View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:48



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ordning på pedaler till bluesgig 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Ordning på pedaler till bluesgig
Halloj, nästa helg är det premiärgig med bluesbandet, vi börjar med statsfestival, huvudscen, varför mindre? :-)
Då blir det en ny blandning prylar som det skall spelas på, och jag önskar lite synpunkter på optimal ordning osv.

Utrustningen är följande:
Telecaster med Twang King/Chopper in i en Folkesson-moddad Fender blues deluxe med V30 i.
Ren kanal + bluesdist från förstärkaren och djävlarannamma-solo med en Ibanez NTS Tubescreamer som knuffar på förstärkardisten.
Effekter en Hall of fame som reverb, en Tech 21 boost DLA, och så min 30 år gamla Cry-Babe som jag rotade fram i en låda.
Där har vi setupen som ”ska” vara med. Sen har jag hjälpmedel att stoppa in som: En buffer, en noice gate från TC, samt en Boss EQ.

Problem:
Cry-babyn slukar ton, helt klart. Minskar skadan när jag lägger till buffern, klart bättre men ändå inte lika bra som att köra utan wah-wah´n inkopplad. Gör sig buffern bäst innan eller efter cry-babyn? Eller kanske en både före och efter? Nu kör jag först buffer-crybaby-TS framför stärk och sen i loopen reverb och delay.
Delayet har förutom tap även boost så jag brukar alltid använda den som solohöjare och då samtidigt lite snyggt delay på det. Allt låter kanon ljudmässigt, men har lite bekymmer med nivåerna då jag trampar in TS så sticker ju ljudet ytterligare i volym. Och jag vill ju kunna sola både med bluesdist och djävlarannamma. En fundering är att kanske använda Boss eq-pedalen på någotvis till att jämna ut nivåerna, samt att den kan fungera som buffer. Tror även att mitt Delay har buffer i sig. Sen då det är tele med mkt dist kanske noicegaten ska med på ett hörn?

Hur hade ni gjort? Vilka pedaler hade ni använt och i vilken ordning.
Har strömförsörjning till 5 pedaler och ett Nano+ bord, så allt får ju inte plats osv.


28 Jun 2022, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Ordning på pedaler till bluesgig
Jag hade försökt hålla antalet pedaler till ett absolut minimum, dels för att minimera antalet felkällor och dels för att snabba upp eventuell felsökning om det plötsligt skulle bli tyst vid fel tillfälle.

Dessutom, lite space mellan pedalerna minskar risken för att trampa fel om man för ett ögonblick inte skulle ha balansen hundraprocentig... :)

Sen kan man ju bygga på vartefter, men eftersom du skriver att det är en ny uppsättning prylar kan det ju behöva jobbas in.


29 Jun 2022, 10:46
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Ordning på pedaler till bluesgig
Summering...
Buffern gjorde absolut mest mellan gitarren och wah-wah. Stor skillnad. Jag behöll ändå Boss EQ efter Wah och innan TS då jag upptäckte att jag kunde ha den som gainboost istället, för att få ut det det extra-extra. Jag använde min DLY-Boost som solohöjare som jag brukar. Allt lät sjukt bra både på rep och framförallt på festivalgiget. Saknar inget i ljudbilden. Behövde inte ens noice-gaten trots grymma mängder gain och telecaster. (men det var en stor scen så man kom en bit ifrån förstärkaren vilket säkert hjälpte till).


13 Jul 2022, 11:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.