View unanswered posts | View active topics It is currently 03 Oct 2026, 08:36

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Inställning för kompressor 
Author Message

Post Inställning för kompressor
Skulle gärna ta emot tips på generella inställningar av kompressor för lite olika användningsområden. De jag mest är intresserad av är vid rent ljud (dring-dring och plock) och reggae-tjacka-tjacka. Fast andra är också intressanta, typ distat solo, country-twang, etc.

Har idag en Boss CS-3 (moddad för mindre brus) med Level, Tone, Attack och Sustain. Det är väl ingen speciellt bra kompressor, men duger för mina modesta ändamål.

01 Oct 2010, 22:32
Profile

Oj, vad du kommer att bli förvånad när du testar en bättre kompressor typ AnalogMan eller Keeley, MP m fl. Det går att använda kompressor till så mycket, min är på nästan jämnt! Då har jag den ställd mer som boost, dvs sustain rätt lågt och volym högt. Ger en förstärkarlik kompression och funkar bra till att skjuta på en od lite grann.

För mer chicken-lir eller rena plock/percussion så ökar jag sustain till ca kl 11, sen blir det för svampigt. Jag erkänner att jag gillar det där typiska 80-talsljudet med ett fett chorus och en kompressor till...

Vad gäller CS-3 så utgå fran volym och sustain, hitta en bra balans där och ställ de andra kontrollerna neutralt. Men helst- byt kompressor...

Matte

mslcases@gmail.com

01 Oct 2010, 22:48
Profile

Oj, vad du kommer att bli förvånad när du testar en bättre kompressor typ AnalogMan eller Keeley, MP m fl. Det går att använda kompressor till så mycket, min är på nästan jämnt! Då har jag den ställd mer som boost, dvs sustain rätt lågt och volym högt. Ger en förstärkarlik kompression och funkar bra till att skjuta på en od lite grann.

För mer chicken-lir eller rena plock/percussion så ökar jag sustain till ca kl 11, sen blir det för svampigt. Jag erkänner att jag gillar det där typiska 80-talsljudet med ett fett chorus och en kompressor till...

Vad gäller CS-3 så utgå fran volym och sustain, hitta en bra balans där och ställ de andra kontrollerna neutralt. Men helst- byt kompressor...

Matte

mslcases@gmail.com

Oj, oj oj,
då kan jag säga att du kommer
att bli ännu mer förvånad när
du testar en Wampler Ego Compressor,
ännu bättre än Keeley, och aningens (mera) transparant.
Den går att ha på hela tiden,
så det känns som att du lirar på en mastrad platta,
dvs med limiter kompressor och stereo"fettad" ljudbild.

-Den är dock ruskigt dyr!
[:I]

02 Oct 2010, 07:13

Kolla in Homebrew Electronics Compressor Retro. Billigare än samtliga ovan nämnda och är minst lika bra.

02 Oct 2010, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Många köptips, men färre inställningtips. Jag har koll på att det finns bättre kompressorer, men det var inte riktigt det som var frågan. [;)]

03 Oct 2010, 20:16
Profile

Sorry...

Jag ställer sustianen ganska lågt för att få ett så naturligt ljud som möjligt men som ända har lite mera "häng". Av samma skäl ställer jag också attacken lågt = jag vill ha ett naturligt anslagsljud.

Jag använder sällan kompressor kombinerat med OD/dist-pedaler utan mest för att förädla det rena ljudet.

04 Oct 2010, 10:47
Profile ICQ YIM WWW

Sorry...

Jag ställer sustianen ganska lågt för att få ett så naturligt ljud som möjligt men som ända har lite mera "häng". Av samma skäl ställer jag också attacken lågt = jag vill ha ett naturligt anslagsljud.

Jag använder sällan kompressor kombinerat med OD/dist-pedaler utan mest för att förädla det rena ljudet.

Så använder jag också kompressor, de få gånger jag använder den. Mest för att "hålla ihop" ljudet lite vid rent spel. För skitigt ljud ser jag inte riktigt nyttan förutom för att kanske få lite bättre sustain.

04 Oct 2010, 12:19
Profile

Rambler wrote:

Sorry...

Så använder jag också kompressor, de få gånger jag använder den. Mest för att "hålla ihop" ljudet lite vid rent spel. För skitigt ljud ser jag inte riktigt nyttan förutom för att kanske få lite bättre sustain.

En bra kompressor med sistain lite försiktigt inställd, kan skjuta på ett spräckat ljud sådär som en pressad tweed-stärk kan ge. Lite mer attack i ljudet, kanske. Svårt att beskriva...har ingen aning om det funkar med din CS-3, dock.
Kompressor och dist är ofta svårt att få att funka, om man inte är ute efter att förlänga sustainen, som du skriver. Det är här de riktigt bra burkarna skiljer sig från de sämre- kan man använda dem som boost med lite sag-kompression så är det en mycket användbar effekt, tycker jag.

Matte

mslcases@gmail.com

04 Oct 2010, 13:15
Profile

Beror på en mängd saker som tagits upp i tråden och inte minst vilken pedal du valt för de skiljer sig åt rätt rejält men låg grad av compression märks oftast lite lagom och mycket klämmer ihop allt till ett paket och man kan få oändlig sustain men dynamiken går då mot noll/nix/nada. Kör man country svängen så är också attacken avgörande för soundet, eller om man vill gitarren skall låta ploing [:D]

Både compressiongraden och attacken hörs ju och märks ju rätt väl just på en gitarr som säger plink varje gång du slår på en sträng. Nu skall man ju också vara medveten att allt i pedalväg i stort sett är basic stuff jämfört med en bra preamp och compressor så det du hör på goa inspelningar är just ljudteknikerns prylar.

Hitta en compressor pedal som passar en är som att hitta en fru man skall stå ut med, men men slutar aldrig fundera på om man valt rätt [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

04 Oct 2010, 18:48
Profile WWW

Beror på en mängd saker som tagits upp i tråden och inte minst vilken pedal u alt för de skiljer sig åt rätt rejält men låg grad av compression märks oftast lite lagom och mycket klämmer ihop allt till ett paket och man kan få oändlig sustain men dynamiken går då mot noll/nix/nada. Kör man country svängen så är också attacken avgörande för soundet eller om man vill gitarren skall låta ploing [:D]

Både compressiongraden och attacken hörs ju och märks ju rätt väl just på en gitarr som säger plink varje gång du slår på en sträng. Nu skall man ju också vara medveten att allt i pedalväg i stort sett basic stuff jämfört med en bra preamp och compressor så det du hör på goa inspelningar är just ljudteknikerns prylar.

Hitta en compressor pedal som passar en är som att hitta en fru man skall stå ut med, men men slutar aldrig fundera på om man valt rätt [:D]

Det är därför det blir problem
när man har mer än 2 rattar!
[:(!]

04 Oct 2010, 19:31

Det är därför det blir problem
när man har mer än 2 rattar!
[:(!]

[:D][:D][:D]

07 Oct 2010, 18:36
Profile

Min favoritinställning på kompressorer är att ställa in alla rattar så att de sitter vid kl 12, och sedan stoppa kompressorn i garderoben och spela utan kompressor [:D]

07 Oct 2010, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

Då rekommenderas en rejäl dos T-rex comp nova mot garderobsproblemet och inga biverkningar funna ännu [:D]

remus wrote:

Min favoritinställning på kompressorer är att ställa in alla rattar så att de sitter vid kl 12, och sedan stoppa kompressorn i garderoben och spela utan kompressor [:D]

07 Oct 2010, 22:40
Profile WWW

Har alla Boss kompressorer de två som är verkligt bra är CS-2, liknar MXR DynaComp, och Micro racket CL-10. CS-1 och CS-3 håller inte måttet.

Sen några år kör jag med en Stove CompRossor, byggd av någon på GMF-planket, klon med modifieringar på en Ross. Den gillar jag skarpt.

08 Oct 2010, 06:50
Profile

mina inställningar är tvärt emot många andras på kompressor. jag ställer kompressorn ganska extremt så jag får ett speciellt kluckande ljud med mycket attack. passar sjukt bra till tele när man ska spela soul.

annars spelar jag helst utan...

hette valvetronix tidigare...

08 Oct 2010, 11:55
Profile

Har alla Boss kompressorer de två som är verkligt bra är CS-2, liknar MXR DynaComp, och Micro racket CL-10. CS-1 och CS-3 håller inte måttet.

Sen några år kör jag med en Stove CompRossor, byggd av någon på GMF-planket, klon med modifieringar på en Ross. Den gillar jag skarpt.

Vad tycker du inte är bra med CS-3?

08 Oct 2010, 12:06
Profile

Goran wrote:

Vad tycker du inte är bra med CS-3?

CS-3 låter inte bra, i mina öron, oavsett hur man rattar den. Den gör något med tonen som jag inte gillar.
Man hör helt enkelt för tydligt att man använder en kompressor.
Generellt gillar jag Bosspedaler, men CS-3, njäääää.

08 Oct 2010, 12:32
Profile

.

Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 16:54, edited 1 time in total.

09 Oct 2010, 20:35
Profile ICQ WWW

Och tänk på att när det gäller kompressor så gäller regeln "less is more" allt som oftast.

Precis så tänker jag med,
Som en subtil tonhöjare samt få lite "stuns".
Ego Compressor är den klarast lysande
stjärnan på kompressorhimlen just nu.
Jämfört både med Keeley,Boss Cs3,samt
Barber Tonepress är den ett utmärkt alternativ.
Sätter man kontrollerna ganska lågt får man
en naturlig "rör-komprimering" än om man skulle skjutsa
på med en "clean gain boost".
Nackdelen är att den är ganska dyr.
Fördelen är att man kan ha den på hela tiden
för ett mera naturligare grundljud.
[:X]

10 Oct 2010, 18:17

Jag gillar Carl Martins och TCs compressorer
och det funkar hur faan man än vrider ,
det låter bra i alla fall.

Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch

10 Oct 2010, 21:36
Profile WWW

lillefar wrote:

Då rekommenderas en rejäl dos T-rex comp nova mot garderobsproblemet och inga biverkningar funna ännu [:D]

remus wrote:

Jag har inte haft många kompressorer. Men jag har haft bra kompressorer, bl.a. FX Engineering Mirage
jag förstår helt enkelt inte poängen då man får kompression som låter bättre igenom att höja volymen på förstärkaren

12 Oct 2010, 12:10
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]