View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:00



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Box or no box 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Box or no box
Funderar :?: hur mycket gör det på priset om original-box/-låda/-kartong saknas? SKA sista hundringen på priset vara beroende på om originalkartong finns eller saknas?

Enda tillfället som jag tycker det verkligen är bra med kartonger är vid försäljning. Annars är de mest så att de tar upp förvaringsutrymme. Har vid ett flertal tillfällen köpt pedaler och strömförsörjning med originalkartong. När prylen så dyker upp har säljaren inte bemödat sig om att fixa yttre emballage utan bara ”slagit in” originalkartongen i silvertejp. Visst, originalkartong är med men skicket… Så, nu har jag gnällt färdigt. :lol:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 22 Aug 2021, 00:22, edited 1 time in total.



21 Aug 2021, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Box or no box
Originalkartong kan kanske vara intressant vid försäljning om det gäller en äldre pedal med någon form av vintagevärde förutsatt att kartongens skick är bra. Det är lätt att glömma att förvaring av saker som tar plats kostar. Eftersom förvaringsutrymme kostar. Man behöver ha tillräckligt stor bostad för att få plats med allt man ska förvara.

Jag har dock både köpt och sålt en del kameraobjektiv på senare tid, och där tycker jag verkligen att kartongen har ett värde (förutsatt att den stötdämpande insatsen också finns med.) Detta eftersom objektiv tillverkas av glas.

Gitarrpedaler däremot, till skillnad från objektiv, är tåliga saker. De är ju faktiskt gjorda för att stampas på. Det räcker med en kartong och lite bubbelplast för att emballera den tillräckligt säkert.

(När jag skrivit detta sneglar jag upp mot en hylla. Där ligger fyra pedalkartonger som jag borde ha slängt för länge sen...)


21 Aug 2021, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Box or no box
Vad gäller gamla Boss pedaler, ju äldre och sällsyntare, kan kartong öka priset väsentligt.
Har sett kartonger till t ex SP-1 säljas för runt 7-800 kr, och jag tror att man kan få mer. En samlare vill ha även manualen, så även den kan vara värd en hel del.
Om jag har nämnda SP-1 men saknar kartongen skulle jag betala en bra slant för en sådan, den saken är klar. Rent teoretiskt, jag har en SP-1 men ingen kartong..... Men, smålänning som man är svider det alltför svårt att punga ut med hundratals kronor för lite papp...
Jag samlar på Boss, så där har jag koll, men är säker på att det gäller alla andra gamla pedaler också.

Oavsett ålder på pedalen så är alltid kartong en fördel när man säljer eller köper, beror väl på att pedaler är våra "juveler", eller?
Och en juvel ska ju alltid levereras i en lämplig kartong.....


23 Aug 2021, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Box or no box
Goran wrote:
Oavsett ålder på pedalen så är alltid kartong en fördel när man säljer eller köper, beror väl på att pedaler är våra "juveler", eller?
Och en juvel ska ju alltid levereras i en lämplig kartong.....

Nä, håller inte med. Hur stor bostad man än har, så går någonstans en gräns för hur mycket prylar man har plats med därhemma. Och ibland kan ett aldrig så litet förvaringsutrymme faktiskt vara mer värt än prylen som upptar detta utrymme. Särskilt om man bor i en storstad med höga bostadspriser. En kartong tar ju inte så stor plats men om man har väldigt många pedaler och pedalkartonger. Och gitarrer. Och gitarrcase. Och förstärkare. Och kablar...

Uppe på min hylla har jag till exempel en kartong till en lite nyare Boss DS-1 som jag köpt här på bojen. Jag tror att jag borde slänga den kartongen (vilken dag som helst...), för jag tror att den är mindre värd än platsen den tar upp. Skulle jag sälja min DS-1 duger en blåpåse. Men jag har också en kartong till en Boss PH-1r från 80-talet. Jag har inte tänkt sälja den pedalen, men den kartongen känns ändå mer värdefull så den får nog vara kvar.


23 Aug 2021, 17:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Box or no box
Nog är det rätt mysigt att när man köpt en begad pedal få den i orginalkartong och vi får inte glömma vikten av myset :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Aug 2021, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Box or no box
lillefar wrote:
Nog är det rätt mysigt att när man köpt en begad pedal få den i orginalkartong och vi får inte glömma vikten av myset :-)

Ja det blir mer ”mojo” i en pedal då liksom....


30 Aug 2021, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Box or no box
Goran wrote:
lillefar wrote:
Nog är det rätt mysigt att när man köpt en begad pedal få den i orginalkartong och vi får inte glömma vikten av myset :-)

Ja det blir mer ”mojo” i en pedal då liksom....


Så kan det nog vara. Men jag tror ändå inte att den där hundralappen (eller vad det nu kan vara) som jag skulle kunna kan få mer vid en försäljning till lillefar eller till Goran av min Boss DS-1 är värd mer för mig än platsen på hyllan.

Jag bor i en s.k. "närförort" till Stockholm. Här är bostadspriserna rätt höga. Jag skulle säkert tänka annorlunda om jag bodde i en stort hus ute på landet med massor av extra kvadratmetrar för förvaring. Det är nog tur att jag inte bor så, för om jag känner mig själv rätt skulle jag samla på mig enormt mycket fler grejer. Det blir synd om dem som måste städa efter mig en dag om många år när jag inte finns längre.

En gång dryftade jag en fråga i ett bilforum, där en annan forummedlem tyckte svaret var enkelt: "Köp en bil till, en billig!". Han bodde inte heller i Stockholm...


30 Aug 2021, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Box or no box
lpstd wrote:


Så kan det nog vara. Men jag tror ändå inte att den där hundralappen (eller vad det nu kan vara) som jag skulle kunna kan få mer vid en försäljning till lillefar eller till Goran av min Boss DS-1 är värd mer för mig än platsen på hyllan.

Jag bor i en s.k. "närförort" till Stockholm. Här är bostadspriserna rätt höga. Jag skulle säkert tänka annorlunda om jag bodde i en stort hus ute på landet med massor av extra kvadratmetrar för förvaring. Det är nog tur att jag inte bor så, för om jag känner mig själv rätt skulle jag samla på mig enormt mycket fler grejer. Det blir synd om dem som måste städa efter mig en dag om många år när jag inte finns längre.

En gång dryftade jag en fråga i ett bilforum, där en annan forummedlem tyckte svaret var enkelt: "Köp en bil till, en billig!". Han bodde inte heller i Stockholm...

Tar gärna emot dina Boss kartonger om du får platsbrist :D :D :D
Men förstår resonemanget.


30 Aug 2021, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Box or no box
Goran wrote:
Tar gärna emot dina Boss kartonger om du får platsbrist :D :D :D
Men förstår resonemanget.
Kommer du förbi och hämtar så får du dem gratis... :D


30 Aug 2021, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Box or no box
lpstd wrote:
Goran wrote:
Tar gärna emot dina Boss kartonger om du får platsbrist :D :D :D
Men förstår resonemanget.
Kommer du förbi och hämtar så får du dem gratis... :D

Nja, från Malmö.... men betalar gärna frakten :D :D :D


30 Aug 2021, 19:37
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Box or no box
Jag vill absolut ha boxen och nyskick eller nära på allt.
Annars köper ja nytt.


31 Aug 2021, 02:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Box or no box
Under mina 15 år som gear hound brydde jag mig inte ett dyft om kartonger. Har väl aldrig slängt någon, men har jag behövt ta en kartong från pedal x för att kunna skicka pedal y på posten har jag aldrig tänkt två gånger på det.
Sen kom den förbannade JHS Show på Youtube, med sin He-has-the-box! jingel, och nu sörjer jag varenda pedal som inte är komplett med låda, manual och klistermärken :(


15 Sep 2021, 12:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Box or no box
Hade det inte varit för att prylarna blir mer lättsålda, hade jag gett tusan i lådor.

_________________
Mats


15 Sep 2021, 20:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.