. Det de skriver om kablarna är ju rent nonsens. Medvetna lögner. Så jag tippar på att de råkat överdriva något angående oxidrengöringarna de säljer med. Det brukar vara stört omöjligt att få väck oxid ordentligt som satt sig fast över lång tid utan att gå in i poten och mekaniskt avlägsna det. Alla potar som går att dela så att man får loss hela släpet har jag med 100% utfall fått ordning på fast inte med hjälp av någon oxidlösning. Oxidlösning fungerar på lättare problem om det inte är för gammalt. Att deras medel skulle vara så extremt mycket bättre än andras ställer jag mig tveksam till med tanke på hur de fabulerar om sina andra varor.

_________________
Johan Hansson


25 Aug 2021, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Tubis wrote:
Att deras medel skulle vara så extremt mycket bättre än andras ställer jag mig tveksam till med tanke på hur de fabulerar om sina andra varor.
Så kan det nog vara. Från Svalander har jag bara intresserat mig för just skivförvaring.

Och förresten, beträffande magiska kablar, är jag själv mer än tveksam till att köpa något från Mad Professor som för ett tag sen påstod att de förbättrade signalen mellan gitarr och förstärkare genom att sätta en magisk röd kabel mellan den vanliga gitarrkabeln och förstärkaren.


25 Aug 2021, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Tubis wrote:
albert wrote:
Ja nätkablarna är det mest absurda eftersom de bara är en förlängning av kablarna i din vägg........


Och ändå är det såååå stor skillnad om du testar en dyrare nätkabel för 3-5000:- Jag testade Vovox nätkablar samtidigt som jag köpte ett par högtalarkablar. Högtalarkablarna var bra och jag satte 100% i A/B-testet, det finns dock andra som är lika bra men som är lite billigare. Nåväl vad gäller nätkablarna trodde jag inte mina öron, de är ju fr.a. framtagna för HIFI, ljudet blev otroligt mycket klarare och skarpare! Sen att det lät för snyggt och helt fel för mina fina vintageMarshalls är en annan sak, men påverkade ljudet myyyycket det gjorde de!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


16 Sep 2021, 14:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Buster wrote:

Och ändå är det såååå stor skillnad om du testar en dyrare nätkabel för 3-5000:- Jag testade Vovox nätkablar samtidigt som jag köpte ett par högtalarkablar. Högtalarkablarna var bra och jag satte 100% i A/B-testet, det finns dock andra som är lika bra men som är lite billigare. Nåväl vad gäller nätkablarna trodde jag inte mina öron, de är ju fr.a. framtagna för HIFI, ljudet blev otroligt mycket klarare och skarpare! Sen att det lät för snyggt och helt fel för mina fina vintageMarshalls är en annan sak, men påverkade ljudet myyyycket det gjorde de!

Om jag tolkar rätt här så köpte du dyra nätkablar till gamla Marshalls, antagligen på anständig volym.
Det kallar jag entusiasm av den högre skolan!


16 Sep 2021, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Buster
Jag skulle verkligen vilja höra en A/B på det påståndet , Och jag säger inte att du ljuger på något sätt, har bara svårt att tro på det.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Sep 2021, 16:34
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Hehe, jag känner herrarna som tog in Vovoxkablar och skulle köpa högtalarkabel, han kom hem och vi A/B-testade och det var bra. Han hade också med sig nätkablar och kopplade in dem för att jag skulle få höra och det var enorm skillnad i ljud, de är stabiliserade och något mer som jag inte förstog. De är fakta och inte något "jag kunde ana". Betydligt större skillnad än på en dålig och bra högtalarkabel. Jag tänkte att det blev hårt, kallt och klart! Jag köpte ingen då det lät "fel"..
Hur det kan påverka så mycket vet jag inte dock.
Den ena var "Vovox Initio Power" för futtiga 2500:-

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


16 Sep 2021, 18:15
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Bot mot okontakt i t ex fotswitchar
Kan intyga att Deoxit är svinbra, har sparat många hundra tack vare det :)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


17 Sep 2021, 18:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.